Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 337 | 28.10.2024 | 8 |
6639-2024 (03.00, 08 00 00)
Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle koskien mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä
Tiivistelmä:
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksellä luotaisiin mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä sekä annettaisiin kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta. Uusi lainsäädäntö tulisi voimaan 1.5.2025 alkaen. Lausunto tulee toimittaa viimeistään 1.11.2024.
Kh § 337
Kaupunkiympäristö, liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen 18.10.2024:
Taustaa
Esitysluonnos liittyy pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman kokonaisuuteen Kasvun kaava. Hallituksen ohjelman mukaisesti esitysluonnoksen tavoitteena on luoda mikroliikkumista (muun muassa sähköpotkulaudat) ohjaavaa lainsäädäntöä sekä antaa kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Lisäksi hallitusohjelman mukaan hallitus asettaa liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.
Mikroliikkuminen ei ole tällä hetkellä Suomessa luvanvarainen elinkeino. Mikroliikennepalvelun tarjoaminen ei ole vastaavalla tavalla säännelty palvelu kuin henkilöiden ja tavaroiden ammattimainen kuljettaminen tiellä (liikennepalvelulaki). Mikroliikkumispalveluihin liittyy siis vain vähän lainsäädännöllisiä rajoituksia. Kunnilla ei ole toimivaltaa rajoittaa mikroliikennepalveluiden tarjoamista elinkeinona, koska tällaisesta toimivallasta ei ole erikseen säädetty. Tällä hetkellä kunnilla ja kaupungeilla ei siis ole lain suomaa mahdollisuutta puuttua esimerkiksi sähköpotkulautojen määrään määräsääntelyn keinoin. Nykyinen mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailuun perustuu käytännössä yhteistyöhön operaattoreiden kanssa ja heidän hyvään tahtoonsa noudattaa yhteistä sopimista, mutta mikään ei estä yhteisen sopimisen ulkopuolista toimijaa tulemasta Turkuun tarjoamaan palvelua tai nykyistä toimijaa toimimaan yhteisen sopimisen vastaisesti. Turun kaupungilla tällä hetkellä vapaaehtoiseen ja yhteiseen sopimiseen liittyvä valvontatyö on vienyt merkittävästi työaikaa ja aiheuttanut siten myös kustannuksia.
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä lokakuussa 2023. Työryhmässä oli edustus myös Turun kaupungilta. Työryhmän työn pohjana toimi liikenne- ja viestintäministeriön alkuvuonna 2023 laatima arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista sekä siitä saadut lausunnot. Turun kaupunginhallitus lausui arviomuistiosta 27.3.2023 § 125. Nyt lausunnoilla oleva esitys on mennyt merkittävästi Turun kaupungin kannalta oikeaan suuntaan arviomuistioon verrattuna. Nyt esityksessä mahdollistetaan kaupungeille mikroliikennelupajärjestelmän käyttöönotto siinä muodossa, joka antaa Turun kaupungille mahdollisuuden puuttua oman katualueensa käyttöön vuokrattavien sähköpotkulautojen osalta ja esimerkiksi mahdollisuuden määrittää sähköpotkulautojen maksimimäärän kaupungissa.
Hallituksen esitysluonnoksen tavoitteet ja sisältö
Esitysluonnoksen yleisenä tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen esteettömyyttä. Tavoitteena on varmistaa liikenneturvallisuuden positiivinen kehitys mikroliikkumisen yleistyessä. Tavoitteena on lisätä sääntelyn ennalta estävyyttä siten, että mikroliikenteessä tapahtuvat liikennerikkomukset ja –rikokset sekä niistä aiheutuvat vaaratilanteet vähenisivät. Oheismateriaalin 1 luvussa 3 on kuvattu tarkemmin lainsäädäntöuudistuksen tavoitteita.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikenteen palveluista annettua lakia, tieliikennelakia, ajo- neuvolakia ja ajoneuvojen siirtämisestä annettua lakia.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin ehdotetaan lisättävän uutta sääntelyä mikroliikenneluvasta ja sen myöntämisestä (uusi luku 2a Mikroliikkumisen tarjoaminen). Tavoitteena on antaa kaupungeille ja kunnille aikaisempaa paremmat työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Luvanvaraisuus antaisi kunnille mahdollisuuden määritellä kunnassa toimintaa harjoittaville yrityksille sitovat liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeelliset lupaehdot ajoneuvojen käyttöön ja ajoneuvojen määrän hallintaan sekä luvan peruuttamiseen luvan vastaisen toiminnan perusteella.
Em. lain perusteluissa todetaan, että lupaehdot voisivat koskea esimerkiksi ajoneuvojen lukumäärää, käyttöä sekä ajoneuvojen pysäköintiä ja ajonopeuksia kunnan hallinnoimilla alueilla. Lupaehtojen suunnittelu edellyttää kunnalta sen tarkastelua, millä nopeuksilla ja missä on turvallista ajaa mikroliikennevälineillä eri aikoina. Lisäksi kuntien on samalla arvioitava, missä pysäköiminen on turvallista ja missä se haittaa liikenteen esteettömyyttä. Lupaehtojen on kaikissa tilanteissa perustuttava liikenneturvallisuuden tai esteettömyyden parantamiseen tai siihen, että katualueella tehdään kunnossa- tai puhtaanapitotöitä. Lupaehtojen on oltava tasapuoliset ja oikeasuhtaiset. Lupamenettelyllä ei saa asettaa eri palveluntarjoajia eriarvoiseen asemaan, eikä palveluntarjoajille kohtuuttomia lupaehtoja tule asettaa. Mikroliikenneluvan avulla ei voida lainkaan ohjata yksityisomisteisten mikroliikennevälineiden käyttöä, vaan ainoastaan antaa mikroliikenteen palveluntarjoajia velvoittavia lupaehtoja.
Tieliikennelakiin ehdotetaan kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamisen promillerajaa ja sen noudattamisen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta vähentämällä päihtyneenä ajamista ja päihtyneenä ajamisesta aiheutuvia liikenneonnettomuuksia.
Tieliikennelakiin ehdotetaan lisättävän myös uusi kevyiden sähköajoneuvojen ohjaamiseen tarkoitettu liikennemerkki ja tiemerkintä. Tavoitteena on parantaa kaupunkien ja kuntien keinoja mikroliikenteen liikenteenohjauksessa.
Ajoneuvolain soveltamisalaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa kevyeksi sähköajoneuvoksi katsottaisiin kaikki sähköajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on 7–25 kilometriä tunnissa. Tavoitteena on, että jatkossa kaikkiin sähköpotkulautamallisiin ajoneuvoihin ja liikkumisvälineisiin sovellettaisiin polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
Ajoneuvojen siirtämisestä annettuun lakiin (ns. siirtolakiin) ehdotetaan lisättäväksi mikroliikenneluvan haltijan ajoneuvon siirtämistä koskeva uusi 5 a §. Jos liikenteen palveluista annetussa laissa tarkoitetun mikroliikenneluvan haltijan ajoneuvo on pysäköity mikroliikenneluvan lupaehtojen vastaisesti tai ilman voimassa olevaa mikroliikennelupaa kunnan hallinnoimalle alueelle, kunta tai kunnallinen pysäköinninvalvoja voisi suorittaa lähi- tai varastosiirron välittömästi. Siirtolain 2 §:n mukaan lähisiirrolla tarkoitetaan ajoneuvon siirtämistä sijaintipaikan välittömään läheisyyteen. Varastosiirrolla tarkoitetaan ajoneuvon siirtämistä kunnan osoittamaan varastoon. Se, kumpi siirto ajoneuvolle tehdään, jää siirron suorittavan viranomaisen harkintavaltaan.
Lausunto
Turun kaupunki yhtyy vaikutusten arvioon: ”Esitettyjen toimenpiteiden kokonaisuudella arvioidaan olevan merkittävä vaikutus suurten ja keskisuurten kaupunkien liikenneturvallisuuteen ja liikenteen esteettömyyteen. Kokonaisuudella arvioidaan voitavan vähentää liikenneonnettomuuksia, esteettömyysongelmia ja vaaratilanteita liikenteessä. Samalla voidaan vaikuttaa tienkäyttäjien koettuun turvallisuuteen. Ehdotetut toimenpiteet tukevat toisiaan ja niillä vaikutetaan erityisesti liikenteessä heikoimmassa asemassa olevien henkilöiden, kuten lasten, vanhusten ja liikkumisesteisten, turvallisuuteen. Esitettyjen toimenpiteiden kokonaisuudella on arvion mukaan merkittäviä myönteisiä vaikutuksia viranomaisten mahdollisuuksiin puuttua ennalta mikroliikenteen onnettomuuksiin.”
Turun kaupunki pitää hyvänä, että lupaehdot voi valmistella paikalliset tarpeet huomioiden ja että lupaehtoihin voi sisällyttää ajoneuvojen lukumäärää, käyttöä sekä ajoneuvojen pysäköintiä ja ajonopeuksia liittyviä rajoituksia kunnan hallinnoimilla alueilla. On myös kannatettavaa, että toimilupa myönnetään määräaikaseksi 5-vuodeksi kerrallaan ja sen voi menettää sääntöjä vastaan toimimalla. On myös hyvä, että toimiluvan myöntämisestä voi periä maksun, jolla kaupungin panosta sähköpotkulautailun turvallisuuteen voidaan kattaa. Turun kaupunki pitää tärkeänä, että toimiluvalla voitaisiin rajoittaa myös sähköpotkulautaoperaattoreiden lukumäärää maksimissaan kolmeen suurissa kaupungeissa. Operaattoreiden lukumäärä rajoittamalla mahdollistettaisiin yrityksille parempi mahdollisuus terveeseen kilpailuun ja ansaintaan, kun sähköpotkulautojen määräkiintiö olisi kaupungissa jaettu tasan maksimissaan kolmen operaattorin kesken, eikä esimerkiksi kahdeksan operaattorin kesken. Lisäksi Turun kaupungin yhteistyö operaattoreiden kanssa pysyisi hallitumpana ja mutkattomana, kuin silloin, jos operaattoreiden määrä olisi esimerkiksi kahdeksan. Turun kaupunki ei pidä hyvänä, että toimilupaa tarvittaisiin jatkossa kaupungin kilpailuttamaan omaan palveluun, kuten kaupunkipyöriin, koska kaikki sähköpotkulautailuun liittyvät lupaehdot eivät sovellu kaupunkipyöräpalvelulle kuten esimerkiksi mahdolliset yöaikaiset rajoitukset. Turun kaupunki ehdottaa, että kirjausta muutetaan siten, että vuokraustoiminnassa on noudatettava niitä liikenneturvallisuuden ja esteettömyyden turvaamiseksi asetettuja mikroliikenneluvan lupaehtoja, jotka koskevat samankaltaisia markkinaehtoisesti yhteiskäyttöön tarjottavia ajoneuvoja kunnan hallinnoimalla alueella.
Turun kaupunki pitää hyvänä esitettyä promillerajaa sen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä.
Liikennevalvonnan osalta lakiluonnoksen ehdotukset ovat Turun kaupungin kannalta kannatettavia, koska ne mahdollistavat, että poliisi ja kunnat voivat toteuttaa valvontaa, jonka avulla voidaan puuttua sähköpotkulautailun lieveilmiöihin nykyistä paljon selkeämmin ja nopeammin. On kuitenkin tiedostettava, että kaupungille liikennevalvonta tuo lisää työtä ja sen takia vaatii myös resursseja nykyistä enemmän.
Liikenneohjauslaitteiden osalta esitetyt uudet lisäkilvet sekä ajoratamaalaukset selkeyttävät nykyistä liikenteenohjausta ja antavat tarvittavaa lisäinformaatiota kadulla kulkijoille. On kannatettavaa, että esityksessä esitetään lisättäväksi kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikan tiemerkintä ja mahdollistetaan sen tiemerkinnän käyttö ilman liikennemerkkiä.
Ajoneuvolain soveltamisalan rajauksissa lisättäväksi ehdotettu kohta kevyiden sähköajoneuvojen luokittelumuutoksesta lisää huomattavasti liikenneturvallisuutta sen ollessa selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus. Sen johdosta tulkinnat kevyiden sähköajoneuvojen liikennesäännöistä poistuvat.
Lausunnolla olevalla lakipaketilla ja erityisesti sen mahdollistamalla mikroliikenneluvalla, voidaan Turun kaupungin näkemyksen mukaan päästä esitysluonnoksen tavoitteisiin. Siksi Turun kaupunki kannattaa nyt esitettyä kokonaisuutta. On kuitenkin tiedostettava, että kaupungille luvan myöntäminen ja kaupungin sille asettamat ehdot tuovat mukanaan työtä ja myös tarpeen riittävään valvontaan, jotta tilanne oikeasti paranee, vaikka kaupungin asettamat mikroliikenneluvan lupaehdot toteutettaisiin valtaosin teknisillä rajoituksilla.
Uusi lainsäädäntö tulee saada eduskunnan käsittelyyn ja voimaan esityksen mukaisesti 1.5.2025. Näin suurin osa kaudesta 2025 voidaan perustaa uuteen lainsäädäntöön. Suuret kaupungit on tärkeää pitää mukana lakivalmistelun viimeistelyvaiheessa, jotta ne pystyvät ennakoiden valmistelemaan lupaehtojen hyväksymistä kesäkaudelle 2025.
Lausunto on pyydetty toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelussa oleviin kysymyksiin, joten kysymykset ja edellä oleva lausunto on koottu vastausten muotoon liitteeksi 1.
Liite 1Vastaukset lausuntopyynnön kysymyksiin
Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö liitteineen (luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi)
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa liitteenä 1 olevat vastaukset liikenne- ja viestintäministeriölle lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että pöytäkirja tämän asian kohdalla tarkastetaan heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausLiikenne- ja viestintäministeriö
tpvKaupunkiympäristö
Liitteet:
Kh § 337
Liite 1:Vastaukset lausuntopyynnön kysymyksiin