Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus17926.05.202511

5947-2024 (02 08 00, 00 01 01, 00 01 00)

Varhaiskasvatuksen päiväkotien laitoshuollon selvitys ja liikkeen luovutuksen valmistelun käynnistäminen

Tiivistelmä:

Varhaiskasvatuksessa on selvitetty laitoshuollon liikkeen luovutusta ja oman toiminnan kehittämistä niin toiminnan kehittämisen kuin taloudellisten vaikutusten osalta. Taloudellisten vaikutusten perusteella olisi perusteltua käynnistää neuvottelut liikkeen luovutuksesta Kaarea Oy:n kanssa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää käynnistää liikkeenluovutuksen valmistelun.

Kh § 179

Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen ja palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 15.5.2025:

Selvityksestä

Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt kokouksessaan 2.9.2024 § 109, että selvitys laitoshuollon liikkeen luovutuksen ja oman toiminnan kehittämisen vaikutuksista niin toiminnan kehittämisen kuin taloudellisten vaikutusten osalta käynnistetään.

Varhaiskasvatuksen palvelualueella on laadittu lautakunnan päättämä selvitys toimintavuoden 2024-2025 aikana. Selvityksessä on tarkasteltu liikkeen luovutusta, kilpailutuksen toteuttamista ja päiväkotien siivouksen kehittämistä varhaiskasvatuksen toimesta. Tällä hetkellä päiväkotien siivouksesta vastaavat pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluvat laitoshuoltajat. Monitoimitaloissa ja koulujen yhteydessä olevissa tiloissa sekä eräissä päiväkodeissa siivous on kilpailutettu.

Selvitystä laadittaessa kysyttiin edellä mainittujen vaihtoehtojen vaikutuksia joidenkin päiväkotien henkilökunnalta. Vastaajien näkemys oli vahvasti se, että nykyinen toimintamalli on hyvä ja mahdolliset muutokset koetaan uhkana monesta eri näkökulmasta. Vastauksissa tuotiin esille se, että varhaiskasvatuksen osaajilla ei ole siivoustyön osaamista eikä siivoustyö kuulu varhaiskasvatuksen henkilöstön tehtäviin. Näin ollen toiminnan kehittäminen tai jopa sen tehostaminen ei voi jäädä varhaiskasvatuksen osaajien vastuulle.

Oman toiminnan kehittämisestä

Varhaiskasvatuksen organisaatioon tarvittaisiin siivoustyötä johtamaan alan asiantuntijoita, jotta myös laitoshuoltajien ammatillinen tuki pystyttäisiin toteuttamaan. Kaupungin taloudellinen tilanne ei mahdollista lisähenkilöstön palkkaamista ns. tukipalveluihin. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi lisähenkilöstö, jos sitä tarvitaan, tulee suunnata varhaiskasvatuksessa perustehtävään.

Mikäli jatkettaisiin edelleen siten, että siivoustyön ammattilaiset olisivat varhaiskasvatuksen henkilöstöä, tulisi työnjohtoon ja siivoustyön ohjaukseen varata resursseja. On huomioitava, että varhaiskasvatuksen käytettävissä ei tällä hetkellä ole siivoustyön ohjausta. Työnjohto ja oikeiden toimintatapojen ohjaus on päiväkodinjohtajan vastuulla.

Keväällä 2025 siivoustyössä päiväkodeissa on 120–130 henkilöä. Henkilöstömäärä on suuri ja toimipisteet eri puolilla kaupunkia, joten olisi perusteltua perustaa varhaiskasvatukseen erillinen kokonaisuus, joka vastaisi siivoustyön suunnittelusta, kehittämisestä, kouluttamisesta ja perehdyttämisestä. Jotta työntekijöillä olisi vahva tuki työhönsä, tulisi perustaa siivoustyön johtajan tehtävä sekä neljä alueellista lähijohtajaa ja siivoustyön ohjaajia, joilla voisi olla tehtävänä myös siivoustyötä. Lisäksi tulisi varmentaa laitoshuoltajien keittiötyöhön liittyvä työnjohto ja työhön perehdyttäminen, esimerkkinä tässä keittiöiden omavalvonta. Varhaiskasvatuksella ei myöskään ole käytössä siivouksen laskentasovellusta/-ohjelmaa.

Varmistamalla ammattitaitoinen siivoustyön johtaminen erillään varhaiskasvatuksen johtamisesta voitaisiin saada aikaan tyytyväisempiä työntekijöitä, mutta myös resurssien tehokkaampaa käyttöä ja kohdentamista.

Päiväkotien siivoustyöstä tehtiin mitoitus, joka valmistui vuonna 2023. Siivoustyön mitoituksessa on todettu, että siivoukseen vaadittava työaika ei useissa päiväkodeissa täytä läheskään koko työpäivää, kun siivoustyölle on optimaaliset olosuhteet eikä esimerkiksi mitään keskeytyksiä ole.

Tarkasteltaessa henkilöstöresurssia kaupunkitasoisesti niiden päiväkotien osalta, joissa mitoitusta tehtäessä oli käytössä nykyiset työtunnit, voidaan mitoituksen pohjalta todeta, että siivouksen ja olemassa olevan työajan välillä on merkittävä ero. Asiaa tarkasteltaessa on huomioitava se, että tilat ja tarpeet vaihtelevat merkittävästi, eikä aina ole edes mahdollista tehdä tehokkaampaan työajan käyttöön perustuvia ratkaisuja.

Kilpailutus tai liikkeen luovutus

Vaikka päiväkodeissa liikkeen luovutus nähdään uhkana, on Kaarea Oy:n kanssa neuvoteltu alustavasti asiasta ja pyydetty myös alustava tarjous päätöksenteon tueksi.

Varhaiskasvatuksen näkökulmasta päiväkodinjohtajat voisivat suunnata resurssinsa entistä paremmin varhaiskasvatuksen pedagogiseen johtamiseen ja pedagogisen työyhteisön johtamiseen, jos siivouksen kehittäminen ja johtaminen ei olisi päiväkodinjohtajan vastuulla. Selvitystä laadittaessa vastaajat tosin totesivat, että siivoustyön johtaminen ei ole ongelmallista. Kutenkin osa päiväkodinjohtajista viestittää työajan riittämättömyydestä. Työajan kohdentaminen varhaiskasvatukseen edellyttää sitä, että yhteistyö palveluntuottajan kanssa on toimivaa ja hankitusta palvelusta laaditun sopimuksen toteutuminen on varmistettu.

Mikäli päädyttäisiin siivouksen osalta liikkeenluovutukseen esimerkiksi Kaarea Oy:lle tai asiasta toteutettaisiin kilpailutus, olisi erittäin tärkeää määritellä sopimuksiin ylläpitosiivouksen ja vuosittain toteutettavan perussiivouksen lisäksi perussopimukseen kuuluvat muut tehtävät. Kaikkia palveluja ei kuitenkaan ole perusteltua sisällyttää yleissopimukseen, koska tarpeissa on päiväkotikohtaisia eroja. Näitä erikseen tilattavia käyttäjäpalveluja voisivat olla esimerkiksi lelujen ja niiden säilytykseen liittyvien tarvikkeiden puhdistus, tekstiilien ja tekstiilikalusteiden puhdistus sekä henkilökunnan pukukaappien ja henkilökunnan tiloissa olevien laitteiden puhdistus. Käyttäjäpalvelujen hankinnan tarpeellisuuden arviointi kuuluisi päiväkodinjohtajan tehtäviin. Hankintaan olisi varauduttava talousarviossa.

Kaarea Oy:n kanssa tehtävää yhteistyötä tai kilpailutettua palvelua puoltaisi myös se, että vastaanottavassa organisaatiossa on jo osaamista siivoustyön johtamisessa, joten laitoshuoltajat saisivat näin ollen osaavan tuen työhönsä. Lisäksi Kaarea Oy tuottaa päiväkotien ruokapalveluita, joten jakelukeittiöiden yhdistelmätyöhön saataisiin synergiaetua ja ruokapalveluiden tuottamiseen liittyvää osaamista ja työnjohtoa.

Kustannuksista

Kuuden suurimman kaupungin vertailuissa Turku käytti vuonna 2023 eniten rahaa varhaiskasvatuksen järjestämiseen. Yksi keskeinen vaikuttava tekijä on henkilöstömenot. Muissa kunnissa laitoshuolto on hankittua palvelua. Turussa henkilöstömenojen osuus on 73,7 % ja tukipalveluiden (ateria- ja siivouspalvelut) osuus on 6,5 %. Muiden kaupunkien henkilöstömenojen osuus vaihtelee 63,7 % - 66,6 % ja tukipalveluiden osuus on 10,7 % - 12,7 %. Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoituksesta on hyvin tiukat määräykset, joita tulee noudattaa varhaiskasvatusta järjestettäessä, joten voisi olettaa, että keskeinen kustannuksiin vaikuttava tekijä on tukipalveluiden toteuttamistapa.

Ostopalveluiden osalta voidaan saada vertailupohjaa kustannuksista monitoimitaloissa toimivista päiväkodeista. Vuokraan kuuluva hankittu siivouspalvelu maksoi vuonna 2024 yhteensä 16​ 988,26 euroa kuukaudessa eli 203​ 859 euroa vuodessa. Suurimpina kohteina olivat Syvälahden päiväkoti 43​ 116 euroa ja Ypsilon 39​ 980 euroa. Vuonna 2023 kustannus oli 213​ 816 euroa. Käyttäjäpalveluihin ja siivousaineisiin on käytetty vuosittain sekä Ypsilonissa että Syvälahdessa vain noin 2​ 000 euroa/päiväkoti.

Kaarea Oy:ltä pyydettiin alustava tarjous päiväkotien siivousten kustannuksista. Tarjous on oheismateriaalina 1. Tarjouksen mukaan kustannukset voisivat laskea merkittävästi, jos kohteiden määrä pysyy samana. Mikäli toimintaa saataisiin vielä alustavaa laskelmaa enemmän tehostettua, Kaarea Oy sitoutuu palvelumaksun tarkastukseen alaspäin. Laskemat perustuvat vuonna 2023 valmistuneisiin mitoituksiin ja ns. vastuunjakotaulukoon.

Mikäli liikkeenluovutus toteutettaisiin, tulee laskelmat vielä tarkistaa ja tehdä mitoitukset niistä yksiköistä, jotka on otettu käyttöön vuoden 2023 jälkeen. Turun kaupunkiin valmistuu lähivuosina paljon uusia toimitiloja, ja näihin päiväkoteihin siivous hankittaisiin Kaarea Oy:ltä, mikäli liikkeenluovutus toteutuisi. Elinkaarimallissa palveluntuottaja kuitenkin vastaa päiväkodin käytettävyydestä, joten nämä rakennukset eivät kuuluisi tähän kokonaisuuteen.

Prosessin eteneminen

Selvitystyön etenemistä on käsitelty varhaiskasvatuksen palvelualueen yhteistoimintaryhmän jokaisessa kokouksessa. Asia käsitelty myös kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden yhteistyöryhmässä 15.4.2025 § 41 ja yhteistyötoimikunnassa 29.4.2025 § 27.

Kaupunginhallituksen tekemää liikkeen luovutuksen valmistelun käynnistämistä koskevaa päätöstä seuraisi liikkeenluovutusasiakirjojen ja muiden asiaan liittyvien asiakirjojen valmistelu. Neuvottelut pääsopijajärjestöjen kanssa käynnistettäisiin. Kun neuvottelut ja asiakirjat olisi saatu valmiiksi, kaupunginhallitus päättäisi liikkeenluovutuksesta ja hyväksyisi siihen liittyvät asiakirjat.

Neuvotteluissa tarkennettaisiin kustannusvaikutukset, vastuut toimijoiden kesken ja erikseen tilattavat palvelut. Lähtökohtana olisi jatkossakin se, että siivoustyö olisi osa päiväkotien arkea niiden toiminta-aikana. Neuvotteluissa huomioitaisiin henkilöstöjärjestöjen kasvatuksen ja opetuksen yhteistyöryhmässä esille tuomat seikat, kuten varhaiskasvatuksen henkilöstön kuormitus, vaikutus tehtävänkuviin, osaamisen varmistaminen ja työturvallisuuden varmistaminen.

Henkilöstöjärjestöjen edustajat totesivat kasvatuksen ja opetuksen yhteistyöryhmässä, että vastuunjakotaulukon mukaan ylläpitosiivous olisi kunnossa, mutta se ei vastaisi oikea-aikaisesti varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Käyttäjäpalvelut jäisivät muun henkilöstön hoidettaviksi. Henkilöstöjärjestöjen edustajilla olivat huolissaan siitä, että kaikki laitoshuoltoon käytettävä aika olisi jatkossa pois lapsilta.

Liikkeenluovutusta koskeva asia saatetaan kaupungin yhteistyötoimikunnan käsittelyyn ennen kuin kaupunginhallitus tekee lopullisen päätöksensä asiassa.

Henkilöstö

Liikkeenluovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki (55/2001), laki kunnan ja hyyinvointialueen viranhaltijasta (304/2003) sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella (449/2007). Henkilöstön siirtymisessä noudatetaan liikkeenluovutusta koskevia lakeja ja oikeuskäytäntöä.

Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Saman pykälän 2 momentin mukaan liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain 11 §:n mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1)​ luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2)​​ luovutuksen syyt;

3)​​ luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4)​​ suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Liite 1Selvitys varhaiskasvatuksen päiväkotien laitoshuollosta

Liite 2Henkilöstöjärjestöjen kannanotto koskien varhaiskasvatuksen päiväkotien laitoshuollon selvitystä ja jatkotoimenpiteitä.

Oheismateriaali 1Kaarea Oy:n alustava tarjous (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 20 kohta)

Oheismateriaali 2Vastuunjakotaulukko

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus päättää käynnistää liikkeen luovutuksen valmistelun, jossa varhaiskasvatuksen laitoshuollon suunnittelu, johtaminen ja kehittäminen sekä henkilöstö siirretään Kaarea Oy:öön.

PäätösAsia pantiin pöydälle Koivusalon Elon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kh § 179
Liite 1:Varhaiskasvatuksen päiväkotien laitoshuollon selvitys ja jatkotoimenpiteet
Liite 2:Henkilöstöjärjestöjen kannanotto koskien varhaiskasvatuksen päiväkotien laitoshuollon selvitystä ja jatkotoimenpiteitä