Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta11024.10.201713

11239-2017 (056)

Liikuntapalveluiden avustusten jakoperiaatteet v. 2018

Tiivistelmä:

Liikuntalautakunta hyväksyy avustusten periaatteet vuosittain. Periaatteissa kerrotaan kuka kyseistä avustusta voi hakea, millä ehdoilla ja mihin hakuaikaan mennessä. Nyt päätettäväksi tuodaan avustusten periaatteet vuodelle 2018.

Liiklk § 110

Järjestöliikuntapäällikkö Terhi Anttila:

Yleistä

Turun kaupungin strategiassa osiossa ”Aktiivinen kaupunkilainen” mainitaan seuraavaa:

”Kaupungin tehtävänä on luoda puitteet, joissa yksilöt, yhteisöt ja järjestöt pääsevät osallistumaan ja tuottamaan tarpeitaan vastaavia palveluja ja toimintaa.” Strategiassa mainitaan palvelujen toteuttaminen yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa. Näitä palveluita tuottavat Turun lähes 300 urheiluseuraa ja liikuntaa järjestävää yhdistystä. Tätä myöden liikunnan seurakenttä on suurin kuntalaisia liikuttava ja liikuntapalveluita tuottava taho.

Liikunta-avustukset ovat liikuntaolosuhteiden lisäksi olennaisin ja merkittävä tapa, jolla liikuntatoimi tukee turkulaisia urheilu- ja liikuntaseuroja ja liikuntaa järjestäviä yhdistyksiä. Vuosittain suorina liikunta-avustuksina jaetaan noin 1,4 milj. euroa. Seuroille ja yhdistyksille tuki on tärkeä osa toiminnan rahoitusta.

Avustusten myöntämistä tukeva ohjeisto on kolmitasoinen. Siihen sisältyvät kaupunkitasoinen yleisohjeistus, toimialakohtaiset lautakuntien vahvistamat jakoperusteet sekä näitä täydentävät käytännön toimintatapaohjeet, esimerkiksi liikuntapalveluiden seuroille ja yhdistyksille jaettava Seurainfo.

Liikuntalautakunta hyväksyy avustusten periaatteet vuosittain. Nyt päätettäväksi tuodaan avustusten periaatteet vuodelle 2018. Vuoden 2018 avustusmäärärahat päätetään, kun talousarvio on vahvistettu.

Liikunta-avustukset koostuvat neljästä osa-alueesta. Ensimmäinen on urheiluseurojen ja muiden liikuntaa järjestävien yhdistysten perustoiminnan tukeminen. Toinen osa-alue on liikuntaolosuhteiden tukeminen sekä liikuntapaikkojen käytön että pienimuotoisen liikuntapaikkarakentamisen tukemisen kautta. Kolmas osa-alue on osaamisen ja seuratoiminnan laadukkuuden tukeminen. Neljännen osa-alueen muodostavat erityisavustukset. Pääpainopiste on toiminnan ja olosuhteiden tukemisella. Muut avustusmuodot täydentävät liikuntatoimen strategian mukaisesti kokonaisuuden.

 

Avustusperiaatteiden muutokset vuodelle 2018 ja muutosten perustelut

Vuoden 2018 periaatteisiin on tulossa muutamia muutoksia verrattuna aiempaan.

Toiminta-avustukseen on pyritty tarkentamaan avustettavan toiminnan luonnetta. Perinteisen seuratoiminnan rinnalle on syntynyt yhdistyksiä, jotka tarjoavat maksullisia liikuntapalveluita seuroille ja joiden toiminnan luonne on yritysmäistä. Ostopalveluluontoinen toiminta toisen seuran rekisteröimiin urheilijoihin ei kuitenkaan riitä avustusperusteeksi vaan anojaseuralla tulee olla omaa juniori- ja/tai aikuistoimintaa.

Muun yhdistystoiminnan kohdalla on haluttu nostaa esiin se, että avustusmuodolla pyritään myös kannustamaan yhdistysten väliseen yhteistyöhön yhteisten liikuntaryhmien muodossa.

Harjoitustila-avustukseen on lisätty teksti, jolla halutaan tuoda esille tuen perimmäinen tarkoitus eli pyrkimys siitä, että lasten ja nuorten harjoitustilakustannuksia tukemalla, olosuhteista koituvat maksut eivät nostaisi liikkumiseen hintaa. Lisäksi kyseisen avustuksen ehtoihin on tarkennettu, ettei pieniä ylläpitoon liittyviä hankintoja tai palveluja erikseen korvata. Vuoden 2019 harjoitustila-avustusten periaatteita tulisi valmistautua muuttamaan siten, että 1. kategoriasta poistuisi ongelmallisesti määriteltävä sana ”riittämättömästi” tilaa. Avustusta olisi selkeämpää jakaa lajeille, joilla ei ole lainkaan ja niille joilla on edes jotain kunnallisia harjoitustiloja. Tällöin olisi myös syytä tarkastella tukiprosenttien suuruuksia näiden toimijoiden välillä.

Suunnistuskarttojen periaatteista on päätetty jättää kokonaan pois edellisenä vuonna esitetty ehto laserkeilatun pohja-aineiston käytöstä. Ehto lisättiin alun perin tarkoituksena varmistaa laadukkaiden suunnistuskarttojen valmistus kaupungin tuella. Laserkeilatun pohja-aineiston käyttäminen ei kuitenkaan ole tae, eikä edes välttämätön edellytys laadukkaalle suunnistuskartalle, kuten jälkikäteen asiaa on runsaasti puitu suunnistusseurojen kanssa. Lisäksi ja ennen kaikkea avustuksen kannalta, tuota ehtoa on käytännössä mahdoton tarkastaa mallikartoista, täyttyykö se vai ei. Toinen muutos suunnistuskarttojen periaatteissa on, että samaan yhteyteen on lisätty sprinttikarttojen avustaminen. Aiemmin sprinttikarttoja on avustettu erikseen liikuntapaikkaosastolta 3000€:lla, mutta tämä määräraha on tarkoitus siirtää vuodelle 2018 suunnistuskarttojen yhteyteen. Tällä tavoin karttojen avustus muuttuu yhdeksi selkeäksi ja avoimeksi kokonaisuudeksi.

Liikuntapaikkarakentamisen avustamista jatketaan samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Erillistä, liikuntalautakunnan jäsen Kallion kokouksessa 16.5.2017 § 66 esittämää rahastoa ei aiota lähteä valmistelemaan. Tästä tarkempi kuvaus aloitteen vastauksessa lautakunnan kokouksessa 24.10.2017.

Liite 1Avustusperiaatteet 2018

Liikuntapalvelujohtaja Markus Kalmari:

EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä vuoden 2018 avustusten periaatteet edellä esitetyn ja liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvMatilainen Päivi


Liitteet:

Liiklk § 110
Liite 1:Avustusperiaatteet 2018