Kooste_ydinprosesseittain_7heinä
PERUSPALVELULAUTAKUNTA
Toiminta-ajatus: | |
| Toimimme tuloksellisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä sairauksien parantamiseksi ja sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. |
KAUPUNGINVALTUUSTON SITOVIKSI VAHVISTAMAT TAVOITTEET JA MITTARIT
ASUKKAIDEN HYVINVOINTIOHJELMAN TOTEUTUMISEN SEURANTAMITTARIT | ||||||
Lasten ja nuorten ohjelma | ||||||
Turusta parempi kasvukaupunki
| ||||||
Turku tukee lasten ja nuorten kasvua ja vanhempien kasvatustehtävää ennalta ehkäisevillä toimenpiteillä ja riittävillä peruspalveluilla
Lasten ja nuorten mahdollistavat tasaveroiset kasvuedellytykset | ||||||
Mittari
| Mittarin arvo |
| ||||
Tilinpäätös | Tavoite | Toteutuma | Ennuste |
| ||
2010 | 2011 | 2012 | 31.7.2012 | 31.12.2012 |
| |
Toimeentulotukea saavien lapsiperheiden osuus kaikista lapsiperheistä | 12,5 % | 11,93 | osuus laskeva | vuositason mitari |
|
|
| ||||||
| ||||||
Toimeentulotukea saavat |
|
|
|
|
|
|
| ||||||
| ||||||
lukumäärä | 2419 | 2315 | tavoite laskeva | 1834 | 2400 |
|
| ||||||
| ||||||
osuus ikäluokasta | 11,3 % |
| osuus laskeva | 8,5 % | 11,0 % |
|
| ||||||
| ||||||
Työttömänä olleet alle 25-vuotiaat nuoret | 1.377 (vuosikeskiarvo) | 1348 (vuosikeskiarvo) | tavoite laskeva |
1421 (ka. 1-6kk 2012)
| ei toteudu |
|
| ||||||
| ||||||
Lastensuojelun asiakkaana olevien alle 18-vuotiaiden osuus ikäluokasta | 9,4 % | 9,9 | osuus laskeva | 8,4 % | toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Lastensuojelun kustannukset | 33 514 982 € | 35 427 358 € | osuus kustannuksista ei kasva | vuositason mittari |
|
|
| ||||||
| ||||||
Lastensuojelun piirissä olevien alle 18-vuotiaiden -lukumäärä, lkm -suhteellinen osuus ikäryhmästä, % -lastensuojelun piirissä olevista on avohuollossa, lkm -avohuollossa olevien suhteellinen osuus LS:n piirissä olevista, % |
2 648
9,4 %
2 015
76,1 % |
2781
9,9 %
2 220
79,83 % | Lastensuojelun piirissä olevien määrä laskee ja avohuollon osuus kasvaa
| 2345 8,4
1 934
82 % | toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Perhehoidon osuus lastensuojelun sijaishuollossa | 35,82 % | 38,7 % | Lastensuojelun sijaishuollossa perhehoidon osuus kasvaa 31.12.2009 lähtötasosta yhteensä 20 %-yksikköä vuosien 2010-2013 aikana | 40,4% | lähenee tavoitetta |
|
| ||||||
| ||||||
Palvelujen tuottaminen palvelu- ja hoitotakuiden asettamissa määräajoissa (poikkeamat raportoidaan) |
|
|
|
|
|
|
| ||||||
| ||||||
Lastenneuvolan ja kouluterv.huollon tarkastukset | Toteutunut | Toteutunut | Toteutuu | Toteutunut | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Perhetyön piirissä olevien perheiden määrä (oma tuotanto, ostopalvelut ja avustuksilla tuettu) | 765 | 748 | Tavoitteena paraneva saatavuus; perheiden lkm kasvaa | Vuositason mittari |
|
|
| ||||||
| ||||||
Asunnottomien nuorten määrä
| Selvitys tehdään | Selvitys valmistunut: asunnottomia runsas 100 | Uusi mittari; tavoite vielä asettamatta |
|
|
|
| ||||||
|
Työikäisten ohjelma | ||||||
Turussa tavaksi terveet elämäntavat | ||||||
Työikäisen väestön hyvinvointia edistetään ehkäisevillä palveluilla ja estämällä hyvinvointipuutteiden kasautuminen
Luodaan rakenteet hyvinvoinnin edistämiseksi ja terveyserojen kaventamiseksi | ||||||
Mittari | Mittarin arvo |
| ||||
Tilinpäätös | Tavoite | Toteutuma | Ennuste |
| ||
2010 | 2011 | 2012 | 31.7.2012 | 31.12.2012 |
| |
Palvelut tuotettu hoito- ja palvelutakuun määräämissä rajoissa (vuositason seuranta) | Toteutuma | Toteutunut suun terveydenhuoltoa lukuun ottamatta | Toteutuu | Toteutunut suun terveydenhuoltoa lukuun ottamatta | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Toimeentulotuki, | Toteutunut | Toteutunut | Toteutuu | Toteutunut | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Hoidon tarpeen arviointi | Toteutunut | Toteutunut | Toteutuu | Toteutuu | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Ei kiireellinen hoito ≤ 3kk | Toteutunut | Toteutunut | Toteutuu | Toteutuu | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Hammashuolto | Toteutunut | Ei toteutunut | Toteutuu | Ei toteutunut | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Hoidon aloitus erikoissairaanhoidossa ≤ 6 kk | Toteutunut | Toteutunut | Toteutuu | Toteutuu | Toteutuu |
|
| ||||||
| ||||||
Toimeentulotukea saaneet kotitaloudet vuoden aikana | 9 626 | 9332 | Alkuvuosina kasvaa, myöhemmin alenee talouskasvun mukaan | 7897 | 9600 |
|
| ||||||
| ||||||
Toimeentulotuen piirissä olleet henkilöt vuoden aikana, % asukkaista | 14 888 8,4 % | 14318 8,0 % | Alkuvuosina kasvaa, myöhemmin alenee talouskasvun mukaan |
11.343 6,4 % | 8 % |
|
| ||||||
|
Senioriohjelma | ||||||||
Elämää ikääntymiseen | ||||||||
Turkulaiset ikäihmiset ovat aktiivisia ja omatoimisia kansalaisia, jotka yhä useammin asuvat kotona turvallisesti ja esteettömästi | ||||||||
Mittari | Mittarin arvo |
| ||||||
Tilinpäätös | Tavoite | Toteutuma | Ennuste |
| ||||
2010 | 2011 | 2012 | 31.7.2012 | 31.12.2012 |
| |||
Laitoshoitoon siirtyvien keski-ikä myöhentyy kahdella kuukaudella kolmen vuoden aikana | Strategiakauden päättyessä -2 kk |
| Strategiakauden päättyessä (2013) – 2 kk | .. | Toteutuu |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
75 vuotta täyttäneiden (säännöllisen) kotihoidon piirissä olevien osuus kasvaa 14 %:iin | 13,6 % | 13,7 % | 14 % (v. 2013) | 13,39 % | Toteutuu |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Omaishoidon tukea saavien 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa 3,5 %:iin | 3,3 % | 2,7 % | 3,5 % (v. 2013) | 2,77 % | ei toteudu |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Tehostetun palveluasumisen piirissä olevien 75 vuotta täyttäneiden osuus kasvaa 5 %:iin | 3,4 % |
| 5,0 % (v. 2013) | 3,4 % | 4,3% |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Ympärivuorokautisen hoivan (pitkäaikaissairaanhoito ja vanhainkotihoito) piirissä olevien 75 vuotta täyttäneiden osuus vähenee 5,5 %:iin | 7,3 % | 6,8 % | 6,5 % (v. 2013) | 6,87 % | Toteutuu |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Ympärivuorokautiseen hoitoon jonottavien vanhusten määrä | Tilanne lähes saavutettu ympärivuorokautisen hoidon laitoksiin, tehostettuun palveluasumiseen erillinen jono. | Jono kasvanut, vv. 2011-12 vaihteessa jono ymp.vrk laitoshoitoon 111 henkilöä
| Tavoite alle 100 | Laitoshoitoon jonottavien määrä145 | alle 100 ei toteudu |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Nettilähetykset kulttuuritilaisuuksista otetaan käyttöön ja tehdään selvitys palvelutelevision hyödyntämisestä vanhusten kulttuuritarjonnassa | Nettilähetyksiä on toteutettu mm. vanhainkoteihin ja palvelutelevisioselvitystä tehdään. | Nettilähetyksiä toteutettu mm. vanhainkoteihin. Palvelutelevisio selvitystä tehdään. | Nettilähetykset käytössä. Elämyksellistä taidetta ymprk-hoitoon v. 2013 | Kuva –hanke jatkuu ja menossa laitoshoidon vuodepotilaille kohdennettua elämyksellistä taidetta |
|
| ||
| ||||||||
|
KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS
| Tilinpäätös | Tavoite | Toteutuma | Ennuste |
| |||
Työvoima | 2010 | 2011 | 2012 | 31.7.2012 | 31.12.2012 |
| ||
Työvoiman käyttö (henkilö- | 4680 | 4738 | 4757 | 4696,2 (30.6.2012) | 4742,7 |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Eläkkeellelähtöennuste | 80 | 108 | 103 | 109 | 120 |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Palkkamenojen kehitys | 159.219.000€ | 169.447.000€ | 169.845.500€ | 104.070.354 | 179.528.374 |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Sairauspoissaolojen määrä | 5,0 | 5,1 | 5,0 | 5,3 (30.6.2012) | 5,2 |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Työtapaturmat | 0,2 | 0,2 | 0,1 | vuosiseuranta | 0,2 |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Varhemaksut | 2,2 M€ | 1,8 M€ | 1,6 M€ | v. 2011 lopulliset eurot saadaa syyskuussa 2012 | 1,8 M€ |
| ||
| ||||||||
|
Henkilöstön työhyvinvointi Kunta 10- mittarit, tulokset vuosina 2010, | TP | Tavoite | Toteutuma | Ennuste |
| |
2010 | 2011 | 2012 | 31.7.2012 | 31.12.2012 | ||
Työnantajan suositteleminen (suosittelee %) | 66,88 % | x | 75 % (2 | x(³ | 75 % |
|
| ||||||
| ||||||
Päätöksenteon oikeudenmukaisuus (1 | 2,96 | x | 3,25 (2 | x(³ | 3,25 |
|
| ||||||
| ||||||
Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %) | 46,02 | x | 80 % (2 | x(³ | 80 % |
|
| ||||||
| ||||||
Työpaikan ilmapiiri (1 | 3,50 | x | 3,70 (2 | x(³ | 3,70 |
|
| ||||||
|
1)asteikko 1 - 5 (paras 5)
2)Kv. Henkilöstöohjelma 2010 – 2013
3)Kunta10 tutkimus tehty viimeksi v. 2010. Seuraava tutkimus tehdään v. 2012 ja sen tulokset valmistuvat keväällä 2013
Kestävä kehitys | |||||
Kaupungin yleinen tulostavoite/ | TP | Tavoite | Toteutuma 31.7.2012 | Ennuste 31.12.2012 |
|
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen |
|
|
|
|
|
Toimenpide: Kasvihuonepäästö- |
| Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma valmis ja sen edellyttämät toimenpiteet on käynnistetty tulosalueilla. | Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmia osassa toimintayksiköistä valmistunut ja valmistelu jatkuu. Suunnitelmien mukaisia toimenpiteitä käynnistetty. | Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmien laatiminen yksiköissä jatkuu ja suunnitelmien mukaisia toimenpiteitä käynnistetään. |
|
| |||||
| |||||
2) Toimenpiteet teemoittain |
|
|
|
|
|
•Energia | Ekotukihenkilöiden koulutus ja perehdytys syksyllä, toimenpiteiden valinta (määrä ja sisältö) teemoittain. | Ekotukihenkiilöitä koulutettu kaikille tulosalueille. Ensimmäiset kestävän kehityksen mukaiset kohteet ja toimenpiteet valittu ja käynnistetty teemoittain toimintayksiköissä | Ekotukihenkilöitä koulutettu kaikille tulosalueille (yht. 27 henkilöä). Ensimmäiset kestävän kehityksen mukaiset kohteet (yksi/teema) ja toimenpiteet käynnistetty osassa toimintayksiköitä.
| Uusia ekotukihenkilöitä koulutetaan yksiköihin syksyllä 2012. Kestävän kehityksen mukaisia toimenpiteitä jatketaan ja käynnistetään edelleen teemoittain toimintayksiköissä |
|
| |||||
| |||||
•Liikkuminen |
| ||||
| |||||
| |||||
•Materiaalit |
| ||||
| |||||
| |||||
•Toimintakulttuuri |
| ||||
| |||||
| |||||
Toimenpide: Lisätään ekotukihenkilöiden |
8 / 8 |
0 / 8
| 19/27 | 8/35 |
|
| |||||
| |||||
Toimenpide: Ehkäistään lasten ja nuorten |
|
|
|
|
|
| |||||
| |||||
Vahvistetaan ennaltaehkäisevää työtä Mittari: Lastensuojelun piirissä olevien alle 18 –vuotiaiden osuus ikäluokasta, tavoite vähenevä
| v. 2010: 9,4 % | osuus vähenee | vuositason mittari |
|
|
| |||||
| |||||
Toimenpide: Kavennetaan väestön hyvinvointi- ja terveyseroja vähentämällä köyhyyttä, eriarvoisuutta ja syrjäytymistä
Väestön koettu hyvinvointi (Elämänlaatunsa (WHO-QOL 8) keskimääräistä paremmaksi kokevien osuus v. 2010:: 55,7 %)
Hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä (Elämänlaatunsa keskimääräistä paremmaksi kokevien prosenttiosuuksien ero korkean ja matalan koulutusryhmien välillä: Tilanne v. 2010 13,9 ; tavoitteena eron pieneneminen) |
v. 2010: 55,7 %
Tavoite laskeva |
osuus nouseva
Tavoite laskeva
| Vuositason mittari |
|
|
| |||||
|
TALOUSARVIOON SISÄLTYVÄT MUUTOKSET:
|
|
| TA 2012 |
Kv (Kh) (Kj): |
|
|
|
| toimintakulut | + | 849.702 |
| Logistiikan veloitusarvio 2012 |
|
|
| Toimenpiteet: Logistiikkatoimintojen osalta on siirrytty sisäiseen laskutukseen vuoden 2012 alusta. Alustavien toteutumatietojen perusteella kustannustaso on oikein laskettu. |
|
|
|
|
|
|
| Lähi- ja luomuruuan osuuden kasvattaminen | + | 70.000 |
| Toimenpiteet: Kiinteistöpalvelu Oy:n (Katerinki) kanssa on sovittu luomuruoan osuuden lisäämisestä talousarvion korotuksen puitteissa.
|
|
|
| TS-vuodet, toimintakatteen vähennys | - |
|
| Toimenpiteet: Rakennemuutosten ja toiminnan kehittämisen avulla kustannustason nousua pyritään hillitsemään.
|
|
|
| Investointiosa | - | 300.000 |
|
|
|
|
Kv: | Vanhustenhuollon palvelusetelit tuodaan päätettäväksi. |
|
|
| Toimenpiteet: Vanhustenhuollon kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen palvelusetelin käyttöönotto on päätetty peruspalvelulautakunnassa 11.1.2012.
|
|
|
| Kotihoidon palveluita edistetään erilaisia vaihtoehtoisia palveluratkaisuja kehittäen. |
|
|
| Toimenpiteet: Toimenpiteet: otetaan käyttöön kotihoidonpalveluseteli, kehitetään omaa toimintaa sekä valmistellaan palveluintegraattorin käyttöönottoa palveluohjauksen ja neuvonnan vahvistamiseksi sekä oman kotihoidon arvioimiseksi kahden eri alueen välisellä vertailulla
|
|
|
| Peruspalvelulautakunnalle lautakuntakäsittelyn yhteydessä osoitettu lisäraha tulee käyttää lastensuojeluun, tehostetun palveluasumisen lisäämiseen, hammashuollon oman tuotannon lisäämiseen sekä mielenterveyspalveluihin. |
|
|
| Toimenpiteet: Lastensuojelun avohuollon vaikuttavien menetelmien kokeilu on käynnissä. Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelikokeilu on käynnistymässä. Opiskelijoiden psykososiaalisia palveluja lisätään erit. ammattikorkeakoulu. Suun terveydenhuoltoon on perustettu 10 terveyskeskushammaslääkärin, 10 hammashoitajan ja 8 suuhygienistin vakanssia. Tehostettua palveluasumista ostettu heinäkuusta 2012 lähtien 15 paikkaa lisää. |
|
|
| Oman toiminnan kustannusrakenteen muodostumisen perusteet selvitetään. |
|
|
| Toimenpiteet: Sosiaali- ja terveystoimessa seurataan yksikkökustannuksia vuosittain. Yksikkökustannuksia tarvitaan mm. erilaisiin valtakunnallisiin vertailuihin, esim. Kuusikkokuntien eri toimintalohkojen vertailut ja Kuntaliiton suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannusvertailu. Yksikköhintoihin sisältyy toimintayksikön välittömien kustannusten lisäksi niihin aiheuttamisperiaatteen mukaisesti kohdistetut välilliset hallinto-, tila ym. kustannukset Kuntaliiton kustannuslaskentaohjeistuksen mukaisesti.
Yksikkökustannuksista johdetaan valtakunnallisten ohjeiden mukaisesti mm. terveydenhuoltolain (1326/2010) 58 §:n mainitut kiireellisen avo- ja laitoshoidon hinnat.
|
|
|
Virastopäällikön arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta: Lasten ja nuorten kasvun tukeminen Lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat toteutuneet vuoden 2012 1-7 seurannan mukaan pääosin operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Palvelujen järjestämisessä ja talousarviossa pysymisessä on seuraavia ongelmia tai poikkeamia: Lastensuojeluilmoitusten määrä on edelleen kasvussa, mutta lastensuojeluilmoituksien kohteena olevien lasten määrä, avohuollon asiakkuudet ja kiireellisten sijoitusten määrä ovat pienempiä kuin viime vuonna vastaavaa aikaan. Tämä on positiivinen signaali. Saatavuusongelmia on edelleen, sillä vain noin puolet lastensuojelutarpeen arvioista pystytään tekemään 3 kk:n määräajassa. Lastensuojelun rakennemuutospäätöksen yhteydessä hyväksytyt henkilöstölisäykset parantanevat tilannetta loppuvuodesta. Päätökset kiireellisistä toimenpiteistä tehdään välittömästi ja päätös arvioinnin tarpeellisuudesta tehdään lain määrittämässä 7 arkipäivän kuluessa. Uusia huostaanottoja on tehty vähemmän kuin 2011 alkuvuonna. Perhehoitoa on pystytty lisäämään sekä määrällisesti että osuutena sijoituksista. Kesäkuun lopussa perhehoidossa oli 40,4 % huostassa olevista lapsista (v.2011 lopussa 38,7 %, tavoite 2012 on 45,3 %). Perhehoidon tavoitetason saavuttaminen edellyttää loppuvuodesta erittäin tavoitteellista työtä. Myös taloudellisia vaikutuksia pitäisi näkyä loppuvuodesta ja vuoden 2013 aikana. Avohuollon toimintamahdollisuuksien parantamisella on varmistettava, että huostaanottojen määrä ei lisäänny. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon luvut ovat osin muuttumattomia kesäsulkujen ja sen vuoksi, että palvelujen kysyntä painottuu lukukausien aikaan. Lasten päivystyspalveluja on kysytty yli tuhat käyntiä vähemmän kuin omasta toiminnasta viime vuonna vastaavaan aikaan. Kysyntä ei näytä siirtyneen terveysasemille. AVI on asettanut lasten ja nuorten puheterapialle 400 000 €:n uhkasakon ja velvoitteen saattaa palvelut hoitotakuuseen vuoden loppuun mennessä. Lasten ja nuorten palveluissa suurin ylitysuhka on lastensuojelussa. Ennusteen mukaan asiakaspalvelujen ostot erityisesti sijaishuollossa ylittävät talousarviomäärärahan. Lakkatien erityislastenkodin uudet vakanssit ja lastensuojelun valitun kehityslinjan mukaiset avohuollon vakanssit näkyvät palkkakustannusten kasvuna. Viime vuoden 84 uutta huostaanottoa kasvatti sijoitettujen kokonaismäärää, mikä näkyy sijaishuollon kustannuksissa. Huostaanottoja tehtiin paljon vielä loppuvuodesta. Perhehoidon palkkioiden tasokorotukseen ei talousarviossa varauduttu riittävästi, mikä osaltaan lisää ylitysuhkaa. Perhehoidossa kustannusten kasvu on strategian mukaista ja edistää ostopalvelujen kustannusten laskua. Kuntoutumispalveluissa puheterapian uhkasakko edellyttää toimenpiteitä, joihin ei talousarviota laadittaessa voitu varautua. Nuorten aikuisuuden vahvistaminen Ydinprosessin toiminta on toteutunut pääosin tilauksen mukaisesti. Lastensuojelun jälkihuoltoon on ennakoidusti tulossa vuoden mittaan liki 70 uutta asiakasta, mikä vähentää ohjaajapalvelujen asiakaskohtaista saatavuutta. Jälkihuollon sijoitusten määrä on asiakasmäärän kasvun myötä niin ikään kasvanut, koska osalla nuorista ei muuta asuntoa ole. Jälkihuollon sijoitusten ja nuorten asunnottomuuden vähentämiseksi on saatu STM:stä asunnottomuusohjelman hankerahoitusta (TALK-jatko), jolla palkattavien asumisohjaajien toiminnan käynnistymistä on kiirehdittävä. Suurimmat ongelmat palvelujen saatavuudessa on opiskelijaterveydenhuollossa, jossa asetuksenmukaisia tarkastuksia on tehty kevätkaudella huomattavan vähän. Opiskelijaterveydenhuollon henkilöstöä on tarpeeseen nähden liian vähän. Opiskelijoita hakeutuu myös terveysasemien asiakkaiksi. Heikoin tilanne on ammattikorkeakoulun opiskelijoilla. Lastensuojelun sijaishuollon talousarvioriskit koskevat myös jälkihuoltoa. Jälkihuoltoon siirtyy yli 30 ostopalvelulaitoksissa olevaa nuorta, ja osalla sijoitukset jatkuvat. Kustannuskehityksen kannalta olisi erittäin tärkeää, että heille on pikaisesti tarjolla muita asumismuotoja kuin laitossijoitus
Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen
Ydinprosessin toiminta on ollut pääasiassa tilauksen mukaista. Sosiaalityön tulosalueella toimeentulotuen tarpeen kasvu näyttää taittuneen ja käsittelyajoissa on pääosin pysytty palvelutakuussa. Tulkkauspalveluiden tarve on hiukan lisääntynyt. Mielenterveyskuntoutujien palveluasumisessa asiakasmäärä on lisääntynyt erityisesti tehostetussa palveluasumisessa. Suunniteltu rakennemuutos ei ole vielä toteutunut Sairaanhoitopiirin käyttömäärät sekä päivystyksen käyntimäärät ovat laskeneet. Hammashuollon oman toiminnan käyntimäärät ovat lähteneet kasvuun, kun uudet virat on saatu täytetyksi kesän alussa. Siihen asti hoitotakuujonoa on purettu ostopalveluiden avulla, minkä vuoksi alkuvuoden ostopalvelumäärät ovat ylittyneet. Hoitotakuuseen päästään vuoden loppuun mennessä. Äitiysneuvolan käyntien määrä on lisääntynyt, mikä johtuu raskaana olevien määrän kasvusta. Vammaispalveluissa suoritteet ja erityisesti palveluasuminen ovat kasvaneet yli sopimustavoitteiden. Myös laitoshoidossa olevien määrä on kasvanut.
Suurin yksittäinen talouden riskitekijä on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus, joka on sairaanhoitopiirissä arvioitu sosiaali- ja terveystoimen arviota suuremmaksi. Sekä käyntien että hoitojaksojen määrä on laskenut kuitenkin viime vuoteen verrattuna. Perusterveydenhuollossa suun terveydenhuollon hoitotakuuseen pyrkiminen on lisännyt kustannuksia, koska alkuvuonna ostopalvelumäärät ovat olleet suunniteltua suuremmat. Sosiaalityössä asumispalvelujen kustannusten kasvua pyritään estämään tuetulla asumisella ja asumispalvelujen rakennemuutoksella.
Kehitysvammaisten henkilöiden valtakunnallinen KEHAS-suunnitelma pyrkii vähentämään laitoshoitoa ja lopettamaan sen vähitellen kokonaan. Ohjelman mukainen laitosasumisen purkaminen lisää kuitenkin kustannuksia noin 1,4 -kertaiseksi. Asumispalveluihin on siirtynyt osittain laitosasukkaita, osittain lapsuuden kodissa asuneita kehitysvammaisia henkilöitä sovittua enemmän. Kesäkuun neuvotteluissa kuntoutumispalveluiden tulosalueen ja Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kanssa sovittiin rakennemuutoksen hidastamisesta.
Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen: Perusterveydenhuollossa terveysasemien käyttöön on ikäihmisten kohdalla sovittu lievä käytön väheneminen. Tässä vaiheessa näyttää jo siltä, että sekä terveysasemakäyntien määrä että päivystyksellisten käyntien määrä on selkeästi vähentynyt. Terveysasemakäyntien määrän väheneminen saattaa olla seurausta terveyshyötymallin käyttöönotosta pitkäaikaissairaiden ikäihmisten kohdalla ja päivystyskäyntien määrän väheneminen puolestaan voi selittyä tarkemmalla määrittelyllä, milloin on todellinen tarve päivystykselliseen hoitoon. Suun terveydenhuollon palvelutapahtumat ovat puolestaan jo tässä vaiheessa ylittäneet tilatun tavoitteen. Oman erikoissairaanhoidon sisätautien ja neurologian avohoitokäynnit ovat ylittäneet selvästi tavoitteen. Asiakasohjauksessa on entistä paremmin hyödynnetty oman erikoissairaanhoidon avohoitoa. Myös psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa on avohoitokäyntien määrä ylittämässä tavoitteen selkeästi. Avopalvelujen käytön tarvetta ja myös siihen osoitettua resurssointia tulee arvioida uudelleen. Sairaanhoitopiirin käyttö ikäihmisten somaattisen hoidon osalta osoittaa, että avohoitokäynnit ja hoitojaksot ovat vähentyneet. Tällä hetkellä jono TYKS:stä kaupungin omaan toimintaan on ikäihmisten kohdalla alle 10 ja tämä vaikuttaa myös siirtoviivepäivien määrän vähenemiseen turkulaisten osalta. Kuntoutumispalveluissa lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut ovat merkittävästi ylittäneet tilauksessa sovitun tavoitteen. Vanhuspalveluissa säännöllisen kotihoidon asiakasmäärän kehitys poikkileikkaustilanteessa on alle tavoitteen. Kotihoidossa on palveluluokkien välinen painotus entistä enemmän ensimmäisessä palveluluokassa ja 2, ja 3. palveluluokka ovat alle tavoitteen. Tällä palvelurakenteella ei voida saavuttaa tarvittavaa kotihoidon vaikuttavuutta kotona asumisen tukemiseksi. Geriatrisessa sairaalahoidossa päättyneiden hoitojaksojen määrä on vähentynyt eli sairaalan hoitojaksot ovat pidentyneet. Tämä saattaa johtua siitä, että jatkohoitoa odottavien määrä lisääntyy ja odotusajat jatkohoitoon ovat pidentyneet. Geriatrisen arviointiyksikön hoitojaksojen määrä on puolestaan lisääntynyt ja tällä toiminnalla on voitu tukea kotihoidossa olevien vanhusten akuutin tilanteen hoitamista ilman varsinaista sairaalajaksoa. Omaishoidon tuen saajien määrä on sen sijaan kehittynyt tähän asti sopimuksen mukaisesti. Ikäihmisten ydinprosessin sopimusten toteutumiseksi tulee sekä kuntoutumispalveluissa lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja kohdentaa akuutin sairaalahoidon ja kuntoutusosastojen potilaille että kotona asuvien ikäihmisten fyysisen toimintakyvyn tueksi. Kotihoidon säännöllisten asiakkaiden määrän ja palveluluokkien välisen rakenteen osalta tulee ryhtyä toimenpiteisiin niin että toiminnan, talouden ja vaikuttavuuden tavoitteet toteutuvat. Samoin pitkäaikaisen sairaanhoidon ostopalvelujen vähentämistä tulee tehostaa ja paikkoja muuttaa tehostetuksi palveluasumiseksi, mikäli tuottajan kanssa on uusi sopimus voimassa. Ikäihmisten ydinprosessissa oman vanhuspalvelun talousarvion toteutuma on suhteellisen hyvin tasapainossa. Osaksi tätä selittää kotihoidon henkilökuntaan suunnitellun henkilöstölisäyksen palkkavarojen sisältyminen v. 2012 budjettiin. Toisaalta näitä taloudellisia resursseja on nyttemmin käytetty Kaskenlinnaan perustetun jatkokuntoutusosaston toimintaan toukokuusta 2012 lähtien. Jatkokuntoutusosastoratkaisulla voidaan edelleen vähentää ikäihmisten odotuspäivien määrää niin omassa erikoissairaanhoidossa kuin yliopistosairaalassa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin siirtoviivepäivien määrän tarkemassa arvioinnissa voidaan kohdentaa potilaiden siirrot oikeassa järjestyksessä omaan sairaalahoitoon tai avohoitoon. Talousarvion toteutuminen ja ennuste Talousarvion toteutuman perusteella on laadittu ennuste tilinpäätöstilanteesta. Ennusteen pohjana on käytetty aikaisempien vuosien kehitystrendejä ja tiedossa olevia velvoitteita. Talousarvion toteutuma sisältää jo alkuvuonna päätettyjä ja sovittuja säästötoimenpiteitä, mutta tulevien säästöjen suuruutta on vaikea arvioida tulosaluekohtaisesti. Nyt laadittu tekninen ennuste voi olla liian pessimistinen eikä ota riittävästi huomioon jo toteutuksessa olevia ja loppuvuonna toteutettavia säästötoimenpiteitä. Ennuste osoittaa tässä vaiheessa, että toimintamenojen ylitysuhka on noin 24,8M€ (edellisessä ennusteessa noin 22M€) ja toimintatulojen ylitys noin 0,8 M€ (edellisessä ennusteessa noin 1,7M€) ja nettopoikkeama 24 M€ (edellisessä ennusteessa 20,3M€). Suurin ylitysuhka liittyy asiakaspalveluiden ostoihin (noin 19 M€) ja avustuksiin (noin 3,7M€). Asiakaspalveluiden ostot ylittyvät lähes kaikilla tulosalueilla edellistä ennustetta enemmän lukuun ottamatta erikoissairaanhoitoa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuden ennustetta on voitu laskea edellisestä mm. onnistuneiden sakkomaksua vähentävien toimenpiteiden onnistumisen johdosta. Sakkomaksujen kertymäarvio on laskenut alkuvuoden yli viidestä miljoonasta eurosta nyt ennustettuun noin neljään miljoonaan euroon. Lisäksi on todettava, että mikäli siirtoviivepäivien laskeva kehitys jatkuu samansuuntaisena kuin huhti - heinäkuussa niin siirtoviivekustannukset tulevat jäämään vielä pienemmiksi. Ostopalveluihin varatut määrärahat ylittyvät selkeästi mm. lastensuojelussa sekä eri asiakasryhmien asumispalveluissa. Avustuksiin varattujen määrärahojen ylitys johtuu työmarkkinatuen kuntaosuudesta ja pieneltä osin toimeentulotukimenojen tasokorotuksesta.
|