Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, yhteiset palvelut | |||
Hallintojohtaja | 28 | 15.06.2021 |
5315-2021 (02 08 00)
Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.9.2021 (tavoite) -31.12.2022. KUMOTTU, korvaava päätös 6.7.2021 § 30.
Hankintapalvelut, projektipäällikkö Pekka Lång ja ilmastosuunnitelman asiantuntijat Veivo Risto, Meretoja Miika ja Kriikkula Iris:
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.9.2021 (tavoite) – 31.12.2022, jonka jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella (2) vuodella, ajalle 1.1.2023 - 31.12.2024 (optio).
Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskauden (1.9.2021- 31.12.2022) ajalta on 100 000 euroa. Hankintaan liittyy myös optio (1.1.2023- 31.12.2024), jonka arvo ilman arvonlisäveroa on 110.000 euroa.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta on lähetetty 12.5.2021 ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi sivuille. Tarjouspyyntöön esitettiin kysymyksiä määräaikaan 19.5.2021 mennessä. Kysymykset ja vastaukset siirrettiinTarjouspalvelu.fi -toimittajaportaaliin 21.5.2021.
Annettuun määräaikaan 31.5.2021 klo 11.00, mennessä saatiin kolme (3) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta: Gaia Consulting Oy:ltä, Ramboll Finland Oy:ltä ja Sitowise Oy.
Hankinnan kuvaus:
Hankinnan kohteena on asiantuntijatuki ilmastosuunnitelman arviointi- ja päivitysprosessia varten. Prosessi on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 1. Arviointityö sisältää ainakin seuraavat yhteisen eurooppalaisen kaupunkien ja alueiden ilmastopolitiikan työmallin osa-alueet:
1.Ilmastonmuutoksen hillintä a. Ilmastosuunnitelman perus- ja seurantavuosien päästölaskennan päivitys ja ennusteet alueellisella kulutuspohjaisella laskennalla sekä EU SECAP-laskennalla. b. Toteutuneen kehityksen analyysi suhteessa tavoiteuraan sekä skenaarion/tavoiteuran tarkastelu vuosien 2025 ja 2029 tavoitteisiin ja skenaario vuoteen 2035 (ilmastopositiivisuuden vahvistaminen). c. Ilmastonmuutoksen hillintätoimien sekä niitä ohjaavien tavoitteiden analyysi suhteessa päästökehitykseen ja ennusteeseen. d. Täydentävien ja/tai tarkennettavien tavoitteiden ja korjaavien toimien määrittely ja vaikutusarviot (energia, liikkuminen, yhdyskuntarakenne, ilmastovastuu, hiilinielut ja kompensaatiot sekä mahdolliset uudet kohteet/teemat). e. Vuosien 2025 ja 2029 tavoitteiden saavutettavuuden osoittaminen sekä polku vahvistuvaan ilmastopositiivisuuteen (2035).
2. Ilmastonmuutokseen varautuminen a. Ilmastonmuutoksen riskien, haavoittuvuuksien ja vaikutusten analyysi. b. Sopeutumisen tilannekatsaus. c. Sopeutumistavoitteiden määrittäminen. d. Sopeutumistoimien tarkentaminen ja täydentäminen. 3. Ilmastosuunnitelman tavoite, strategia ja visio sekä toimeenpano a. Ilmastosuunnitelman tarkastelu suhteessa pormestariohjelmaan ja kaupunkistrategian päivitykseen sekä alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutokseen. b. Vaikuttavuus kestävään kehitykseen. (kestävä hyvinvointi, kilpailukyky ja kiertotalous, osallistuminen ja tasa-arvo sekä luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen).c. Yhteiskehittäminen yritysten ja yhteisöjen kanssa, kansalaisten osallistuminen ja ilmastoviestintä sekä ilmastotieto ja osaaminen. d. Ilmastojohtaminen, konserniohjaus, investoinnit ja rahoitus sekä kehityshankkeet.
Arviointi- ja päivitysprosessin ja sen tueksi hankittavan asiantuntijapalvelun avulla tavoitellaan seuraavia lopputuloksia:
1. Turun kaupungin Ilmastosuunnitelman 2029 ensimmäinen EU-väliarviointi suoritetaan onnistuneesti ja päivitetään ilmastonmuutoksen riskien, haavoittuvuuksien ja vaikutusten analyysi sekä tehdään (kaupunginvaltuuston päätöksellä) suunnitelmaan tarvittavat parannukset ja päivitykset sekä ilmastonmuutoksen hillinnän että sopeutumisen toimenpiteisiin ja ohjelmoidaan näiden toimenpiteiden toteutus kaupunkikonsernissa.
2. Ilmastosuunnitelman osallistuminen vahvistuu. Yritysten ja yhteisöjen ilmastotekoja saadaan lisää ja niiden vaikuttavuus vahvistuu. Kansalaiset motivoituvat ilmastotoimiin ja toteuttavat niitä entistä kattavammin. Yritysten, yhteisöjen ja kansalaisten toimet vaikuttavat Turun alueen kasvihuonekaasupäästöihin auttaen kaupunkia kohti vuosien 2025 ja 2029 ilmastotavoitteita sekä polkua vahvistuvaan ilmastopositiivisuuteen.
3. Turun kaupungin Ilmastosuunnitelman ja –politiikan asiantuntijuuspohja ja – verkosto vahvistuvat entisestään mahdollistaen entistä vaikuttavammat ilmastotoimet, laskennan, arvioinnin ja yhteistyön sekä kehittämisen edelleen niin, että ilmastopolitiikkamme on tehokasta, vaikuttavaa, hyväksyttävää ja maineikasta. Turku säilyttää asemansa Euroopan ja maailman johtavien ilmasto- kaupunkien joukossa ja turkulainen ilmasto-osaaminen sekä sen maine vahvistuvat.
Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Ehdokkaiden kelpoisuuden arvioinnin tarkoituksena on selvittää ehdokkaan edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioidaan tarjouspyynnössä ehdokkaille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 86 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemus hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tasolla.
Kaikki tarjoajat täyttävät asetetut kelpoisuusvaatimukset.
Tarjousten hintavertailu ja tarjouksen valinta:
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjouksen valintaperusteena on laadullisesti ja kokonaistaloudellisesti paras tarjous. Paras tarjous toteuttaa parhaiten tilaajan edellä asettamat tavoitteet asetetulla hinnalla.
Tarjoajalle annetaan alla mainittujen vertailuperusteiden mukaiset pisteet kultakin vertailuperusteen osalta erikseen. Tarjoajan kokonaispisteet lasketaan yhteen ja tarjouksista valitaan kokonaispistemäärältään eniten pisteitä saanut tarjous. Jos useampi tarjous saa saman pistemäärän, valitaan se tarjous, joka on saanut eniten laatupisteitä. Jos laatupisteet ovat tasan, valitaan kohdasta tarjottujen asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus enemmän pisteitä saanut tarjous.
Laatu
Tarjottujen asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus, painoarvo 50 %.
Asiantuntijoiden osaamista tullaan vertailemaan minimivaatimukset ylittävien ansioiden osalta.
Vertailussa huomioidaan vähintään kahden (2) tai enintään kolmen (3) hankkeeseen nimetyn henkilön osaaminen ja kokemus.
Osaamisen ja kokemuksen osalta painotetaan kaupunkien ja alueiden ilmastopolitiikkaan sekä yhteisen eurooppalaisen työmallin (European Covenant of Mayors for Climate and Energy) käyttöön liittyvää kokemusta sekä todettua osaamista. Osaaminen ja kokemus tulee kuvata henkilöiden ansioluetteloissa.
Kunkin henkilön osaaminen arvioidaan asteikolla 1-10 siten, että se henkilö, jonka osaaminen arvioidaan kaikista parhaimmaksi, saa 10 arviointipistettä. Muut henkilöt saavat arviointipisteitä sen verran vähemmän kuin heidän osaamisensa arvioidaan parhaaksi arvioitua henkilöä heikommaksi. Useampi kuin yksi henkilö voi saada täydet 10 arviointipistettä. Tämän jälkeen kunkin tarjoajan asiantuntijoiden pisteet lasketaan yhteen painottaen kunkin asiantuntijan työaikaosuutta palvelussa eli kertomalla ensin kunkin asiantuntijan arviointipisteet kyseisen asiantuntijan työmäärällä ja jakamalla kyseisen tarjoajan kaikkien asiantuntijoiden yhteenlasketulla työmäärällä.
Pisteet painotetaan vertailupisteiksi kaavalla: (vertailtavan tarjoajan saamat yhteispisteet / parhaan tarjoajan saamat yhteispisteet) x 50.
Arviointi- ja päivitysprosessin toteuttamista koskevan ideapaperin laatu: painoarvo 40 %.
Ideapaperin suurin sallittu pituus on 10 tekstisivua (A4, fonttikoko vähintään 11, riviväli 1) ja sen tulisi sisältää:
Tarjoajan näkemys arviointi- ja päivitysprosessin onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä ja suosituksia/ehdotuksia niiden huomioimisesta prosessin suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä kokonaisuutena että asiantuntijapalvelun käytön osalta.
Näkemys ja ehdotuksia, miten asiantuntijapalvelu voi parhaiten tukea edellä esitettyjä työn osa-alueita (1. Ilmastonmuutoksen hillintä 2. Ilmastonmuutokseen varautuminen 3. Ilmastosuunnitelman tavoite, strategia ja visio sekä toimeenpano) ja miten nämä osa-alueet parhaiten tukevat toisiaan.
Miten tarjoajan näkemyksen mukaan Turun ilmastotyötä voidaan parhaiten vahvistaa ja kuinka ilmastopositiivisuuden tavoitteesta ja kehityspolusta voidaan arvioinnin tuella ja päivitetyn ilmastosuunnitelman osana tehdä innostava, todennettava, viestittävä ja kaupunkia asukkaineen, yrityksineen ja yhteisöineen yhdistävä?
Vertailussa tullaan arvostamaan ideapaperin vastaavuutta tilaajan omien asiantuntijoiden tunnistamiin haasteisiin (Turun kaupungin ilmastoraportti 2019) https://ah.turku.fi/kv/2020/0824007x/4119998.htm ja https://www.turku.fi/ilmastoraportti2019 sekä esitettyjen ideoiden arvioitavaa kykyä uudistaa kaupungin ilmastotyötä ja niiden toteuttamiskelpoisuutta.
Ideapaperit arvioidaan asteikolla 1-10 siten että parhaaksi arvioitu suunnitelma saa 10 pistettä ja muut sen verran vähemmän kuin ne arvioidaan parasta suunnitelmaa heikommaksi. Pisteet painotetaan vertailussa kaavalla: (vertailtavan toteutussuunnitelman pisteet / parhaan toteutussuunnitelman pisteet) x painoarvo.
Kustannustehokkuus, painoarvo 10 %.
Hankittavasta asiantuntijapalvelusta maksetaan 100.000 euroa. Tarjoajan tulee esittää kustannusarvio/erittely asiantuntijapalvelun laskutuksen perusteeksi muodostuvista kuluista niin, että tilaajan on mahdollista sen perusteella arvioida saamansa vaatimukset täyttävän asiantuntijatyön määrä ja taso.
Minimivaatimukset ylittävän asiantuntijatyön määrää painotetaan vertailussa kaavalla: (vertailtavan kustannuserittelyn pisteet / parhaan kustannuserittelyn pisteet) x painoarvo.
Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.9.2021 (tavoite) – 31.12.2022 hankintaan Sitowise Oy:ltä, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella (2) vuodella, ajalle 1.1.2023 - 31.12.2024 (optio).
Liite 1 Tarjousten arviointi
Hallintojohtaja Max Lönnqvist:
PäätösPäätin edellä esitetyn perusteella, että Turun kaupungin ilmastosuunnitelman asiantuntijatuki ajalle 1.9.2021 (tavoite) – 31.12.2022 hankitaan Sitowise Oy:ltä, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella (2) vuodella, ajalle 1.1.2023 - 31.12.2024 (optio).
Max Lönnqvist
hallintojohtaja
Jakelu
aoGaia Consulting Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSitowise Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kyhtpa § 28
Liite 1:Tarjousten arviointi