Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 125 | 17.04.2023 |
5176-2018 (07 02 01, 10 03 02, 00 01 05, 00 04 01)
Keskitetyn asiakaspalvelupisteen, Kauppatorin Monitorin toiminnan jatkamisesta sopiminen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa
Asiakaspalvelupäällikkö Sari Kinnunen, johtava kaupunginlakimies Laura Klami ja avustava lakimies Katariina Jokinen 17.4.2023:
Asian tausta
Kaupunginhallitus hyväksyi 18.6.2018 § 248 keskitetyn asiakaspalvelun hankekuvauksen, joka on valmisteltu yhteistyössä Kelan kanssa. Kaupunginvaltuusto päätti 3.12.2018 § 235, että KOP-kolmion tilat vuokrataan Rausanne Oy:ltä keskitetyn asiakaspalvelun käyttöön vuokra-aikana 10 vuotta: vuokrahinta Turun kaupungille 37.565 €/kk ja 450.780 €/vuosi (alv 0 %), kaupungin osuus tiloista 1.090 m2, muutoin vuokrasopimuksen mukaisin ehdoin. Kaupunginvaltuusto päätti myös, että kaupunginjohtaja oikeutetaan allekirjoittamaan vuokrasopimus ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia ja että tilapalvelukeskus oikeutetaan irtisanomaan Poijun, Humalistonkatu 7:n, Fölin asiakaspalvelutilojen ja Aurakatu 5:n vuokrasopimukset, kun keskitetyn asiakaspalvelun tilojen valmistuminen varmistuu, ja jatkamaan Fölin vuokrasopimusta siihen asti, kunnes asiakaspalvelutilat otetaan käyttöön. Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että päätös tulee voimaan vain, mikäli Kela tekee päätöksen oman tilanosansa vuokraamisesta.
Turun kaupunki on tehnyt Kelan kanssa lokakuussa 2020 kustannustenjakosopimuksen, jolla määritellään Kauppatorin Monitorin yhteiseen hallintaan osoitetun vuokratilan käytössä ja toiminnan tila- ja käyttökustannusten vastuunjaossa noudatettavat periaatteet.
Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa
Osa Kauppatorin Monitorissa tarjottavista palveluista (mm. ikääntyneiden palveluohjaus, sosiaaliohjaus, perheoikeudelliset palvelut), siirtyivät Turun kaupungilta Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 alkaen. Tarkoituksena on, että Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle siirtyneet palvelut olisivat jatkossakin tarjolla keskitetyssä asiakaspalvelupiste Kauppatorin Monitorissa.
Turun kaupunki on valmistellut yhteistyösopimusta, jonka tarkoituksena on keskitetyn asiakaspalvelupisteen ”Kauppatorin monitori” toiminnan jatkamisesta sopiminen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa. Nyt valmistellulla yhteistyösopimuksella määritellään Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tehtävät ja järjestelyihin liittyvien kustannusten jakaminen sopijapuolten välillä.
Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue ovat neuvotelleet liitteessä 1 olevan sopimusluonnoksen.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön (Kv 12.12.2022 § 250) 39 §:n 1 momentin 11 kohdan mukaan kansliapäällikön tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole annettu muun toimielimen, pormestarin tai viranhaltijan tehtäväksi.
Päätettävänä oleva kokonaisuus koskee kaupunkitasolla koko kaupunkia, minkä vuoksi kansliapäälliköllä on yleistoimivaltansa nojalla toimivalta päättää asiasta, jota ei ole annettu muun toimielimen, pormestarin tai viranhaltijan tehtäväksi.
Liite 1Yhteistyösopimus
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että Turun kaupunki solmii liitteenä 1 olevan sopimuksen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Jakelu
tiedVarsinais-Suomen hyvinvointialue
tiedKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, asiakaspalvelu
tpvKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Konha § 125
Liite 1:Yhteistyösopimus