Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Liikuntalautakunta9018.06.20136

13790-2012 (032)

Hinnaston muutokset 2013

Tiivistelmä: -

Liiklk § 90

Liikuntapaikkapäällikkö Marjaana Risku:

Liikuntalautakunta käsitteli hinnaston muutoksia 21.5.2013 § 72 ja päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Hinnastoon on tehty muutamia stilisointeja ja pieniä tekstillisiä korjauksia, mutta suuriin muutoksiin ei ole nähty tarvetta. Tässä yhteydessä vain muutamia kiinnostavampia muutoksia avataan tarkemmin.

Sanktiomaksu peruuttamatta olevista tiloista

Sanktiomaksun tarkoitus on saada tyhjiä vuoroja aktiivisesti käyttöön. Jotta ryhmät ja joukkueet ehtivät reagoida peruutuneeseen vuoroon, tulee se peruuttaa riittävän ajoissa. Yhden-kahden päivän reagointiaika on liian lyhyt ja peruutettu vuoro jää tyhjilleen. Useat seurat hakevat lisävuoroja säännöllisesti omien vakiovuorojensa lisäksi. Lisäksi esimerkiksi vuoron peruuntuessa koulujen oman käytön vuoksi seurat etsivät korvaavia yksittäisiä vuoroja muista tiloista.

Yksittäisten vuorojen varaamisen helpottamiseksi on kehitetty verkkovaraamisen käytäntöjä. Sekä perumis- että varaamiskäytäntöjä on aihetta yhä edelleen kehittää, mutta se ei poista sitä, että peruutetut vuorot tulisi olla hyvissä ajoin tiedossa, jotta ne saadaan uudelleen jaettua.

Liikuntapalvelukeskus esittää, että palautetussa hinnastossa ilmoittamisvelvollisuus supistetaan neljään vuorokauteen (alkuperäisessä ehdotuksessa oli viisi). Tätä lyhyempi aikajänne on vuorojen liikkuvuuden näkökulmasta ehdottomasti liian lyhyt.

On jälleen korostettava, että peruuttamisvelvollisuudella halutaan nostaa salien käyttöasteita, ei kerätä tuloja.

Off Season -hinnoittelu

Kupittaan lämmitettävän keinonurmen osalta on karkeasti kaksi vaihtoehtoa. Talousarviossa ei lämmittämiseen ole varauduttu ja taloudellinen kustannus lämmittämisestä on korkea. Ensimmäinen vaihtoehto on jättää kenttä lämmittämättä marras-joulukuussa. Toisena vaihtoehtona on veloittaa käyttäjiltä valtaosa käyttökuluista. Tämäkin vaihtoehto vaatii sen, että vuoroja varataan vähintään 30 tuntia/ viikossa.

Liikuntapalvelukeskus ei esitä muutoksia aiempaan esitykseen.

Paavo Nurmen stadion

Lisäyksenä aikaisempaan lautakuntaesittelyyn voidaan todeta, että laskutus perustuu seurojen ilmoitusvelvollisuuteen ja se tehtäisiin kerran vuodessa. Laskutus- ja ilmoittamiskäytäntöä voidaan tarkentaa yhteistyössä pääkäyttäjäryhmien kanssa.

Lisäksi esitetään lisättäväksi maksuvelvollisuus (1,50 €/käynti) muille aikuisten ryhmille, jotka järjestävät organisoituja ryhmämuotoisia harjoituksia stadionilla. Laskutus perustuisi näiden yhteisöjen omaan ilmoittamisvelvollisuuteen.

Seuraparlamentti on käsitellyt hinnastoasiaa kokouksessaan 10.6.2013 ja antanut lausunnon asiasta.

"Seuraparlamentin lausuntohinnaston muutoksista vuodelle 2013:

 Liikuntalautakunnan 18.6.2013 käsiteltävässä virkamiesehdotuksessa esitetään hinnaston muutoksia vuodelle 2013. Turun Seuraparlamentti haluaa lausua seurakentän mielipiteen koskien em. esityksen käyttövuorojen maksujen nostoa aikuisten liikunnan osalta, sanktiomaksua peruuttamatta olevista vuoroista sekä turkulaisseurojen rekisteröityneille aikuisyleisurheilijoille esitettyä käyttömaksua Paavo Nurmen stadionilla.

  Käyttövuorojen maksujen nosto aikuisten liikunnan osalta

Seuraparlamentti pitää esitettyjä n. 30%:n korotuksia yli 20-vuotiaiden käytön osalta ylimitoitettuna.

  Sanktiomaksu peruuttamatta olevista vuoroista

Seuraparlamentti hyväksyy ehdotuksen sanktiomaksusta peruuttamatta olevien vuorojen osalta, mutta päivämitoituksen osalta ehdottaa peruutusrajaksi 2 vuorokautta ennen vuoroa.

  Paavo Nurmen stadion

Seuraparlamentti ymmärtää, että Paavo Nurmen stadionille turkulaisseurojen rekisteröityneille aikuisyleisurheilijoille esitetyn käyttömaksun tavoitteena on oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo lajien kesken. Seuraparlamentti hyväksyy ehdotuksen käyttömaksun käyttöön ottamisesta, mutta esittää, että käytännöt ja toimintatavat  (esim. mahdollinen vuosimaksu) sovitaan stadionia käyttävien turkulaisten yleisurheiluseurojen ja liikuntapalvelukeskuksen kesken, jotta ratkaisu olisi mahdollisimman yksinkertainen.

 Turun Seuraparlamentti esittää vahvan kannanottonsa liikunnan ennalta ehkäisevän työn suuresta merkityksestä yhteiskunnalle sekä huolensa turkulaisten seurojen taksojen ja tilavuokrien korotuksesta:

Onko otettu huomioon riski, että hintoja korotettaessa käyttöaste laskee ja tulot pienenevät?

Pitäisikö liikuntapalveluiden muita toimintoja arvioida vielä tarkemmin mahdollisten säästökohteiden löytymiseksi sen sijaan, että seurat joutuvat korotusten maksajiksi? Hintojen noustessa Seuraparlamentti myös vastustaa jyrkästi avustusten pienentämistä.

  Voimakkaampaa kannanottoa liikunnan terveyttä edistävästä ja ennalta ehkäisevästä merkityksestä kaivataan myös muilta hallintokunnilta – konkreettisesti myös resurssipäätösten näkökulmasta.

 

Turun kaupungin Seuraparlamentti

Henry Toivari                                                                                      

puheenjohtaja"

 

Liikuntapalvelupäällikkö Minna Lainio-Peltola:

Liikkumaan aktivointiosastolla ohjaustoimintojen hintoja on laajamittaisesti nostettu viimeksi monia vuosia sitten. Nyt osastolla on käyty hintoja läpi ja hinnankorotuksia esitetään moniin hintoihin. Näin pyrimme esimerkiksi edelleen edesauttamaan sitä, että työikäisten toiminnoissa seurojen toimintoihin olisi entistä matalampi kynnys, kun hintataso on lähempänä seurojen perimiä omia kausimaksuja kouluilla. Toisaalta alennusryhmien hinnat on haluttu pitää ennallaan, jotta liikkumisen aloittamisen kynnyksenä eivät olisi hinnat. Kaikkien tuotteiden ns. puolen kauden hintoja on hieman tarkistettu ylöspäin. Kokonaan uutena esitetään Power20+ toimintaan hintojen ottamista käyttöön niille 20-29-vuotiaille, jotka ovat työssä. Opiskelijat ja työttömät voisivat liikkua edelleen maksuttomasti.

Aktivointiosaston ohjaustoimintojen ja liikuntapaikkaosaston (uimahallien ohjaustoiminta) hintoja pyritään yhtenäistämään. Impivaarassa toteutettavien aktivointiosaston toimintojen hintoja nostetaan samalle tasolle kuin Impivaaran oman toiminnan hinnat ovat. Tarkoituksena on uusien korotettujen hintojen myötä esimerkiksi soveltavista ryhmistä madaltaa kynnystä siirtyä uimahallin perustoimintoihin niillä liikkujilla, jotka selviytyvät tilojen fyysisistä etäisyyksistä. Maksujen laskentaperusteena on siten sisäänpääsymaksut (liikuntaranneke, senioriranneke, krt-maksu) + ohjausmaksu 2,5€/krt tai 20€/10krt. Esikossa järjestettävien soveltavien vesivoimisteluryhmien hinnoiksi esitetään samaa kuin uusi muiden uimalaitosten vesijumppien alennusryhmäläisten kausihinta 55€. Impivaaran vesivoimisteluun voidaan lisäksi hankkia johonkin ryhmään yleisavustaja sen mukaan, miten saadaan avustajan tarpeessa olevia siirtymään kevennettyyn/ reippaaseen vesivoimisteluun. Esikossa taas liikutetaan toimintakyvyltään rajoittuneimpia, mutta hintatason yhtenäistäminen voisi edesauttaa jatkossa siirtymistä muualle toimintakyvyn edistyessä.

Ulkopaikkakuntalaisilta perittävät + 50 % (pyöristettyinä tasalukuihin) hinnat on päätetty pitää, jotta Turun verorahoilla järjestettäviin palveluihin osallistuminen olisi turkulaisille edelleen edullisempaa, ja toisaalta siten olisi painetta koordinoida ja järjestää toimintaa enemmän ylikunnallisessa yhteistyössä. Esimerkiksi siksi jo vuosia yhteistyössä järjestettyjen erityislasten kesäuinneissa on kaikille yhtenäiset hinnat.

Hinnastosta on poistettu sellaisia hintakategorioita, joita ei ole enää joihinkin vuosiin käytetty. Toisaalta joitakin hintoja on lisätty ja järkeistetty. Esimerkiksi Ihmemaan välineisiin on luotu uusia hintoja, ja niiden laskutus tullaan hoitamaan osana normaalia varausjärjestelmää. Näin saatavat tulot kohdistuvat kyseisille liikuntapaikoille, eikä aktivointiosaston tuloiksi.

Saattajakortin avulla mahdollistetaan saattajan pääsy maksutta myös ohjattuihin toimintoihin.

Maahanmuuttajatoiminnoissa ehdotetaan tuettavaksi kotoutumisajaksi 5 vuotta aiemman 3 vuoden sijaan jo 2005 tulleiden ja 2010 lakimuutosten takia. Maahanmuuttajalla on oikeus kotoutumissuunnitelmaan (1386/2010 § 12), jos hän on julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettu työtön työnhakija tai jos hän saa muuten kuin tilapäisesti toimeentulotuesta annetun lain mukaista toimeentulotukea. Kotoutumissuunnitelma voidaan laatia myös muulle maahanmuuttajalle, jos hänen arvioidaan alkukartoituksen perusteella tarvitsevan suunnitelmaa kotoutumisen edistämiseksi. Ensimmäinen kotoutumissuunnitelma on laadittava viimeistään kolmen vuoden kuluttua ensimmäisen oleskeluluvan tai oleskelukortin myöntämisestä taikka oleskeluoikeuden rekisteröimisestä. Ensimmäinen kotoutumissuunnitelma laaditaan enintään yhden vuoden ajaksi.

Maahanmuuttajan kotoutumissuunnitelman kesto määräytyy yksilöllisesti hänen omien tavoitteidensa, työ- ja koulutushistoriansa sekä hänelle suunniteltujen ja tarjottujen toimenpiteiden perusteella. Kotoutumissuunnitelmaan oikeuttava enimmäisaika on kuitenkin kolme vuotta ensimmäisen kotoutumissuunnitelman allekirjoittamisesta. Aikaa voidaan pidentää enintään kahdella vuodella, jos se on perusteltua sen vuoksi, että maahanmuuttaja tarvitsee kotoutuakseen erityisiä toimenpiteitä. Jos kotoutumissuunnitelmaa ei ole tilapäisesti voitu toteuttaa vamman, sairauden, äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan vuoksi tai muusta näihin verrattavasta syystä, kotoutumissuunnitelmaan oikeuttavaa enimmäisaikaa voidaan pidentää vastaavasti.

Turussa hyvinvointitoimialan ulkomaalaistoimiston asiakkaille on pääsääntöisesti tehty kolme vuotta kestävä kotoutumissuunnitelma, jota kuitenkin työvoimatoimisto voi pidentää sekä tapauskohtaisesti myös ulkomaalaistoimiston sosiaalityöntekijä em. lain perusteiden mukaisesti kahdella vuodella. Jokaisella sosiaalityöntekijällä on perheitä, jotka syystä tai toisesta ovat tämän erityistuen tarpeessa olevia. Näiden perheiden ja perheen jäsenten kotouttamisen tukemiseksi on tärkeää, että mahdollistamme tukipalveluna liikunnan harrastamisen kotouttavana toimintana koko tämän viiden vuoden ajan. Näin liikunta olisi kotoutumisen palvelupolulla koko ajan mahdollista.  

Liikuntapalvelukeskus esittää uudeksi hinnastoksi liitteen 1 mukaisen hinnaston. Lisäksi esitetään liitteen 2 mukaiset hinnaston yleiset periaatteet ja liitteen 3 mukaiset hyvitysohjeet.

Liite 1Hinnasto 2013

Liite 2Hinnaston periaatteet

Liite 3Hyvitysohjeet

Liikuntapalvelujohtaja Arto Sinkkonen:

Liikuntapalveluiden lakisääteinen tehtävä on aktivoida kaupunkilaiset liikkumaan. Keskeisin kumppani tässä työssä on liikuntaa järjestävät yhdistykset, joita Turussa on noin 300 ja näissä noin 60.000 aktiivista liikkujaa. Turkulaislapsista noin puolet harrastavat liikuntaa seuroissa, aikuisista suurin osa harrastaa liikuntaa omaehtoisesti seuratoiminnan ulkopuolella.

Liikuntapalvelut ovat ennaltaehkäisevää palvelua, joka tuottaa terveyttä ja iloa harrastajalleen ja samalla vähentää korjaavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta ja kustannuksia.

Yhteiskunnan kannalta on siis myös taloudellisesti tärkeää aktivoida asukkaat liikkumaan. Tästä syystä liikuntapalveluiden hinnoittelu pitää olla mahdollista niin, että hinta ei olisi kenenkään esteenä perusliikuntapalveluiden käyttämiselle. Olisikin voitava ajatella niin, että ne jotka oma-aloitteisesti pitivät huolta omasta hyvinvoinnistaan voisivat käyttää kunnan liikuntapalveluja maksutta esim. peruskoulun tapaan.

Tällä ennakkoluulottomalla menettelyllä menetettäisiin liikuntalautakunnan n. 4 M€:n vuositulot, mutta pitkällä tähtäimellä saavutettaisiin pienempänä ns. korjaavien kustannusten kasvun vuosittain arviolta 15-25 M€:n menosäästöt.

Em. ihanteelliseen malliin, joka olisikin todellinen kaupungin imago- ja vetovoimatekijä ei näytä ainakaan nykyisessä taloustilanteessa olevan reaalista mahdollisuutta. Sitä vastoin joudumme pohtimaan hintojen korotuksia niin, että ne mahdollisimman vähän aiheuttavat estettä liikunnan harrastamiselle. Nyt esitettävä hintojen korotus johtaa vuositasolla arviolta 400.000 euron tulokasvuun.

EhdotusLiikuntalautakunta päättää hyväksyä uudeksi hinnastoksi liitteen 1 mukaisen hinnaston, liitteen 2 mukaiset hinnaston yleiset periaatteet ja liitteen 3 mukaiset hyvitysohjeet

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa Alanen Mäenpään kannattamana teki seuraavan muutosehdotuksen: Liikuntalautakunta päättää hyväksyä uudeksi hinnastoksi liitteen 1 mukaisen hinnaston sillä muutoksella, että Paavo Nurmen stadionin käyttömaksu turkulaisseurojen rekisteröityneille aikuisyleisurheilijoille sekä muille aikuisten ryhmille, jotka järjestävät organisoituja ryhmämuotoisia harjoituksia stadionilla, poistetaan, liitteen 2 mukaiset hinnaston yleiset perusteet edellä mainittu käyttömaksun poistaminen huomioiden ja liitteen 3 mukaiset hyvitysohjeet.

Päätös tehtiin äänin 8-3.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Andersson, Grönlund, Koskinen, Norontaus, Pousi, Rautee, Vehviläinen ja Viljamaa.

Alasen Mäenpään kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Meltovaara.

Palmunen äänesti tyhjää.

 

Jakelu

tiedAhola Kaija
tiedHaaga Susanna
tiedLaakso Sanna


Liitteet:

Liiklk § 90
Liite 1:Hinnasto 2013
Liite 2:Hinnaston periaatteet
Liite 3:Hyvitysohjeet