Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 87 | 24.03.2025 | 12 |
4846-2024 (02 08 00)
Hankintaoikaisuvaatimus koskien kalusteiden hankintaa
Tiivistelmä:
Hankintajohtajan hankintapäätöksistä 14.2.2025 § 20, 18.2.2025 § 21, 3.3.2025 § 35 ja 4.3.2025 § 37 koskien kalusteiden hankintaa on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana päätöksen 3.3.2025 § 35 osalta ja jätetään tutkimatta päätösten 14.2.2025 § 20, 18.2.2025 § 21 ja 4.3.2025 § 37 osalta.
Kh § 87
Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 19.3.2025:
Asian tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kalusteiden hankintaan Turun kaupungin eri palvelukokonaisuuksien, Pöytyän, Oripään, Nousiaisten, Salon, Paimion, Naantalin, Mynämäen ja Raision kuntien / kaupunkien sekä Turun ammattikorkeakoulu Oy:n, Turun Taito-Kampus Oy:n, Koy Turun monitoimitilojen, Koy Härkätien päiväkodin ja Turun konservatorion käyttöön ajalle 1.4.2025–31.3.2028, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.4.2028-31.3.2029 ja 1.4.2029-31.3.2030.
Turun Ammattikorkeakoulu Oy ei ole mukana varhaiskasvatuksen kalusteissa ja Turun konservatorio Oy ei ole mukana varhaiskasvatuksen kalusteissa eikä työympäristö- ja julkitilakalusteissa.
Hankinnassa on kysymys tavarahankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 2.12.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 19.12.2024. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 19.12.2024 ja 16.1.2025. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 22.1.2025 asti.
Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen:
1) oppimistilojen kalusteet,
2) varhaiskasvatuksen kalusteet,
3) työympäristö- ja julkitilakalusteet ja
4) kierrätyskalusteet.
Annettuun määräaikaan 22.1.2025 klo 11.00 mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta tarjoajilta osa-alueittain:
1) oppimistilojen kalusteet: Isku Spaces Oy, Lekolar-Printel Oy, Martela Oyj ja Vepsäläinen Oy,
2) varhaiskasvatuksen kalusteet: Kuopion Woodi Oy, Lekolar-Printel Oy, Niemen tehtaat Finland Oy ja Tevella Oy,
3) työympäristö- ja julkitilakalusteet: Duo Interior Oy, Input Interior Oy, Isku Spaces Oy, Martela Oyj, Modeo Oy, Offistore Oy ja Vepsäläinen Oy sekä
4) kierrätyskalusteet: Duo Interior Oy, Input Interior Oy, Lekolar-Printel Oy, Martela Oyj ja Offistore Oy.
Hankintajohtaja on hankintapäätöksellään 14.2.2025 § 20 päättänyt muun ohella seuraavaa:
”Päätin edellä esitetyin perustein, että
Hankintajohtaja on itseoikaisupäätöksellään 18.2.2025 § 21 korjannut osa-alueiden 1 ja 3 pisteytystä ja päättänyt muun ohella seuraavaa:
’’ Päätin edellä esitetyin perustein, että:
Hankintajohtaja on itseoikaisupäätöksellään 3.3.2025 § 35 korjannut aikaisempia päätöksiään, koska itseoikaisupäätöksellä 18.2.2025 § 21 on poistettu alkuperäinen hankintapäätös 14.2.2025 § 20 osa-alueiden 1 ja 3 osalta, mutta itseoikaisupäätöksellä 18.2.2025 § 21 ei ole suljettu Isku Interior Oy:tä pois tarjouskilpailusta. Hankintajohtaja on itseoikaisupäätöksellään 3.3.2025 § 35 on päättänyt muun ohella seuraavaa:
’’Päätin edellä esitetyin perustein, että hankintajohtajan hankintapäätökset 14.2.2025 § 20 ja 18.2.2025 § 21 poistetaan kokonaisuudessaan hankintaoikaisuna osa-alueiden 1 ja 3 osalta.
Lisäksi päätin, että kalusteiden hankinnan (4846-2024) osa-alueiden 1 ja 3 osalta Isku Spaces Oy suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle osa-alueiden 1 ja 3 osalta, koska se ei ole täyttänyt tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.’’
Hankintajohtaja on vielä itseoikaisupäätöksellään 4.3.2025 § 37 korjannut osa-alueen 3 etusijajärjestystä. Ko. päätöksellä ei ole kuitenkaan oikaistu 3.3.2025 § 35 tehtyä päätöstä muilta osin.
Isku Spaces Oy on tehnyt hankintapäätöksestä 14.2.2025 § 20 hankintaoikaisuvaatimuksen 19.2.2025. Isku Spaces Oy on täydentänyt hankintaoikaisuvaatimustaan 3.3.2025 ulottumaan myös itseoikaisupäätökseen 18.2.2025 § 21, 4.3.2025 ulottumaan itseoikaisupäätökseen 3.3.2025 § 35 ja täydentänyt perusteita sekä 6.3.2025 ulottumaan itseoikaisupäätökseen 4.3.2025 § 37. Isku Spaces Oy on valittanut asiassa myös markkinaoikeuteen.
Isku Spaces Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tai niiden täydennyksissään yksilöinyt, mitä osa-alueita sen tekemä hankintaoikaisuvaatimus koskee. Isku Spaces Oy on kuitenkin jättänyt tarjouksen osa-alueisiin 1 ja 3 eikä muihin osa-alueisiin. Isku Spaces Oy:n on katsottava olevan asianosainen vain 1 ja 3 osa-alueiden osalta, jolloin hankintaoikaisuvaatimus on tutkittava vain näiden osa-alueiden osalta.
Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen
Isku Spaces Oy vaatii, että hankintayksikkö oikaisee tekemänsä hankintapäätöksen (14.2.2025 § 20, 18.2.2025 § 21, 3.3.2025 § 35 ja 4.3.2025 § 37) ja huomioi Isku Spaces Oy:n tarjouksen osana tarjousvertailua.
Isku Spaces Oy:n mukaan hankintayksikkö on virheellisesti katsonut, että Isku Spaces Oy ei täytä soveltuvuusedellytyksiä liikevaihdon osalta. Isku Spaces Oy katsoo, että hankintayksikön tulkinta liikevaihtoedellytyksen täyttymisestä on hankintalain sekä sovellettavan yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen. Hankintayksikkö asettaa eri ikäiset yhtiöt epäyhdenvertaiseen asemaan: uusien perustettujen yhtiöiden osalta olisi riittävää näyttää muulla selvityksellä, että liikevaihtoedellytys täyttyy pelkästään toiminta-aikana, mutta vanhempien yritysten osalta edellytetään liikevaihtoedellytyksen täyttymistä usealta tilikaudelta. Uusille yrityksille soveltuvuusedellytykset olisivat siis lievemmät, vaikka päinvastoin voisi ajatella, että tällaisten uusien yritysten osalta arviointi olisi tiukempaa. Tällainen arviointi, ei ole oikeassa suhteessa sen kanssa, mitä taloudellisten voimavarojen tarkastamisella tavoitellaan. Hankintayksikön soveltamislogiikan mukaan sellaiset yritykset, joilla olisi vahvistettu esimerkiksi vain yksi tilikausi, eivät pääsisi osallistumaan ollenkaan, vaikka 2 miljoonan liikevaihto ylittyisikin. Hankintayksikkö käytännössä asettaa eri ikäset tarjoajat erilaiseen asemaan, sillä kaikilta yhtiöiltä ei hyväksytä samanlaista selvitystä ja toisaalta tarjoajan iästä tulee merkityksellinen seikka soveltuvuusedellytyksen täyttymisessä. Tällainen soveltuvuusedellytys on räikeästi hankintalain 3 §:ssä säädetyn yhdenvertaisuusperiaatteen ja suhteellisuusperiaatteen vastainen.
Isku Spaces Oy toteaa, että se on aloittanut toimintansa 1.11.2024, kun Isku Interior Oy:n kotimaan myyntitoiminnot yhtiöitettiin omaan yhtiöön. Tarjouspyynnön kannalta olisi erittäin epäneutraalia, mikäli julkisten hankintojen kannalta olisi merkitystä, onko yhtiöittäminen toteutettu uuteen perustettavaan yhtiöön, valmiiseen pöytälaatikko yhtiöön vai pidempään olemassa olevaan lepäävään yhtiöön. Isku Spaces Oy on selvittänyt hankintayksikölle, että sen vuoden 2024 liikevaihto ylittää 5,6 M€. Vuosi 2024 on yhtiön viimeksi päättynyt tilikausi, mutta tilinpäätöstä ei ole vielä vahvistettu. Liikevaihto on yli kaksinkertainen hankintayksikön edellyttämään liikevaihtorajaan nähden. Lisäksi toteutetun liiketoimintasiirron periaatteisiin kuuluu, että liiketoiminta siirtyy uuteen yhtiöön sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että uusi yhtiö saa hyväkseen tähän liiketoimintaan kohdistuvan koko tilikauden liikevaihdon (kymmeniä miljoonia) siitä riippumatta kummassa yhtiössä liikevaihto on muodostunut. Asiassa ei voida antaa merkitystä sille, minkä ikäinen yhtiö on, eikä yhtiön iälle ole asetettu tarjouspyynnössä edellytyksiä, eikä niitä voida edes asettaa.
Isku Spaces Oy:n mukaan Isku Interior Oy:n tilipäätöstiedot ovat saatavilla julkisista lähteistä. Hankintayksikö olisi tullut viranpuolesta ottaa huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto, kun Isku Spaces Oy on tarjouslomakkeella ilmoittanut täyttävänsä liikevaihtoedellytyksen ja erikseen selvittänyt liikevaihtoedellytyksen täyttymistä liiketoimintasiirrolla. Isku Interior Oy:n liikevaihto on ollut vuonna 2022 n. 90 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 n. 79 miljoonaa euroa.
Isku Spaces Oy viittaa markkinaoikeuden ratkaisuun MAO:461/18, jossa nimenomaisesti katsottiin, että liikkeen luovutus merkitsee lähtökohtaisesti sitä, että luovutuksen saajaa pidetään luovuttajan seuraajana, ja että luovutuksen saaja saa hyväkseen liikkeen luovuttajan liikevaihdon ja referenssit soveltuvuusedellytysten arvioinnissa.
Hankintayksikön päätös, olla hyväksymättä Isku Spaces Oy:n selvitystä liikevaihdosta on hankintalain ja yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen, kun vastaava selvitys olisi riittänyt täysin uudeltakin yhtiöltä. Tällaiselle erilaiselle kohtelulle ei ole löydettävissä perusteita myöskään hankinnan luonteesta.
Kuultavien lausunnot
Duo Interior Oy on 25.2.2025 todennut, ettei sillä ole lausuttavaa asiassa.
Martela Oyj on 26.2.2025 hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossaan todennut, että Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on perusteeton ja kaupungin tulee hylätä se. Tarjouspyynnön vaatimus liikevaihdosta on ollut yksiselitteinen, ja uusille yrityksille asetetulle vaihtoehtoiselle liikevaihtovaatimukselle on ollut asiallinen ja hyväksyttävä peruste.
Muut tarjoajat eivät ole niille varatusta tilaisuudesta huolimatta antaneet lausuntoa asiassa.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 76 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi
Sovellettavat oikeusohjeet
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84-86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintalain 85 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Hankintayksikkö voi myös vaatia riittävää vastuuvakuutusta.
Hankintalain 88 §:n 6 momentin mukaan näyttö ehdokkaan tai tarjoajan taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta voidaan antaa yhdellä tai useammalla liitteessä D luetellulla asiakirjalla. Jos ehdokas tai tarjoaja ei hyväksyttävästä syystä voi toimittaa hankintayksikölle sen pyytämiä asiakirjoja, se saa osoittaa taloudellisen ja rahoituksellisen tilanteensa jollakin muulla hankintayksikön hyväksymällä asiakirjalla.
Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
Asian arviointi
Isku Spaces Oy on väittänyt, että hankintayksikön olisi pitänyt hyväksyä Isku Spaces Oy:n liikevaihtoedellytyksen täyttyminen ensinnäkin hyväksymällä sen esittämä selvitys toiminta-ajan liikevaihdosta yhdenvertaisesti kuten muidenkin uusien yritysten osalta.
Tarjouspyynnössä (s. 19) on esitetty seuraava tarjoajan liikevaihtoa koskeva vaatimus:
”Tarjoajan edellisen kahden (2) viimeksi vahvistetun tilikauden (12 kuukautta) liikevaihdon tulee kumpanakin tilikautena olla ollut vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa.
Mikäli tarjoajan tilikausi on pidempi tai lyhyempi toimintaa aloitettaessa tai lopetettaessa taikka tilinpäätöksen ajankohtaa muutettaessa, tarjoajan on esitettävä erillinen selvitys siitä, miten asetettu vaatimus täyttyy.
Mikäli tarjoaja on sellainen uusi yritys, ettei sillä ole saatavilla vielä viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä, voi tarjoaja osoittaa, että se muulla tavoin täyttää asetetun vaatimuksen esimerkiksi siten, että tarjoajan keskimääräinen liikevaihto tarjoajan toiminta-ajalta täyttää asetetun vaatimuksen. Tarjoajan on esitettävä erillinen selvitys siitä, miten asetettu vaatimus täyttyy.”
Edellä kuvatussa tarjouspyynnön vaatimuksessa sellaisille uusille yrityksille, joilla ei ole viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä, on annettu mahdollisuus osoittaa, että se täyttää asetetun liikevaihtovaatimuksen muulla tavoin kuin sen vahvistettujen tilikausien perusteella.
Isku Spaces Oy on rekisteröity kaupparekisteriin 14.2.1990. Sillä on ollut myös saatavilla kaksi viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä. Isku Spaces Oy ei ole täten ollut sellainen tarjouspyynnössä tarkoitettu uusi yritys, jolla ei ole ollut saatavilla vielä viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä. Hankintayksikkö on katsonut edellä mainittuihin seikkoihin perustuen, ettei Isku Spaces Oy ole ollut tarjouspyynnössä tarkoitettu yritys, joka olisi voinut täyttää muulla tavoin liikevaihtovaatimuksen. Isku Spaces Oy ei ole myöskään sen tilinpäätöstietojen perusteella täyttänyt asetettua liikevaihtovaatimusta.
Mikäli hankintayksikkö olisi tässä tapauksessa jättänyt noudattamatta sen omaa tarjouspyynnössä esittämää ehtoa koskien liikevaihtovaatimusta hyväksymällä Isku Spaces Oy:n keskimääräisen liikevaihdon, vaikka se ei olekaan tarjouspyynnössä tarkoitettu uusi yritys, jolla ei ole saatavilla viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä, olisi tällainen menettely vaarantanut muiden tarjoajien tasapuolisen kohtelun. Muilla tarjoajilla, kuten myös tarjouskilpailun ulkopuolelle jättäytyneillä toimijoilla, on nimittäin oikeus luottaa siihen, että hankintayksikkö itse noudattaa oman tarjouspyyntönsä ehtoja (ks. esim. KHO:2010-T-568).
Hankintayksikkö ei ole myöskään asettanut tarjoajia eriarvoiseen asemaan epätasa-arvoiseen asemaan liikevaihtovaatimustaan asettaessaan. Mikäli hankintayksikköjen tulisi sallia myös ns. vanhalta, olemassa olevalta yritykseltä keskimääräinen liikevaihtovaatimus sen toiminta-ajalta, tekisi tämä tehottomaksi hankintalain 85 §:n 1 momentin ja 2 momentin mukaisen liikevaihtovaatimuksen. Hankintayksikön tulisi tällöin sallia kaikissa tilanteissa selvitys toiminta-ajan liikevaihdosta, eikä se voisi vaatia liikevaihtovaatimuksen täyttymistä esimerkiksi kahdelta viimeksi vahvistetulta tilikaudelta. Hankintayksikön tavoitteena on ollut asettaa sellaiset tarjoajat, joilla ei ole saatavilla viimeksi vahvistettua tilikautta, mahdollisuus osallistua ylipäätänsä hankintamenettelyyn ja toteuttaa hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaista tavoitetta julkisten varojen tehokkaasta käytöstä ja 2 §:n 2 momentin mukaista pyrkimystä ottaa huomioon olemassa olevat kilpailuolosuhteet. Hankintayksikkö on voinut myös vastaavalla tavalla markkinaoikeuden tapauksessa (ks. MAO:170/21) antaa ns. uusille tarjoajille mahdollisuuden hyödyntää tarjoajalle asetetun soveltuvuusvaatimuksen täyttämiseksi (referenssivaatimus) yrityksessä työskentelevien henkilöiden referenssejä. Muilla tarjoajilla ei ole ollut mahdollisuutta vedota henkilöstöreferensseihin. Vastaavaa analogiaa voidaan käyttää myös nyt ko. tapauksessa liikevaihtovaatimuksen (soveltuvuusvaatimus) osalta.
Isku Spaces Oy on lisäksi väittänyt, että hankintayksikön olisi pitänyt hyväksyä Isku Spaces Oy:n liikevaihtoedellytyksen täyttyminen toiseksi ottamalla huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto osana liikevaihtoedellytyksen arviointia, kun Isku Spaces Oy oli nimenomaisesti informoinut hankintayksikköä liiketoimintasiirrosta.
Isku Spaces Oy on toimittanut tarjouksensa yhteydessä selvityksen liikevaihtovaatimuksestaan. Selvitys on merkattu liikesalaisuudeksi.
Isku Spaces Oy on 19.2.2025 tekemässään hankintaoikaisuvaatimuksessa kuvannut sen tilanteesta muun ohella seuraavaa:
Isku Space Oy on aloittanut toimintansa 1.11.2024, kun Isku Interior Oy:n kotimaan myyntitoiminnot yhtiöitettiin omaan yhtiöön erilleen tuotannollisista operaatioista. Isku Spaces Oy on selvittänyt hankintayksikölle, että sen vuoden 2024 liikevaihto ylittää 5,6 M€. Liikevaihto on yli kaksinkertainen hankintayksikön edellyttämään liikevaihtorajaan nähden. Lisäksi toteutetun liiketoimintasiirron periaatteisiin kuuluu, että liiketoiminta siirtyy uuteen yhtiöön sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että uusi yhtiö saa hyväkseen tähän liiketoimintaan kohdistuvan koko tilikauden liikevaihdon (kymmeniä miljoonia) siitä riippumatta kummassa yhtiössä liikevaihto on muodostunut.
Lisäksi Isku Spaces Oy on 4.3.2025 tekemässään hankintaoikaisuvaatimuksen täydennyksessä todennut muun ohella seuraavaa:
Hankintayksikkö on tietoisena toteutetusta liiketoimintasiirrosta virheellisesti jättänyt huomiotta Isku Interior Oy:n liikevaihdon soveltuvuusedellytysten arvioinnissa. Isku Interior Oy:n tilinpäätöstiedot ovat olleet saatavilla julkisista lähteistä, eikä hankintayksikkö ole niitä Isku Spaces Oy:ltä pyytänyt. Hankintayksikön olisi tullut viranpuolesta ottaa huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto, kun Isku Spaces Oy on tarjouslomakkeella ilmoittanut täyttävänsä liikevaihtoedellytyksen ja erikseen selvittänyt liikevaihtoedellytyksen täyttymistä liiketoimintasiirrolla. Isku Interior Oy:n liikevaihto on ollut vuonna 2022 n. 90 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 n. 79 miljoonaa euroa.
Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan (ks. esim. MAO:117/2023) soveltuvuutta koskevilla vaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan toimittajan kyvystä toteuttaa hankinta. Hankintamenettelyn lähtökohtana on soveltuvuusvaatimustenkin osalta tarjousten lopullisuus. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetetussa määräajassa. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa sen suhteen, milloin se katsoo, että hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät edellytykset täyttyvät, kunhan menettely ei ole tarjoajia kohtaan syrjivää tai epätasapuolista eikä suhteellisuusperiaatteen tai avoimuusperiaatteen vastaista. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintasäännösten mukaisesti asetettuja ehdottomia soveltuvuusvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Lisäksi vakiintuneessa oikeuskäytännössä on katsottu, että tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön sisällöltään selvien vaatimusten mukainen (ks. esim. MAO 249/20).
Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että tarjouksessa olevaa epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta on lähtökohtaisesti tulkittava tarjouksen laatijan vahingoksi (ks. esim. Eskola, Saila et al. Julkiset hankinnat 2017. s. 458; Kontio, Annamari et al. Julkiset hankinnat: käsikirja 2017. s. 231). Tarjoaja vastaa itse siitä, että sen tarjous on yksiselitteinen ja ymmärrettävä (Kontio et al 2017, s. 231).
Oikeuskirjallisuudessa (Kontio et al. 2017, s. 230) on myös katsottu, että tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että tarjouksia arvioidaan ainoastaan tarjouksista ilmenevien seikkojen perusteella. Lisäksi vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksikön tulee arvioida tarjouksia vain tarjouksessa esitettyjen tietojen perusteella, eikä hankintayksiköllä ole ylipäätään oikeutta ottaa arvioinnissa huomioon hankintamenettelyn ulkopuolista tietämystään tai edes julkisesti saatavilla olevia tarjouksen ulkopuolisia tietoja, koska tällainen toiminta loukkaisi tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta (ks. esim. MAO 440/16).
Hankintalain 74 §:n 2 momentin säännöksen mukaan hankintayksiköllä on harkintavaltaa siinä, pyytääkö se ehdokkaita tai tarjoajia täsmentämään tarjousasiakirjoja. Kyse on lain sanamuodonkin mukaan hankintayksikön oikeudesta, ei velvollisuudesta. Sama todetaan yksiselitteisesti myös hankintalain esitöissä (HE 108/2016 vp, s. 174). Myös oikeuskäytännössä on todettu, että täsmennyksen pyytäminen on hankintayksikön harkintavallassa, eikä sillä ole tähän velvollisuutta (ks. esim. MAO 458/20).
Isku Spaces Oy:n tarjouksen yhteydessä antamassaan liikevaihtoa koskevassa salassa pidettävässä selvityksessä ei ole annettu selvitystä siitä, että Isku Interior Oy:n välinen liikevaihto olisi siirtynyt Isku Spaces Oy:lle. Isku Spaces Oy ei ole myöskään antamassaan selvityksessä vedonnut Isku Interior Oy:n toteutuneeseen liikevaihtoon liikevaihtovaatimuksen täyttymiseksi. Isku Spaces Oy:n tarjouksesta ei ole käynyt myöskään ilmi Isku Interior Oy:n liikevaihdon määrä, joka olisi liiketoimintasiirron yhteydessä siirtynyt Isku Spaces Oy:lle.
Isku Spaces Oy:n mukaan hankintayksikön olisi tullut viranpuolesta ja julkisten lähteiden perusteella ottaa huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto. Edellä kuvattuun oikeuskäytäntöön ja oikeuskirjallisuuteen viitaten tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetetussa määräajassa ja että tarjouksia arvioidaan ainoastaan tarjouksista ilmenevien seikkojen perusteella. Kuten edellä on kuvattu, Isku Spaces Oy:n tarjouksesta ei ole käynyt ilmi siirtyvää liikevaihtoa tai sen määrää. Julkisista lähteistä ei ole myöskään pääteltävissä, mikä on ollut siirtyneen liiketoimintaan kohdistuneen liikevaihdon määrä. Hankintayksiköllä on harkintavalta, antaako se tarjoajille mahdollisuuden täsmentää tarjousasiakirjojaan. Tämä on hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus.
Kun Isku Spaces Oy:n tarjousasiakirjoista ei ole selkeästi käynyt ilmi liikevaihdon täyttyminen, on hankintayksiköllä ollut velvollisuus sulkea Isku Spaces Oy pois tarjouskilpailusta puuttuvan liikevaihdon takia. Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimus koskien hankintajohtajan hankintapäätöstä 3.3.2025 § 35 tulee siis hylätä.
Koska hankintajohtajan hankintapäätökset 14.2.2025 § 20 ja 18.2.2025 § 21 on poistettu osa-alueiden 1 ja 3 osalta, ei Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimus täydennyksiin ole tarpeen tutkia näiden päätösten osalta, vaan hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen on jätettävä tutkittamatta tarpeettomana em. päätösten osalta.
Isku Spaces Oy:n 6.3.2025 tekemä hankintaoikaisuvaatimuksen täydennys kohdistuen hankintajohtajan hankintapäätökseen 4.3.2025 § 37 on jätettävä myös tutkimatta. Hankintapäätöksessä 4.3.2025 § 37 on korjattu vain osa-alue 3 osalta etusijajärjestystä, eikä ko. päätöksellä ole ollut vaikutusta Isku Spaces Oy:n asemaan tarjouskilpailussa. Isku Spaces Oy ei ole siten asianosainen em. hankintapäätöksen osalta.
Johtopäätökset
Isku Spaces Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista hankintajohtajan hankintapäätöstä 3.3.2025 § 35.
Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana hankintajohtajan hankintapäätöksen 3.3.2025 § 35 osalta.
Lisäksi kaupunginhallitus päättänee edellä esitetyin perustein jättää tutkimatta Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen hankintajohtajan hankintapäätösten 14.2.2025 § 20, 18.2.2025 § 21 ja 4.3.2025 § 37 osalta.
Isku Spaces Oy on tehnyt asiassa valituksen markkinaoikeudelle, johon tullaan laatimaan kaupunginhallituksen päätöksen mukainen vastine.
Liite 1Isku Spaces Oy hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen
Liite 2Martela Oyj lausunto
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää edellä mainituin perustein hylätä Isku Spaces Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana hankintajohtajan hankintapäätöksen 3.3.2025 § 35 osalta ja jättää tutkimatta hankintaoikaisuvaatimuksen hankintajohtajan hankintapäätösten 14.2.2025 § 20, 18.2.2025 § 21 ja 4.3.2025 § 37 osalta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoDuo Interior Oy
aoInput Interior Oy
aoIsku Spaces Oy
tiedKeskinäinen kiinteistö Oy Härkätien päiväkoti
tiedKiinteistö Oy Turun monitoimitilat
aoLekolar-Printel Oy
aoMartela Oyj
aoModeo Oy
tiedMynämäen kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedNousiaisten kunta
aoOffistore Oy
tiedOripään kunta
tiedPaimion kaupunki
tiedPöytyän kunta
tiedRaision kaupunki
tiedSalon kaupunki
tiedTurun Taito-kampus Oy
tiedTurun ammattikorkeakoulu Oy
tiedTurun konservatorio Oy
aoVepsäläinen Oy
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, tilapalvelut, toimitilajohtaminen
Liitteet:
Kh § 87
Liite 1:Isku Spaces Oy hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen
Liite 2:Martela Oyj lausunto