Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 317 12.08.2009 18

9581-2009 (443, 032, 042)

Yli 18-vuotiaiden omaishoidon tuen tilannekatsaus

Tiivistelmä:

Omaishoidon tuki on vaihtoehto kotihoidolle ja laitoshoidolle. Omaishoidon tukea myönnettäessä arvioidaan hoidettavan ja hoitajan kokonaistilannetta ja samalla määritellään mahdolliset omaishoitoa tukevat palvelut. Hoitajalla on oikeus lakisääteisiin vapaisiin vähintään kolme vuorokautta kuukautta kohden, kun hän on ympärivuorokautisesti ja yhtäjaksoisesti sidottu hoitoon ja huolenpitoon. Turun kaupungin omaishoidon palkkioluokat ovat hyvin saman suuntaisia kuuden suurimman kunnan vertailussa.

Perla § 317

Palvelupäällikkö Taina Kaila 27.7.2009:

 

Peruspalvelulautakunta on kokouksessaan 3.6.2009 pyytänyt selvitystä omaishoidon tuen kriteereistä, omaishoidettavien määrän kehityksestä ja määrärahan kulutuksesta.

 

Omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) on määritelty omaishoidon tuen suuruutta ja sisältöä. Omaishoidon tukea voidaan myöntää palkkiona tai palkkiona ja omaishoitoa tukevana palveluna. Omaishoitoa tukeva palvelu annetaan pääsääntöisesti palvelusetelillä. Palveluseteli on tarkoitettu hoidettavan päivittäisessä hoidossa avustamiseen, valvontaan ja huolenpitoon palvelusetelissä tarkemmin määritellyllä tavalla. Palveluseteleitä voidaan myöntää omaishoidon tuen palkkion lisäksi enintään 6 t/kk tai 15 t/kk palkkioluokasta riippuen. Omaishoitoa tukevat palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia. Lisäksi omaishoidettavat ovat voineet saada maksuttomia kotisairaanhoidon palveluita.

 

Omaishoidon tuki on vaihtoehto kotihoidolle, jolloin avuntarve ja valvonta on päivittäistä (1. palkkioluokka) tai vaihtoehto laitoshoidolle, jolloin avuntarve ja valvonta on ympärivuorokautista (2. palkkioluokka). 3. palkkioluokassa hoidettavalla on lyhytaikainen, ympärivuorokautisen hoidon tai huolenpidon tarve (enintään kuusi kuukautta), esim. vaikeasta leikkauksesta toipuminen. Hoitaja on ottanut työstään vapaata ko. ajaksi. 4. palkkioluokassa hoidettava on runsaan henkilökohtaisen avun tarpeessa, vaatii jatkuvaa yhtämittaista ja ympärivuorokautista hoitoa (kestoltaan noin kaksi kuukautta, esim. saattohoito).. Turun palkkioluokista 1. ja 3. ovat sisällöltään lain määrittelemiä palkkioluokkia.

 

Omaishoidon tuen kriteerit on vahvistettu viimeksi Sosiaalilautakunnassa 16.11.2005 § 1549. Kriteerit ovat täsmentäneet omaishoitajuutta ja ovat olennaisesti painottaneet hoitotyötä omaishoitajan tehtävissä. Kriteereissä on pystytty myös luomaan selvä ero ensimmäisen ja toisen palkkioluokan välille. Käytännössä kriteerit ovat olleet toimivat ja ohjeistus on selkeä, eikä synnytä tulkinnanvaraa.

 

Liite 1                              Yleiset omaishoidon tuen kriteerit

Liite 2                              Aikuisille myönnettävän omaishoidon tuen kriteerit

 

Omaishoidon tuen palkkioluokat Turku 2009:

 

 

€/kk

1. Palkkioluokka

336,44

2. Palkkioluokka

637,67

3. Palkkioluokka

753,64

4. Palkkioluokka

1 275,41

 

Verrattuna muihin suuriin kuntiin Turun omaishoidon tuen palkkioluokat ovat hyvin samalla tasolla. Turussa on selkeä ero ensimmäisen ja toisen palkkioluokan välillä, joka kannustaa omaishoitajia vaativaankin hoitajuuteen.

 

Kuuden suurimman kunnan vertailu:

 

Omaishoidontuen korvausluokat 2008

Helsinki

Espoo

Vantaa

Turku

Tampere

Oulu

  I EUR= 

317

310

342

317

0 - 351

317

  II EUR= 

448

478

342

601

351-600

430

  III EUR=

663

637

715

711

600-900

753

  IV EUR=

1 321

1 345

1 326

1 203

900-1400

 

 

Omaishoitajia pystytään parhaiten tukemaan järjestämällä lakisääteistä vapaata. Hoitajalla on oikeus pitää lakisääteistä vapaata vähintään 3 vuorokautta kuukautta kohden, kun hän on ympärivuorokautisesti ja yhtäjaksoisesti sidottu hoitoon ja huolenpitoon. Suurin osa 2 palkkioluokan hoitajista on oikeutettu em. vapaisiin.

 

Vuosina 2004 – 2008 lakisääteisen vapaan käyttäneet

 

v. 2004

82

v. 2005

111

v. 2006

101

v. 2007

98

v. 2008

114

 

Lakisääteisiä vapaita käyttää noin puolet vapaisiin oikeutetuista. Osa hoitajista ei halua antaa hoidettavaansa laitoshoitoon vapaapäiviensä ajaksi, mutta mitä ilmeisemmin useampi käyttäisi oikeuttaa, jos lyhytaikaishoitopaikkoja olisi heille tarjolla nykyistä enemmän.

 

Uudessa kotihoidon organisaatiossa, joka tuli voimaan vuoden 2009 alussa, on omaishoidon tuella oma yksikkö, joka keskitetysti hoitaa aikuisasiakkaiden omaishoidon tukea. Kun toiminta on keskitetty muutamalle asiaa hoitavalle, niin mm. yhteistyö, palveluohjaus ja neuvonta tulevat olemaan ensi sijaisessa keskiössä asioita hoidettaessa. Tavoitteena on myös se, että omaishoidettavia ja erityisesti omaishoitajia voitaisiin paremmin tukea heidän tehtävässään ja ohjata esim. erilaisiin yhdistysten ja muiden hallintokuntien järjestämiin toimintoihin ja tapahtumiin.

 

Omaishoitoon liittyen tehdään yksilöllinen palvelu- ja hoitosuunnitelma, jossa määritellään hoidettavan tarvitsema hoito ja tavoitteet sekä mahdolliset tukitoimet. Lisäksi määritellään mm. kenelle kuuluu eritellyt tehtävät hoidettavan hoidossa. Pääsääntöisesti hoitajan tulee ottaa suurin vastuu hoidettavasta, joten hoitajalle pitää olla kykyä, taitoa ja fyysisiä sekä psyykkisiä voimavaroja tähän tehtävään.

 

Omaishoidon tuki palkkioluokittain ja ikäjakaumin vuonna 2008:

 

 

65-74

75-84

85-

Yhteensä

OH1

116

206

99

421

OH2

56

117

46

219

OH3

0

1

0

1

OH4

0

0

0

0

palveluna

2

8

3

13

 

174

332

148

654

 

Turkulaisista 75 vuotta täyttäneistä omaishoidon tuen piirissä on noin 3 %. Ikäihmisten valtakunnallisen laatusuosituksen mukaisesti vuoteen 2012 mennessä tulisi 5 - 6 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä olla omaishoidon tuen piirissä. Tätä on esitetty myös peruspalvelulautakunnan 8.4.2009 § 188 kaupunginhallitukselle esittämässä Turun ikääntymispoliittisessa strategiassa 2009 - 2012.

 

Ikääntymisstrategian mukainen omaishoidon tuen saajien määrän kehitys vuosina 2008 - 2012 on esitetty strategiassa seuraavalla tavalla:

 

 

2008

2009

2010

2011

2012

+75

480

(3,1%)

 

548

(3,5%)

 

616

(4,0%)

 

648

(4,1)%

 

714

(4,5%)

 

65 - 74 vuotta

174

(1,2%)

 

188

(1,2%)

 

203

(1,3%)

 

217

(1,3%)

 

232

(1,3%)

 

yhteensä

654

736

819

865

946

 

Peruspalvelulautakunta käsitteli kokouksessaan 29.4.2009 § 214 omaishoidon tuen vuoden 2009 määrärahatilannetta. Päätöksessään lautakunta päätyi jäädyttämään omaishoidon tuen määrärahat, siten, että vain huhtikuun loppuun mennessä tulleille hakijoille myönnetään omaishoidontuki. Leikkauspäivätilanteessa 30.6.2009 omaishoidon tuen saajia oli 724. Näin ollen jo kesäkuussa on nähtävissä pudotusta omaishoidon tuen saajissa. Turun ikääntymispoliittisessa strategiaan kirjattu omaishoidon tuen saajien määrän kasvattaminen jää jälkeen siis jo kesäkuussa 2009.

 

18 vuotta täyttäneiden omaishoidon tuen palkkioihin on budjetoitu 3.666.618 euroa. Tasaisella kulutuksella omaishoidon tuen määrärahaa kuluu vuoden 2009 loppuun mennessä 3.599.187 euroa. Lisäksi alle 18 -vuotiaiden omaishoidon tuesta on siirtymässä viimeisen puolivuotisjakson aikana 4 asiakasta yli 18 -vuotiaisiin. Kustannusvaikutus määrärahaan tästä tulee olemaan 6 500 euroa. Yhteensä kustannusvaikutus voimassa olevista omaishoidontuista ja alle 18 -vuotiaista siirtyvistä tulee olemaan noin 3.605.687 euroa. Omaishoidontuen päätöstä odottaa tällä hetkellä 14 kriteerit täyttävää hakijaa.

 

Alkuvuonna 2009 määrärahan seurantaa ja ennusteen laskemista on vaikeuttanut tavallista suurempi poistuma. Kokouksessaan 29.4. peruspalvelulautakunta päätti, että määrärahojen puitteessa voidaan myöntää omaishoidontuen palkkio huhtikuun loppuun mennessä tulleisiin hakemuksiin.

 

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen:

 

Ikääntymispoliittisen strategian perusajatuksena on vanhuspalvelujen palvelurakenteen keventäminen. Väestön ikääntyessä Turussa voimakkaasti on tämä tavoite varsin haastava. Ottaen huomioon väestön ikääntymisestä väistämättä johtuvat paineet palvelujärjestelmän laajentamiseen, on kustannusten hallinnan kannalta kuitenkin ensiarvoisen tärkeää kehittää palvelujärjestelmää tähän suuntaan.

 

Käytännössä palvelurakenteen keventäminen tarkoittaa raskaampien hoitomuotojen l. kodin ulkopuolella tapahtuvan ympärivuorokautisen hoidon suhteellista vähentämistä. Tähän tavoitteeseen päästään ilman hoitoketjujen vaarantumista ainoastaan panostamalla keveämpiin hoitomuotoihin, kotihoitoon ja omaishoidon tukeen.

 

Em. johdosta esitän kaikille omaishoidon tuen kriteerit täyttäville omaishoidon tuen hakijoille, että viranhaltijat voivat myöntää omaishoidon tuen määrärahojen puitteessa.

 

Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta merkitsee saamansa selvityksen tiedoksi. Samalla lautakunta päättää, että omaishoidontukea voidaan myöntää määrärahojen puitteissa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaila Taina


Liitteet:

Perla § 317
Liite 1:Yleiset omaishoidon tuen kriteerit
Liite 2:Aikuisille myönnettävän omaishoidon tuen kriteerit