Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 483 | 13.12.2022 | 13 |
3589-2021 (10 03 01, 08 00 00)
Aurakadun katusuunnitelma välillä Yliopistonkatu - Eerikinkatu (006)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Aurakadun välin Yliopistonkatu - Eerikinkatu katusuunnitelma.
Kylk § 483
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 8.12.2022:
Tausta
Suunnitelma käsittää VI kaupunginosassa sijaitsevan Aurakadun osuuden Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välillä.
Hankkeen tavoitteena on varustaa kyseisen katuvälin länsipuolen (Kauppakeskus Hansa Ky:n puoleiset) bussipysäkit odotuskatoksilla. Lisäksi ajoradan hulevesikourut on korvattu hulevesikaivoilla. Muutoin katusuunnitelmassa ei ole muutoksia 4.5.2021 § 144 hyväksyttyyn katusuunnitelmaan.
Alun perin kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu selvitti mahdollisuutta järjestää sadesuoja kauppakeskus Hansa Ky:n seinässä olevaa uloketta laajentamalla. Asiasta ei kuitenkaan päästy kauppakeskuksen kanssa yhteisymmärrykseen, joten kaupungilla on edelleen tarve toteuttaa odotuskatokset joukkoliikenteen käyttäjille.
Suunnitelma
Aurakadun Hansan puolelle on suunniteltu kolme bussipysäkkien odotuskatosta. Katokset ovat malliltaan kapeita. Ne kaventavat jalkakäytävää ja vapaa etäisyys katoksen ja rakennuksen seinän välissä vaihtelee katoksesta riippuen välillä 2,61 – 3.10 m. Teatterin portaan ja odotuskatoksen vapaa väli on 3,79 m. Vapaat välit katosten takana ovat kunnossapidon kannalta riittäviä.
Suunnittelun aikana on tullut ilmi, että aikaisemmat ajoradan hulevesikourut on mahdollista korvata hulevesikaivoilla.
Kustannusarvio
Pysäkkikatosten puitejärjestely ja pysäkkikatosten toimitus-, ylläpito- ja mainontasopimuksen (kilajk 13.12.2016 § 517) mukaisesti odotuskatoksista ei aiheudu kaupungille kustannuksia.
Hulevesikourun korvaaminen hulevesikaivoilla on kustannuksellisesti hieman halvempi ratkaisu, joka on jo toteutettu tehdyn urakan yhteydessä.
Nähtävillä olo
Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 31.10.–14.11.2022 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.
Muistutukset
Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutuksessa 1 todetaan muun muassa, että:
- katusuunnitelmaehdotus pitäisi julkaista myös ruotsiksi, jotta myös ruotsinkielisten osallistumisoikeudet olisivat toteutuneet. Tämä olisi ollut tärkeää etenkin, kun katusuunnitelma koskee Åbo Svenska Teaternin edustaa.
- lain mukaiset osallistumismahdollisuudet eivät toteudu, kun katos on rakennettu ennen kuin muistutusaika on mennyt umpeen
- tilausajobusseille ja takseille ei ole järjestetty paikkaa teatterivieraiden jättöä ja noutamista varten. Tämänhetkisen bussipysäkin ja Kauppatorille vievän suojatien välissä on tilaa, johon bussin 18 bussipysäkin voisi siirtää ja näin saada tilaa teatterivieraita jättäville ja noutaville busseille ja takseille.
Muistutuksessa 2 todetaan muun muassa että:
- odotuskatokset ruuhkauttavat jalankulkuliikennettä
- katusuunnitelma ei tue esteetöntä ja sujuvaa jalankulkuliikennettä etenkään Koy Thalian edustalla
- katusuunnitelmassa ei ole huomioitu bussien latauslaitteita
- odotuskatos ei sovi kaupunkikuvaan kulttuurihistoriallisesti merkittävien suojeltujen rakennusten edustalle
- teatteriin saapuville takseille ja palvelulinjoille ei ole osoitettu pysäköintipaikkaa teatterin eteen.
Vastine muistutuksiin
Kielilain 32 §:n mukaan kaksikielisen viranomaisen ilmoitukset, kuulutukset ja julkipanot sekä muut yleisölle annettavat tiedotteet tulee antaa suomen ja ruotsin kielellä. Viranomaisten laatimien selvitysten, päätösten tai muiden vastaavien tekstien julkaiseminen ei velvoita kääntämään niitä sellaisinaan. Viranomaisen tulee kuitenkin huolehtia sekä suomen- että ruotsinkielisen väestön tiedonsaantitarpeista. Katusuunnitelmien kohdalla on ollut yleinen käytäntö, että ne laitetaan nähtäville vain suomeksi. Katusuunnitelmien nähtävillä olosta kuitenkin kuulutetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Tulkinta-apua on tarvittaessa saatavilla kaupunkirakentamisen toteutussuunnittelusta kummallakin kielellä.
Odotuskatokset on ollut tarkoituksenmukaista rakentaa ennen jalkakäytävän laatoitustöitä, jotta myöhemmin ei jouduttaisi purkamaan valmista jalkakäytävälaatoitusta. Tarvittaessa katosten maanpäällinen osa on helposti poistettavissa.
Bussipysäkkien mitoitusajoneuvona on käytetty nivelbussia. Vastoin muistuttajan esittämää, teatteria lähinnä olevan pysäkin siirtäminen lähemmäs suojatietä ei ole mahdollista bussien liikennöinnin vaatiman tilan takia. Kaikki pysäkit ovat tarpeen joukkoliikenteelle eikä pysähtymistilaa muille ole järjestettävissä pysäkkejä vähentämällä.
Odotuskatokset aiheuttavat paikallista jalankululle käytettävissä olevan alueen kaventumista. Tämä on otettu huomioon katoksia valittaessa ja valinta on kohdistunut erityisen kapeisiin katosmalleihin. Katosten leveys on vain 1,3 m. Joukkoliikenteen palvelutaso ja käyttäjien määrä huomioon ottaen katoksia ei ole mahdollista jättää pois eikä joukkoliikenteen matkustajien sadesuojausta ole mahdollista järjestää muutoin.
Nykytietämyksen mukaan busseja ei tulla lataamaan Kauppatorin pysäkeillä.
Lausunto ja vastine siihen
Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty yksi lausunto. Turun museokeskuksen lausunnossa todetaan, että katoksista eteläisin sijoittuu rakennussuojelulailla suojellun, vuonna 1839 käyttöön vihityn Åbo Svenska Teaterin eteen (suojelupäätös 29.12.1983). Turun museokeskuksen mukaan ÅST:n edusta ei ole soveltuva paikka pysäkkikatokselle. Museokeskuksen mukaan pysäkkijärjestely tulee toteuttaa muulla tavoin. Mikäli pysäkki pitää välttämättä sijoittaa ÅST:n eteen, tulee se toteuttaa ilman katosta. Viereisen Apteekintalon edusta ei niin ikään sovellu pysäkkikatoksen paikaksi. Jalkakäytävän kapeuden vuoksi olisi suotavaa jättää pysäkkikatokset pois koko Hansakorttelin puoleiselta katuosuudelta.
Maankäyttö- ja rakennuslain 85.1 §:n mukaan katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Hyväksytty katusuunnitelma noudattaa voimassa olevaa asemakaavaa ja sijoittuu sen osoittaman katualueen sisään. Joukkoliikenteen järjestämiseksi joukkoliikenteelle on järjestettävä pysäkit torin lähiympäristöön. Tarvittavien pysäkkien määrä edellyttää pysäkin sijoittamista myös teatterin viereen Apteekintalon eteen. Joukkoliikenteen palvelutaso ja käyttäjien määrä huomioon ottaen katoksia ei ole mahdollista jättää pois eikä joukkoliikenteen matkustajien sadesuojausta ole mahdollista järjestää muutoin. Kohtaan on valittu kapein mahdollinen katos, joka täyttää tarkoituksensa, mutta soveltuu myös ympäristöön mahdollisimman hyvin ja jättää mahdollisimman paljon vapaata kulkutilaa. Ratkaisussa on pyritty huomiomaan toimivuuteen, turvallisuuteen, viihtyisyyteen ja ympäristöön soveltuvuuden näkökohdat. Arvorakennuksen pääjulkisivun eteen rakennettu pysäkkikatos on kaupunkikuvan kannalta valitettava, mutta julkisen liikenteen käytön edistämisen kannalta säältä suojatut pysäkit ovat kuitenkin edellytys. Kokonaiskuvassa julkisen liikenteen käytön mukavuus ja palvelutaso on tässä tapauksessa nähty tärkeämpänä. Pysäkkikatokset on pyritty ulkomuodoltaan sovittamaan mahdollisimman hyvin kaupunkikuvaan ja pysäkki on myös sijoitettu hieman rakennuksen pääsisäänkäynnistä sivuun. Kauppatorin pysäkkikatokset ovat muotokieleltään kevyitä, läpinäkyviä ja vaaleita. Katokset on pyritty tekemään mahdollisimman huomaamattomiksi mutta samalla hienostuneiksi.
Liite 1Aurakadun välin Yliopistonkatu – Eerikinkatu katusuunnitelma, K 6102 074, 18.10.2022
Liite 2Vastine muistutukseen 1 ruotsiksi
Oheismateriaali 1Muistutus 1 (11.11.2022)
Oheismateriaali 2Muistutus 2 (13.11.2022)
Oheismateriaali 3Lausunto Turun museokeskus 11.11.2022
Oheismateriaali 4Bussien ajourat Aurakadun pysäkeillä ja muuta pysäkkeihin liittyvää tietoa
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Aurakadun välin Yliopistonkatu – Eerikinkatu katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Kylk § 483
Liite 1:Aurakadun välin Yliopistonkatu - Eerikinkatu katusuunnitelma, K 6102 074, 18.10.2022
Liite 2:Vastine muistutukseen 1 ruotsiksi