Päivystysselvitysavi.touko12vastaus2

 

 

 

 

Turun peruspalvelulautakunta

Vastine selvityspyyntöön LSAVI / 745 / 05.07.03 / 2012      11.5.2011

 

 

 

VSSHP:n Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen tuottamat päivystyspalvelut Turun kaupungin tiloissa

 

 

 

Aluehallintovirasto on pyytänyt selvityksen Turun kaupungin järjestämisvastuulla olevasta päivystystoiminnasta, jonka tuottaa VSSHP Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos. Selvityspyyntö koskee potilaan yksityisyyden suojaa, puhelinneuvontaa ja lääkäripalveluiden tuottamista.

 

 

VSSHP Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos tuottaa päivystyspalvelut Turun kaupungin omistamissa ja liikelaitokselle vuokraamissa tiloissa, joissa aikaisemmin on toiminut vastaava päivystys Turun kaupungin omana toimintana. Tilat ovat siis samat kuin aikaisempinakin vuosina päivystyksen ja erityisesti potilaiden ilmoittautumispisteen osalta. Tilat eivät ole alun perinkään suunnitellut vastaamaan potilaiden yksityisyyden toteutumista parhaalla mahdollisella tavalla ja asiaan on liikelaitoksen toimesta pyritty saamaan parannusta aikaisempaan verrattuna. Potilaiden hoidon tarpeen arviossa terveydenhuollon ammattihenkilö tekee arvion siitä, onko potilas päivystyksellisen hoidon tarpeessa, oikeassa hoitopaikassa ja mikä hänen tilansa vaatima hoidon kiireellisyys on. Hoidon tarpeen arvio tehdään potilaiden sisääntuloaulassa erillisessä sairaanhoitajan triage-pisteessä silloin, jos potilaita on alueella vähän ja keskustelu potilaan asioista voidaan hienotunteisesti käydä potilaan/ omaisen ja sairaanhoitajan välillä. Triagepiste sijaitsee siten, että tietokoneelta ei ole mahdollista nähdä mitään tietoja muuta kuin kiertämällä erikseen ko. pöydän taakse, jonne potilailla / omaisilla ei ole oikeutta tulla. Tämä työpiste on lisäkis koko ajan ns. silmän alla eli pisteen takana on ilmoittautumisluukun lasiseinä ja seinän takana kansliatilassa istuu tekstinkäsittelijä. Tässä mallissa myös potilaan oikean lääketieteellisen kiireellisyyden arvio on helpompaa, kun myös esim. pyörätuolissa oleva tai makaava potilas voidaan haastatella ja ensiarvio tilasta tehdä myös potilasta päällisin puolin tutkimalla. Toinen käytössä oleva vaihtoehto on se, että potilas menee ns. ilmoittautumisluukulle, jossa sairaanhoitaja haastattelee potilaan vastaavasti. Myös tällöin potilaan yksityisyyden suoja vaarantuu, koska keskustelu kuuluu vastaavasti aulatilaan. Molemmat hoidon tarpeen arviopisteet ovat käytössä silloin, kun potilaita on paljon ja näin pyritään turvaamaan se, että kiireellistä hoitoa tarvitseva potilas ei joudu tarpeettomasti odottamaan. Ambulanssilla tuoduista potilaista annetaan raportti vasta hoitoryhmässä eli tarkkailuosastolla, jotta näiden potilaiden osalta yksityisyys suojataan mahdollisimman hyvin.

 

Tarkoituksena jatkossa on kehittää hoidon tarpeen arviointipistettä vielä niin, että erillisillä sermeillä saadaan yksityisyys turvattua, mutta toisaalta parannettua hoidon tarpeen arvioinnin laatua siten, että potilas voidaan myös päällisin puolin tutkia, jotta oikea hoitopiste (kävelevä, aulassa odottava potilas vai paaripaikan tarkkailuosastolla vaativa potilas) päivystyksessä voidaan valita. Ongelmana Mäntymäen päivystyksen tiloissa tulee siis aina olemaan se, että aulassa istuvat potilaat voivat kuulla heille kuulumatonta asiaa riippumatta siitä, sijaitseeko hoidon tarpeen arviointipiste aulassa vai ns. luukulla. Toimintatapamme on kuitenkin se, että intiimit asiat ja pitemmät keskustellut potilaan hoidon tarpeesta käydään aina erikseen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanottohuoneessa tilanteesta riippuen.

 

Turun kaupunki hoitaa terveyspalvelujen neuvontapuhelimen virka-aikana omalla teknisellä puhelinjärjestelmällään, jossa puhelu automaattisesti ohjautuu takaisinsoittopyynnön jättämiseen ilman suoravastausmahdollisuutta. Ensihoidon ja päivystyksen liikalaitos on pyrkinyt parantamaan soittajien saamaan palvelua siten, että käytössämme oleva tekninen puhelinjärjestelmä mahdollistaa suoran vastauksen. Jos puheluun ei 10 sekunnin kuluessa vastata suoraan, annetaan vastaajan toimesta ohje jättää puhelinnumero takaisinsoittoa varten tai sitten pyydetään vielä odottamaan langalla suoravastausta. Tämä vastaajan viesti toistuu aina noin 30 sekunnin periodeilla. Puhelun alussa vastaaja kertoo mihin numeroon soittaja on soittanut, ja samalla soittajalle annetaan ohje myös siitä, että hätätilanteessa asiakkaan tulee soittaa yleiseen hätänumeroon. Tämä kerrotaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Puheluihin vastataan suoraan tällä hetkellä noin 50 % :ssa. Vastaajaan jätettyihin numeroihin soitetaan aina takaisin. Vain ne asiakkaat, jotka ovat jättäneet väärän numeron vastaajaan, jäävät tavoittamatta. Yleistä informaatiota väestölle ei asiasta ole katsottu olevan aiheellista antaa, koska väestön kannalta numero ei ole muuttunut (edelleen numero 10023) ja että palvelua on ainoastaan pyritty parantamaan suoravastauksella. Muutoin toiminta on pysynyt täysin samana kuin mitä Turun terveystoimen järjestämä palvelu on takaisinsoittomahdollisuuden osalta.

 

Lääkäripalvelut Mäntymäen päivystykseen on tuotettu kokonaan ns. omana toimintana liikelaitoksen osalta siten, että viime vuoden lopussa liikelaitokseen päivystyksen osalta perustettiin yhteensä 15 lääkärin virkaa. Näistä viroista 5 on erikoislääkärin virkaa ja 10 lääkärin virkaa. Lisäksi päivystyksessä on oma ylilääkäri, sisätautien erikoislääkäri Jarmo Lehtonen ja kehityslääkäri, päivystyslääketieteen erikoislääkäri (USA) LL (Suomi) Sampsa Kiuru. Muiden erikoislääkäreiden pätevyysvaatimuksena on soveltuvan alan erikoislääkärin pätevyys. Käytännössä tämä tarkoittaa yleislääketieteen, sisätautien, kirurgian, traumatologian, neurologian tai lastentautien erikoislääkärin pätevyyttä. Suomessa ei vielä tällä hetkellä ole päivystyslääketieteen erikoisalaa, mutta olemme liikelaitoksen rekrytoinneissa huomioineet tämän. Kaikki liikelaitoksen lääkärin virkoihin valitut lääkärit haluavat jatkossa erikoistua päivystyslääketieteeseen.

 

Liikelaitoksen lääkärit (ml. ylilääkäri ja kehityslääkäri) hoitavat virkalääkärin ominaisuudessa päivystyksen 24/7 periaatteella jaksotyöaikamallilla (Suomen Lääkäriliiton pilotti). Kaikkia virkojamme ei ole tarkoituksella täytetty vakituisesti, koska päivystäjien joukossa on esim. sellaisia terveyskeskuslääkäreitä, jotka tekevät vain joitakin päivystysvuoroja kuukaudessa, mutta ovat viroissaan muualla. Kaikki päivystävät lääkärimme ovat laillistettuja lääkäreitä. Lääketieteen kandidaatteja on päivystyksessä käytetty vakituisten laillistettujen lääkäreiden kanssa työpareina siten, että kandidaatti ei ole koskaan ollut yksin työvuorossa eikä heitä ole kerralla ollut töissä kuin yksi. Lääkäreiden päivystysvuorosuunnittelussa on pyritty siihen, että liikelaitoksen oma ns. seniorilääkäri eli erikoislääkäri on työvuorossa aina klo 08.00 – 01.00 sekä lisäksi aina myös maanantain ja tiistain välisenä yönä. Työvuorot on suunniteltu potilasvirtojen mukaan painottuen iltapäiviin ja iltoihin.

 

Liitteenä on lista lääkäreistämme syntymävuoden kera. Sen avulla lääkäreiden tiedot voidaan tarkistaa esim. Terhikistä. Asiasta on sovittu AVI:n lääninlääkäri Katja Paakkolan kanssa.

 

 

 

 

Turussa 11.5.2012

 

 

 

Päivi Lucenius, toimitusjohtaja, erikoislääkäri / VSSHP Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos