Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 371 09.09.2009 7

10399-2008 (041, 011)

Toiminnan ja talouden toteutuminen 1.1. - 31.7. 2009 ja ennuste vuodelle 2009

Tiivistelmä: -

Perla § 371

Resurssien hallinta, resurssijohtaja Max Lönnqvist ja tulosalueiden controllerit Seija Heervä, Seppo Laakso, Ritva Pitkäkari, Pekka Paatonen ja Joonas Välilä 19.8.2009:

Peruspalvelulautakunta merkitsi kokouksessaan 26.8.2009 § 360 toiminnan- ja talouden kuukausiseurannan tammi-heinäkuulta sekä vuoden 2009 talousarvion toteutumisennusteen tiedoksi.

Lisäksi peruspalvelulautakunta päätti, että kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle tehdään esitys siitä, että tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahaa korotetaan 17.158.000 eurolla palvelutason turvaamiseksi ja tuloerää korotetaan vastaavasti 1.487.000 euroa, mutta palautti asian näiltä osin yksityiskohtaisemman esityksen tekemiseksi.

Talouden ja toiminnan toteutuminen

Peruspalvelulautakunnan tulosaluekohtaisissa ennusteissa on otettu huomioon lautakunnan tulosalueille kohdentamat vähennykset vuoden 2009 talousarvioon menolajeittain (Perla 6.5.2009 § 228). Lisäksi talousarvioon on lisätty kaupunginvaltuuston 15.6.09 § 133 hyväksymä 3,5 miljoonan euron talousarviomuutos. Tammi-heinäkuun toteutuman perusteella peruspalvelulautakunnan talousarvion ylitysuhka nettomenojen osalta on 15,6 M€. Ennusteisiin tuo epävarmuutta paitsi vertailutietojen puuttuminen edelliseen vuoteen myös arvio talkoovapaiden ja lomautusten vaikutuksesta mm. sairaanhoitopiirin maksuosuuteen. Lisäksi mainittu nettoylitysuhka sisältää vuoden 2009 aikana tehtävät saatavien poistot ja erityisen suurena eränä elatustuen takautumissaatavat perinnän siirryttyä Kansaneläkelaitokselle 1.4.2009 lukien. Takautumissaatavan menetystä kompensoidaan kunnille lisävaltionosuudella Kelan toteutuneiden takaisinperintöjen perusteella mutta lisäosuus ei kohdennu suoraan sosiaali- ja terveystoimeen.

Menolajeittain tarkasteltuna suurimmat ylitysuhat koko hallintokunnan tasolla ovat henkilöstömenoissa, avustuksissa sekä palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa. Henkilöstömenojen ylitysuhka ennusteessa johtuu mm. siitä, että talkoovapaiden ja lomautusten vaikutus on poistettu loppuvuoden osalta. Lisäksi henkilökuntamäärä on jonkin verran suurempi kuin edellisenä vuotena. Talkoovapaapäiviä on kuitenkin pidetty varsin paljon kesän aikana. Henkilöstömenojen nousua selittää osittain myös se, että monissa toimintayksiköissä on jouduttu sijaispulan vuoksi käyttämään nk. tuplavuoroja, joiden kustannus on normaalisijaistusta korkeampi.

Avustusten ylitysuhka johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta, työmarkkinatuen kuntaosuuden mahdollisesta noususta loppuvuonna sekä paineista omaishoidon tuen palkkioissa. Perustoimeentulotukeen arvioidaan kuluvan noin 25,9 miljoonaa euroa, joka ylittää talousarvion noin 4,6 miljoonaa. Palvelujen ostojen ylitysuhka johtuu mm. vammaispalveluiden kuljetuskustannuksista ja varhaiskasvatuksen ruokapalvelun mahdollisesta ylityksestä. Varhaiskasvatuksen toimialalla lakkautettiin 12 valmistuskeittiötä ja 8 henkilöä siirtyi takaisin Kateringista varhaiskasvatukseen. Budjetointivaiheessa tällaista muutosta ei osattu ottaa huomioon. Palvelujen ostojen ylitysuhan epävarmuustekijänä on mm. se, että hallintokunnilta ei ole veloitettu it-, eikä puhelinmenoja v. 2009 aikana. Ennusteessa koko määrärahan on laskettu kuluvan. Asiakaspalvelujen ostoissa on ylitysuhkaa vammaispalveluiden asumispalveluissa, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa, päihdehuollon ostopalveluissa sekä lastensuojelun ostopalveluissa.. Hallintopalvelujen osalta voidaan erikseen todeta, että sekä menojen ja tulojen ylitykset ennusteessa johtuvat lähes yksinomaan hankkeista.

Maksutuotot näyttävät jäävän selkeästi alle budjetoidun sillä pitkät kesäsulut, talkoovapaat ja ostopalvelupaikkojen vähentäminen yms. ovat vähentäneet tuloja.

Liite 1Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutuminen 1.1. – 31.7.2009 ja ennuste vuodelle 2009

Liite 2Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutuminen 1.1. – 31.7.2009 ja ennuste vuodelle 2009 meno-tulolajeittain

Liite 3Toiminnan kuukausiseuranta 1.1.-31.7.2009

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Peruspalvelulautakunnan ennusteessa Turun maksuosuus sairaanhoitopiirille on 142,52 M€, joka ylittäisi talousarvion 0,32 M€:lla. Ennusteessa on lähdetty siitä, että säästö on lähes saavutettavissa sekä erikoissairaanhoidonpalvelujen tulosalueen konsultaatiokäytäntöä tehostamalla että sairaanhoitopiirin hallituksen päättämillä säästötoimenpiteillä sairaanhoitopiirin toimintamenojen osalta.

Yhteenveto

Peruspalvelulautakunnan talousarvioon varatut määrärahat ovat ylittymässä sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta. Tammi- heinäkuun tilanteen mukaan tehdyn ennusteen perusteella menomäärärahat ovat ylittymässä 17.158.000 euroa ja tulot 1.487.000 euroa. Nettomääräinen ylitys on 15.671.000 euroa.

Peruspalvelulautakunta ei pysty pitäytymään määrärahassaan sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta. Menot ovat kuntaa velvoittavia ja ylityksen kattamiseksi asia tulee saattaa kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Sosiaali- ja terveystoimen määrärahojen ylitysuhka tulosalueittain aiheutuu pääosin seuraavista eristä:

Sosiaalityö:

Perusterveydenhuolto:

Erikoissairaanhoito:

Kuntoutumispalvelut:

Vanhustenhuolto:

Varhaiskasvatus:

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen 1.9.2009:

Lasten ja nuorten kasvun tukemisen ydinprosessissa talousohjelman mukaiset toimenpiteet ovat lastensuojelun sijaishuollossa sekä varhaiskasvatuksessa tavoiteaikataulusta myöhässä eivätkä ehdi suunnitellusti vaikuttaa vuoden 2009 tilanteeseen. Palvelurakenteen muutokseen tähtääviä toimenpide-esityksiä tuodaan päätöksentekoon syyskuun aikana. Yksittäisiä oikean suuntaisia toimenpiteitä on jo tehty esim. perhehoidon suhteellisen osuuden lisäämiseksi. Varhaiskasvatuksen tulosalueella työttömyyden voimakas lisääntyminen näkyy asiakasmaksujen vähenemisenä perheiden tulojen laskiessa. Kuntoutumispalveluissa lasten ja nuorten omaishoidon tuen määräraha vuodelle 2009 on virheellisesti liian pieni ja tuen myöntäminen on jouduttu keskeyttämään. Määräraha ylittyy jo nykyisillä päätöksillä. Kilpailuttaminen ei ole alentanut myöskään vammaisten lasten ja nuorten kuljetuskustannuksia toivotulla tavalla, vaan määräraha ylittyy. Vammaispalvelulain muutokset, mm. oikeus henkilökohtaiseen apuun lisäävät palvelukysyntää. Perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito pysyvät ydinprosessin näkökulmasta sopimuksissaan. Ennaltaehkäisevä työ on kaikilla tulosalueilla pyritty turvaamaan tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

Nuorten aikuisuuden vahvistamisen ydinprosessin kustannuksiin vaikuttaa vaikeutunut yhteiskunnallinen tilanne. Päihdehuollon palvelujen kysyntä on kasvanut. Jatkossa palvelutarvetta kasvattaa nopeasti vaikeutuva nuorisotyöttömyys.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela 1.9.2009:

Laman vaikutukset näkyvät kaikkein selvimmin itsenäisesti selviytyvien ydinprosessissa. Taloudellisen tilanteen heikentyessä tämän ryhmän palveluiden tarve kasvaa. Suurin menoerä on toimeentulotuen tarpeen lisääntyminen. Vammaispalvelulain muutos lisää oleellisesti asiakkaiden subjektiivisia oikeuksia ja sen myötä palvelujen käyttöä. Talousohjelman toimenpiteet tuottavat säästöjä vasta viiveellä lukuun ottamatta erikoissairaanhoidon käytön vähentämistä, missä vaikutukset näkyvät jo nyt oikean suuntaisina.

Ikäihmisten elämälaadun turvaaminen ydinprosessi, palvelujohtaja Seija Arve 31.8.2009:

Ikäihmisten ydinprosessin osalta talouden toteutumassa v 2009 näkyy syksyllä 2008 toteutetut siirtoviivemaksun ehkäisemiksi lisätyt asiakaspalvelujen ostot. Sopimusohjauksen mukaisesti pitkäaikaissairaanhoidon ostojen määrän vähentämisessä ei tänä vuonna ole vielä riittävästi onnistuttu, mutta toisaalta sairaanhoitopiirin käytön vähenemisessä näkyy siirtojonojen lyheneminen ja sitä kautta taloudelliset säästövaikutukset. Taloudellisesti suurimmat säästövaikutukset toteutuvat vain mikäli ympärivuorokautisen hoidon rakenteen- ja määrän muutokset toteutuvat. Näin pystyään myös varmistamaan sopimuksen mukaiset ehkäisevän vanhustyön sekä kotihoidon vaikuttavuuteen tähtäävät toimenpiteet yhdessä eri tulosalueiden kanssa.

Ikäihmisten ydinprosessin vuoden 2009 budjetin toteumassa merkittävänä ylitysuhkana on palkkabudjetin ylittyminen vanhuspalveluiden osalta. Toisaalta tähän budjettikohtaan kohdistuivat myös suurimmat lisätalousarvion säästöt.

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 1.9.2009:

Sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2009 tavoitteiden toteuttaminen on nyt erityisen haasteellista. Kahden suuren hallintokunnan yhdistäminen, uusien tulosalueiden muodostaminen ja palvelukokonaisuuksien muodostuminen sekä sopimusohjauksen käyttöönotto ovat jo itsessään merkittäviä tekijöitä.

Kuntatalouden voimakas ja nopea heikkeneminen sekä yleiset yhteiskunnalliset muutokset olisivat edellyttäneet nopeampia sopeuttamistoimenpiteitä, mihin on rooliaan hakevan sopimusohjauksen avulla kyetty.

Sopimusohjauksessa ensimmäinen kierros on käyty tilanteessa, jossa talousarvion laadinta oli toteutettu ainoalla olosuhteisiin nähden mahdollisella tavalla tulosaluelähtöisesti.

Varsinainen ensimmäinen sopimuskierros toteutuu vuoden 2010 talousarviota laadittaessa. Tässä vaiheessa sopimusohjaukseen sisältyvät palvelutarpeeseen ja rakenteeseen liittyvät toimenpiteet konkretisoituvat.

Talousohjelmaa laadittaessa muutosten oletettiin tapahtuvan toteutunutta nopeammin. Jo päätettyjen toteutumisvaiheessa olevien toimenpiteiden lisäksi valmistellaan useita palvelurakenteen muutoksia nopeuttavia toimenpiteitä, joiden vaikutukset ovat pitkäkestoisia mutta toteutuvat viiveellä.

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että tilin 1 25 Peruspalvelulautakunta määrärahaa korotetaan 17.158.000 eurolla palvelutason turvaamiseksi ja tuloerää korotetaan vastaavasti 1.487.000 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Perla § 371
Liite 1:Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutuminen 1.1. - 31.7.2009 ja ennuste vuodelle 2009
Liite 2:Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutuminen 1.1. - 31.7.2009 ja ennuste vuodelle 2009 meno-tulolajeittain
Liite 3:Toiminnan kuukausiseuranta 1.1. - 31.7.2009