Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 170 05.05.2010 4

11324-2009 (041, 011)

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen seuranta ja talouden toteutumisennuste

Tiivistelmä: -

Perla § 170

Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

 

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen:

 

Lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalveluissa on haluttu säilyttää ennaltaehkäisevän toiminnan mahdollisuudet huolimatta talouden tasapainottamisen vaatimista toimenpiteistä. Toiminnan vaikutukset näkyvät viiveellä, mutta pitkän aikavalin tavoitteena on korjaavien palvelujen tarpeen väheneminen.

 

Asiakkaiden palvelutarpeeseen pyritään vastaamaan mahdollisimman perustasolla. Lasten ja nuorten ohjautumisesta omaan erikoissairaanhoitoon ja TYKSiin on käyty perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välinen neuvottelu, jossa on tarkennettu ohjauskäytäntöjä. Konsultatiivista työotetta kehitetään mm. Remontti-hankkeen Turun piloteissa.

 

Varhaiskasvatuksessa pyritään palveluohjauksella lisäämään perheiden tietoisuutta varhaiskasvatuksen kevyemmistä vaihtoehdoista. Erityisen tärkeää on turvata yhteistyökäytäntöjen jatkuminen varhaiskasvatuksen siirtyessä opetustoimeen. Tässä äitiys- ja lastenneuvolalla on tärkeä palveluohjauksellinen rooli. Varhaiskasvatuksessa selvitetään hoitopaikkatakuun toteuttamiseen. Palvelusetelikokeilusta raportoidaan peruspalvelulautakunnalle ensimmäisen kerran 26.5. Kokeilusta on tiedotettu aktiivisesti perheille. Varhaiskasvatuksen tilaratkaisuja koskevat päätökset eivät mahdollista täysimääräisesti vuokra- ja henkilöstösäästöjä, jotka ovat olleen varhaiskasvatuksen talousarvion toteutumisen edellytyksenä.

 

Lastensuojelun sijaishuollon kehittäminen on käynnistynyt. Muutoksen taloudelliset vaikutukset näkyvät viiveellä. Työryhmän esityksen käsittelyn siirtyminen kevättalveen ja kehittämisohjelmaa koskeva päätös hidastavat rakennemuutoksen taloudellisten vaikutusten toteutumista. Kehittämisohjelman ja rakennemuutoksen toteutumista seurataan ja siitä raportoidaan. Perhehoidon tuen ja valvonnan kehittämiseen on käytettävissä myös KASTE-rahoitusta. Sijaishuollon seudullisen kilpailuttamisen valmistelu käynnistyy syksyllä 2010.

 

Alle 18-vuotiaiden omaishoidon tuen määräraha on riittämätön. Nykyistä kysyntää vastaava määrärahatarve katetaan sisäisillä siirroilla.

 

Nuorten aikuisuuden vahvistaminen

 

Nuorten aikuisten työttömyys pyritään katkaisemaan nopeasti ja nuoret ohjaamaan työhön tai opiskeluun ohjaaviin toimenpiteisiin.

 

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

 

Palvelujohtaja Maisa Kuusela:

 

Sopimusten mukaiset toimenpiteet ovat sinänsä talouden tasapainottamiseen pyrkiviä ja vuoden 2009 talousarvion sopeuttamistoimenpiteet ovat osittain jatkuneet myös tämän vuoden puolelle. Painotuksen siirtäminen erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon on käynnissä; perusterveydenhuollon kehittämishanketta toteutetaan olemassa olevin resurssein. Yhteistyö perusterveydenhuollon, oman erikoissairaanhoidon ja erikoissairaanhoidon välillä on hillinnyt sairaanhoitopiirin kustannuksia. Päihteidenkäyttäjien hoidon kehittämistyöryhmä on aloittanut toimintansa ja yhdistettyä mielenterveys- ja päihdesuunnitelmaa tehdään Länsi 2012-hankkeessa. TALK-hanke (asunnottomuushanke) käynnistyi viime vuoden aikana ja lisää ohjattua asumista kalliimman laitosasumisen sijaan. Päihdehuollon kuntoutumispalvelut kilpailutettiin, asumispalvelut kilpailutetaan vuoden 2010 aikana. Kehitysvammaisten asumispalveluiden kilpailutus on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja mahdollistaa palvelurakenteen keventämisen.

 

Itsenäisesti selviytyvien ydinprosessin osalta suurimmat ylitysuhat ovat vammaispalveluissa ja sosiaalityön avustuksissa. Toimeentulotuen tarpeen lisääntyminen ei ole sosiaali- ja terveystoimen hallittavissa. Työllisyysmäärärahan kuntaosuuden kasvua voidaan hillitä työllistämistoimenpiteillä, mikä edellyttää kuntoutumispalveluiden ja sosiaalityön tiivistä yhteistyötä. Vammaispalvelulain tuomien subjektiivisien oikeuksien lisääntymiseen ei osattu täysin varautua. Kuljetuspalveluiden uudelleen järjestelyllä ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalveluiden lisäämisellä pystyttäneen näitä kustannuksia jonkin verran hillitsemään. Mielenterveyskuntoutujien hoitoketjua kehitetään edelleen, asumispalvelujen lisäämiseen on edelleen painetta kalliimman erikoissairaanhoidon sijaan.

 

Sähköistä asiointia tulee edelleen kehittää kaikilla tulosalueilla, alkuvaiheessa on kiinnitettävä huomiota asianmukaisen tiedon jakamiseen ja itsehoidon tukemiseen sekä asiakasohjaukseen.

 

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen

 

Palvelujohtaja Seija Arve:

 

Ikäihmisten elämänlaadun turvaamisen ydinprosessissa painopisteenä on ennaltaehkäisevä työ. Toinen kotiutustiimi on jatkanut kotihoidon tukemista. Omaishoitoa kannattaa jatkossa tukea resurssisiirroin, jolloin voidaan huomioida asiakasnäkökulma ja samalla ehkäistä liian varhaista laitoshoitoon joutumista. Lääkinnällisen kuntoutuksen toimintaa on kehitetty opts:ssa sovitulla tavalla.

 

Oikea-aikaisen sairaan/sairaalahoidon turvaaminen tuo taloudellista säästöpotentiaalia. Prosessia, hoitoketjun toimivuutta on kehitetty opts-sopimuksen mukaisesti ja työryhmä esittää lopullisen suunnitelman 30.9. mennessä.

 

Ennaltaehkäisevän työn ohella ympärivuorokautisen hoidon palvelurakenteen muuttaminen tuo ydinprosessille kustannussäästöjä pidemmällä aikavälillä. Tehostetun palveluasumisen paikkoja on hankittu lisää 30 ja 14-18 hankitaan kompensoimaan vanhainkotitasoisten paikkojen ennakoitua nopeampaa vähenemistä. Palvelusetelin käyttöönottoa kokeillaan syksyllä ostamalla palveluasumista 10 :lle asiakkaalle, jotka muuten tulisivat oman toiminnan ympärivuorokautisen hoidon jonoon syksyllä 2010. Oman toiminnan palvelurakennemuutosta on nopeutettu liittyen sekä vanhainkotien perusparannushankkeisiin että lääninhallituksen edellyttämiin henkilöstömitoituksen lisäyksiin.

 

Ma. palvelutuotantojohtaja Max Lönnqvist:

 

Sosiaali- ja terveystoimen tammi- maaliskuun 2010 toteutuman perusteella laadittu ennuste osoittaa toiminnan menojen kasvun olevan suurempaa kuin mihin talousarviossa on varauduttu. Nettomääräinen ylitysuhka on noin 4,1 miljoonaa euroa ja suurin ylitys liittyy ikäihmisten prosessiin.

 

Liite 1                                 Talousarvion toteutumisennuste prosesseittain ja tulosalueittain

Liite 2                                 Talousarvion toteutumisennuste meno-tulolajeittain ja tulosalueittain

Liite 3                                 Talousarvion tulojen ja menojen toteutuminen

Liite 4                                 OPTS kehittämisosan raportti

Liite 5                                 Resurssitaulukko prosesseittain

 

Talousarviossa pysymisen varmistamiseksi tulosalueilla on viety eteenpäin jo sovittuja kehitys- ja rationalisointihankkeita. Näiden osalta on todettava, että aikataulut ovat olleet liian haasteellisia ja esim. tiloista ei ole voitu luopua suunnitellussa aikataulussa eikä kaikkia säästöjä ole saatu toteutettua.

 

Vuoden 2010 määrärahat eivät mahdollista subjektiivisten oikeuksien toteuttamista kysynnän vaatimassa laajuudessa ilman talousarvion ylittymistä. Talouden hallinnassa on erityisesti kiinnitetty huomiota sellaisiin toimintoihin, joiden paremmalla koordinoinnilla voidaan vähentää tai suitsia menoja. Työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvuun pyritään vaikuttamaan kohdentamalla työllistämismäärärahaa yli 500 päivää työttömänä olleiden palveluihin ja parantamalla tiedon vaihtoa sosiaalityön ja kuntoutumispalveluiden työllistämisyksikön välillä.

 

Henkilöstömenojen osalta vuonna 2010 ei ole samanlaisia säästömahdollisuuksia kuin v. 2009. Lisäksi sairauspoissaolojen määrä on edelleen korkea ja henkilöstön jaksaminen jatkuvan muutoksen ja kiireen keskellä tulee ottaa huomioon.

 

Meneillään olevat kehityshankkeet tuovat pitkän aikavälin säästöä. Mikäli vuoden 2010 talousarvion ylitysuhkaan halutaan vaikuttaa lyhyellä aikavälillä niin keinot ovat rajallisia ja hyödyt kyseenalaisia. Lasten omaishoidontukeen tarvittava määräraha voidaan osoittaa kuntoutumispalveluiden tulosalueelle siten, että kaikkien tulosalueiden hankintoihin ja leasingmaksuihin varatusta määrärahasta vähennetään noin 400.000 euroa ja asetetaan samansuuruinen säästövelvoite tulosyksiköille. Kokonaisylitysuhka ei pienene mutta omaishoidontukeen voidaan osoittaa tarvittava määräraha ja mahdollisesti ehkäistä sairaala- ja muita hoitojaksoja.

 

Talouden ylitysuhan torjumiseksi palvelutuotannon vaihtoehdoksi jää valmistella esitys peruspalvelulautakunnalle viimeistään 16.6.2010 kokoukseen lakkautettavista palveluista ja toiminnan supistamisesta siten, että noin 4 miljoonan nettomääräinen ylitys voidaan kattaa. Tämä koskee sekä omaa toimintaa, että ostopalveluita.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta merkitsee tiedoksi operatiivisen palvelutuotantosopimuksen seurannan ja talouden toteutumisennusteen ja päättää, että tarkemmat toimenpide-ehdotukset talousarviossa pysymiseksi tuodaan peruspalvelulautakunnan kokoukseen 16.6.2010.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvArve Seija
tpvKuronen Sirpa
tpvKuusela Maisa
tpvLönnqvist Max


Liitteet:

Perla § 170
Liite 1:Talousarvion toteutumisennuste prosesseittain ja tulosalueittain
Liite 2:Talousarvion toteutumisennuste meno-tulolajeittain ja tulosalueittain
Liite 3:Talousarvion tulojen ja menojen toteutuminen
Liite 4:OPTS kehittämisosan raportti
Liite 5:Resurssitaulukko prosesseittain