PERUSPALVELULAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
vs. Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Toimimme tuloksellisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä sairauksien parantamiseksi ja sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. |
Visio: |
Turun sosiaali- ja terveystoimi on tuloksellisesti turkulaisten terveyttä, elämänhallintaa ja hyvinvointia tukeva nopeasti palvelukysynnän muutoksiin vastaava, innovatiivinen organisaatio, jossa henkilöstön tietotaito käytetään asukkaiden hyväksi.
|
Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle: | |
Ryhmien välisen sopimuksen eräs keskeinen tavoite on keskittyä ydinpalveluihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon haasteena on järjestää ydinpalvelut mahdollisimman taloudellisesti ottaen kuitenkin huomioon lainsäädännön asettamat monet laatu- ja palvelutakuuvaatimukset. Monet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat subjektiivisia oikeuksia, joita asiakkaalla on oikeus saada.
Kaikissa neljässä sosiaali- ja terveydenhuollon ikäkaaren mukaisissa prosesseissa on tavoiteasetannassa painotettu ennalta ehkäisevän työn merkitystä. Tavoitteena on kohdentaa enemmän resursseja ehkäisevään työhön siinä määrin kuin se vähenevien resurssien tilanteessa on mahdollista irrottaa vaarantamatta peruspalveluiden järjestämistä. Tuloksellinen ehkäisevä työ edellyttää yhteistyötä ja sitoutumista laajalti kaupungissa tavoitteisiin pääsemiseksi. Palvelusetelijärjestelmää laajennetaan varhaiskasvatukseen. Palveluja tuotetaan yhdessä yritystoiminnan ja kolmannen sektorin kanssa. Oppilaitosyhteistyön avulla varmistetaan palvelujen laatua ja henkilöstön osaamista.
Ikäihmisten hoidon palvelurakennetta kevennetään ja siten edistetään talouden tasapainottamista kuitenkin varmistaen ikäihmisten tarpeenmukainen hoito. Haasteeksi muodostuu vähenevien resurssien ja kasvavan vanhusväestön määrän välisen epäsuhdan hallinta. Palvelurakenteen keventämisestä mahdollisesti tulevat resurssit menevät uusien palvelutarpeiden kattamiseen. Omaishoitajien taloudellista tukea lisätään siten, että he voivat hankkia riittävästi palveluja hoidettavansa kotona-asumisen tueksi.
Senioriväestön elämänlaatua vahvistetaan kansalaisten aktiivisuutta tukemalla yhdessä eri hallintokuntien kanssa. Kulttuuripääkaupunkihanke näkyy ikäihmisten hoitolaitosten arjessa ja kotona asumisen tukena (tapahtumat).
| |
|
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma ns. Kaste- ohjelma vuosille 2008 - 2011. Ohjelman valtakunnalliset tavoitteet ovat: - lisätä osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä – lisätä hyvinvointia ja terveyttä ja kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja – parantaa palveluiden laatua, vaikuttavuutta ja saatavuutta sekä kaventaa alueellisia eroja Valmisteilla olevan terveydenhuoltolain tavoitteena on mm. tukea ja vahvistaa perusterveydenhuoltoa, asiakaslähtöisyyttä ja kaventaa väestöryhmien välisiä terveyseroja. Hallituksen politiikkaohjelmista mainittakoon Terveyden edistämisen politiikkaohjelma ja Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma. Sata -komitea sai 27.1.2009 valmiiksi ehdotuksen sosiaaliturvan uudistamisen peruslinjauksiksi. Linjaukset koskevat perusturvan riittävyyttä, aktiivivaihtoehtoja ja työuran pidentämistä tukevaa sosiaaliturvaa, sosiaaliturvan kannustavuutta sekä sosiaaliturvajärjestelmän selkiyttämistä.
|
TAVOITTEET
Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle: | |
Lasten ja nuorten prosessit |
Tuetaan lasten ja nuorten normaalia kasvua ja kehitystä Turvataan peruspalvelujen saatavuus ja laatu Tehdään neuvolatoiminnasta perhekeskeisempi Puututaan ongelmiin niiden ilmetessä Tuetaan peruspalveluja erityispalvelujen konsultaatioilla
Vahvistetaan ennaltaehkäisevää toimintaa Parannetaan lapsiperheiden koti- ja perhepalveluja Kehitetään lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen muotoja Ennaltaehkäisevää toimintaa kehitetään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Kevennetään palvelurakennetta Lisätään avoimen varhaiskasvatuksen palveluja Kasvatetaan perhehoidon suht. osuutta lastensuojelun sijaishuollossa Haetaan palvelutuotantoon kustannustehokkaita ratkaisuja
Tuetaan nuorten elämänhallintaa ja aikuistumista Järjestetään nuorten aikuisten tarvitsema erityistuki. Tuetaan palveluilla maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuutta yhteiskunnassa Tunnistetaan nuorten masennus
Edistetään nuorten aikuisten sosiaalista vahvistumista Katkaistaan nuorten työttömyys Kehitetään nuorten psykososiaalisen tuen muotoja Turvataan päihdepalvelut |
Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen |
Muutetaan Ikäihmisten hoidon palvelurakenne avopalvelupainotteisemmaksi Lisätään kotihoidon peittävyyttä Lisätään omaishoidon tuen kattavuutta Muutetaan ympärivuorokautisen hoidon palvelurakennetta Parannetaan hoidon vaikuttavuutta Parannetaan ikäihmisten palvelujen hoitoketjun toimivuutta
Turvataan aktiivinen elämä toimintakykyä ylläpitävillä palveluilla Toteutetaan laaja-alainen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus Edistetään ja ylläpidetään 65 -vuotta täyttäneiden toimintakykyä |
Työikäisten prosessi |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja; erityisena kohderyhmänä maahanmuuttajat Lisätään yhteistyötä yhdistysten ja yhteisöjen kanssa. Ehkäistään kansantauteja terveitä elämäntapoja tukemalla Huolehditaan terveellisestä ympäristöstä
Palveluiden tarkoituksenmukainen kehittäminen Panostetaan peruspalveluihin Kehitetään palveluverkkoa tarkoituksenmukaisesti Kevennetään palvelurakennetta Panostetaan ennaltaehkäiseviin palveluihin |
|
|
|
|
|
|
Tavoitteiden toteutumista |
Toteutumat |
Ta |
Taloussuunnitelman |
||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Huoneisto m2 - sosiaalitoimi - terveystoimi |
|
|
135 498 104 914 |
245 000 |
240 000 |
236 000 |
232 000 |
Lasten ja nuorten koettu hyvinvointi kasvaa (kouluterveyskysely)
Vuoden aikana huostaan otettujen lasten lukumäärä
Perhehoidon suhteellinen osuus sijoituksista kasvaa
Perhetyötä ja kodinhoitoapua saavien perheiden lkm (sisältää oman perhetyön lisäksi ostot ja järjestöavustuksilla tuottavan kotiavun ja perhetyön; toteutumat vv. 2007 ja 2008)
Väestön koettu hyvinvointi -terveytensä melko hyväksi tai hyväksi kokevien prosentuaalinen määrä (miehet/naiset) (ATH) -hyvinvointia laajemmin kartoittavia mittareita 2010 ATH-kyselystä
Hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä-(ATH) -melko hyväksi tai hyväksi terveytensä kokevien määrän prosentuaalinen ero korkeasti ja vähän koulutettujen ryhmissä
Perusterveydenhuollon menojen ja sairaanhoitopiirin menojen suhde
Laitoshoitoon siirtymistä pystytään myöhentämään 2 kk:lla neljän vuoden aikana
Kotihoidon piirissä olevien + 75 määrä nousee +6,8 %
Ympärivuorokautisen hoidon piirissä olevien + 75 määrä vähenee -10,8 %
Ikäihmisten ydinprosessin osuus hallintokunnan kokonaismenoista ei nouse
Tehostetun palveluasumisen piirissä olevien + 75 määrä nousee +4 %
Palvelujen piirissä olevien 75+ -ikäisten määrä
|
-
50
34,3%
376
|
85 %
59
33,2%
985
67,7/69,5 (1998-2007
21/18,4% (1998-2007
31,9 %
|
-
46
32,6%
963
32,2%
|
ei vielä tietoa
vähenevä
kasvaa
saadaan ATH-kyselystä
saadaan ATH-kyselystä
33,6%
+1,7 %
-2,0 %
+ 1 %
|
-
vähenevä
kasvaa 5 %
kasvava
yli 34%
+ 1,7 %
-2,7 %
39 %
+ 1 %
|
86 %
vähenevä
kasvava
kasvava
yli 34%
+ 1,7 %
-2,7%
+ 1 %
|
-
vähenevä
kasvava
kasvava
68/70 (tarkennetaan)
20,5/18% (tarkennetaan)
yli 34%
- 2 kk
+ 1,7 %
-3,4%
+ 1 %
+0,67 % |
TYÖVOIMA
Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Työvoima |
6 027,1 |
6024,9 |
6000 |
5990 |
5980 |
Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset |
|
92 |
109 |
126 |
159 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
TOIMITILAT
Peruspalvelulautakunta on käsitellyt tilainvestointeja 29.04.2009 § 204 ja uudistaa esityksensä.
YHTEENVETO
Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioehdotus on laadittu siten, perustason palvelut voidaan tuottaa mutta esitykseen sisältyy lukuisia rakennemuutosehdotuksia ja rationalisointitoimenpiteitä. Ehdotuksessa on otettu huomioon kaikki tiedossa olevat tuloerät ja niiden mahdolliset korotukset. Menojen osalta on lähdetty siitä tilanteesta, että kaikki tiedossa olevat sitovat erät on huomioitu ja samalla rakennemuutokseen ja toimintatapojen muutokseen annetaan mahdollisuus.
Sosiaali- ja terveystoimen talousarvion keskimääräinen kasvu vuodesta 2004-2009 on ollut noin 5,2% / vuosi. Vuodesta 2009 on pyritty selkeästi kasvun taittamiseen ja palvelujohtajien esittämissä painopisteissä tähdätään juuri tarvittaviin muutoksiin. Laskusuhdanteessa julkisten palvelujen kysyntä kasvaa huomattavasti ja tästä syystä realistinen talousarvioehdotus poikkeaa melko paljon hallintokunnalle asetetusta ohjeluvusta.
Talousohjelman toteuttaminen ja rakennemuutosten läpivieminen ovat joka tapauksessa pitkän aikavälin kehittämistoimenpiteitä joiden vaikutus näkyy pääosin menopaineiden kasvun taittumisena.