LIIKUNTALAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Innostamme turkulaiset liikkumaan. Takaamme monipuoliset liikuntamahdollisuudet ja rakennamme urheilumyönteistä ilmapiiriä.

Liikunta antaa elämyksiä ja hyvinvointia kaupunkilaisen jokaiseen päivään.

Visio:

Turkulaiset liikkuvat ilosta ja nauttivat hyvästä olosta – Turku on hyvinvointiliikunnan ja seurayhteistyön kansainvälinen edelläkävijä.

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeis haasteita hallintokunnalle:

Asukkaiden hyvinvointi – Ennaltaehkäisevä työ

 

·Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

·Työikäisten terveyden edistäminen ja kansansairauksien ehkäisy

·Aktiivisen kansalaisuuden turvaaminen ikääntyville – yksinäisyyden ja sitä kautta sairastavuuden ehkäiseminen

Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

 

·Monipuoliset liikuntaolosuhteet lähialueilla

·Kansainväliset mitat täyttävät urheiluareenat

·Kulttuuripääkaupunkivuoden tavoitteellinen hyödyntäminen turkulaisten liikunnallisen elämäntavan lisäämiseksi

Resurssien tasapainoinen ohjaus

 

·Miten ennaltaehkäisevä toiminta saa sille kuuluvat resurssit ja tuen nykyisissä taloudellisissa olosuhteissa

·Yksityisen ja julkisen palvelutuotannon työnjaon selkiyttäminen liikuntapalveluissa

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Valtio on lisännyt seuratyön toiminnan ja laadun kehittämiseen suoraa tukea, joka saattaa lisätä tarvetta myös kunnan tarjoamaan suoraan tukeen.

 

TAVOITTEET

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

 

Lapset ja nuoret

 

·Terveellisen elämäntavan omaksuminen

·Osallistaminen sekä itseohjautuvan ja omaehtoisen liikunnan lisääminen

·Dropoutin vähentäminen

 

Työikäiset

 

·Perhe-elämän ja liikunnan yhdistäminen

·Työantajan roolin korostaminen liikuntaan kannustajana

·Ohjataan työelämästä syrjäytyneitä liikunnalliseen elämäntapaan

 

Seniorit

 

·Senioriväestön liikunta-aktiivisuuden lisääminen

·Fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitäminen

·Liikuntapaikkojen esteettömyys

 

Liikuntaympäristö

 

·Senioreiden ja erityisryhmien kuntosaliolosuhteiden parantaminen

·Koulujen pihat lähiliikuntapaikoiksi

·Palloiluhallin rakentaminen

·Kaupunkiin lisää kevyenliikenteen väyliä

·Liikuntapaikkojen energiatehokas ylläpito ja rakentaminen

 

Viestintä

 

·Kohderyhmäviestintä

·Vuorovaikutteiset verkkopalvelut

·Lisäresursseja markkinointiin ja viestintään

 

Mittarit ja niiden arvot edelliseltä strategiakaudelta eli niitä ei ole vielä mietitty

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja arvot

Toteutumat

Ta

Taloussuunnitelman
t
avoitteet

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Terveytensä kannalta
riittävästi liikkuvat % :a

7 –70 v. asukkaista

(a
sukaskysely)

37,3

38,5

Asukas-kyselyä ei tehty

39,5

40

40,5

 

Koettu vointi melko hyvä
tai erittäin hyvä %:a

vastanneista

(asukaskysely)

72,4

71,9

Asukas-kyselyä ei tehty

73

73,5

74

 

Asukkaiden tyytyväisyys
asuinalueensa liiku
nta-
ympäristöön, melko ja

erittäin tyytyväiset

(Turun kaupunkipa
lvelu-
tutkimus)

77,7 %

75,35%

83,0 %

80

80

80

 

Asiakastyytyväisyys
liikunta- ja ulkoil
upaikoilla
(asiakaskysely,

asteikko 1-5)

3,94

3,94

3,94

4,0

4,0

4,0

 

Turkulaisten liikunnan
harrastaminen jä
rjestöissä
(avustustieto)

-lapset ja nuoret 0 -19
vuotta
-aikuiset 20 -



lapset
21
.129
aik.

23
.459



lapset

14
.551
aik.

17
.088



lapset

2
3.237
aik.

23
.774



lapset

45,5%

aik.

13%



lapset

46%

aik.
13,5%



lapset
46,5%
aik.
14,0%

 

Asukastyytyväisyys urheilu-
seuratoimintaan (asukas-

kysely, asteikko 1-5)

3,96

3,99

3,99

4,0

4,0

4,0

 

Investoinnit, 5v. keskiarvo
euroa/asukas
*)


6,41


8,83


9,74


20,00


20,00


20,00

 

Riittävästi liikkuvan turku-
laisen hinta liikunt
atoimelle,
€/riittävästi liikkuva

turkulainen
**)



219,17



214,77

Ei mitat-
tu v. 2008



220,99



215,18



211,52

 

Liikuntatoimen brutto-
menot/asukas

97,74

95,52

99,07

99,77

98,10

97,64

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/asukas

22,24

26,41

27,95

24,79

25,94

26,85

 

Sisäiset vuokrat/asukas

41,01

39,92

36,69

37,48

39,02

46,81

 

Työn hallinta (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5,
ks. mittarin erillinen kuvaus)

Keskiarvot v.2006:

Turku 3,61

Kunta 10-kunnat 3,65

3,52

3,70
(oma

kysely)

3,75
(oma
kysely)

3,8
(oma kysely)

3,8
Kunta-10

3,8
(oma kysely)

 

Työpaikan ilmapiiri (Kunta 10 kysely, asteikko 1–5, ks. mittarin erillinen kuvaus)
Keskiarvot v. 2006:

Turku 3,52

Kunta 10-kunnat 3,64

3,32

3,92
(oma

kysely)

3,87
(oma
kysely)

4,0
(oma
kysely)

3,6
Kunta-10

4,0
(oma
kysely)

 

Kevyen liikenteen väylät
(km/1000 as)

2,04

2,04

2,04

2,10

2,12

2,12

 

Jäähallin (Impivaaran ja Varissuon jäähalli 1.1.07 alkaen) käyttötunnin hinta
€/käyttötunti. (Isojen kau-

punkien vertailutietokanta)

Isojen kaupunkien (Espoo, He
lsinki, Oulu) keskiarvo v. 2007:
1
12,27 €/käyttötunti

45,04

34,31

67,23

34,60

35,63

36,70

 

Uimahallin käyntikerran
hinta €/käynti (Isojen kau-

punkien vertailutietokanta)

Isojen kaupunkien (Espoo, He
lsinki, Oulu, Vantaa) keskiarvo
v. 200
7: 3,97 €/käynti

2,55

2,92

3,24

Impivaara kiinni tulos ei vertailukelpoinen

Impivaara kiinni tulos ei vertailukelpoinen

Impivaara kiinni tulos ei vertailukelpoinen

 

Liikunta tulee olemaan
merkittävä osa uutta

sosiaalisten vaikutusten

arviointimenetelmää

kaavoituksessa.

Liikuntanäkökulman saaminen merkittäväksi osaksi sosiaalisten vaikutusten arviointia

Toteu-
tunut

Toteu-
tunut

Toteu-
tunut

Toteu-
tunut

Toteu-
tunut

 

Huoneisto m2

 

 

71 794

 

 

 

 

*) Investointien keskiarvo viimeisen viiden vuoden osalta. Sisältää kaikki kunnan liikuntapaikkarakentamisen suunnittelun, rakentamisen ja perusparantamisen investoinnit maan- ja talonrakentamisen osalta. Isojen kaupunkien (Espoo, Helsinki, Oulu, Vantaa) keskiarvo v. 2007: 20,94 €/as

**) Toimintakate euroina (sis. kiinteistömenot) jaettuna riittävästi liikkuvien suhteellisella osuudella koko Turun väestömäärästä (v. 2006: 175 354*37,3/100)

 

TYÖVOIMA

 

Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.

 

 

2008
(toteutuma)

2009
(tavoitetaso)

2010
(tavoitetaso)

2011
(tavoitetaso)

2012
(tavoitetaso)

Työvoima

102,4

 

 

 

 

Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset

 

1

5

0

6

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

TOIMITILAT

 

Hallintokunnat esittävät suurimmista toimitilamuutoksista toteuttamisaikataulun ja käyttötalouden kustannusvaikutukset. Taulukossa tulee esittää sekä toimitiloista luopumiset, että toimitilojen lisäykset ja suurimmat peruskorjaustarpeet. Tilahankkeisiin liittyviä investointikustannuksia ei esitä tässä taulukossa.

 

Tilaliikelaitos on tiedustellut hallintokuntien tilojen muutostarpeita jo aikaisemmin erikseen keväällä

 

Uusia toimitiloja esitettäessä tulee ehdottomasti ottaa huomioon tilojen mahdollisesti aiheuttamat käyttökustannusten lisäykset (mukaan lukien sisäiset vuokrat). Tiloista aiheutuvat käyttökulut tulee sisällyttää hallintokunnalle annettuun ohjelukuun. Toimitilojen käyttöä tulee kustannusten vähentämiseksi erityisesti tehostaa.

 

YHTEENVETO

 

Lyhyesti kirjoitettu sanallinen yhteenveto hallintokunnan talousarvioehdotuksesta. Tässä kohdassa voi ottaa esille keskeisimmät kehittämistoimenpiteet ja -hankkeet, niiden aikataulut ja kustannusvaikutukset mikäli ne eivät ilmene edellä olevien kohtien kautta.