Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 254 20.05.2009 1

3244-2009 (101, 040)

Lomauttamisen kesto ja ajankohdat sosiaali- ja terveystoimessa

Tiivistelmä: -

Perla § 254

Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa, hallintojohtaja Antti Perälä, resurssijohtaja Max Lönnqvist ja henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 20.5.2009:

Kaupunginhallitus on päättänyt, että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää), ja että toimielin voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,

Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt, että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivukuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä.

Sosiaali- ja terveystoimessa on toteutettu yhteistoimintalain mukainen menettely siten, että sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelimelle on 30.4.2009 toimitettu yhteistoimintalain 7 §:n mukainen kirjallinen neuvotteluesitys koskien taloudellisista syistä toimeenpantavaa lomauttamista. Sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelin on kokoontunut ensimmäisen kerran 6.5.2009. Toisen kerran yhteistoimintaelin on kokoontunut 13.5.2009. Kolmannen kerran yhteistoimintaelin on kokoontunut 20.5.2009, jolloin neuvotteluille määrätty 14 vuorokauden ajanjakso on täyttynyt.

Oheismateriaali 1Järjestöjen lausunnot

Peruspalvelulautakunta on kokouksessaan 13.5.2009 todennut, että se ei voi toimittaa 15.5.2009 mennessä esitystä poikkeamiseksi lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle ja päättänyt, että esitys tehdään 20.5.2009 pidettävässä peruspalvelulautakunnan kokouksessa. Keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle on toimitettu yhteenveto talkoovapaista määräajassa.

Sosiaali- ja terveystoimessa on lomautusten suunnittelutyöryhmässä sekä sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelimessä arvioitu mahdollisten lomautusten vaikutuksia palvelutuotannolle. Keskeisenä lähtökohtana suunnittelulle on ollut, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet kyetään täyttämään, ja riittävät palvelut järjestämään ja ettei potilas- ja asiakasturvallisuutta vaaranneta. Lomautuksista ei myöskään saa aiheutua lisäkustannuksia muussa toiminnassa.

Lomautusten toteuttamista on arvioitu sosiaali- ja terveystoimessa tulosalueittain edellä mainituista näkökulmista siten, että voidaanko koko henkilöstö lomauttaa, tuleeko toiminto rajata lomautuksen ulkopuolelle, tuleeko lomautusaikaa rajoittaa ja mitkä ovat lomautuksen vaikutukset toiminnalle. Lomautusmahdollisuuksia arvioitaessa on otettu huomioon lainsäädännön asettamat rajaukset sekä kaupunginhallituksen jo aiemmin tekemät rajaukset. Lisäksi lomautuksista pidättäydytään sellaisissa toiminnoissa, joissa välillinen säästö sosiaali- ja terveystoimessa aiheuttaa välittömiä suurempia menoja muissa palveluissa tai toiminnoissa.

Liite 1Taulukko lomautusten arviointi tulosalueittain

Säästötoimenpiteiden vaikutus ydinprosesseihin

Sosiaali- ja terveystoimelta edellytetyt toiminnalliset säästöt 7,1 M€ jakaantuvat ydinprosesseille seuraavasti: Lasten ja nuorten kasvun tukeminen 3,8 m€ (25 % säästöistä), Nuorten aikuisuuden vahvistaminen 0,8 m€ (6 %), Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn vahvistaminen 4,7 m€ (31 %) ja Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen 5,8 m€ (38 %). Hankintojen, koulutuksen ym. karsiminen tilapäisesti ei aiheuta välittömiä ongelmia palveluille.

Henkilösäästöt vaikuttavat ennen muuta palvelujen saatavuuteen. Joidenkin palveluiden, kuten ympärivuorokautisen hoidon, terveyskeskuksen ja sosiaalipäivystyksen ja toimeentulotuen toiminta on varmistettava. Henkilöstösäästöjä on rajoitettava, jotta asiakas- ja potilasturvallisuus voidaan turvata. Useimmissa palveluissa vähennykset aiheuttavat jononmuodostusta ja palvelutason laskua. Jotkut palvelut voidaan sulkea rajoitetuksi ajaksi kesällä, mutta täysin alas ajettavia palveluita sosiaali- ja terveystoimessa ei ole. Säästötoimenpiteet edellyttävät myös strategisen palvelusopimuksen päivittämistä.

Sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta on ottanut talkoovapaita yhteensä 18.936 päivää (2011,5 henkilöä), joista arvioidaan saatavan 1.502.000 euron säästö. Lisäksi lääkäreiden virkaehtosopimuksen piiriin kuuluvat henkilöt ovat ottaneet lomarahavapaata tai talkoovapaata yhteensä 2.705 päivää (221 henkilöä), joiden säästövaikutus on noin 464.000 euroa. Vapaaehtoisten vapaiden säästövaikutus on yhteensä noin 1.966.000 euroa.

Lomautukset tulevat koskemaan runsasta 2.200 henkilöä ja lomautuspäiviä kertynee runsaat 20.000. Lomautusten rahalliseksi vaikutukseksi arvioidaan runsaat 1,6 miljoonaa euroa mutta mahdollisia tulonmenetyksiä on mahdotonta laskea.

Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaali- ja terveystoimi esittää lomautusajanjakson pituudeksi enintään 14 vuorokautta. Jo tämän pituisilla lomautuksilla on välitön heikentävä vaikutus palvelutasoon ja laatuun koko hallintokunnassa. Lomautukset on kuitenkin toteutettava siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään ja että potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu. L omautuksista pidättäydytään sellaisissa toiminnoissa, joissa välillinen säästö sosiaali- ja terveystoimessa aiheuttaa välittömiä suurempia menoja muissa palveluissa tai toiminnoissa.

Lisäksi on huolehdittava siitä, että huolimatta lomautuksista sosiaali- ja terveystoimi kykenee huolehtimaan sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Tällaisia häiriötilanteita voivat olla esimerkiksi erilaiset epidemiat mm. influenssa A (H1N1).

Lisäksi lomautuksia toteutettaessa tulee ottaa huomioon kaupungin tasolla keskitettyjen palveluiden ja sosiaali- ja terveystoimen palveluiden yhteen sovittaminen mm. ruokapalveluiden osalta.

Peruspalvelujohtaja Markku Suokas 20.5.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että lomautusten enimmäiskestoaika sosiaali- ja terveystoimessa vuoden 2009 aikana on 14 vuorokautta, jollei muuta mainita. Tulosalueittain lomautukset rajataan toimintojen, lomautuksen kestoajan sekä ajankohdan osalta seuraavasti:

 

Sosiaalityö

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Asiakasneuvonta ja etuuskäsittely 35 Lomautuksen ulkopuolella
Sosiaalipäivystys 4 Lomautuksen ulkopuolella
Turun seudun sosiaalipäivystys 7 Lomautuksen ulkopuolella
Asumis- ja päihdepalvelun etuuskäsittely 3 Lomautuksen ulkopuolella
Avohuollon lastensuojelu 27 Lomautuksen ulkopuolella
Sijaishuollon lastensuojelu 9 Lomautuksen ulkopuolella
Vastaanottokodit 90 Lomautuksen ulkopuolella
Lastenkodit 113 Lomautuksen ulkopuolella
Päihdehuollon laitokset ja Sirkkalan päiväkeskus 47 Lomautuksen ulkopuolella
Varsinais-Suomen sovittelutoimisto 6 Lomautuksen ulkopuolella
Turun seudun tulkkikeskus 17 Lomautuksen ulkopuolella
Aikuissosiaalityö 31 Lomautus enintään 7 päivää
Lastensuojelun perhetyö 35 Lomautus enintään 7 päivää
Sijaishuollon ja jälkihuollon ohjaajat 5 Lomautus enintään 7 päivää

 

Perusterveydenhuolto

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Päivystys 46 Lomautuksen ulkopuolella
Tekstinkäsittely 13 Lomautuksen ulkopuolella

 

Erikoissairaanhoito

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Sisätautien hallinto (varahenkilöt) 20 Lomautuksen ulkopuolella
Sisätautien vuodeosastot 121 Lomautuksen ulkopuolella
Sisätautien poliklinikka 15 Lomautuksen ulkopuolella
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / intensiivinen avohoito 18 Lomautuksen ulkopuolella
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 2 Akuutti avo-osasto 23 Lomautuksen ulkopuolella
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 1 Akuutti psykoosiosasto 26 Lomautuksen ulkopuolella
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 6 Suljettu kuntoutusosasto 22 Lomautuksen ulkopuolella
Korvaushoitopoliklinikka 8 Lomautuksen ulkopuolella
A 3 Päihdeosasto 22 Lomautuksen ulkopuolella
Lasten ja nuorten psykiatria 18 Lomautuksen ulkopuolella
Vanhuspsykiatria / Osasto G 1 23 Lomautuksen ulkopuolella
Vanhuspsykiatria / Osasto G 3 20 Lomautuksen ulkopuolella

 

Kuntoutumispalvelut

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Työkeskus 100 Lomautuksen ulkopuolella
Portsan Kehräkoti 6 Lomautuksen ulkopuolella
Ruusukujan palveluasunnot 15 Lomautuksen ulkopuolella

 

Vanhuspalvelut

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Peruskotihoito 622 Lomautuksen ulkopuolella
Vakituiset yöhoitajat 20 Lomautuksen ulkopuolella
Hengityshalvausyksikkö 15 Lomautuksen ulkopuolella
”Hälytysryhmä” 10 Lomautuksen ulkopuolella
Ympärivuorokautisen hoidon muu henkilökunta 946

Lomautus enintään 5 päivää

ajalla 7.9.- 29.11.09

Geriatrinen sairaalahoito 295 Lomautuksen ulkopuolella
Yöhoito 4 Lomautuksen ulkopuolella

 

Ympäristöterveydenhuolto

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Eläinlääkintähuolto / pieneläinhoitaja 1 Lomautuksen ulkopuolella

 

Työterveyshuolto

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Työterveydenhuollon palvelut 80 Lomautuksen ulkopuolella

 

Varhaiskasvatus

 

Toiminto / Yksikkö Henkilömäärä Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta
Varhaiskasvatus 1398 Lomautus enintään 11 päivää ja toteutus ajalla 21.12. – 31.12.2009

 

Lomautukset toteutetaan siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään, potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, eivätkä lomautukset lisää sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskustannuksia. Sosiaali- ja terveystoimessa on varauduttava huolehtimaan myös sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.

Lisäksi peruspalvelulautakunta toteaa, että lomautuksia toteutettaessa kaupungin keskitetyissä palveluissa tulee ottaa huomioon sosiaali- ja terveystoimen palvelutarve ja palveluiden yhteensovittaminen mm. ruokapalveluiden osalta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi peruspalvelulautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti todeta,

että kokonaistaloudellista tilannetta tarkasteltaessa tulee huomioida, ettei yllä olevassa esityksessä ole huomioitu sosiaali- ja terveystoimen tulojen menetyksiä.

Ennen päätöksentekoa ja puheenjohtajan tekemää lisäehdotusta jäsen Muukkonen ehdotti Lähteenmäen kannattamana, että lautakunta tekisi liitteen 2 mukaisen päätöksen.

Liite 2                                                        Mirka Muukkosen ehdotus.

Päätös asiassa tehtiin äänin  11 – 2.

Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Muukkonen ja Lähteenmäki.

Listaehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Sandell, Koistinen, Kero, Sulkakoski, Wennström, Koivunalho, Helva, Birstolin ja Leppä.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Perla § 254
Liite 1:Taulukko lomautusten arviointi tulosalueittain
Liite 2:Mirka Muukkosen ehdotus