Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen hankinta 
Loppupvm 31.8.2020, Hankintapäällikkö7402.07.2020 

1358-2020 (02 08 00)

Puhtaanapidon tarvikkeet -hankinnan osakokonaisuuden 1 väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

Projektipäällikkö Mikko Harteela 30.6.2020:

 

Strateginen hankinta on kilpailuttanut puhtaanapidon tarvikkeet avoimella menettelyllä Turun kaupungin eri toimialojen sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käyttöön ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhden (1)

vuoden optiolla ajalle 1.5.2023–30.4.2024. Hankinnan arvioitu arvo mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuina on noin 4 960 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuina on:

 

osakokonaisuuden 1 osalta noin 2 110 000 €

osakokonaisuuden 2 osalta noin 1 780 000 €

osakokonaisuuden 3 osalta noin 760 000 €

osakokonaisuuden 4 osalta noin 310 000 €

 

Hankinnan kohteena ovat seuraavat osakokonaisuudet:

Osakokonaisuus 1 pesu- ja puhdistusaineet (sisältäen suurkeittiöpalvelun ja pintahygieniatestauksen) ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 2 siivousvälineet ja -tarvikkeet ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 3 henkilökohtainen hygienia ajalle 15.6.2020 (tavoite)–30.4.2023

Osakokonaisuus 4 kosmetiikka ja parranajovälineet ajalle 1.12.2021 (tavoite)–30.4.2023

 

Turun kaupungin hankintapäällikkö teki hankintapäätöksen puhtaanapidon tarvikkeiden hankinnasta 3.6.2020, ja puitesopimustoimittajiksi valittiin osakokonaisuuden 1 osalta Clean Key Oy, osakokonaisuuksien 2 ja 3 osalta VeliMark Oy ja osakokonaisuuden 4 osalta Pamark Oy. Hankintapäätöksestä 3.6.2020 § 55 valitettiin markkinaoikeuteen osakokonaisuuden 1 osalta. Hankintapäällikkö teki hankintapäätöksestä 3.6.2020 § 55 hankintaoikaisun 17.6.2020 § 72 osakokonaisuuden 1 osalta, jolla osakokonaisuuden 1 puitesopimustoimittajaksi vaihtui VeliMark Oy. Hankintaoikaisusta 17.6.2020 § 72 valitettiin markkinaoikeuteen.

 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 153.1 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Hankintalain 153.2 §:n perusteella hankinnan väliaikainen järjestäminen ei saa estää sitä, että valittajan vaatimuksesta markkinaoikeuden päätöksellä voidaan:

 

1. kumota hankintayksikön päätös osaksi tai kokonaan;

 

2. kieltää hankintayksikköä soveltamasta hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta virheellistä menettelyä; tai

 

3. velvoittaa hankintayksikkö korjaamaan virheellinen menettelynsä.

 

Turun kaupungin aikaisemman hankintasopimuksen päättymisen johdosta kaupungin on välttämätöntä tehdä väliaikainen hankintasopimus pesu- ja puhdistusaineiden ja niihin liittyvien palvelujen hankinnasta markkinaoikeusprosessin ajaksi. Hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

 

Kun Turun kaupunki on aikaisemmalla sitoumuksellaan sitoutunut hankkimaan pesu- ja puhdistusaineet ja niihin liittyvät palvelut VeliMark Oy:ltä, esitetään, että Turun kaupunki hankkii pesu- ja puhdistusaineita ja niihin liittyviä palveluja väliaikaisesti VeliMark Oy:ltä markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi. VeliMark Oy:n kanssa esitetään solmittavaksi väliaikainen hankintasopimus, joka on voimassa enintään markkinaoikeuden antamaan ratkaisuun saakka taikka siihen saakka, että virhe aiemmassa hankintamenettelyssä on muutoksenhaun johdosta annetun ratkaisun perusteella korjattu.

 

Markkinaoikeuden julkisia hankintoja koskevien valitusten keskimääräinen käsittelyaika on noin kahdeksan (8) kuukautta. Mikäli hankinta joudutaan kilpailuttamaan uudelleen, uuteen kilpailutukseen tulee varata aikaa noin neljä (4) kuukautta. Hankintasopimuksen arvioitu voimassaoloaika on siten 8–12 kk ja hankinnan ennakoitu arvo noin 143 000–215 000 euroa.

 

Liite 1Hintaliite 2.7.2020 (salassa pidettävä, julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohta)

 

Liite 2   Väliaikainen hankintasopimus

 

Projektipäällikkö Mikko Harteela:

 

Ehdotus        Ehdotan, että Turun kaupunki hankkii pesu- ja puhdistusaineita ja niihin liittyviä palveluita VeliMark Oy:ltä väliaikaisella hankintasopimuksella vireillä olevan markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi päätöksen liitteenä olevan hintaliitteen (liite 1) mukaisin hinnoin ja päätöksen liitteenä olevan väliaikaisen hankintasopimuksen mukaisin ehdoin (liite 2). Väliaikainen hankintasopimus on voimassa enintään markkinaoikeuden antamaan ratkaisuun saakka taikka enintään siihen saakka, että virhe aiemmassa hankintamenettelyssä on muutoksenhaun johdosta annetun ratkaisun perusteella korjattu.

 

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on noin 215 000 euroa.

 

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätän, että Turun kaupunki hankkii pesu- ja puhdistusaineita ja niihin liittyviä palveluita VeliMark Oy:ltä väliaikaisella hankintasopimuksella vireillä olevan markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi päätöksen liitteenä olevan hintaliitteen (liite 1) mukaisin hinnoin ja päätöksen liitteenä olevan väliaikaisen hankintasopimuksen mukaisin ehdoin (liite 2). Väliaikainen hankintasopimus on voimassa enintään markkinaoikeuden antamaan ratkaisuun saakka taikka enintään siihen saakka, että virhe aiemmassa hankintamenettelyssä on muutoksenhaun johdosta annetun ratkaisun perusteella korjattu.

 

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on noin 215 000 euroa.

 

Turun kaupunki ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen sekä oikaisuohjeen tiedoksi.

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896

Jakelu

aoVeliMark Oy
tiedKaupunginhallitus


Liitteet:

Kstrha § 74
Liite 1:Hintaliite 2.7.2020
Liite 2:Väliaikainen hankintasopimus