PERUSPALVELULAUTAKUNTA
TALOUS | ||||||||
Ennuste 31.12.2009 | ||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Ennuste 31.12.2009 |
Ero |
|
Peruspalvelulautakunta | ||||||||
1 25 |
T |
89.630 |
80.200 |
0 |
80.200 |
81.687 |
1.487 |
|
| ||||||||
|
M |
621.833 |
633.355 |
-11.726 |
621.629 |
638.787 |
-17.158 |
|
| ||||||||
|
N |
- 532.203 |
- 553.155 |
-11.726 |
-541.429 |
-557.100 |
-15.671 |
|
Investoinnit | ||||||||
2 25 |
M |
353 |
500 |
0 |
500 |
500 |
0 |
|
| ||||||||
|
T |
45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
| ||||||||
|
N |
- 308 |
- 500 |
0 |
-500 |
-500 |
0 |
|
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: Peruspalvelulautakunnan tulosaluekohtaisissa ennusteissa on otettu huomioon lautakunnan tulosalueille kohdentamat vähennykset vuoden 2009 talousarvioon menolajeittain (Perla 6.5.2009 § 228). Lisäksi talousarvioon on lisätty kaupunginvaltuuston 15.6.09 § 133 hyväksymä 3,5 miljoonan euron talousarviomuutos. Tammi-heinäkuun toteutuman perusteella peruspalvelulautakunnan talousarvion ylitysuhka nettomenojen osalta on 15,6 M€. Ennusteisiin tuo epävarmuutta paitsi vertailutietojen puuttuminen edelliseen vuoteen myös arvio talkoovapaiden ja lomautusten vaikutuksesta mm. sairaanhoitopiirin maksuosuuteen. Lisäksi mainittu nettoylitysuhka sisältää vuoden 2009 aikana tehtävät saatavien poistot ja erityisen suurena eränä elatustuen takautumissaatavat perinnän siirryttyä Kansaneläkelaitokselle 1.4.2009 lukien. Takautumissaatavan menetystä kompensoidaan kunnille lisävaltionosuudella Kelan toteutuneiden takaisinperintöjen perusteella mutta lisäosuus ei kohdennu suoraan sosiaali- ja terveystoimeen.
Menolajeittain tarkasteltuna suurimmat ylitysuhat koko hallintokunnan tasolla ovat henkilöstömenoissa, avustuksissa sekä palvelujen- ja asiakaspalvelujen ostoissa. Henkilöstömenojen ylitysuhka ennusteessa johtuu mm. siitä, että talkoovapaiden ja lomautusten vaikutus on poistettu loppuvuoden osalta. Lisäksi henkilökuntamäärä on jonkin verran suurempi kuin edellisenä vuotena. Talkoovapaapäiviä on kuitenkin pidetty varsin paljon kesän aikana. Henkilöstömenojen nousua selittää osittain myös se, että monissa toimintayksiköissä on jouduttu sijaispulan vuoksi käyttämään nk. tuplavuoroja, joiden kustannus on normaalisijaistusta korkeampi.
Avustusten ylitysuhka johtuu mm. toimeentulotuen menojen kasvusta, työmarkkinatuen kuntaosuuden mahdollisesta noususta loppuvuonna sekä paineista omaishoidon tuen palkkioissa. Perustoimeentulotukeen arvioidaan kuluvan noin 25,9 miljoonaa euroa, joka ylittää talousarvion noin 4,6 miljoonaa. Palvelujen ostojen ylitysuhka johtuu mm. vammaispalveluiden kuljetuskustannuksista ja varhaiskasvatuksen ruokapalvelun mahdollisesta ylityksestä. Varhaiskasvatuksen toimialalla lakkautettiin 12 valmistuskeittiötä ja 8 henkilöä siirtyi takaisin Kateringista varhaiskasvatukseen. Budjetointivaiheessa tällaista muutosta ei osattu ottaa huomioon. Palvelujen ostojen ylitysuhan epävarmuustekijänä on mm. se, että hallintokunnilta ei ole veloitettu it-, eikä puhelinmenoja v. 2009 aikana. Ennusteessa koko määrärahan on laskettu kuluvan. Asiakaspalvelujen ostoissa on ylitysuhkaa vammaispalveluiden asumispalveluissa, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa, päihdehuollon ostopalveluissa sekä lastensuojelun ostopalveluissa.. Hallintopalvelujen osalta voidaan erikseen todeta, että sekä menojen ja tulojen ylitykset ennusteessa johtuvat lähes yksinomaan hankkeista.
Maksutuotot näyttävät jäävän selkeästi alle budjetoidun sillä pitkät kesäsulut, talkoovapaat ja ostopalvelupaikkojen vähentäminen yms. ovat vähentäneet tuloja.
| ||||||||
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Sosiaali- ja terveystoimi |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
|
|
|
|
|
|
|
2. Toimitilat |
Suoritetaan toimitilatarkastelu ja toteutetaan toimenpiteet tarkoituksenmukaisten tilojen saamiseksi (huom. Toteutus edellyttää hallinnon korvaavien tilojen saamista) |
+ 100 |
|
|
|
- 500 |
|
|
Terveystoimen tilahankkeiden muutosten osuus vuoden 2009 SoTe -talousarviossa (Terla § 59 9.4.2008) |
- 3000 |
|
|
|
+4776 |
|
3. Henkilöstö |
Selvitetään eläköitymisen vaikutukset ja vaihtoehdot uudelleenorganisoinnissa |
+ 300 |
|
- 10 |
|
|
|
|
Työhyvinvoinnin kustannukset; sairaspoissaolojen pienentäminen ja sitä kautta sijaiskustannuksiin vaikuttaminen VARHE-maksut |
+ 650 |
|
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Preventiiviset palvelut Vanhusten preventiiviset palvelut - ennakoivat kotikäynnit ja ennakoiva riskikartoitus 80-vuotiaille turkulaisille ja uusille kotisairaanhoidon asiakkaille - tehostaa ja oikea-aikaistaa fyys.+ psyyk.+ sos. toimintakyvyn ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä ja ehkäisee laitostumista - kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilan parantaminen fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi painopisteenä - muistihoitajat, ajoissa todettu muistihäiriö ja oikea-aikainen lääkitys estävät laitostumista |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Preventiiviset palvelujen lisääminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen esim. lastensuojelu, omaishoito ja pitkäaikaistyöttömyys |
Tasaa vuosittain kasvu-käyrää 5 % |
|
|
|
|
|
|
Tietojärjestelmämuutoksien toteuttaminen |
0 |
|
- 1 |
|
|
|
|
Asunnottomuushankkeen toteuttaminen |
+ 100 |
|
1 |
|
|
|
Kv: |
toimintatuotot |
+ 2.000.000 euroa |
|
toimintakulut |
-11.000.000 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 234.758 euroa |
|
sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen |
|
|
sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
|
|
sisältää Kaskenlinnan käyttöönoton |
|
|
sisältää omaishoidontuen laajennuksen |
|
|
|
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu taloudellinen hyöty tulosalueittain |
|
|
lisätään toiminnallisiin tavoitteisiin vuoden 2009 tavoitteeksi selvittää terveys- ja sosiaalitoimen yhdistymisestä saavutettu toiminnallinen hyöty tulosalueittain |
|
|
|
|
Kv: |
toimintakulut |
+ 130.000 euroa |
|
Kaupunginvaltuusto hyväksyy terveyslautakunnan 17.9.2008 esittämän Perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman, joka otetaan käyttöön vuosina 2009–2010. Nettokustannukset, jotka toimenpiteistä vuodelle 2009 aiheutuvat, ovat peruspalvelulautakunnan tasolla +130.000 €. |
|
|
|
|
Kv: |
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannattavaa. |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:
Talousarvion toteutuminen, ks. yllä Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta ja Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Perusterveydenhuollon kehittämisohjelmaa toteutetaan aikataulun mukaisesti, mutta supistavasta lisätalousarviosta johtuen tarvittavia virkalisäyksiä ei kuluvalle vuodelle esitetä. toimintamallien muutoksia toteutetaan suunnitelman mukaisesti.
Lastensuojelussa painotetaan ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämistä, mikä pitkällä tähtäimellä on sekä taloudellisesti että inhimillisesti katsoen kannatettavaa. Sosiaalityön tulosalueella on lastensuojelussa aloitettu yhteistyö SPR:n Nuorten turvatalon kanssa läheisneuvonpidosta. Nuorten Turvatalo huolehtii läheisneuvonpidon koollekutsumisesta ja koordinoinnista. Läheisneuvonpidon tavoitteena on etsiä ratkaisua lapsia ja nuoria koskeviin huoliin ja vastauksia lapsen säännölliseen arkeen ja lähivanhemman tukemiseen sekä lapsen ja muualla asumisen vanhemman tapaamisiin liittyen. Tavoitteena on suunnata tukitoimia lapsen kotiin huostaanottojen ehkäisemiseksi ja toisaalta huostaanottoaikojen lyhentämiseksi
|
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:
Sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2009 tavoitteiden toteuttaminen on ollut erityisen haasteellista. Kahden suuren hallintokunnan yhdistyminen ja sopimusohjauksen käyttöönotto yhdistettynä kunnallistaloudellisiin vaikeuksiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin edellyttävät voimakkaampaa sopeutumista kuin mihin vuonna 2009 on kyetty.
Sopimusohjauksen eri tasoja on otettu käyttöön vasta keväällä, ja varsinainen ensimmäinen ohjaava sopimuskierros toteutuu vuoden 2010 talousarviossa. Näin ollen sopimusohjaukseen sisältyvät toimenpiteet konkretisoituvat aikaisintaan syksyn 2009 kuluessa. Talousohjelmaa laadittaessa, toimenpiteiden oletettiin toteutuvan suurelta osin jo aikaisemmin
|