Liite 1 Isku Spaces Oy hankintaoikaisuvaatimus täydennyksineen
Lähettäjä: Vikström Roope
Lähetetty: 19. helmikuuta 2025 18.43
Vastaanottaja: Konsernihallinto <konsernihallinto@turku.fi>
Kopio: Heikura Teemu; Yli-Yrjänäinen Liisa
Aihe: Oikaisuvaatimus; 4846-2024 / Kalusteiden hankinta 1.4.2025 alkaen, Turun kaupunki, puitesopimus
Hei,
Alla Isku Spaces Oy:n oikaisuvaatimus otsikon asiassa liitteenä olevaan päätökseen.
Oikaisuvaatimus
Turun kaupunki; 4846-2024 / Kalusteiden hankinta 1.4.2025 alkaen, puitesopimus
Isku Spaces Oy vaatii, että Turun kaupunki oikaisee tekemänsä hankintapäätöksen 4846-2024 (02 08 00), ja huomio Isku Spaces Oy:n tarjouksen osana tarjousvertailua.
Turun kaupunki (”Hankintayksikkö”) on virheellisesti hylännyt Isku Spaces Oy:n tarjouksen. Hankintayksikön mukaan Isku Spaces Oy ei täytä tarjoajalle asetettuja soveltuvuusedellytyksiä hankintalain 83 §:ssä esitetyllä tavalla.
Sovellettavat lainkohdat
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen.
Hankintalain 85 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Hankintayksikkö voi myös vaatia riittävää vastuuvakuutusta.
Hankintalain 88 §:n 6 momentin mukaan näyttö ehdokkaan tai tarjoajan taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta voidaan antaa yhdellä tai useammalla liitteessä D luetellulla asiakirjalla. Jos ehdokas tai tarjoaja ei hyväksyttävästä syystä voi toimittaa hankintayksikölle sen pyytämiä asiakirjoja, se saa osoittaa taloudellisen ja rahoituksellisen tilanteensa jollakin muulla hankintayksikön hyväksymällä asiakirjalla.
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Perustelut
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan edellisen kahden (2) viimeksi vahvistetun tilikauden (12 kuukautta) liikevaihdon tulee kumpanakin tilikautena olla ollut vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa. Mikäli tarjoaja on sellainen uusi yritys, ettei sillä ole saatavilla vielä viimeksi vahvistettua tilinpäätöstä, voi tarjoaja osoittaa, että se muulla tavoin täyttää asetetun vaatimuksen esimerkiksi siten, että tarjoajan keskimääräinen liikevaihto tarjoajan toiminta-ajalta täyttää asetetun vaatimuksen. Tarjoajan on esitettävä erillinen selvitys siitä, miten asetettu vaatimus täyttyy.
Hankintayksikön mukaan Isku Spaces Oy ei täytä tarjouspyynnössä esitettyä liikevaihtoedellytystä, koska sen kahden edellisen vuoden tilikauden liikevaihto ei ole ollut kumpanakin tilikautena vähintään 2 miljoonaa euroa. Koska Isku Space Oy on perustettu vuonna 1990, hankintayksikkö on katsonut, että kyseessä ei ole sellainen uusi yritys, joka voisi esittää liikevaihtoedellytyksen täyttymisen muulla tavalla.
Hankintayksikön tulkinta liikevaihtoedellytyksen täyttymisestä on hankintalain sekä sovellettavan yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen. Hankintayksikkö asettaa eri ikäiset yhtiöt epäyhdenvertaiseen asemaan: uusien perustettujen yhtiöiden osalta olisi riittävää näyttää muulla selvityksellä, että liikevaihtoedellytys täyttyy pelkästään toiminta-aikana, mutta vanhempien yritysten osalta edellytetään liikevaihtoedellytyksen täyttymistä usealta tilikaudelta. Uusille yrityksille soveltuvuusedellytykset olisivat siis lievemmät, vaikka päinvastoin voisi ajatella, että tällaisten uusien yritysten osalta arviointi olisi tiukempaa. Tällainen arviointi, ei ole oikeassa suhteessa sen kanssa, mitä taloudellisten voimavarojen tarkastamisella tavoitellaan. Hankintayksikön soveltamislogiikan mukaan sellaiset yritykset, joilla olisi vahvistettu esimerkiksi vain yksi tilikausi, eivät pääsisi osallistumaan ollenkaan, vaikka 2 miljoonan liikevaihto ylittyisikin. Hankintayksikkö käytännössä asettaa eri ikäset tarjoajat erilaiseen asemaan, sillä kaikilta yhtiöiltä ei hyväksytä samanlaista selvitystä ja toisaalta tarjoajan iästä tulee merkityksellinen seikka soveltuvuusedellytyksen täyttymisessä. Tällainen soveltuvuusedellytys on räikeästi hankintalain 3 §:ssä säädetyn yhdenvertaisuusperiaatteen ja suhteellisuusperiaatteen vastainen.
Lisäksi hankintalain 85 §:stä ei johdu, että eri ikäisiä tarjoajia voitaisiin kohdella toisistaan poikkeavalla tavalla. Pykälän mukaan hankinta-yksiköllä on oikeus asettaa tarjoajalle vuotuinen vähimmäisliikevaihto, mutta ei kohdella eri tarjoajia eri tavalla. Pykälän 88 §:n mukaan tarjoaja saa esittää selvityksen liikevaihdostaan hankintayksikön edellyttämällä tavalla. Isku Spaces Oy on esittänyt liikevaihtonsa siten kuin hankintayksikkö on pyytänyt.
Isku Space Oy on aloittanut toimintansa 1.11.2024, kun Isku Interior Oy:n kotimaan myyntitoiminnot yhtiöitettiin omaan yhtiöön erilleen tuotannollisista operaatioista. Tarjouspyynnön kannalta olisi erittäin epäneutraalia, mikäli julkisten hankintojen kannalta olisi merkitystä, onko yhtiöittäminen toteutettu uuteen perustettavaan yhtiöön, valmiiseen pöytälaatikko yhtiöön vai pidempään olemassa olevaan lepäävään yhtiöön. Isku Spaces Oy on selvittänyt hankintayksikölle, että sen vuoden 2024 liikevaihto ylittää 5,6 M€. Vuosi 2024 on yhtiön viimeksi päättynyt tilikausi, mutta tilinpäätöstä ei ole vielä vahvistettu. Liikevaihto on yli kaksinkertainen hankintayksikön edellyttämään liikevaihtorajaan nähden. Lisäksi toteutetun liiketoimintasiirron periaatteisiin kuuluu, että liiketoiminta siirtyy uuteen yhtiöön sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että uusi yhtiö saa hyväkseen tähän liiketoimintaan kohdistuvan koko tilikauden liikevaihdon (kymmeniä miljoonia) siitä riippumatta kummassa yhtiössä liikevaihto on muodostunut. Asiassa ei voida antaa merkitystä sille, minkä ikäinen yhtiö on, eikä yhtiön iälle ole asetettu tarjouspyynnössä edellytyksiä, eikä niitä voida edes asettaa. Hankintayksikön päätös, olla hyväksymättä Isku Spaces Oy:n selvitystä liikevaihdosta on hankintalain ja yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen, kun vastaava selvitys olisi riittänyt täysin uudeltakin yhtiöltä. Tällaiselle erilaiselle kohtelulle ei ole löydettävissä perusteita myöskään hankinnan luonteesta.
Hankintayksikön tulee oikaista virheellinen päätöksensä. Isku Spaces Oy pidättää oikeuden valittaa päätöksestä markkinaoikeuteen, mikäli hankintayksikkö ei oikaise hankintapäätöstä.
Pyydän kuittaamaan viestin vastaanotetuksi.
Ystävällisin terveisin,
Roope Vikström
Isku Spaces Oy:n puolesta
Roope Vikström
General Counsel
Isku-Yhtymä Oy
Mukkulankatu 19
15101 Lahti, PL 240, FINLAND
Lähettäjä: Vikström Roope
Lähetetty: maanantai 3. maaliskuuta 2025 15.25
Vastaanottaja: markkinaoikeus@oikeus.fi
Kopio: Heikura Teemu; Konsernihallinto <konsernihallinto@turku.fi>; Yli-Yrjänäinen Liisa
Aihe: VS: Valitus koskien Turun kaupungin kalusteita koskevaa hankintapäätöstä; Isku Spaces Oy
Hei,
Asianumero: 105/03.04.04.00.04/2025 (Isku Spaces Oy/Turun kaupunki)
Isku Spaces Oy täydentää aikaisemmin toimittamaansa valitusta Turun kaupungin 18.2.2025 tekemällä oikaisupäätöksellä, jolla Turun kaupunki on muuttanut aikaisemmin tekemäänsä valituksen kohteena olevaa hankintapäätöstä (14.2.2025). Hankintaoikaisu on tämän sähköpostin liitteenä, samoin kuin sen tiedoksisaantitodistus. Hankintaoikaisu on tehty 18.2.2025, joten määräpäivä valitukselle on 4.3.2025.
Hankintaoikaisun sisällöllä ei ole vaikutusta Isku Spaces Oy:n valituksen perusteisiin tai vaatimuksiin, sillä hankintaoikaisu ei ole liittynyt seikkaan, jota Isku Spaces Oy on valituksessaan vaatinut muutettavaksi. Isku Spaces Oy kuitenkin ilmoittaa, että yhtiön tekemä valitus kohdistuu samalla tavalla myös tähän oikaistuun hankintapäätökseen kuin alkuperäiseen hankintapäätökseenkin, ja niitä molempia vaaditaan näin muutettavaksi valituksessa esitetyllä tavalla.
yt. Roope Vikström
Isku Spaces Oy:n puolesta
Roope Vikström
General Counsel
Isku-Yhtymä Oy
Mukkulankatu 19
15101 Lahti, PL 240, FINLAND
Lähettäjä: Vikström Roope
Lähetetty: tiistai 4. maaliskuuta 2025 17.34
Vastaanottaja: Konsernihallinto <konsernihallinto@turku.fi>; Nieminen Sanni-Sofia
Kopio: Heikura Teemu; Yli-Yrjänäinen Liisa
Aihe: VS: Oikaisuvaatimus; 4846-2024 / Kalusteiden hankinta 1.4.2025 alkaen, Turun kaupunki, puitesopimus
Hei,
Isku Spaces Oy täydentää aikaisemmin 19.2.2025 toimittamaansa oikaisuvaatimusta seuraavasti:
•Oikaisuvaatimus osoitetaan kohdistumaan vastaavalla tavalla myös hankintayksikön 3.3.2025 tiedoksi antamaan uuteen hankintapäätökseen, joka korvaa aikaisemman hankintapäätöksen osa-alueiden 1 ja 3 osalta (liite).
•Isku Spaces Oy toimittaa liitteenä Isku Interior Oy:n tilinpäätökset vuosilta 2022 ja 2023. Kuten oikaisuvaatimuksessa on todettu, tietoisena toteutetusta liiketoimintasiirrosta hankintayksikkö on virheellisesti jättänyt huomiotta Isku Interior Oy:n liikevaihdon soveltuvuusedellytysten arvioinnissa. Isku Interior Oy:n tilinpäätöstiedot ovat olleet saatavilla julkisista lähteistä, eikä hankintayksikkö ole niitä Isku Spaces Oy:ltä pyytänyt. Hankintayksikkö on pyytänyt vain Isku Spaces Oy:n tilinpäätöstiedot, vaikka taustalla on ollut liiketoimintasiirto. Hankintayksikön olisi tullut viranpuolesta ottaa huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto, kun Isku Spaces Oy on tarjouslomakkeella ilmoittanut täyttävänsä liikevaihtoedellytyksen ja erikseen selvittänyt liikevaihtoedellytyksen täyttymistä liiketoimintasiirrolla. Isku Interior Oy:n liikevaihto on ollut vuonna 2022 n. 90 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 n. 79 miljoonaa euroa.
•Isku Spaces Oy viittaa markkinaoikeuden ratkaisuun MAO:461/18, jossa nimenomaisesti katsottiin, että liikkeen luovutus merkitsee lähtökohtaisesti sitä, että luovutuksen saajaa pidetään luovuttajan seuraajana, ja että luovutuksen saaja saa hyväkseen liikkeen luovuttajan liikevaihdon ja referenssit soveltuvuusedellytysten arvioinnissa.
•Hankintayksikön olisi tullut hyväksyä Isku Spaces Oy:n liikevaihtoedellytyksen täytyminen kahdella tavalla: (1) hyväksymällä Isku Spaces Oy:n esittämä selvitys toiminta-ajan liikevaihdosta yhdenvertaisesti kuten muidenkin uusien yritysten osalta, (2) ottaa huomioon Isku Interior Oy:n liikevaihto osana liikevaihtoedellytyksen arviointia, kun Isku Spaces Oy oli nimenomaisesti informoinut hankintayksikköä liiketoimintasiirrosta.
Vastaan mielelläni aihetta koskeviin kysymyksiin. Kiitos.
Ystävällisin terveisin,
Roope Vikström
Isku Spaces Oy:n puolesta
Roope Vikström
EVP, General Counsel
Isku-Yhtymä Oy
Mukkulankatu 19
15101 Lahti, PL 240, FINLAND
Lähettäjä: Vikström Roope
Lähetetty: torstai 6. maaliskuuta 2025 11.42
Vastaanottaja: Konsernihallinto <konsernihallinto@turku.fi>; Nieminen Sanni-Sofia
Kopio: Heikura Teemu; Yli-Yrjänäinen Liisa
Aihe: VS: Oikaisuvaatimus; 4846-2024 / Kalusteiden hankinta 1.4.2025 alkaen, Turun kaupunki, puitesopimus
Hei,
Johtuen hankintayksikön 5.3.3025 tiedoksi antamasta uudesta itseoikaisupäätöksestä (liite) Isku Spaces Oy selvyyden vuoksi ilmoittaa, että vastaava alla oleva oikaisuvaatimus kohdistuu myös tähän uuteen päätökseen.
yt. Roope
Isku Spaces Oy:n puolesta
Roope Vikström
EVP, General Counsel
Isku-Yhtymä Oy
Mukkulankatu 19
15101 Lahti, PL 240, FINLAND