Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Liikuntalautakunta | 154 | 20.08.2009 | 7 |
10041-2009 (041)
Liikuntatoimen vuoden 2010 talousarvio ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelma
Tiivistelmä: -
Liiklk § 154
Hallintopäällikkö Ilkka Mäkynen:
Talouden vastuualueen ohjeet ohjelma- ja strategiatyölle
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2009 § 55 valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Sopimuksen tarkoituksena on linjata valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet, joihin valtuuston enemmistö sitoutuu. Sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Joidenkin ohjelmien valmistelu on edennyt lausuntokierrosvaiheeseen.
Sopimus haluttiin fokusoida entistä selvemmin tiettyihin kaupungin kehityksen kannalta keskeisiin tavoitteisiin. Näistä tavoitteista tärkein on talouden tasapainotus, jonka on perusedellytys nykyisen kaltaisen palvelujärjestelmän ylläpitämiselle samoin kuin kaikelle muulle tulevaisuuteen tähtäävälle kehitystyölle.
Valtuustoryhmien välinen sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana tehtäville toimintaa ohjaaville strategioille ja ohjelmille. Ryhmien välisen sopimuksen tavoitteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella, joka koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksyttävistä, valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista.
Koko ohjelmakokonaisuuden ohjaavana näkemyksenä on ”Kestävästi kehittyvä – tasapainoinen Turku”.
Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaksi ensimmäistä teemaa kytkeytyy kaupungin palvelutuotantoon ja kolmas käsittelee palvelutuotannon resursointia ja ohjausta. Turku-sopimuksen lähtökohtana on kestävä kehitys, sen eri näkökulmilta tarkasteltuna.
Hallintokunnat eivät laadi omia kaupunginvaltuustossa hyväksyttäviä strategioita tai erillisohjelmia, vaan strateginen ohjaus tapahtuu edellä kuvatulla tavalla.
Liikuntapalvelukeskus on valmistellut esityksen toiminnallisiksi tavoitteiksi edellä kuvattujen ohjelmien ja liikuntalautakunnan tekemän strategiatyön pohjalta.
Liite 1Talousarvio ja –suunnitelmaehdotus 2010 – 2012 ( tekstiosa)
Talouden vastuualueen perustelut asetetuille ohjeluvuille
Ryhmien välisessä sopimuksessa on tavoitteena talouden tasapaino vuonna 2010. Tämän vuoksi on laadittu ohjeluvut sellaiseen toimintakatteeseen pohjautuen, mikä yhdessä arvioitujen verotulojen, valtionosuuksien ja rahoitustulojen ja -menojen kanssa tuottaa lähes tasapainoisen tuloslaskelman. Ohjeluvut ovat kautta linjan kulumassa olevaa vuotta tiukemmat.
Talousohjelmassa esitetyt toimenpiteet ovat välttämättömiä kaupungin talouden tasapainottamiseksi ja ohjelukuihin pääsemiseksi, koska laskusuhdanteesta johtuen verotulojen kasvu on negatiivista vuonna 2010. Näiden toimenpiteiden yhteisvaikutus koko kaupungin tuloslaskelmaan on noin 12,5 milj. euroa vuonna 2010. Tästä neljä milj. euroa tulee asuntoliiketoiminnan uudelleen järjestelystä. Loput 8,5 milj. euroa kohdentuu toiminnan rationalisointien ja tehtävien rakenteellisten muutosten kautta toimintakatteeseen. Tämä on suuruudeltaan noin yhden prosenttiyksikön luokkaa verrattaessa sitä toimintakatteeseen.
Vuonna 2009 koko kaupungin henkilöstömenoihin kohdistetut säästötoimet ovat suuruudeltaan noin 13 milj. euroa ja ne sisältyvät myös vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2011 – 2012 taloussuunnitelman toimintakatteeseen. Lisäksi palkankorotusten kustannusvaikutuksen on arvioitu olevan noin 2,2 prosenttia vuonna 2010, mikä tarkoittaa noin 10 miljoonaa euroa. Näin ollen henkilöstömenojen kasvu tämän vuoden talousarvioon nähden näillä oletuksilla on noin 23 milj. euroa.
Henkilöstö- ja muihin menoihin kohdistuvat säästöt (mm. vuosittainen lomauttaminen) eivät periaatetasolla ole kestävä ratkaisu alijäämäisen talouden ongelmien ratkaisuun. Talkoovapaan pitämistä ja niiden myöntämistä tulisi kuitenkin suosia enenevässä määrin kaikissa hallintokunnissa.
Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2010 olevan 1,1 %:a. Sisäisten vuokrien korotus on sidottu muiden elementtien kuin koron osalta kiinteistönylläpidon kustannusindeksiin. Indeksin mukaiseksi korotustarpeeksi ennakoidaan 3,0 % ja se peritään hallintokunnilta täysimääräisesti.
Mikäli syksyn talousarviokäsittelyssä päädytään verojen ja maksujen korotukseen, voidaan tämä lisätulo kohdistaa osin virastoille ja laitoksille toimintakatteeseen kustannuspaineiden kattamiseen ja osin kaupungin alijäämän kattamiseen. Vaihtoehtona veronkorotukselle on säästöjen kohdistaminen täysimääräisesti henkilöstö- ja muihin menoihin. Suosituksena on, että virastot ja laitokset budjetoivat henkilöstömenonsa kuitenkin tässä vaiheessa ilman säästötoimenpiteitä, sovittujen pakottavien palkankorotusten mukaisesti.
Virastoille ja laitoksille annetut ohjeluvut johtavat 5,3 milj. euron alijäämään ilman veronkorotuksia, mutta toimintakate sisältää samansuuruiset säästötoimenpiteet mm. henkilöstömenojen osalta kuin vuonna 2009. Lisäksi palkankorotusten kustannusvaikutus tulee kattaa toimintakatteen sisällä esim. palvelumaksujen korotuksilla.
Liikuntalautakunnan ohjeluvut vuosille 2010 - 2012 (1.000 euroa)
Toimielin |
Oikaistu TP2006
|
Oikaistu TP2007
|
Oikaistu TP2008
|
TA2009 (sis.TAM 30.3. ja jatkot.)
|
Vuosi 2010
|
Vuosi 2011 |
Vuosi 2012 |
|
Liikuntalautakunta | M | 2.126 | 2.250 | 2.272 | 2.112 | |||
T | 16.460 | 16.743 | 17.382 | 17.374 | ||||
N | -14.334 | -14.493 | -15.110 | -15.261 | -15.015 | -14.959 | -14.959 | |
Kasvu- %:t |
-2,0 | 1,1 | 4,3 | 1,0 | -1,6 | -0,4 | 0,0 |
It-rahoitusmallin muutoksen takia hallintokunnan eivät budjetoi it-kustannuksia. Muutoksen vaikutus liikuntatoimessa on 113.000 €.
Hallintokunnat valmistelevat talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksensa kaupunginhallitukselle 18.9.2009 mennessä.
Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:
EhdotusLiikuntalautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2010 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2010- 2012 taloussuunnitelmaehdotuksesta ja antaa Liikuntapalvelukeskukselle tarpeelliset ohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi liikuntalautakunnan kokoukseen 15.9.2009.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Samalla liikuntalautakunta edellytti, että talousarvio 2010 -ehdotusta laatiessaan Liikuntapalvelukeskuksen tulee ottaa huomioon annetun ohjeluvun päälle sisäisten vuokrien korotuksen, seniorikortin ikärajan alentamisen sekä kesätyövoiman palkkaamisen aiheuttamat kustannukset.
Liitteet:
Liiklk § 154
Liite 1:Talousarvio ja -suunnitelmaehdotus 2010 - 2012 ( tekstiosa)