Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta7013.10.20164

1015-2016 (231, 010, 011, 001)

Jätehuoltopoliittinen ohjelma Lounais-Suomeen

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on valmistellut johtosääntönsä nojalla alueelleen jätehuoltopoliittisen ohjelman vuosille 2017 - 2022. Osakaskunnat ja muut tahot ovat jättäneet ohjelmasta lausuntoja ja mielipiteitä. Ohjelmaluonnosta on muokattu saapuneen palautteen johdosta. Ohjelma on nyt valmisteltu kuntien hyväksyttäväksi.

Lsjhlk § 70

Jätehuoltoasiamies Satu Ojala 20.9.2016:

Toimialueen kunnat ja kaupungit ovat antaneet lausuntoja jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta. Pyydettyyn määräaikaan 15.9.2016 mennessä lausuntoja saapui 14 kunnasta ja kaupungista. Turku lausui asiasta 19.9. ja Aura 12.9. Pöytyältä ei ole saapunut lausuntoa esityslistan laatimiseen mennessä.

Pyydettyjen lausuntojen lisäksi kirjallisen mielipiteensä luonnoksesta ovat lautakunnalle lähettäneet Suomen Kuljetus- ja Logistiikka ry (SKAL), Ympäristöteollisuus- ja palvelut ry (YTP) ja SUEZ Finland. Oikeusministeriön Otakantaa –palveluun luonnoksesta ja sen perusteluista on kirjoitettu yhteensä 17 kommenttia. Annetut kirjalliset lausunnot ja mielipiteet ovat esityslistan oheismateriaalina. Otakantaa –palvelun materiaaliin voi tutustua otakantaa.fi.

Osakaskunnilla ei ollut pääsääntöisesti luonnokseen huomautettavaa. Ohjelmassa asetettuja tavoitteita pidettiin kannatettavina ja niiden saavuttamiseksi esitettyjä keinoja realistisina.

Turun kaupunki korostaa, että taksaperusteita- ja rakenteita muutettaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kustannusrakenteet ovat läpinäkyviä sekä kunnille että asiakkaille. Lisäksi tavoitteita tulee edistää ja toteuttaa siten, että vältetään maksujen korotukset, jotta asumiskustannukset ja yritysten kustannukset eivät lisäänny.

Salon kaupunki nostaa lausunnossaan esiin erityisesti lietehuollon kehittämisen tarpeen. Salon kaupunki ehdottaa lisäksi ympäristö- ja materiaalitehokkuuskriteerien lisäämistä kuntien hankintoihin. Ehdotuksen mukainen lisäys on tehty ensimmäisen tavoitteen ” 1. Syntyvän jätteen määrä minimoidaan ja jätteellä korvataan luonnonvaroja” keinovalikoimaan.

Paraisten kaupunki nostaa lausunnossaan esiin kaksikielisen palveluntarjonnan. Ohjelmassa ei Paraisten mukaan oteta kantaa siihen miten ohjelmassa esitetyt palvelut taataan kaksikielisinä. Lausunnon johdosta ohjelman tavoitteisiin nrot 2 ja 10 kohtiin ”keinot” on lisätty vaatimus suomen- ja ruotsinkielisistä palveluista.

Kaarinan kaupunki huomauttaa, että vuoden 2016 aikana tapahtunut hyötyjätepisteiden vähentäminen on ristiriidassa sekä aiemman jätehuoltopolitiikan että luonnoksen kanssa.

Kaarinan kaupungin huomioon hyötyjätteiden keräyksestä voidaan todeta, että jätehuoltolautakunta on käsitellyt 25.5.2016 § 31 Kaarinan kaupungin esitystä koskien hyötyjätepisteiden määrää Kaarinassa. Tuolloin Kaarinan kaupungille todettiin, että tuottajien järjestämän keräyksen täydentämisessä on pyritty tasapuoliseen palvelutasoon jätehuollon yhteistoiminta-alueella. Kunnan jätemaksujen on vastattava kunnan tarjoamien palveluiden tasoa. Mikäli jokin yhteistoiminta-alueen kunta haluaa selkeästi poiketa yhteistoiminta-alueelle yhteisesti järjestetystä peruspalvelutasosta ja tarjota kuntalaisilleen perustasoa korkeampaa palvelutasoa, olisi sen järjestämisestä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset katettava ko. kunnan osalta korotetuin jätemaksuin. Kuntakohtaisen korotetun jätemaksun periminen pelkästään Kaarinan osalta ei ole käytännössä mahdollista, koska Kaarinassa kiinteistönhaltijoiden jätemaksut laskuttaa kuljetuksen suorittava kuljetusyritys yksityisoikeudellisen sopimuksen mukaisesti. 

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy lausuu hyväksyvänsä ohjelmaluonnoksen ja pitävänsä esitettyjä tavoitteita yhtiön työtä tukevina ja sellaisina, että yhtiö voi niihin sitoutua. Keskeisimpänä tavoitteena yhtiö pitää pitkäaikaisen hyödyntämisratkaisun toteuttamista sekalaiselle yhdyskuntajätteelle sekä jätemateriaalien hyödyntämistä ja kierrättämistä. Esimerkiksi tekstiilijätteen hyödyntämistä tulee kehittää yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Yhtiö esittää lausunnossaan huolensa jätehuoltoa koskevasta hallituksen esityksestä (HE108/2016), joka rajoittaisi kuntien toimintaa ja kuntalaisten jätehuollon rahoitusmahdollisuuksia.

Yritysten edunvalvontajärjestöt, Lassila-Tikanoja Oyj ja Suez Finland huomauttavat lausunnoissaan mm., että yritysten rooli jätehuoltopolitiikassa on jätetty valitettavan ohueksi. Selityksenä yritysten vähäiseen rooliin jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksessa on se, että ohjelma on kuntien omaa jätehuollon toimintaa koskeva linjaus. Jätehuoltopolitiikan tavoitteiden saavuttamiselle on nimetty kuntien omia toimijoita vastuutahoiksi. Vastuuta kuntien jätehuoltopolitiikasta ei ole syytä jakaa yksityisille yrityksille. Yksityiset yritykset saattavat kylläkin olla mukana tavoitteiden toteuttamisessa palveluiden käytännön toteuttajina siten, kun kunnat tai Lounais-Suomen Jätehuolto Oy palveluja kilpailuttavat ja yrityksiltä niitä tilaavat. Kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kunnan ja jätehuoltolautakunnan vastuulle jää seurata, että yksityisten yritysten tarjoamia palveluja on saatavilla siten, kun palvelutasosta ja palveluiden toteuttamisesta on jätehuoltopoliittisessa ohjelmassa sovittu.

Sekä Kaarinan kaupungin että kuljetusyritysten lausunnoissa huomautetaan, että kuluttajat maksavat käyttöhetkellä maksuttomista palveluista tuotteita hankkiessaan. Huomio on oikea tuottajavastuuta täydentävän hyötyjätteenkeräyksen osalta. Jätehuoltopolitiikassa mainitut käyttöhetkellä maksuttomat palvelut sisältävät tämän lisäksi jäteneuvontapalvelut, jäteasemien palveluita, vaarallisen jätteen vastaanottopalveluita (sisältäen myös apteekkien lääkejätteiden vastaanoton) ja viranomaistoiminnan. 

Yritysten ja Kaarinan kaupungin lausunnoissa on muistutettu kiinteistökohtaisesta hyötyjätteiden keräysmahdollisuudesta monilokeroastian avulla. Kiinteistönhaltijoiden on edelleen mahdollista ostaa omalle kiinteistölleen kiinteistökohtainen lajittelumahdollisuus. Tällöin kiinteistönhaltija maksaa tuotteen jätehuollosta tuotteen hinnassa ja polttokelpoisen jätteen jätteenkäsittelymaksussa (tai perusmaksussa) sekä kiinteistökohtaisen monilokeroastian kustannuksissa. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi huomauttaa sitävastoin lausunnossaan, että tulisi välttää toimintamalleja, jossa kuluttajat maksavat kahdesti tuotteen materiaali- ja kierrätyskulut. Jätehuoltolautakunta päättää kiinteistökohtaisista erilliskeräysvelvoitteista jätehuoltomääräysten yhteydessä.

Ympäristöteollisuus- ja palvelut YTP ehdottaa mm. tavoitteen nro 4 keinoksi jätehuoltoon liittymättömien kiinteistöjen ohjaamista järjestettyyn jätehuoltoon. Ehdotuksen mukainen lisäys on tehty luonnokseen. Jätehuoltolautakunta voi ohjata kiinteistöjä jätehuoltoon liittymisessä, mutta koska kyse on lopulta valvonnallisesta toimesta, on vastuutahoksi nimettävä lisäksi kunnan valvontaviranomainen (kunta).  

Lausuntojen pohjalta muokattu luonnos on esityslistan liitteenä. Luonnokseen on myös lisätty uutena jätteiden hyödyntämistä ja käsittelyä koskeva kappale 4.5. Kappaleessa on todettu jätteiden hyödyntämisen ja käsittelyn tilanne tällä hetkellä. Lisäksi maininta asumisessa syntyneen jätevesilietteen omatoimisesta hyödyntämisestä on lisätty kappaleeseen 4.6. Lisäykset eivät aiheuttaneet ohjelman tavoitteisiin (taulukko 1.) tai muuhun sisältöön muutoksia.

Liite 1Lounais-Suomen jätehuoltopoliittinen ohjelma 2017- 2022, luonnos 2

Liite 2Lounais-Suomen jätehuoltopoliittisen ohjelman perustelumuistio, luonnos 2

Liite 3Jätehuollon selvitys tutkimus- ja kehitystoiminta Lounais-Suomen alueella

Oheismateriaali 1Ruskon kunnan ja Teknisen lautakunnan lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 2Kemiönsaaren kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 3Marttilan kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 4Liedon kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 5Raision kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 6Salon kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 7Kaarinan kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 8Nousiaisten kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 9Sauvon kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 10Paraisten kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 11Maskun kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 12Naantalin kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 13Mynämäen kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 14Paimion kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 15Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 16Muut saapuneet lausunnot jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 17Auran kunta, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Oheismateriaali 18Turun kaupunki, lausunto jätehuoltopoliittisen ohjelman luonnoksesta

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää lähettää valmistelemansa jätehuoltopoliittisen ohjelman kuntiin hyväksymistä varten.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvAuran kunta
tpvKaarinan kaupunki
tpvKemiönsaaren kunta
tpvLiedon kunta
tpvLounais-Suomen Jätehuolto Oy
tpvMarttilan kunta
tpvMaskun kunta
tpvMynämäen kunta
tpvNaantalin kaupunki
tpvNousiaisten kunta
tpvPaimion kaupunki
tpvParaisten kaupunki
tpvPöytyän kunta
tpvRaision kaupunki
tpvRuskon kunta
tpvSalon kaupunki
tpvSauvon kunta
tpvKaupunginhallitus
tiedSuomela Sari


Liitteet:

Lsjhlk § 70
Liite 1:Lounais-Suomen jätehuoltopoliittinen ohjelma 2017 - 2022, luonnos 2
Liite 2:Lounais-Suomen jätehuoltopoliittisen ohjelman perustelumuistio, luonnos 2
Liite 3:Jätehuollon selvitys tutkimus- ja kehitystoiminta Lounais-Suomen alueella