Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 109 24.03.2010 17

16745-2008 (011, 350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja tuoteturvallisuuden valvontasuunnitelman 2009 toteutuminen

Tiivistelmä:

Yleisen terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste on elintarvikevalvonnan osalta 60 %, terveydensuojelun osalta 74 %, tupakkavalvonnan osalta lähes 100 % ja tuoteturvallisuuden osalta 81 %. Tupakkavalvonta rajoittui lähes kokonaan pakolliseksi tulleiden myyntilupien käsittelyyn, mikä onnistuttiin hoitamaan omin voimin. Valvonnasta puuttuu edelleen henkilöresursseja, esim. elintarvikevalvonnasta arvioilta kolmen henkilön työpanos. Suunnitelmalliseen valvontaan jää liian vähän aikaa, koska kiireellistä suunnitelman ulkopuolista työtä, johon ei voi vaikuttaa, on paljon.

Perla § 109

Ympäristöterveydenhuolto, vs. tulosaluejohtaja Liisa Palmu 12.3.2010:

Yleinen terveysvalvonta on laatinut vuodelle 2009 valvontasuunnitelman, joka kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja tuoteturvallisuusvalvonnan. Suunnitelma on hyväksytty peruspalvelulautakunnassa 8.1.2009 § 6. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijoille maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan siten, että valvonta olisi yhdenmukaista koko maassa. Vuonna 2009 suunnitelmallisesta valvonnasta oli tuloja yhteensä 169 000 €.  

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan asianomaisille keskusviranomaisille. Kuntien tulee arvioida elintarvikevalvonnan ja tuoteturvallisuusvalvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Tupakan myynti tuli luvanvaraiseksi 2009 ja lupaa anotaan Turussa yleisestä terveysvalvonnasta. Lupahakemuksia tuli lähes 400 kpl, jotka saatiin käsiteltyä vakituisen henkilöstön voimin. Tämä vei resursseja muusta valvonnasta. Varsinkin elintarvike- ja terveydensuojelulain mukaisessa valvonnassa suuri osa työstä muodostuu suunnittelemattomasta, heti hoidettavasta työstä, kuten valituksista ja keskusviranomaisten toimeksiannoista.

Elintarvikevalvonta:

Elintarvikehuoneistojen valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista toteutui 2500 kpl. Toteutumisaste oli 60 %, sama kuin vuonna 2008. Valvontasuunnitelman mukaisten tarkastusten lisäksi tehtiin muita tarkastuksia n. 500 kpl. Nämä koostuvat mm. uusien elintarvikehuoneistojen hyväksymisistä, toimijan vaihtumisen johdosta tehtävistä tarkastuksista, akuuttien ongelmien selvittämisistä ja lupaehtojen valvomiseksi tehdyistä tarkastuksista. Laitosten eli eläinperäisiä elintarvikkeita käsittelevien yritysten uudelleen hyväksyminen uuden elintarvikelain mukaan vei paljon aikaa. Hyväksyttyjä laitoksia Turussa on 25 kpl.

Näytteenottosuunnitelmasta toteutui myös 60 % (390 näytettä) ja epäilyyn perustuvia suunnitelman ulkopuolisia näytteitä otettiin tämän lisäksi 50 kpl. Kaikki suunnitellut näyteprojektit toteutuivat, mutta osa suunniteltua vähemmällä näytemäärällä.  

Elintarvikevalvonnassa on edelleen vähintään kolmen henkilön vaje valvontaa suorittavassa henkilöstössä (eläinlääkärit ja terveystarkastajat). Tämä näkyy selvästi suunnitelmallisen valvonnan toteutumisasteessa. Kiireellinen valvonta, jota ei voi jättää tekemättä, vie suhteessa liikaa aikaa.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta:

Terveydensuojelun mukaisen suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat yms., oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, asumispalvelut ja majoituspalvelut. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 74 %. 2009 keskityttiin uimahallien valvontatutkimusohjelmiin, jotka tulee tarkastaa vähintään viiden vuoden välein sekä mm. vesilaitoksen kriisiviestintään poikkeustilanteissa. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut äkillisen terveyshaitan tai -vaaran johdosta tehtävät tarkastukset.  

Tupakkavalvonta:

Tupakkavalvonnassa varauduttiin tupakan myyntilupien käsittelyyn ja siitä suoriuduttiin omin voimin. Lupia käsiteltiin lähes 400. Tämän johdosta muuhun suunnitelmalliseen tupakkavalvontaan ei oltu varattu paljoakaan resursseja ja suunnitelman toteutuminen oli lähes 100 %. Valviran ravintolatupakoinnin valvontaprojekteihin, mm. tupakoinnin siirtymäajan loppuessa 31.5.2009, osallistuttiin kuitenkin edellisvuosien lailla.

Tuoteturvallisuusvalvonta:

Suunnitelmallinen tuoteturvallisuusvalvonta kohdistetaan ensisijaisesti kuluttajaviraston kansallisessa valvontasuunnitelmassa määrittelemille painopistealueille. Turussa on painopistealueisiin kuuluvia kohteita 431. Tuoteturvallisuuteen kohdistuvia tarkastuksia tehtiin yhteensä 577 kpl, joista painopistealueille 103 kpl. Näihin lukuihin on laskettu lisäksi suunnitelman ulkopuoliset, tarpeen ilmetessä tai muiden valvontakäyntien yhteydessä tehdyt tarkastukset. Suunnitelman mukaisesta tuoteturvallisuusvalvonnasta toteutui 81 %. Tuoteturvallisuusvalvontaan on panostettu Turussa 0,3 henkilötyövuotta, kun kuluttajaviraston käyttämien mittareiden mukaan panostuksen tulisi olla 1,5 henkilöä.

Liite 1Elintarvikevalvonnan raportointi 2009, lomakkeet A, B ja C

Liite 2Terveydensuojelun raportointi 2009

Liite 3Tupakkavalvonnan raportointi 2009

Liite 4Tuoteturvallisuusvalvonnan raportointi 2009

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 9.3.2010:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä yleisen terveysvalvonnan liitteenä olevan vuoden 2009 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin ja toimittaa sen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedPalmu Liisa
tiedPouri Pia


Liitteet:

Perla § 109
Liite 1:Elintarvikevalvonnan raportointi 2009, lomakkeet A, B ja C
Liite 2:Terveydensuojelun raportointi 2009
Liite 3:Tupakkavalvonnan raportointi 2009
Liite 4:Tuoteturvallisuusvalvonnan raportointi 2009