Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta21430.05.20125

3329-2012 (32, 001)

Vastaus Aluehallintoviraston selvityspyyntöön koskien VSSHP:n päivystyksen ja liikelaitoksen tuottamia päivystyspalveluja Turun kaupungin tiloissa

Tiivistelmä: -

Perla § 214

Perusterveydenhuolto, tulosaluejohtaja, terveyskeskuksen vastaava lääkäri Anne Santalahti ja palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 23.5.2012:

Aluehallintovirasto on 14.3.2012 päivätyllä kirjeellään pyytänyt peruspalvelulautakunnalta selvitystä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen tuottamista päivystyspalveluista Turun kaupungin tiloissa. Selvitystä on pyydetty 30.5.12 mennessä.

Aluehallintoviraston tietoon on tullut, että päivystyksen odotusaulaan on tehty ilmoittautumistiski, jossa hoitaja lajittelee potilaat triagen mukaan, jolloin myös muiden henkilöiden on mahdollista kuulla ja nähdä asioita, joihin nähden he ovat sivullisia. Tämän lisäksi Aluehallintoviraston tietoon on tullut, että päivystyksessä on lopetettu takaisinsoittojärjestelmä ja siirrytty takaisin ns. jonotusjärjestelmään. Lisäksi selvitystä pyydetään lääkärin virkojen täyttämisestä.

Aluehallintovirasto pyytää vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö 14.3.12

Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen toimitusjohtaja Päivi Luceniukselta on pyydetty selvitystä edellä oleviin kysymyksiin.

Liite 2Päivi Luceniuksen vastine 11.5.12

Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen toimitusjohtaja Päivi Lucenius korostaa vastineessaan, että liikelaitoksen päivystys toimii samoissa toimitiloissa kuin aiemmin toimi Turun kaupungin oma päivystys. Tässä yhteydessä on korostettava, että kaupungin omassa päivystyspisteessä potilaita ei haastateltu päivystysaulan puolella, vaan ilmoittautuminen tapahtui aina päivystyksen toimistoluukulla. Mikäli potilaan kuvaama oire oli arkaluonteinen, käytettiin aulahoitajan huonetta, joka on erillinen tutkimushuone päivystysaulan toisella puolella. Päivystyksen ilmoittautumisessa yksityisyyden suoja on riittämätön. Aikanaan käytössä olleet, yksityisyyden suojaa tuoneet särmit jouduttiin poistamaan, koska ne vaaransivat paloturvallisuutta.

Kaupungin omassa päivystystoiminnassa (ennen vuodenvaihdetta 2011/2012) toimittiin seuraavasti:

Toimitusjohtaja Luceniuksen vastineesta käy hyvin ilmi se, että ongelmana Mäntymäen päivystyksen tiloissa tulee aina olemaan se, että aulassa istuvat potilaat voivat kuulla heille kuulumatonta asiaa riippumatta siitä, sijaitseeko hoidon tarpeen arviointipiste aulassa vai ns. luukulla. Liikelaitoksen toimintatapa on kuitenkin Luceniuksen ilmoituksen mukaan se, että intiimit asiat ja pitemmät keskustellut potilaan hoidon tarpeesta käydään aina erikseen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanottohuoneessa tilanteesta riippuen. Lisäksi voidaan tässä yhteydessä vielä todeta, että yksityisyyden suojaan liittyvät mahdolliset ongelmat poistuvat T-sairaalaan siirryttäessä keväällä 2013.

Terveyspalvelujen neuvontapuhelin ja sen toimintojen muuttuminen on koettu ongelmaksi myös terveyskeskuksessa, koska kyseessä on puhelinluettelossa ja Internetissä ilmoitettu terveyskeskuksen neuvonta- ja päivystyspuhelin.

Terveyskeskuksella ei ole tällä hetkellä virka-ajan ulkopuolella mitään muuta päivystyksellistä puhelinnumeroa kuin 10023, johon kuntalainen voi soittaa ja johon hänen tulisi saada välitön puhelinyhteys. Sairaanhoidon puhelin- ja neuvontanumeron (10023) tämänhetkinen toiminta ei täysin vastaa päivystyspuhelimen vaatimuksia. Asia on otettu esille liikelaitoksen kanssa ja johtopäätöksenä on todettu, että liikelaitos pyrkii muuttamaan toimintamalliaan niin, että puhelinnumero 10023:n toiminta vastaa kuntalaisille ja Hätäkeskukselle annettua informaatiota.

Lääkäripalvelujen osalta terveyskeskuksen vastaavalle lääkärille on tullut palautetta yhden lääkärin huonosta suomen kielen taidosta ja tämän lääkärin osalta palvelussuhde päivystyksen ja ensihoidon liikelaitokseen on purettu. Potilaspalautteita ja muistutuksia päivystyksen lääkäritoiminnasta on kuluneiden neljän kuukauden aikana tullut yhtä paljon kuin aikaisempanakin toimintakautena. Nämä asiat on lähetetty päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen ylilääkärille Jarmo Lehtoselle selvitettäväksi ja niistä on saatu vastineet, jotka on edelleen toimitettu potilaille.

Päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksessa on toimintamalleja kehitetty muun muassa järjestämällä jälkipoliklinikkatoimintaa ja soittamalla potilaille vastauksista. Tässä toimintamuodossa on liikelaitoksen päivystyksellä vielä kehittämistä, koska kaikki laboratorio- ja röntgentutkimusvastaukset eivät näy terveyskeskuksessa, jolloin potilaiden niitä sieltä tiedustellessa, niitä ei voida terveyskeskuksen puolelta potilaille kertoa. Tähän ongelmaan haetaan koko ajan ratkaisua ja teknisesti ratkaisu on löydetty ja ongelman pitäisi poistua kuluvan touko-kesäkuun aikana. Lisäksi terveyskeskuksen lääkärit ovat kiinnittäneet huomiota tiettyjen traumojen sekä lapsi- ja vanhuspotilaiden ongelmien hoitoon päivystyksessä. Näistä asioista on informoitu päivystyksen ylilääkäri Jarmo Lehtosta, joka puolestaan käy keskusteluja omien lääkäreidensä kanssa, jotta hoidossa päästään mahdollisimman hyvään ja optimaaliseen hoitoketjuun.

Sairaanhoitopiirin päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen ongelmana on tällä hetkellä lääkärityövoiman saanti ja seniorilääkäreiden kuormittuminen runsaista työvuoroista. Tähän ongelmaan etsitään ratkaisua yhteisesti terveyskeskuksen kanssa.

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 23.5.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön, joka koskee VSSHP:n päivystyksen ja liikelaitoksen tuottamia päivystyspalveluja Turun kaupungin tiloissa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Perla § 214
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö 14.3.12
Liite 2:Päivi Luceniuksen vastine