PERUSPALVELULAUTAKUNTA
TALOUS | ||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2009 | ||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Tilinpäätös 2009 |
Poikkeama |
|
Peruspalvelulautakunta | ||||||||
1 25 |
T |
89.630 |
80.200 |
0 |
80.200 |
81.049 |
- 849 |
|
| ||||||||
|
M |
621.833 |
633.355 |
- 11.820 |
621.535 |
634.210 |
- 12.675 |
|
| ||||||||
|
N |
- 532.203 |
- 553.155 |
- 11.820 |
- 541.335 |
- 553.161 |
11.826 |
|
Investoinnit | ||||||||
2 25 |
M |
353 |
500 |
0 |
500 |
266 |
234 |
|
| ||||||||
|
T |
45 |
0 |
0 |
0 |
41 |
- 41 |
|
| ||||||||
|
N |
- 308 |
- 500 |
- 500 |
- 500 |
- 225 |
- 275 |
|
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: Peruspalvelulautakunnan tilinpäätös osoittaa, että menot ylittävät talousarvion 12,7 M€ ja tulot 0,8 M€, jolloin nettomenojen ylitykseksi muodostuu 11,8 M€. Peruspalvelulautakunnan tulos on parantunut edellisestä tammi-lokakuun tilanteesta laaditusta ennusteesta, joka osoitti toimintakatteen eli nettomenojen osalta vielä 17,9 M€:n ylitystä. Ennustettua parempaa tulosta selittää mm. ennakoitua pienempi lomapalkkavelan muutos, toimeentulotuen takaisinperinnät, elatustuen takautumissaatavien kuittaamiseksi saatu ylimääräinen valtionosuus sekä sisäisten it-palveluiden budjetoitua pienempi veloitus.
Tuloista myyntitulot sekä tuet ja avustukset ylittivät talousarvion. Pakolaishuoltolain mukaiset korvaukset ylittyivät n. 0,85 M€ ja myyntitulot yhteensä n. 2,2 M€. Tuet ja avustukset ylittyivät n. 2,2 M€. Viimeksi mainittuun sisältyy mm. EVO-hankkeille saatu erityisvaltionosuus n. 0,8 M€. Sen sijaan asiakaskunnan maksukykyä kuvaavat maksutulot alittivat talousarvion n. 4,2 M€.
Henkilöstömenot toteutuivat talousarvion mukaisesti, kun niihin luetaan myös saadut henkilöstökorvaukset. Talkoovapaista, lääkärisopimuksen mukaisesta lomarahan vaihdosta vapaaksi ja lomautuksista saatiin vuonna 2009 yhteensä n. 2 M€:n säästö, työnantajan Kela-maksun alentumisesta n. 1 M€:n säästö sekä erilliskorvausjakojen vähentymisestä yhdellä vuonna 2009 n. 0,3 M€:n säästö. Materiaaliostoihin, palvelujen ostoihin, vuokriin ja sisäisiin vuokriin kohdistettiin säästötoimenpiteet onnistuneesti. Menolajeittain tarkasteltuna suurimmat ylitykset koko hallintokunnan tasolla olivat asiakaspalvelujen ostoissa ja avustuksissa.
Asiakaspalvelujen ostoissa suurimmat ylitykset tapahtuivat mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa, lastensuojelun ostopalveluissa, suun terveydenhuollon ostopalveluissa, erikoissairaanhoidon psykiatrian ostopalveluissa, vammaispalveluiden asumispalveluissa ja vanhuspalvelujen ostopalveluissa. Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kustannusten nousu johtuu useasta syystä. Ensinnäkin vuoden 2009 alusta toimintaa ei enää kustannettu perustoimeentulotuesta, jolloin valtionosuutta ei enää tähän saatu ja koko kustannus tuli kunnan maksettavaksi. Lisäksi asiakasmäärä on kasvanut verrattuna vuoteen 2008 ja palveluluokkien käyttöönotto lisäsi hintahajontaa. Toisaalta tavoitteena oli myös kuntouttaa asiakkaita ja saada heidät siirtymään kevyempien palveluiden piiriin.
Lastensuojelun ostopalveluiden kustannukset pysyivät edelleen korkealla tasolla. Vuonna 2009 huostaanottoja jouduttiin tekemään enemmän kuin vuonna 2008. Lisäksi jälkihuoltoon siirtyi sellaisia henkilöitä, joiden palvelutarve säilyi edelleen huomattavana. Hinnankorotuksia palvelumuotoon kohdistui lähinnä henkilöstömenojen kustannusnousua vastaavasti. Vanhusten ostopalvelut ylittyivät n. 1 M€, josta suurin ylitys oli tehostetun palveluasumisen, vanhainkotiostopalvelujen ja saattohoidon kohdalla. Vaikka vanhustenpalvelujen ostopalveluja jouduttiin supistamaan vuonna 2009 vuoden 2008 lopun tasosta, niin keskimääräiset jonot TYKS:stä sisätautisairaalaan ja vanhuspalvelujen hoitolaitoksiin pysyivät noususta huolimatta vielä kohtuullisina. Vanhainkotihoidon ja tehostetun palveluasumisen keskimääräinen hinnannousu oli 4,5 % ja pitkäaikaissairaanhoidon ostopalvelujen 5,5 % vuonna 2009.
Suun terveydenhuollon ostopalveluja jouduttiin hankkimaan enemmän kuin mihin talousarviossa oli alun perin varauduttu. Lisähankinnat olivat tarpeellisia, jotta kyettäisiin pysymään hoitotakuussa. Tästä huolimatta tavoitteiseen ei päästy, vaan yli 6 kk:n hoitotakuurajan ylittäneiden lukumäärä kasvoi loppuvuonna. Hoitotakuurajan ylitys johtui ostopalvelutuottajien kapasiteetin vähenemisestä verrattuna edelliseen vuoteen. Myös psykiatrian ostopalvelut (muut kuin sairaanhoitopiiriltä ostettavat) ylittivät talousarvion, vaikka valtion mielisairaaloista pyrittiin siirtämään omaan psykiatriaan potilaita aina, kun se oli lääketieteellisesti ja hoidollisesti mahdollista.
Avustusten menolajin ylitys johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta erityisesti Turun seutua kohdanneen vaikean suhdannetilanteen vuoksi sekä sen seurauksena pitkäaikaistyöttömien määrän lisääntymisestä, joka puolestaan vaikutti työmarkkinatuen kuntaosuuden nousuun loppuvuonna. Alkuvuoden toimeentulotuen ennuste oli vielä huonompi johtuen työttömyyskassojen hitaasta käsittelystä, jolloin ensisijaiset etuudet viivästyivät monien asiakkaiden kohdalla. Loppuvuodesta kunnalle kohdistui kuitenkin merkittävä määrä takaisinperintöjä eikä nettokasvu toteutunut pahimman ennusteen mukaan. Työmarkkinatuen kuntaosuuden menot, jotka maksetaan kansaneläkelaitokselle avustusmenokohdasta, olivat yhteensä 7,1 M€, jossa on ylitystä talousarvioon n. 0,9 M€. . Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin loppulaskutuksen jälkeen Turun maksuosuus sairaanhoitopiirille on tilinpäätöksessä yhteensä 141,7 M€, joka alittaa talousarvion n.
| ||||||||
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Sosiaali- ja terveystoimi |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
TA 2009 |
TP 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
|
|
|
|
|
|
|
2. Toimitilat |
Suoritetaan toimitilatarkastelu ja toteutetaan toimenpiteet tarkoituksenmukaisten tilojen saamiseksi (huom. Toteutus edellyttää hallinnon korvaavien tilojen saamista) |
+ 100 |
|
|
|
- 500 |
|
|
Terveystoimen tilahankkeiden muutosten osuus vuoden 2009 SoTe -talousarviossa (Terla § 59 9.4.2008) |
- 3000 |
|
|
|
+4776 |
|
3. Henkilöstö |
Selvitetään eläköitymisen vaikutukset ja vaihtoehdot uudelleenorganisoinnissa |
+ 300 |
|
- 10 |
|
|
|
|
Työhyvinvoinnin kustannukset; sairaspoissaolojen pienentäminen ja sitä kautta sijaiskustannuksiin vaikuttaminen VARHE-maksut |
+ 650 |
|
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Preventiiviset palvelut Vanhusten preventiiviset palvelut - ennakoivat kotikäynnit ja ennakoiva riskikartoitus 80-vuotiaille turkulaisille ja uusille kotisairaanhoidon asiakkaille - tehostaa ja oikea-aikaistaa fyys.+ psyyk.+ sos. toimintakyvyn ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä ja ehkäisee laitostumista - kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilan parantaminen fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi painopisteenä - muistihoitajat, ajoissa todettu muistihäiriö ja oikea-aikainen lääkitys estävät laitostumista |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Preventiiviset palvelujen lisääminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen esim. lastensuojelu, omaishoito ja pitkäaikaistyöttömyys |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Tietojärjestelmämuutoksien toteuttaminen |
0 |
|
- 1 |
|
|
|
|
Asunnottomuushankkeen toteuttaminen |
+ 100 |
|
1 |
|
|
|
TYÖVOIMA
|
2008 |
2009 |
2009 |
Työvoima |
6027,1 |
|
5969,7 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
Kv: |
toimintatuotot |
+ 2.000.000 euroa |
|
toimintakulut |
-11.000.000 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 234.758 euroa |
|
sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen |
|
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|
|
sisältää Kaskenlinnan käyttöönoton |
|
|
sisältää omaishoidontuen laajennuksen |
|
|
|
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu taloudellinen hyöty tulosalueittain |
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu toiminnallinen hyöty tulosalueittain |
|
|
|
|
Kv: |
toimintakulut |
+ 130.000 euroa |
|
Kaupunginvaltuusto hyväksyy terveyslautakunnan 17.9.2008 esittämän Perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman, joka otetaan käyttöön vuosina 2009–2010. Nettokustannukset, jotka toimenpiteistä vuodelle 2009 aiheutuvat, ovat peruspalvelulautakunnan tasolla +130.000 €. |
|
|
|
|
Kv: |
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannattavaa. |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta: Talousarvion toteutuminen, ks. yllä Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta ja Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Vuonna 2008 hyväksyttyä perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelmaa ei pystytty virkalisäyksien osalta toteuttamaan supistavan lisätalousarvion takia. Peruspalvelulautakunta hyväksyi suunnitelman hankkeistamisen, ja hankkeelle haetaan KASTE-rahoitusta. Tarkoituksena on kokeilla erilaisia tuotantotapoja perusterveydenhuollossa. Perusterveydenhuollon osalta pystyttiin kuitenkin joustavan toiminnan avulla pysymään hoitotakuussa terveyskeskusten vastaanottotoiminnan osalta. Tämä voitiin toteuttaa joustamalla omalääkärijärjestelmän osalta siten, että potilaille tarjottiin vapaita aikoja kaikilta terveysasemilta. Lisäksi pandemiavastaanottoa hoidettiin 1.8.-31.12.2009 muun toiminnan ohella ilman merkittäviä henkilöstölisäyksiä.
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannatettavaa. Sosiaalityön tulosalueella on lastensuojelussa aloitettu yhteistyö SPR:n Nuorten turvatalon kanssa läheisneuvonpidosta. Nuorten Turvatalo huolehtii läheisneuvonpidon koollekutsumisesta ja koordinoinnista. Läheisneuvonpidon tavoitteena on etsiä ratkaisua lapsia ja nuoria koskeviin huoliin ja vastauksia lapsen säännölliseen arkeen ja lähivanhemman tukemiseen sekä lapsen ja muualla asumisen vanhemman tapaamisiin liittyen. Tavoitteena on suunnata tukitoimia lapsen kotiin huostaanottojen ehkäisemiseksi ja toisaalta huostaanottoaikojen lyhentämiseksi. Ennaltaehkäisevän toiminnan merkitys korostui myös vuonna 2009 valmistuneessa lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmassa. Ennaltaehkäisevä toiminta edellyttää hallintokuntien tiivistä yhteistyötä. |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: Sosiaali- ja terveystoimen ensimmäinen toimintavuosi yhtenä hallintokuntana on toteutunut lähes suunnitellusti. Kuntatalouden romahdus ja säästötoimenpiteet ovat vaikeuttaneet tiettyjä kehittämistoimenpiteitä mutta toisaalta on myös voitu tehdä uusia rohkeita avauksia. Yhdistämisen hyötynä voidaan myös nähdä erikoissairaanhoidon parempi kustannustenhallinta erityisesti sairaanhoitopiirin osalta sekä vanhustenhuollon jonotilanteen parempana hallittavuutena. Lähetekäytäntöjä muuttamalla on myös voitu vähentää erikoissairaanhoidon käyttöä ja tehostaa omaa toimintaa. |