Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 254 | 20.05.2009 | 1 |
3244-2009 (101, 040)
Lomauttamisen kesto ja ajankohdat sosiaali- ja terveystoimessa
Tiivistelmä: -
Perla § 254
Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa, hallintojohtaja Antti Perälä, resurssijohtaja Max Lönnqvist ja henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 20.5.2009:
Kaupunginhallitus on päättänyt, että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää), ja että toimielin voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,
Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt, että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivukuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä.
Sosiaali- ja terveystoimessa on toteutettu yhteistoimintalain mukainen menettely siten, että sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelimelle on 30.4.2009 toimitettu yhteistoimintalain 7 §:n mukainen kirjallinen neuvotteluesitys koskien taloudellisista syistä toimeenpantavaa lomauttamista. Sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelin on kokoontunut ensimmäisen kerran 6.5.2009. Toisen kerran yhteistoimintaelin on kokoontunut 13.5.2009. Kolmannen kerran yhteistoimintaelin on kokoontunut 20.5.2009, jolloin neuvotteluille määrätty 14 vuorokauden ajanjakso on täyttynyt.
Oheismateriaali 1Järjestöjen lausunnot
Peruspalvelulautakunta on kokouksessaan 13.5.2009 todennut, että se ei voi toimittaa 15.5.2009 mennessä esitystä poikkeamiseksi lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle ja päättänyt, että esitys tehdään 20.5.2009 pidettävässä peruspalvelulautakunnan kokouksessa. Keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle on toimitettu yhteenveto talkoovapaista määräajassa.
Sosiaali- ja terveystoimessa on lomautusten suunnittelutyöryhmässä sekä sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelimessä arvioitu mahdollisten lomautusten vaikutuksia palvelutuotannolle. Keskeisenä lähtökohtana suunnittelulle on ollut, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet kyetään täyttämään, ja riittävät palvelut järjestämään ja ettei potilas- ja asiakasturvallisuutta vaaranneta. Lomautuksista ei myöskään saa aiheutua lisäkustannuksia muussa toiminnassa.
Lomautusten toteuttamista on arvioitu sosiaali- ja terveystoimessa tulosalueittain edellä mainituista näkökulmista siten, että voidaanko koko henkilöstö lomauttaa, tuleeko toiminto rajata lomautuksen ulkopuolelle, tuleeko lomautusaikaa rajoittaa ja mitkä ovat lomautuksen vaikutukset toiminnalle. Lomautusmahdollisuuksia arvioitaessa on otettu huomioon lainsäädännön asettamat rajaukset sekä kaupunginhallituksen jo aiemmin tekemät rajaukset. Lisäksi lomautuksista pidättäydytään sellaisissa toiminnoissa, joissa välillinen säästö sosiaali- ja terveystoimessa aiheuttaa välittömiä suurempia menoja muissa palveluissa tai toiminnoissa.
Liite 1Taulukko lomautusten arviointi tulosalueittain
Säästötoimenpiteiden vaikutus ydinprosesseihin
Sosiaali- ja terveystoimelta edellytetyt toiminnalliset säästöt 7,1 M€ jakaantuvat ydinprosesseille seuraavasti: Lasten ja nuorten kasvun tukeminen 3,8 m€ (25 % säästöistä), Nuorten aikuisuuden vahvistaminen 0,8 m€ (6 %), Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn vahvistaminen 4,7 m€ (31 %) ja Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen 5,8 m€ (38 %). Hankintojen, koulutuksen ym. karsiminen tilapäisesti ei aiheuta välittömiä ongelmia palveluille.
Henkilösäästöt vaikuttavat ennen muuta palvelujen saatavuuteen. Joidenkin palveluiden, kuten ympärivuorokautisen hoidon, terveyskeskuksen ja sosiaalipäivystyksen ja toimeentulotuen toiminta on varmistettava. Henkilöstösäästöjä on rajoitettava, jotta asiakas- ja potilasturvallisuus voidaan turvata. Useimmissa palveluissa vähennykset aiheuttavat jononmuodostusta ja palvelutason laskua. Jotkut palvelut voidaan sulkea rajoitetuksi ajaksi kesällä, mutta täysin alas ajettavia palveluita sosiaali- ja terveystoimessa ei ole. Säästötoimenpiteet edellyttävät myös strategisen palvelusopimuksen päivittämistä.
Sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta on ottanut talkoovapaita yhteensä 18.936 päivää (2011,5 henkilöä), joista arvioidaan saatavan 1.502.000 euron säästö. Lisäksi lääkäreiden virkaehtosopimuksen piiriin kuuluvat henkilöt ovat ottaneet lomarahavapaata tai talkoovapaata yhteensä 2.705 päivää (221 henkilöä), joiden säästövaikutus on noin 464.000 euroa. Vapaaehtoisten vapaiden säästövaikutus on yhteensä noin 1.966.000 euroa.
Lomautukset tulevat koskemaan runsasta 2.200 henkilöä ja lomautuspäiviä kertynee runsaat 20.000. Lomautusten rahalliseksi vaikutukseksi arvioidaan runsaat 1,6 miljoonaa euroa mutta mahdollisia tulonmenetyksiä on mahdotonta laskea.
Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaali- ja terveystoimi esittää lomautusajanjakson pituudeksi enintään 14 vuorokautta. Jo tämän pituisilla lomautuksilla on välitön heikentävä vaikutus palvelutasoon ja laatuun koko hallintokunnassa. Lomautukset on kuitenkin toteutettava siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään ja että potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu. L omautuksista pidättäydytään sellaisissa toiminnoissa, joissa välillinen säästö sosiaali- ja terveystoimessa aiheuttaa välittömiä suurempia menoja muissa palveluissa tai toiminnoissa.
Lisäksi on huolehdittava siitä, että huolimatta lomautuksista sosiaali- ja terveystoimi kykenee huolehtimaan sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Tällaisia häiriötilanteita voivat olla esimerkiksi erilaiset epidemiat mm. influenssa A (H1N1).
Lisäksi lomautuksia toteutettaessa tulee ottaa huomioon kaupungin tasolla keskitettyjen palveluiden ja sosiaali- ja terveystoimen palveluiden yhteen sovittaminen mm. ruokapalveluiden osalta.
Peruspalvelujohtaja Markku Suokas 20.5.2009:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että lomautusten enimmäiskestoaika sosiaali- ja terveystoimessa vuoden 2009 aikana on 14 vuorokautta, jollei muuta mainita. Tulosalueittain lomautukset rajataan toimintojen, lomautuksen kestoajan sekä ajankohdan osalta seuraavasti:
Sosiaalityö
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Asiakasneuvonta ja etuuskäsittely | 35 | Lomautuksen ulkopuolella |
Sosiaalipäivystys | 4 | Lomautuksen ulkopuolella |
Turun seudun sosiaalipäivystys | 7 | Lomautuksen ulkopuolella |
Asumis- ja päihdepalvelun etuuskäsittely | 3 | Lomautuksen ulkopuolella |
Avohuollon lastensuojelu | 27 | Lomautuksen ulkopuolella |
Sijaishuollon lastensuojelu | 9 | Lomautuksen ulkopuolella |
Vastaanottokodit | 90 | Lomautuksen ulkopuolella |
Lastenkodit | 113 | Lomautuksen ulkopuolella |
Päihdehuollon laitokset ja Sirkkalan päiväkeskus | 47 | Lomautuksen ulkopuolella |
Varsinais-Suomen sovittelutoimisto | 6 | Lomautuksen ulkopuolella |
Turun seudun tulkkikeskus | 17 | Lomautuksen ulkopuolella |
Aikuissosiaalityö | 31 | Lomautus enintään 7 päivää |
Lastensuojelun perhetyö | 35 | Lomautus enintään 7 päivää |
Sijaishuollon ja jälkihuollon ohjaajat | 5 | Lomautus enintään 7 päivää |
Perusterveydenhuolto
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Päivystys | 46 | Lomautuksen ulkopuolella |
Tekstinkäsittely | 13 | Lomautuksen ulkopuolella |
Erikoissairaanhoito
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Sisätautien hallinto (varahenkilöt) | 20 | Lomautuksen ulkopuolella |
Sisätautien vuodeosastot | 121 | Lomautuksen ulkopuolella |
Sisätautien poliklinikka | 15 | Lomautuksen ulkopuolella |
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / intensiivinen avohoito | 18 | Lomautuksen ulkopuolella |
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 2 Akuutti avo-osasto | 23 | Lomautuksen ulkopuolella |
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 1 Akuutti psykoosiosasto | 26 | Lomautuksen ulkopuolella |
Psykiatrinen erikoissairaanhoito / A 6 Suljettu kuntoutusosasto | 22 | Lomautuksen ulkopuolella |
Korvaushoitopoliklinikka | 8 | Lomautuksen ulkopuolella |
A 3 Päihdeosasto | 22 | Lomautuksen ulkopuolella |
Lasten ja nuorten psykiatria | 18 | Lomautuksen ulkopuolella |
Vanhuspsykiatria / Osasto G 1 | 23 | Lomautuksen ulkopuolella |
Vanhuspsykiatria / Osasto G 3 | 20 | Lomautuksen ulkopuolella |
Kuntoutumispalvelut
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Työkeskus | 100 | Lomautuksen ulkopuolella |
Portsan Kehräkoti | 6 | Lomautuksen ulkopuolella |
Ruusukujan palveluasunnot | 15 | Lomautuksen ulkopuolella |
Vanhuspalvelut
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Peruskotihoito | 622 | Lomautuksen ulkopuolella |
Vakituiset yöhoitajat | 20 | Lomautuksen ulkopuolella |
Hengityshalvausyksikkö | 15 | Lomautuksen ulkopuolella |
”Hälytysryhmä” | 10 | Lomautuksen ulkopuolella |
Ympärivuorokautisen hoidon muu henkilökunta | 946 |
Lomautus enintään 5 päivää ajalla 7.9.- 29.11.09 |
Geriatrinen sairaalahoito | 295 | Lomautuksen ulkopuolella |
Yöhoito | 4 | Lomautuksen ulkopuolella |
Ympäristöterveydenhuolto
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Eläinlääkintähuolto / pieneläinhoitaja | 1 | Lomautuksen ulkopuolella |
Työterveyshuolto
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Työterveydenhuollon palvelut | 80 | Lomautuksen ulkopuolella |
Varhaiskasvatus
Toiminto / Yksikkö | Henkilömäärä | Lomautusten kestoaika ja/tai toteutusajankohta |
Varhaiskasvatus | 1398 | Lomautus enintään 11 päivää ja toteutus ajalla 21.12. – 31.12.2009 |
Lomautukset toteutetaan siten, että sosiaali- ja terveystoimelle lainsäädännössä asetetut velvoitteet täytetään, potilas- ja asiakasturvallisuus ei vaarannu, eivätkä lomautukset lisää sosiaali- ja terveystoimen kokonaiskustannuksia. Sosiaali- ja terveystoimessa on varauduttava huolehtimaan myös sille häiriötilanteissa määrätyistä keskeisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Lisäksi peruspalvelulautakunta toteaa, että lomautuksia toteutettaessa kaupungin keskitetyissä palveluissa tulee ottaa huomioon sosiaali- ja terveystoimen palvelutarve ja palveluiden yhteensovittaminen mm. ruokapalveluiden osalta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi peruspalvelulautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti todeta,
että kokonaistaloudellista tilannetta tarkasteltaessa tulee huomioida, ettei yllä olevassa esityksessä ole huomioitu sosiaali- ja terveystoimen tulojen menetyksiä.
Ennen päätöksentekoa ja puheenjohtajan tekemää lisäehdotusta jäsen Muukkonen ehdotti Lähteenmäen kannattamana, että lautakunta tekisi liitteen 2 mukaisen päätöksen.
Liite 2 Mirka Muukkosen ehdotus.
Päätös asiassa tehtiin äänin 11 – 2.
Muukkosen Lähteenmäen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Muukkonen ja Lähteenmäki.
Listaehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Sandell, Koistinen, Kero, Sulkakoski, Wennström, Koivunalho, Helva, Birstolin ja Leppä.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Perla § 254
Liite 1:Taulukko lomautusten arviointi tulosalueittain
Liite 2:Mirka Muukkosen ehdotus