Esityksen tavoitteet Huomiot esityksen tavoitteista
Lausunnolla olevalla lakipaketilla ja erityisesti sen mahdollistamalla mikroliikenneluvalla, voidaan Turun kaupungin näkemyksen mukaan päästä esitysluonnoksen tavoitteisiin.
Esityksen vaikutukset Huomiot esityksen vaikutusten arviointia koskevasta luvusta 4.2
Turun kaupunki yhtyy vaikutusten arvioon: ”Esitettyjen toimenpiteiden kokonaisuudella arvioidaan olevan merkittävä vaikutus suurten ja keskisuurten kaupunkien liikenneturvallisuuteen ja liikenteen esteettömyyteen. Kokonaisuudella arvioidaan voitavan vähentää liikenneonnettomuuksia, esteettömyysongelmia ja vaaratilanteita liikenteessä. Samalla voidaan vaikuttaa tienkäyttäjien koettuun turvallisuuteen. Ehdotetut toimenpiteet tukevat toisiaan ja niillä vaikutetaan erityisesti liikenteessä heikoimmassa asemassa olevien henkilöiden, kuten lasten, vanhusten ja liikkumisesteisten, turvallisuuteen. Esitettyjen toimenpiteiden kokonaisuudella on arvion mukaan merkittäviä myönteisiä vaikutuksia viranomaisten mahdollisuuksiin puuttua ennalta mikroliikenteen onnettomuuksiin.”
Mikroliikennelupa (Huomiot mikroliikennelupaa koskevista ehdotuksista)
Turun kaupunki pitää hyvänä, että lupaehdot voi valmistella paikalliset tarpeet huomioiden ja että lupaehtoihin voi sisällyttää ajoneuvojen lukumäärää, käyttöä sekä ajoneuvojen pysäköintiä ja ajonopeuksia liittyviä rajoituksia kunnan hallinnoimilla alueilla. On myös kannatettavaa, että toimilupa myönnetään määräaikaseksi 5-vuodeksi kerrallaan ja sen voi menettää sääntöjä vastaan toimimalla. On myös hyvä, että toimiluvan myöntämisestä voi periä maksun, jolla kaupungin panosta sähköpotkulautailun turvallisuuteen voidaan kattaa.
Turun kaupunki pitää tärkeänä, että toimiluvalla voitaisiin rajoittaa myös sähköpotkulautaoperaattoreiden lukumäärää maksimissaan kolmeen suurissa kaupungeissa. Operaattoreiden lukumäärä rajoittamalla mahdollistettaisiin yrityksille parempi mahdollisuus terveeseen kilpailuun ja ansaintaan, kun sähköpotkulautojen määräkiintiö olisi kaupungissa jaettu tasan maksimissaan kolmen operaattorin kesken, eikä esimerkiksi kahdeksan operaattorin kesken. Lisäksi Turun kaupungin yhteistyö operaattoreiden kanssa pysyisi hallitumpana ja mutkattomana, kuin silloin, jos operaattoreiden määrä olisi esimerkiksi kahdeksan. Turun kaupunki ei pidä hyvänä, että toimilupaa tarvittaisiin jatkossa kaupungin kilpailuttamaan omaan palveluun, kuten kaupunkipyöriin, koska kaikki sähköpotkulautailuun liittyvät lupaehdot eivät sovellu kaupunkipyöräpalvelulle kuten esimerkiksi mahdolliset yöaikaiset rajoitukset. Turun kaupunki ehdottaa, että kirjausta muutetaan siten, että vuokraustoiminnassa on noudatettava niitä liikenneturvallisuuden ja esteettömyyden turvaamiseksi asetettuja mikroliikenneluvan lupaehtoja, jotka koskevat samankaltaisia markkinaehtoisesti yhteiskäyttöön tarjottavia ajoneuvoja kunnan hallinnoimalla alueella.
Promilleraja (Huomiot kevyiden sähköajoneuvojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien kuljettamisen promillerajaa koskevista ehdotuksista)
Turun kaupunki pitää hyvänä esitettyä promillerajaa sen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä.
Liikennevalvonta (Huomiot liikennevalvontaa koskevista ehdotuksista)
Liikennevalvonnan osalta lakiluonnoksen ehdotukset ovat Turun kaupungin kannalta kannatettavia, koska ne mahdollistavat, että poliisi ja kunnat voivat toteuttaa valvontaa, jonka avulla voidaan puuttua sähköpotkulautailun lieveilmiöihin nykyistä paljon selkeämmin ja nopeammin. On kuitenkin tiedostettava, että kaupungille liikennevalvonta tuo lisää työtä ja sen takia vaatii myös resursseja nykyistä enemmän.
Liikenteenohjauslaitteet (Huomiot uusia liikenteenohjauslaitteita (liikennemerkki ja tiemerkintä) koskevista ehdotuksista)
Liikenneohjauslaitteiden osalta esitetyt uudet lisäkilvet sekä ajoratamaalaukset selkeyttävät nykyistä liikenteenohjausta ja antavat tarvittavaa lisäinformaatiota kadulla kulkijoille. On kannatettavaa, että esityksessä esitetään lisättäväksi kevyille sähköajoneuvoille tarkoitettu pysäköintipaikan tiemerkintä ja mahdollistetaan sen tiemerkinnän käyttö ilman liikennemerkkiä.
Ajoneuvolain soveltamisala (Huomiot ajoneuvolain soveltamisalan muuttamista koskevasta ehdotuksesta)
Ajoneuvolain soveltamisalan rajauksissa lisättäväksi ehdotettu kohta kevyiden sähköajoneuvojen luokittelumuutoksesta lisää huomattavasti liikenneturvallisuutta sen ollessa selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus. Sen johdosta tulkinnat kevyiden sähköajoneuvojen liikennesäännöistä poistuvat.
Muita huomioita esitysluonnoksesta (Huomiot muista mahdollisista asioista)
Lausunnolla olevalla lakipaketilla ja erityisesti sen mahdollistamalla mikroliikenneluvalla, voidaan Turun kaupungin näkemyksen mukaan päästä esitysluonnoksen tavoitteisiin. Siksi Turun kaupunki kannattaa nyt esitettyä kokonaisuutta. On kuitenkin tiedostettava, että kaupungille luvan myöntäminen ja kaupungin sille asettamat ehdot tuovat mukanaan työtä ja myös tarpeen riittävään valvontaan, jotta tilanne oikeasti paranee, vaikka kaupungin asettamat mikroliikenneluvan lupaehdot toteutettaisiin valtaosin teknisillä rajoituksilla.
Uusi lainsäädäntö tulee saada eduskunnan käsittelyyn ja voimaan esityksen mukaisesti 1.5.2025. Näin suurin osa kaudesta 2025 voidaan perustaa uuteen lainsäädäntöön. Suuret kaupungit on tärkeää pitää
mukana lakivalmistelun viimeistelyvaiheessa, jotta ne pystyvät ennakoiden valmistelemaan lupaehtojen hyväksymistä kesäkaudelle 2025.