Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 392 30.09.2009 3

11324-2009 (041, 011)

Peruspalvelulautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2010 ja taloussuunnitelma kaudelle 2010 - 2012

Tiivistelmä: -

Perla § 392

                                          Asia palautettiin 15.9.2009 § 385.

                                          

Resurssijohtaja Max Lönnqvist, tulosalueiden controllerit Seija Heervä, Seppo Laakso, Pekka Paatonen, Ritva Pitkäkari ja Joonas Välilä:

 

Vuoden 2010 talousarvion valmistelun pohjaksi hallintokunnille on annettu valtuuston hyväksymään lisätalousarvioon pohjautuvat ohjeluvut vuodelle 2010. Laskelmassa on huomioitu mm. Kela-maksun poisto, muut muutokset sosiaalivakuutusmaksuissa sekä perus-it-menojen oikaisu. Lisäksi luvussa on huomioitu talousohjelman toteuttamisesta saatavat taloushyödyt. Peruspalvelulautakunnalle osoitettu netto-ohjeluku on 525.443.000 euroa.

 

Talousarvioehdotuksen laatimisen yleisiä periaatteita:

 

Talousarviossa tulee ottaa huomioon täydellisyysperiaatteen mukaisesti tiedossa olevat pakottavat menot. Sosiaali- ja terveystoimen osalta on käytetty mm. seuraavia laskentaperiaatteita:

 

·Palkkamenojen korotuksen on arvioitu olevan noin 3 % v. 2009. Laskennallisesti tämä tarkoittaisi noin 7,5 M€:n kasvua verrattuna tammi-heinäkuun ennusteeseen. Rakennemuutosten kautta saatavana hyötynä on kuitenkin päädytty noin 50 henkilötyövuoden vähennystavoitteeseen, josta arvioidaan saatavan noin 2 M€ säästö.

·Eläkemenoperusteinen KuEL-maksu + 5 %, varhaiseläkemaksu + 4%, yhteensä noin 0,9 miljoonaa

·Sisäiset vuokrat tilaliikelaitoksen ennusteen mukaan. Laskennallisesti nousu olisi noin 2 miljoonaa. Suuri muutos johtuu mm. Kaskenlinnan sairaalan kustannusten kokovuotistamisesta v. 2010. Esityksessä on kuitenkin lähdetty siitä, että tilojen määrä tulee supistumaan esim. terveysasemaverkon tarkastelusta johtuen sekä Luolavuoren vanhainkodin alasajosta.

·Muut kustannukset + 1,1 % (arvioitu hintatason muutos v. 2010) eli noin 220.000 euroa

·Perus-it-menoja ei ole budjetoitu ( -6,7 M€)

·Palveluiden ja asiakaspalveluiden ostojen hinnankorotuksiin ja asiakasmäärien kasvusta johtuviin paineisiin on voitu varautua vain niukasti kasvupaineisiin nähden. Pääosa panostuksesta on hankittava toimintaa rationalisoimalla ja rakenteita muuttamalla.

 

Sosiaali- ja terveystoimen ennustettu nettomeno vuodelle 2009 on noin 557,1 miljoonaa. Tämä luku pitää sisällään noin 8 miljoonaa euroa sellaisia eriä, joita ei budjetoida vuodelle 2010 tai toteutuvat vain kertaluonteisina vuonna 2009. Käytännössä vertailukelpoinen nettomeno vuodelle 2009 on noin 549 miljoonaa euroa, joka on runsaat 23,5 miljoonaa euroa suurempi kuin vuodelle 2010 annettu ohjeluku.

 

Talousarvioehdotuksen valmistelussa on huomioitu palvelujohtajien esittämät tarpeet ja varsinkin rakennemuutoksen kautta saatavat kustannushyödyt. Erityisenä haasteena on kuitenkin todettava, että varsinkin laskusuhdanteen aikana julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä kasvaa ja esim. rahallisten tukien kasvuun on lähes mahdotonta vaikuttaa. Lisäksi vuonna 2009 on tehty lakiuudistuksia, jotka lisäävät pakollisia sosiaali- ja terveystoimen menoja, kuten vammaispalvelulain muutos ja kansanterveyslain muutos koskien neuvolatoimintoja.

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menokohtaan on varattu 142,03 M€. Laskelma perustuu vuoden 2009 tilinpäätösennusteeseen sekä suunniteltuun käyttöön vuodelle 2010.

 

Sosiaali- ja terveystoimen yhteenlasketut nettomenot ovat kasvaneet vuodesta 2004 – 2009 keskimäärin 5,2 % / vuosi.. Omana tavoitteenaan hallintokunta on esittänyt talousohjelmassa, että tarkoin suunnatuilla toimenpiteillä voidaan hillitä kustannusten kasvua ja rakennemuutoksen avulla osittain kattaa kasvavien asiakasmäärien palvelutarvetta. Nyt laadittu talousarvioehdotus tukee tätä tavoitetta.

 

Liite 1                                 Talousarvion yleisperustelut

 

Yhteenveto

 

Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotuksessa on otettu huomioon kaikki tiedossa olevat tuloerät ja niiden mahdolliset korotukset. Menojen osalta on lähdetty siitä tilanteesta, että tiedossa olevat pakottavat erät on huomioitu.  Esitys pitää sisällään myös merkittävän määrän rakenne- ja toimintatapojen muutoksia.

 

Sosiaali- ja terveystoimen talousarvion keskimääräinen vuosikasvu vuosina 2004 – 2009 on ollut noin 5,2 %. Vuodesta 2009 on pyritty selkeästi kasvun taittamiseen ja palvelujohtajien esittämissä painopisteissä tähdätään juuri tarvittaviin muutoksiin. Vuoden 2010 talousarvioehdotus on laadittu sopimusohjausjärjestelmän mukaisesti, joskin sopimusten sisältöjen muodostuminen ja neuvottelukäytäntö ovat olleet jäljessä tavoiteaikataulusta. Vuoden 2010 sopimukset täydentyvät ja täsmentyvät talousarvioprosessin kuluessa strategisella palvelutuotantosopimuksella ja operatiivisella palvelutuotantosopimuksella. Sopimusohjauksen vuosikello toteutuu asetettujen tavoitteiden mukaisesti vasta vuoden 2011 sopimuksia laadittaessa.

 

Laskusuhdanteessa julkisten palvelujen kysyntä kasvaa huomattavasti, ja

tästä syystä kysyntään ja todettuun palvelutarpeeseen vastaava talousarvioehdotus poikkeaa paljon hallintokunnalle asetetusta ohjeluvusta.

 

Vahvistettu talousohjelma ja sen arvioidut vaikutukset on huomioitu talousarvioehdotusta laadittaessa. Talousohjelman toteutuminen ja rakennemuutosten läpivieminen ovat kuitenkin pitkän aikavälin kehittämistoimenpiteitä, joiden vaikutus näkyy pääosin menopaineiden kasvun taittumisena.

 

Henkilöstösuunnitelma, käyttöomaisuuden hankinta ja hankintasuunnitelma esitetään erillisillä lomakkeilla.

 

Liite 2                                 Talousarvio ja suunnitelmaehdotus 2010 – 2012

Liite 3                                 Lyhyt pohja

Liite 4                                 Henkilöstösuunnitelma

Liite 5                                 Käyttöomaisuushankinnat

Liite 6                                 Hankintasuunnitelma

Liite 7                                 Ehdotus strategiseksi palvelusopimukseksi

 

Peruspalvelulautakunta on käsitellyt tilainvestointeja 29.4.2009 § 204 ja uudistaa esityksensä.

 

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 30.9.2009:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että peruspalvelulautakunnan talousarvioksi vuodelle 2010 vahvistetaan yhteensä

menot

642 844 225

tulot

80 814 354

netto

562 029 871

 

Vuosien 2011 ja 2012 taloussuunnitelmaluvuiksi esitetään seuraavat nettosummat

 

v. 2011

573.270.000 €

v. 2012

584.735.000 €

 

Käyttöomaisuuden hankintaan esitetään 1.247.500 euroa.

 

Lisäksi lautakunta hyväksyy omalta osaltaan strategisen palvelusopimuksen ja esittää sen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi mikäli talousarvio hyväksytään tehdyn ehdotuksen mukaan.

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti esittelijän muutetusta ehdotuksesta esittää kaupunginhallitukselle, että peruspalvelulautakunnan talousarvioksi vuodelle 2010 vahvistetaan yhteensä

menot 642 844 225
tulot 80 814 354
netto 562 029 871

Vuosien 2011 ja 2012 taloussuunnitelmaluvuiksi esitetään seuraavat nettosummat: v. 2011 573.270.000 € ja v. 2012 584.735.000 €.

Käyttöomaisuuden hankintaan esitetään 1.247.500 euroa.

Lisäksi lautakunta hyväksyi omalta osaltaan strategisen palvelusopimuksen ja esittää sen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi mikäli talousarvio hyväksytään tehdyn ehdotuksen mukaan.

Jakelu

esiSilpola Heikki


Liitteet:

Perla § 392
Liite 1:Talousarvion yleisperustelut
Liite 2:Talousarvio ja suunnitelmaehdotus 2010 - 2012
Liite 3:Lyhyt pohja
Liite 4:Henkilöstösuunnitelma
Liite 5:Käyttöomaisuushankinnat
Liite 6:Hankintasuunnitelma
Liite 7:Ehdotus strategiseksi palvelusopimukseksi