Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallituksen konsernijaosto | 81 | 21.11.2016 | 3 | |
Kaupunginhallitus | 470 | 05.12.2016 | 7 | |
Kaupunginvaltuusto | 206 | 12.12.2016 | 9 |
4582-2016 (011)
Omistajapolitiikka
Tiivistelmä: -
Khkon § 81
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, johtaja Tuomas Heikkinen ja konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 10.11.2016:
Kunnan omistajaohjaus
Kuntalain 46 §:n mukaan omistajaohjaus tarkoittaa toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa yhtiön tai muun yhteisön hallintoon ja toimintaan. Toimenpiteet voivat liittyä ainakin perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestyksen määräyksiin, muihin sopimuksiin, henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä edustaville henkilöille ja muuhun kunnan määräysvallan käyttöön.
Kuntalain muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä (HE 268/2014) todetaan: ”Omistajaohjauksen tavoitteena on, että ohjauksen kohteena oleva yhteisö ottaa toiminnassaan huomioon omistajansa tahdon ja tavoitteet. Yhteisön päätösvaltaa käyttää kuitenkin aina sen oma, kutakin organisoitumismuotoa koskevassa erityislainsäädännössä säädelty toimielin. Kunta ei siis voi puuttua yhtiön oman toimielimen yksittäiseen päätökseen tai tehdä päätöstä suoraan sen puolesta. Erityislainsäädäntö ei kuitenkaan muodosta estettä sille, että kunta tavoittelee vahvaa ja aktiivista omistajuutta, jonka seurauksena omistajaohjauksen kohteena oleva yhteisö toimii kunnan strategisten tavoitteiden suuntaisesti.”
Edelleen hallituksen esityksessä todetaan, että omistajaohjausta ovat ainakin kaikki ne toimenpiteet, jotka liittyvät perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestysmääräyksiin sekä erilaisiin muihin sopimuksiin kuten osakassopimuksiin. Omistajaohjausta ovat myös henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä ja eri toimielimissä sekä niiden kokouksissa edustaville henkilöille sekä muuhun kunnan määräysvallan käyttöön liittyvät toimet.
Omistajaohjaukselliset toimet eivät ole lueteltavissa tyhjentävästi, vaan ne ovat tilanteesta ja ohjauksen kohteena olevasta yhteisöstä ja sitä koskevasta lainsäädännöstä riippuvaisia. Lisäksi pelkät muodollisen omistajuuden keinot eivät riitä aktiiviseen omistajuuteen, vaan kuntaomistajan ja omistetun yhteisön välillä tarvitaan myös epämuodollista ohjausta ja keskustelua yhteisöön kohdistuvista odotuksista ja tavoitteista.
Omistajapolitiikka-asiakirjasta
Omistajapolitiikka-asiakirja on yksi keskeinen omistajaohjauksen työväline, jossa kaupunki omistajana esittää ja argumentoi yhtiö- tai säätiömuotoisten omistustensa perusteet eli miksi kaupunki esimerkiksi omistaa kyseisen yhtiön koko osakekannan tai miksi sillä on määräysvalta erinäisissä yhteisöissä. Tämä asiakirja käsittelee ainoastaan kaupungin strategisia yhteisöjä, joilla on kaupungille erityinen strateginen intressi tai omistuksen peruste.
Omistuksen peruste voi olla joko toiminnallinen, esimerkiksi elinkeinopoliittiset tai monopoliluonteiset yhtiöt, tai taloudellinen, jolloin puhutaan finanssiperusteisesta omistuksesta. Jos omistuksen peruste on toiminnallinen, kaupungin yhteisön omistamisesta saama vastine realisoituu esimerkiksi tietyn tuotteen (esim. puhdas vesi) tai yhteiskunnallisen palvelun muodossa (esim. elinkeinopoliittiset palvelut).
Mikäli omistuksen peruste on ainoastaan taloudellinen (finanssiperuste), silloin kaupunki odottaa ja edellyttää markkinaehtoista tuottoa yhteisöön sijoittamalleen pääomalle esimerkiksi myöntämänsä vaihtovelkakirjalainan korkona tai osingonjakona. Kaupunki voi myös edellyttää omistuksensa arvon nousua, mikä voi käytännössä näkyä esimerkiksi yhteisön liikevaihdon, tuloksen tai asiakaskunnan lisääntymisenä.
Omistajapolitiikka-asiakirjassa on kuvattu edellä mainittujen seikkojen lisäksi omistettujen strategisten yhteisöjen perustehtävät, kilpailuasema toimialalla tai markkinalla sekä yhteisön suhde hankintalainsäädäntöön ja sen noudattamiseen. Jokaisesta strategisesta yhteisöstä on esitetty yhtiökohtaiset kirjaukset.
Yhteisöt on ryhmitelty asiakirjassa seuraavasti:
i) Markkinoilla toimivat yhteisöt
ii) Monopoliluonteiset yhteisöt
iii) Yhteisöt, jotka saavat merkittävää julkista rahoitusta
Omistajapolitiikka-asiakirjaa on käsitelty vuoden 2016 aikana useita kertoja muun muassa kaupunginhallituksen konsernijaoston kokouksissa lähetekeskustelun muodossa ja nyt esitettävät yhteisökohtaiset kirjaukset perustuvat jaostossa käsiteltyyn ja hyväksyttyyn materiaaliin.
Liite 1Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016 -2020
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että liitteenä 1 oleva Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020 hyväksytään.
PäätösEhdotus hyväksyttiin siten täydennettynä, että omistajapolitiikka-asiakirjan Yleisen osion kohtaan ”Turun kaupungin omistajaohjauksen periaatteet” lisättiin keskeiseksi periaatteeksi seuraava:
”Yhteisöt huomioivat toiminnassaan ja hankinnoissaan eettiset ja ympäristölliset tavoitteet.”
Päätös asiassa tehtiin Rantasen Vornasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Asian käsittely kokouksessa
Yrttiahon seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää palauttaa omistajapolitiikka-asiakirjan valmisteluun.
Perustelut:
Turun kaupunkiliikenne Oy:n osuutta sisäisestä joukkoliikenteestä tulee lisätä.
Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n omistuksesta ei tule luopua.”
Vornanen Rantasen kannattamana teki ehdotuksen, että Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab:tä koskeviin yhtiökohtaisiin linjauksiin lisätään: ”Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab irtautuu Fennovoima Oy:n ydinvoimahankkeesta.”
Päätös asiassa tehtiin äänin 6-3.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Ilola, Tavio, Ruohonen, Vierimaa ja Manni.
Vornasen Rantasen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Yrttiaho.
Merkittiin, että omistajapolitiikka -asiakirjaan lisätään ennen kaupunginhallituksen käsittelyä ”Markkinoilla toimivat yhteisöt - Energia- ia infrastruktuuriliiketoiminta” –kohdan väliotsikon alla ”Strategiset valinnat ja omistuksen perusteet” teksti ja että omistajapolitiikka -asiakirjaan tehdään konsernijaoston kokouksessa suullisesti todetut täsmennykset.
Esteellisyydet:
Merkittiin, että seuraavat henkilöt ilmoittivat olevansa esteellisiä seuraavien yhteisöjen osalta eivätkä näiltä osin osallistuneet asian käsittelyyn:
Toni Eklund
- KOy Turun Monitoimihalli
Olli A. Manni
- Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
Aleksi Randell
- Turku Science Park Oy
Jarkko Virtanen
- Turun seudun sosiaali- terveyspalvelukiinteistöt Oy
- Turun Vesihuolto Oy
- Logomo Oy
Tuomas Heikkinen
- Turun Teknologiakiinteistöt Oy
- Turku Science Park Oy
Ari-Pekka Korhonen
- Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
Kh § 470
Liite 1Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020 –asiakirjan.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänin 8-5.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Siitonen, Maaskola, Miikkola, Alanen, Vierimaa, Viljamaa ja Manni.
Rantasen Hassanin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Yrttiaho, Eeva ja von Frenckell-Ramberg:
”Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab:tä koskeviin yhtiökohtaisiin linjauksiin lisätään: Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab irtautuu Fennovoima Oy:n ydinvoimahankkeesta.”
Yrttiahon seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Kaupunginhallitus päättää palauttaa omistajapolitiikka-asiakirjan valmisteluun.
Perustelut:
-Turun kaupunkiliikenne Oy:n osuutta sisäisestä joukkoliikenteestä tulee lisätä.
-Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n omistuksesta ei tule luopua.”
Esteellisyydet
Merkittiin, että seuraavat henkilöt ilmoittivat olevansa esteellisiä seuraavien yhteisöjen osalta eivätkä näiltä osin osallistuneet asian käsittelyyn:
Olli A. Manni
- Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
Toni Eklund
- KOy Turun Monitoimihalli
Tuomas Viljamaa
- KOy Turun Monitoimihalli
Seppo Lehtinen
- KOy Turun Monitoimihalli
Lauri Kattelus
- Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab
Aleksi Randell
- Turku Science Park Oy
Jarkko Virtanen
- Turun seudun sosiaali- terveyspalvelukiinteistöt Oy
- Logomo Oy
- Turun Vesihuolto Oy
Pia Bergström
- Turun Satama Oy
Ari-Pekka Korhonen
- Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
Kv § 206
Liite 1Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020 –asiakirjan.
PäätösKaupunginvaltuusto päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020 –asiakirjan siten muutettuna, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:tä koskevan kolmannen yhtiökohtaisen linjauksen ensimmäinen virke muutettiin seuraavaksi:
”Tuotannollisen tehokkuuden ylläpitämiseksi yhtiön osuus kaupungin sisäisen liikenteen linjakilometreistä pidetään vaihteluvälillä noin 15-17 %.”
Liite 2Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020
(Kaupunginvaltuuston 12.12.2016 hyväksymä)
Asian käsittely kokouksessa
Palautusehdotus ja sen käsittely
Yrttiaho Heikkilän kannattamana teki seuraavansisältöisen palautusehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää palauttaa omistajapolitiikka-asiakirjan valmisteluun.
Perustelut:
-Turun kaupunkiliikenne Oy:n osuutta sisäisestä joukkoliikenteestä tulee lisätä yli 17 %:n.
-Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n omistuksesta ei tule luopua.
-TVT Asunnot Oy:n asuntotuotantoa lisätään siten, että vuokratasoa kaupungin alueella voidaan kohtuullistaa. Asuntoliiketoiminnan tuottotavoitteita tulee tarvittaessa laskea.”
Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Yrttiahon palautusehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 56 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 11 valtuutettua kannatti Yrttiahon palautusehdotusta, joten asian käsittely jatkui.
Muutosehdotukset ja niiden käsittely
Rantanen Ollikkalan kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab:tä koskeviin yhtiökohtaisiin linjauksiin lisätään: Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab irtautuu Fennovoima Oy:n ydinvoimahankkeesta.”
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Rantasen muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 35 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 30 valtuutettua kannatti Rantasen muutosehdotusta, 2 tyhjää, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Liite 3Äänestyslista
Pietari Ratilaisen kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Turun Kaupunkiliikenne Oy:tä koskevan kolmannen yhtiökohtaisen linjauksen ensimmäinen virke muutetaan seuraavaksi:
”Tuotannollisen tehokkuuden ylläpitämiseksi yhtiön osuus kaupungin sisäisen liikenteen linjakilometreistä pidetään vaihteluvälillä noin 15-17 %.”
Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Esteellisyydet
Merkittiin, että seuraavat henkilöt ilmoittivat olevansa esteellisiä seuraavien yhteisöjen osalta eivätkä näiltä osin osallistuneet asian käsittelyyn:
Aleksi Randell
- Turku Science Park Oy
Jarkko Virtanen
- Turun seudun sosiaali- terveyspalvelukiinteistöt Oy
- Logomo Oy
- Turun Vesihuolto Oy
Ari-Pekka Korhonen
- Lounais-Suomen Jätehuolto Oy
Jakelu
tiedStrategiset yhteisöt
tpvKonsernihallinto, asianhallinta
tiedKonsernihallinto, konserniohjaus
tpvTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedHeikkinen Tuomas
Liitteet:
Khkon § 81
Liite 1:Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016 - 2020
Kh § 470
Liite 1:Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020
Kv § 206
Liite 1:Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016 - 2020
Liite 2:Turun kaupungin omistajapolitiikka 2016-2020 (Kaupunginvaltuuston 12.12.2016 hyväksymä)
Liite 3:Äänestyslistat