Turun kaupungin Tyky-toiminta vuonna 2014
Tiivistelmä: -
Yhttmk § 60
Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen 9.10.2013:
Turussa on jaettu tyky-rahoja toimialoille sekä keskitetysti että varattu budjettiin toimialojen toimesta itsenäisesti. Tästä syystä toimialojen välille on syntynyt suuria eroja tyky-toiminnan suhteen.
Toimintamalliuudistuksen ja paremman johtamisen kokonaisuuden yhtenä tavoitteena on tehdä Turusta yksi työnantaja, joka kohtelee henkilöstöään arvostavasti ja oikeudenmukaisesti. Tämä ja verottajan tulkinta siitä, milloin tyky-toiminta on verovapaata henkilöstölleen edellyttää, että vanhat, eriarvoistavat käytännöt on purettava. Tilalle on luotava uusi, tasa-arvoa lisäävä ja kustannustehokas järjestelmä, joka mahdollisimman hyvin tukee henkilöstön hyvinvointia ja työkykyä.
Toinen huomioitava näkökulma kaiken toiminnan järjestämisessä on nykyinen taloudellinen tilanne kaikissa kunnissa: se edellyttää erityisen vastuullista rahojen käyttöä, joten lähtökohtana tulisi olla taloudellisuuden että arvostuksen näkökulmasta mahdollisimman laaja omien palveluiden käyttö. Kun tyky-panostukset muodostavat vapaa-aikatoimen puolelle kassatuloa, mahdollistaa se suuremman edun myöntämisen yksittäiselle työntekijälle kuin ulkopuoliselle toimijalle maksettu palvelu – samalla voimme osoittaa henkilökunnan itse tuottamille palveluille niiden ansaitsemaa arvostusta.
Edun käyttö tulee jakautumaan epätasaisesti aktiivisten ja vähemmän aktiivisten kesken, joten järjestelmässä on verottomuuden kriteerien täyttymisen takia huomioitava mahdollisuus seurata käytön määrää takautuvasti. Kukin käyttäjä vastaa itse siitä, että ei ylitä käytöllään kaupunginhallituksen hallintojaoston 10.3.2009 § 90 määrittelemää 200 euron vuosittaista ylärajaa omaehtoiseen kulttuuri- ja liikuntatoiminnan tukemiseen. Samoin kukin työntekijä ja viranhaltija vastaa itse mahdollisista veroseuraamuksista, joita annetun maksimisumman ylittämisestä aiheutuu.
Tyky-toiminnan uusi malli otetaan kokeiluluontoisesti käyttöön vuonna 2014, ja jos toiminnassa ilmenee ongelmia, on työantajalla oikeus muuttaa toteutuksen luonnetta ja asettaa esim. tarkempia rajoja käytölle.
Kokouksessa asiaa esittelee hallintoryhmän johtaja Tuomas Heikkinen.
Ehdotus Yhteistyötoimikunta hyväksyy Tyky-toimintaan suunnitellut linjaukset vuodelle 2014 edellä kerrotun mukaisesti, ja toteaa, että asia on käsitelty lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti. Samalla yhteistyötoimikunta toteaa, että tyky-toimintaan vuodelle 2014 esitetty järjestely on kokeiluluontoinen, ja työnantajalla on oikeus tehdä järjestelmään muutoksia. Mahdolliset muutokset tuodaan tiedoksi yhteistyötoimikuntaan.
Päätös Yhteistyötoimikunta hyväksyi Tyky-toimintaan suunnitellut linjaukset vuodelle 2014 kokeiluluontoisesti, ja totesi, että asia on käsitelty lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti. Samalla yhteistyötoimikunta totesi, että työnantajalla on oikeus tehdä järjestelmään muutoksia. Mahdolliset muutokset tuodaan tiedoksi yhteistyötoimikuntaan. Yhteistyötoimikunta totesi lisäksi, että Tyky-toimintaa koskeva tarkempi ohjeistus käsitellään kunkin toimialan yhteistoimintaelimissä.
Liite 1 Esitys Tyky-toiminnan linjauksista vuodelle 2014
Jakelu
tied Hankinta- ja logistiikkakeskus
tied Henkilöstöasioiden palvelukeskus
tied Hyvinvointitoimiala
tied IT-palvelut
tied Kiinteistötoimiala
tied Konsernihallinto
tied Konsernihallinto, hallintoryhmä
tied Konsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä
tied Konsernihallinto, sisäinen tarkastus
tied Konsernihallinto, talous- ja strategiaryhmä
tied Matkailun palvelukeskus
tied Revisiotoimisto
tied Sivistystoimiala
tied Talouspalvelukeskus
tied Turun Seudun Kehittämiskeskus
tied Turun Työterveystalo
tied Vapaa-aikatoimiala
tied Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tied Velkaneuvonta
tied Vesiliikelaitos
tied Ympäristötoimiala
tied Elo Paul
tied Heinonen Kristina
tied Hemmilä Elise
tied Hänninen Seppo
tied Kairesalo Kaisa
tied Matilainen Urpo
tied Mäntylä Eero
tied Palmroth Riitta
tied Valtonen Kari