Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 46 17.02.2010 3

1491-2010 (045)

Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös vuodelta 2009

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös osoittaa, että menot ylittävät talousarvion 12,7 M€ ja tulot 0,8 M€, jolloin nettomenojen ylitykseksi muodostuu 11,8 M€. Peruspalvelulautakunnan tulos parani tammi-lokakuun tilanteesta laaditusta ennusteesta nettomenojen osalta 6,1 M€.

Perla § 46

Sosiaali- ja terveysvirasto, ma. palvelutuotantojohtaja Max Lönnqvist, vs. resurssijohtaja Heikki Silpola ja suunnittelusihteeri Pekka Paatonen 9.2.2010:

 

Valtuustoraportti

 

Kaupunginvaltuustolle annettava peruspalvelulautakunnan toiminnan ja talouden seurantaraportti vuodelta 2009 on 9.2.2010 toimitettu keskushallinnon talouden vastuualueelle. Raportissa annetaan virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta, virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta, virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta sekä virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta vuonna 2009.

 

Liite 1                                 Peruspalvelulautakunnan toiminnan ja talouden seuranta 2009

 

Talouden ja toiminnan toteutuminen

 

1000 €

TA 2009

LTA/MKS

TA 2009

TP 2009

Erotus

Tulot

80.200

0

80.200

81.049

- 849

Menot

633.355

- 11.820

621.535

634.210

- 12.675

Netto

- 553.155

- 11.820

- 541.335

- 553.161

11.826

 

Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös osoittaa, että menot ylittävät talousarvion 12,7 M€ ja tulot 0,8 M€, jolloin nettomenojen ylitykseksi muodostuu 11,8 M€. Peruspalvelulautakunnan tulos on parantunut edellisestä tammi-lokakuun tilanteesta laaditusta ennusteesta, joka osoitti toimintakatteen eli nettomenojen osalta vielä 17,9 M€:n ylitystä. Ennustettua parempaa tulosta selittää mm. ennakoitua pienempi lomapalkkavelan muutos, toimeentulotuen takaisinperinnät, elatustuen takautumissaatavien kuittaamiseksi saatu ylimääräinen valtionosuus sekä sisäisten it-palveluiden budjetoitua pienempi veloitus.

 

Tuloista myyntitulot sekä tuet ja avustukset ylittivät talousarvion. Pakolaishuoltolain mukaiset korvaukset ylittyivät n. 0,85 M€ ja myyntitulot yhteensä n. 2,2 M€. Tuet ja avustukset ylittyivät n. 2,2 M€. Viimeksi mainittuun sisältyy mm. EVO-hankkeille saatu erityisvaltionosuus n. 0,8 M€. Sen sijaan asiakaskunnan maksukykyä kuvaavat maksutulot alittivat talousarvion n. 4,2 M€.

 

Henkilöstömenot toteutuivat talousarvion mukaisesti, kun niihin luetaan myös saadut henkilöstökorvaukset. Talkoovapaista, lääkärisopimuksen mukaisesta lomarahan vaihdosta vapaaksi ja lomautuksista saatiin vuonna 2009 yhteensä n. 2 M€:n säästö, työnantajan Kela-maksun alentumisesta n. 1 M€:n säästö sekä erilliskorvausjakojen vähentymisestä yhdellä vuonna 2009 n. 0,3 M€:n säästö. Materiaaliostoihin, palvelujen ostoihin, vuokriin ja sisäisiin vuokriin kohdistettiin säästötoimenpiteet onnistuneesti. Menolajeittain tarkasteltuna suurimmat ylitykset koko hallintokunnan tasolla olivat asiakaspalvelujen ostoissa ja avustuksissa.

 

Asiakaspalvelujen ostoissa suurimmat ylitykset tapahtuivat mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa, lastensuojelun ostopalveluissa, suun terveydenhuollon ostopalveluissa, erikoissairaanhoidon psykiatrian ostopalveluissa, vammaispalveluiden asumispalveluissa ja vanhuspalvelujen ostopalveluissa. Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kustannusten nousu johtuu useasta syystä. Ensinnäkin vuoden 2009 alusta toimintaa ei enää kustannettu perustoimeentulotuesta, jolloin valtionosuutta ei enää tähän saatu ja koko kustannus tuli kunnan maksettavaksi. Lisäksi asiakasmäärä on kasvanut verrattuna vuoteen 2008 ja palveluluokkien käyttöönotto lisäsi hintahajontaa. Toisaalta tavoitteena oli myös kuntouttaa asiakkaita ja saada heidät siirtymään kevyempien palveluiden piiriin.

 

Lastensuojelun ostopalveluiden kustannukset pysyivät edelleen korkealla tasolla. Vuonna 2009 huostaanottoja jouduttiin tekemään enemmän kuin vuonna 2008. Lisäksi jälkihuoltoon siirtyi sellaisia henkilöitä, joiden palvelutarve säilyi edelleen huomattavana. Hinnankorotuksia palvelumuotoon kohdistui lähinnä henkilöstömenojen kustannusnousua vastaavasti. Vanhusten ostopalvelut ylittyivät n. 1 M€, josta suurin ylitys oli tehostetun palveluasumisen, vanhainkotiostopalvelujen ja saattohoidon kohdalla. Vaikka vanhustenpalvelujen ostopalveluja jouduttiin supistamaan vuonna 2009 vuoden 2008 lopun tasosta, niin keskimääräiset jonot TYKS:stä sisätautisairaalaan ja vanhuspalvelujen hoitolaitoksiin pysyivät noususta huolimatta vielä kohtuullisina. Vanhainkotihoidon ja tehostetun palveluasumisen keskimääräinen hinnannousu oli 4,5 % ja pitkäaikaissairaanhoidon ostopalvelujen 5,5 % vuonna 2009.

 

Suun terveydenhuollon ostopalveluja jouduttiin hankkimaan enemmän kuin mihin talousarviossa oli alun perin varauduttu. Lisähankinnat olivat tarpeellisia, jotta kyettäisiin pysymään hoitotakuussa. Tästä huolimatta tavoitteiseen ei päästy, vaan yli 6 kk:n hoitotakuurajan ylittäneiden lukumäärä kasvoi loppuvuonna. Hoitotakuurajan ylitys johtui ostopalvelutuottajien kapasiteetin vähenemisestä verrattuna edelliseen vuoteen. Myös psykiatrian ostopalvelut (muut kuin sairaanhoitopiiriltä ostettavat) ylittivät talousarvion, vaikka valtion mielisairaaloista pyrittiin siirtämään omaan psykiatriaan potilaita aina, kun se oli lääketieteellisesti ja hoidollisesti mahdollista.

 

Avustusten menolajin ylitys johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta erityisesti Turun seutua kohdanneen vaikean suhdannetilanteen vuoksi sekä sen seurauksena pitkäaikaistyöttömien määrän lisääntymisestä, joka puolestaan vaikutti työmarkkinatuen kuntaosuuden nousuun loppuvuonna. Alkuvuoden toimeentulotuen ennuste oli vielä huonompi johtuen työttömyyskassojen hitaasta käsittelystä, jolloin ensisijaiset etuudet viivästyivät monien asiakkaiden kohdalla. Loppuvuodesta kunnalle kohdistui kuitenkin merkittävä määrä takaisinperintöjä eikä nettokasvu toteutunut pahimman ennusteen mukaan. Työmarkkinatuen kuntaosuuden menot, jotka maksetaan kansaneläkelaitokselle avustusmenokohdasta, olivat yhteensä 7,1 M€, jossa on ylitystä talousarvioon n. 0,9 M€.

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin loppulaskutuksen jälkeen Turun maksuosuus sairaanhoitopiirille on tilinpäätöksessä yhteensä 141,7 M€, joka alittaa talousarvion n. 0,5 M €. Tähän on päästy mm. erikoissairaanhoidonpalvelujen tulosalueen konsultaatiokäytäntöä tehostamalla ja sairaanhoitopiirin hallituksen päättämillä säästötoimenpiteillä sairaanhoitopiirin toimintamenojen osalta. Maksuosuuden sisällä varsinainen sairaaloiden käyttö kuitenkin ylitti talousarvion mutta yhteistoimintaosuudet kuntayhtymälle erityisvelvoitemaksusta ja kalliin hoidon tasauksesta alittivat talousarvion yhteensä n. 2 M€. Tähän säästöön vaikuttaa osaltaan Turun saama hyvitys itse tuottamansa aikuispsykiatrin kalliista hoidosta 50.000 euron tasausrajan ylittävältä osalta, mikä on yhteensä 0,85 M€. Kun Turun maksuosuutta verrataan sairaanhoitopiirin vuoden 2009 talousarviossa olevaan Turun maksuosuuteen 145, 6 M€, on säästö huomattavasti suurempi kuin peruspalvelulautakunnan tilinpäätöksessä.

 

Liite 2                                 Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös 2009 tulosalueittain

 

Liite 3                                 Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös 2009 meno-tulolajeittain

 

Liite 4                                 Toiminnan kuukausiseuranta 1.1.-31.12.2009

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus           Peruspalvelulautakunta

 

§päättää vahvistaa peruspalvelulautakunnan tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2009,

§toteaa sosiaali- ja terveystoimen käyttötalousosan nettoylitykseksi 11.826.475,11 euroa,

§toteaa sosiaali- ja terveystoimen investointiosan alitukseksi 275.352,13 euroa, ja

§merkitsee yllä esitetyt raportit ja selvitykset tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 46
Liite 1:Peruspalvelulautakunnan toiminnan ja talouden seuranta 2009
Liite 2:Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös 2009 tulosalueittain
Liite 3:Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös 2009 meno-tulolajeittain
Liite 4:Toiminnan kuukausiseuranta 1.1.-31.12.2009