Puhtaanapidon tarvikkeet -hankinnan osakokonaisuuden 1 väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

 

 

Sisällys

 

1   Sopijapuolet   2

2   Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde   2

3   Sopimuskausi   3

4   Asiakirjojen noudattamisjärjestys   4

5   Sopimushinnat   4

6   Laskutus ja maksuehto   5

7   Toimitusaika ja -ehdot   5

8   Viivästyssakko   6

9   Palautusehdot   6

10   Korvaavat tuotteet ja sopimustuotevalikoiman muuttuminen   6

11   Tilaaminen ja tilausvahvistukset   7

12   Tilaaminen sopimuskauden aikana muilta toimittajilta   7

13   Sopijapuolten vastuut   8

14   Seuranta ja raportointi   8

15   Alihankkijat   9

16   Salassapitovelvollisuus ja tietosuoja   9

17   Sopimuksen purku   10

18   Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa   10

19   Ilmoitusvelvollisuus   11

20   Varautuminen   11

21   Sopimuksen siirto   12

22   Sopimuksen muutokset   12

23   ALV-toimintamalli   12

24   Muut ehdot   12

25   Erimielisyyksien ratkaiseminen   13

26   Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö   13

27   Muuta   13

28   Allekirjoitukset   13


Puhtaanapidon tarvikkeet -hankinnan osakokonaisuuden 1 väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

 

 

1Sopijapuolet

 

Tilaaja

Turun kaupunki, strateginen hankinta

Y-tunnus

0204819-8

Osoite

PL 630

Postitoimipaikka

20101 Turku

Yhteyshenkilö(t)

Projektipäällikkö Tapani Järvinen

puh. 044 907 5896

tapani.järvinen@turku.fi

 

Toimittaja

VeliMark Oy

Y-tunnus

2246772-8

Osoite

Kiilaniityntie 1

Postitoimipaikka

02920 Espoo

Yhteyshenkilö(t)

Myyntijohtaja Vesa Kangasniemi

puh. 040 012 7065

vesa.kangasniemi@velimark.fi

 

Jäljempänä sopijapuolesta käytetään erikseen nimitystä Sopijapuoli ja sopi-japuolista yhdessä yhteisnimitystä Sopijapuolet.

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen Sopijapuolen yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse varsinaisesta sopimuksen muutoksesta.

 

2Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde

 

Turun kaupungin hankintapäällikön hankintapäätöksistä 3.6.2020 § 55 ja 17.6.2020 § 72, jotka ovat liittyneet puhtaanpidon tarvikkeiden hankintaan, on tehty valitukset markkinaoikeudelle ja vaadittu hankintaoikaisua Turun kaupungilta. Tilaajan on kuitenkin välttämätöntä järjestää hankinta väliaikaisesti markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi.

 

Tämän väliaikaisen sopimuksen tarkoituksena on hankinnan väliaikainen järjestäminen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 153 §:n mukaisesti. Sopijapuolet tiedostavat, että tämän väliaikaisen sopimuksen perusteella on tarkoitus järjestää hankinta vain väliaikaisesti markkinaoikeus käsittelyn ajaksi, eikä tässä väliaikaisessa sopimuksessa ole kysymys alkuperäisen hankintapäätöksen mukaisesta hankintasopimuksesta.

 

Hankintalain 153 §:n mukaan väliaikainen järjestäminen ei saa estää sitä, että vaIittajan vaatimuksesta markkinaoikeuden päätöksellä voidaan:

 

1)kumota hankintapäätös kokonaan tai osittain

 

2)kieltää hankintayksikköä soveltamasta hankintaa koskevassa asiakirjassa olevaa virheellistä kohtaa tai muuten noudattamasta virheellistä menettelyä; tai

 

3)velvoittaa hankintayksikköä korjaamaan virheellisen menettelynsä.

 

Tämän väliaikaisen puitesopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii puhtaanapidon tarvikkeiden osakokonaisuuden 1 pesu- ja puhdistusaineet ja osakokonaisuuteen liittyvät palvelut tarpeen mukaan sopimuskauden aikana sovitun tilaus- ja toimituskäytännön mukaan.

 

Hankintapäätöksessä ilmoitettu hankinnan ennakoitu arvo perustuu Tilaajan arvioon tarvittavasta hankintamäärästä, eikä ole Tilaajaa sitova. Hankittavien tavaroiden määrää saattavat lisätä tai vähentää muun muassa valmisteilla oleva sosiaali- ja terveysalan uudistus, kuntayhteistyöjärjestelyt, palvelutuotannon, tukipalveluiden, tehtävien ja toiminnan muutokset sekä muut merkittävät muutokset Tilaajan organisaatiossa ja konsernirakenteessa.

 

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Toimittaja vastaa siitä, että tuotteet ovat sopimuksen mukaisia, soveltuvat sovittuun käyttötarkoitukseen ja toimivat sovitulla tavalla. Toimittaja vastaa siitä, että tuotteet täyttävät yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset.

 

Toimittaja sitoutuu ammattimaiseen töiden järjestelyyn ja toimintansa kehittämiseen. Sopijapuolet pyrkivät kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön huomioonottavaan yhteistyöhön. Tämä edellyttää Sopijapuolilta avoimuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta sopimuksen toimivuuden kehittämiseksi.

 

Tuotteiden tulee täyttää EU-alueella ja Suomessa voimassa olevat säädökset ja viranomaismääräykset koko sopimuskauden ajan.

 

Tämä väliaikainen hankintasopimus perustuu Turun kaupungin hankintapäällikön hankintapäätökseen 2.7.2020 § 74.

 

3Sopimuskausi

 

Sopimus syntyy sen allekirjoittamisella.

 

Tämä sopimus on voimassa enintään markkinaoikeuden antamaan ratkaisuun saakka taikka enintään siihen saakka, että virhe aiemassa hankintamenettelyssä on muutoksenhaun johdosta annetun ratkaisun perusteella korjattu riippuen siitä, pysyttääkö markkinaoikeus Turun kaupungin hankintapäällikön hankintapäätöksen 17.6.2020 § 72 sellaisenaan vai katsooko markkinaoikeus Tilaajan menetelleen hankintamenettelyssä virheellisesti siten, että Tilaajan on osittain tai kokonaan korjattava virheellinen menettelynsä taikka kilpailutettava hankinta uudelleen.

 

Mikäli sopimus on voimassa enintään markkinaoikeuden antamaan ratkaisuun saakka, tämä sopimus päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa.

 

Mikäli markkinaoikeus katsoo Tilaajan menetelleen hankintamenettelyssä virheellisesti siten, että Tilaajan on osittain tai kokonaan korjattava virheellinen menettelynsä taikka kilpailutettava hankinta uudelleen, tämä sopimus päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa viimeistään silloin, kun virhe aiemassa hankintamenettelyssä on muutoksenhaun johdosta annetun ratkaisun perusteella korjattu. Tällaisessa tilanteessa Tilaaja voi kuitenkin irtisanoa tämän sopimuksen myös yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

 

Mikäli Tilaajaa päättää markkinaoikeusprosessin aikana keskeyttää tämän sopimuksen mukaisen hankinnan ja kilpailuttaa uudelleen hankinnan ennen markkinaoikeuden antamaan ratkaisua, voi Tilaaja irtisanoa tämän sopimuksen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

 

Tämän sopimuksen päättymisellä ei ole sellaisenaan vaikutusta ennen sopimuskauden päättymistä tehtyihin tilauksiin tai toimituksiin.

 

4Asiakirjojen noudattamisjärjestys

 

Hankintasopimusasiakirjat täydentävät toisiaan. Jos sopimusasiakirjat ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan niitä seuraavassa keskinäisessä pätevyysjärjestyksessä

1. Tämä sopimus

2. Hankintapäätös 2.7.2020 § 74

3. Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot, JYSE 2014 Tavarat,
päivitysversio huhtikuu 2017 (www.turku.fi/tarjouspyynnot)

 

Ristiriitatilanteissa kulloinkin voimassa oleva pakottava lainsäädäntö pätee vastaavilta kohdin ennen sopimuksen tässä kohdassa mainittuja asiakirjoja.

 

5Sopimushinnat

 

Sopimushinnat on ilmoitettu tämän sopimuksen liitteenä olevassa hintaliitteessä (liite 1).

Sopimustuotteiksi katsotaan myös muut kuin tässä sopimuksessa mainitut Toimittajan valikoimiin kuuluvat tuoteryhmän tuotteet. Muihin osakokonaisuuden tuotteisiin sovelletaan tarjoajan tarjouksessa antamaa nettohinnastoa. Nettohinnaston tuotteet ja hinnasto saavat vaihtua markkinaehtoisesti.

Sopimushinnat sisältävät kaikki hankintaan liittyvät kustannukset ja kuljetukset perille.

 

Hinnat ovat voimassa kiinteinä koko sopimuskauden ajan seuraavin poikkeuksin:

-Mikäli Toimittajan yleinen hinnasto sopimuskauden aikana muuttuu niin, että toimituspäivän hinnoittelutavan mukainen hinta olisi Tilaajalle tarjous- tai tilaushintaa edullisempi, Toimittaja soveltaa laskutuksessa toimituspäivän mukaista hinnoittelua.

-Mikäli Toimittajan yleinen kampanjatarjous on edullisempi kuin sopimushinta, voi Tilaaja hyödyntää kampanjatarjouksen. Toimittajan tulee aina myös tarjota Tilaajalle edullisempaa kampanjahintaa.

-Mikäli viranomaisten määräämien julkisten maksujen tai arvonlisäveron suuruus tai kantamisperuste muuttuu joko säädösmuutoksen tai verotuskäytännön muuttumisen vuoksi, tuotteiden hinnat muuttuvat vastaavasti.

 

Tuotteiden hintojen tulee olla kilpailukykyisiä yleisesti markkinoilla olevien vastaavien tuotteiden hintatasoon verrattaessa koko sopimuskauden ajan.

 

6Laskutus ja maksuehto

 

Tilaaja edellyttää verkkolaskutusta. Laskutusohjeet ja ostolaskun XML-ohjeet: www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Tavarasta voi laskuttaa, kun se on hyväksytysti toimitettu ja vastaanotettu.

 

Laskusta on käytävä ilmi laskutuksen perusteet (tilattujen tuotteiden määrät, laatu jne) ja lasku tulee kohdistaa tuotteen tilanneeseen yksikköön, laskussa tulee mainita toimitusosoite ja Tilaajan nimi. Eri asiakasnumeroilla tilattu aineisto laskutetaan omilla laskuillaan. Laskut tulee laatia niin, etteivät ne sisällä lain mukaan salassa pidettäviä tietoja

 

Ostolaskulla on oltava viitteenä ostotilausnumero, jolloin lasku kohdistuu au-

tomaattisesti ostotilaukseen. Sähköisellä tilausjärjestelmällä tehtyjä tilauksia koskevia koontilaskuja ei hyväksytä.

 

Laskutusosoitetiedot annetaan tilauksen yhteydessä.

 

Pakkaus-, käsittely-, toimitus-, laskutus yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Maksut maksetaan laskun perusteella. Lasku erääntyy maksettavaksi 30 päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

7Toimitusaika ja -ehdot

 

Toimitus tapahtuu tilauksesta laskettuna viiden (5) työpäivän kuluessa.

Toimitusehto on TOP (toimitettuna perille, Finnterms 2001) VSSHP Logis-

tiikkakeskus, Biolinja 25, 20750 Turku.

 

Toimitukset tulee olla pakattu tilauksittain, ns. korvamerkittynä, tarkoittaen

tilauskohtaisia osoitteita ja lähetyslistoja.

 

Tietyissä yksittäistapauksissa, kuten kiireellisissä tilauksissa tai suurien

myyntierien toimituksissa toimitetaan myös suoraan tilaajayksiköihin lisäveloituksetta, mikäli Tilaaja niin pyytää.

 

Toimittaja on velvollinen kuljettamaan pois mahdolliset kuljetuslavat tai rullakot kohtuullisessa ajassa.

 

Tavaran luovutuksen ja vaaranvastuun siirtymiseen sovelletaan JYSE 2014 Tavarat (päivitysversio huhtikuu 2017) kohtaa 8.

8Viivästyssakko

 

Jos toimitus viivästyy Toimittajasta tai Toimittajan vastuulla olevista syistä, Tilaajalla on oikeus viivästyssakkoon.

 

Tilaajalla on oikeus viivästyssakkoon osoittamatta, että Toimittajan viivästyksestä olisi aiheutunut Tilaajalle vahinkoa. Toimittaja on velvollinen suorittamaan viivästyssakkoa 10 % viivästyneen tuotteen hinnasta kultakin alkavalta viivästysviikolta kuitenkin enintään 30 % tuotteen hinnasta.

 

Mikäli tilattua erää ei toimiteta seitsemässä (7) työpäivässä tilauksen tekemisestä, on Tilaaja oikeutettu tekemään kateoston kolmannelta osapuolelta. Toimittaja on velvollinen korvaamaan tästä Tilaajalle mahdollisesti aiheutuvan hinnanerotuksen sekä yllä mainitun viivästyssakon. Tilaaja ei ole velvollinen ottamaan viivästynyttä toimitusta vastaan.

 

9Palautusehdot

 

Mikäli virhe on Toimittajan vastuulla (esim. toimitettu tilauksesta poikkeava tavara tai määrä), Tilaaja voi aina palauttaa tavarat täysin veloituksetta ja saada tavaroista täysimääräisen hyvityksen.

 

Mikäli virhe on Tilaajan vastuulla (esim. tilattu erehdyksessä väärä tavara tai virheellinen määrä), Tilaaja voi aina palauttaa käyttämättömät tavarat alkuperäispakkauksissaan ja saada tavaroista täysimääräisen hyvityksen, mutta Tilaaja vastaa ko. palautettavien tavaroiden palautuskustannuksista (vain tavaroiden kuljetukseen liittyvät kustannukset).

 

Tilaajan virheellisestä tilauksesta erityisesti Tilaajalle teetetyistä tavaroista Tilaaja vastaa siltä osin, kuin Toimittajan ei ole kohtuullisin toimenpitein mahdollista jälleenmyydä palautettua tavara (esim. painotuotteet, jotka mukautetaan Tilaajan tarpeisiin).

 

Mikäli Tilaajan tilaus vaikuttaa ilmeisen virheelliseltä (esim. puuttuva yhteensopivuus), tulee Toimittajan varmistaa tilauksen oikeellisuus Tilaajalta, ennen toimitukseen ryhtymistä.

 

Toimittajan on maksettava Tilaajalle edellä kuvattu täysimääräinen hyvitys viimeistään kuukauden kuluessa palautetun tavaran lähettämisestä Toimittajalle. Hyvityksen viivästyessä Tilaajalla on oikeus kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 momentin mukaiseen viivästyskorkoon.

 

10Korvaavat tuotteet ja sopimustuotevalikoiman muuttuminen

 

Tarjottujen sopimustuotteiden on täytettävä tässä sopimuksessa asetetut vaa-timukset koko sopimuskauden ajan. Toimittajan on ilmoitettava Tilaajan so-pimusyhteyshenkilölle viipymättä tiedossaan olevista saatavuusongelmista, jotka voivat vaikuttaa tuotteen toimituksiin tai aiheuttaa tarpeen korvaavalle tuotteelle. Mikäli kilpailutetun sopimustuotteen saatavuus sopimuskauden ai-kana päättyy tai olennaisesti heikkenee, Toimittajan tulee tarjota sopimus-tuotteen tilalle alkuperäisessä tarjouksessa tarjottua tuotetta laadullisesti vastaava korvaava tuote, jonka tulee olla hinnaltaan sama tai edullisempi.

 

Korvaavat tuotteet on kirjallisesti hyväksytettävä Tilaajalla. Mikäli tuote ei täytä tässä sopimuksessa asetettuja vaatimuksia, on Tilaajalla oikeus kieltäytyä korvaavasta tuotteesta, jolloin Toimittajan on tarjottava uusi sopimuksessa asetetut vaatimukset täyttävä korvaava tuote.

 

Mikäli Toimittaja ei kykene toimittamaan edellä esitettyä korvaavaa tuotetta, on Tilaajalla oikeus kateostoon siten, että Toimittaja on velvollinen korvaa-maan sopimustuotteen ja kateostetun tuotteen välisen hinnanerotuksen (ns. positiivinen sopimusetu). Tilaajan oikeus tehdä kateosto syntyy heti viivästyksen tai toimitusvirheen tapahduttua. Tilaajalla on velvollisuus ilmoittaa Toimittajalle kirjallisesti ennen kateosto-oikeuden käyttämistä.

 

Sopimustuotevalikoimaan voidaan tehdä vähäisiä muutoksia sopimuskau-den aikana Tilaajan kirjallisella hyväksynnällä. Sopimustuotevalikoiman muutoksilla tarkoitetaan tuotevalikoiman vähäistä laajentamista tai supista-mista. Selvyyden vuoksi todetaan, ettei tuotteen korvaamisella tarkoiteta so-pimustuotevalikoiman muuttamista.

 

11Tilaaminen ja tilausvahvistukset

 

Kaikkia tarjouksessa hinnoiteltuja tuotteita tulee olla saatavilla sellaisissa

myyntierissä, että ne sopivat myös pienten yksiköiden tilattavaksi.

 

Tilaukset lähetetään pääsääntöisesti Toimittajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

 

Ostotilaukseen vastataan aina kirjallisella tilausvahvistuksella kahden työpäivän kuluessa, josta tulee ilmetä ainakin seuraavat tiedot:

tilausvahvistuksen päivämäärä

toimitusosoite

laskutusosoite

ostotilausnumero (viite)

tuotteet, hinnat (veroton ja alv:lla), määrät

toimitusaika

 

Tilaajalla on käytössä sähköinen tilausjärjestelmä, jonka kautta tehdään suurin osa tilauksista. Sähköisen tilaamisen toimintatavat sovitaan Tilaajan ja Toimittajan kesken. Tilausjärjestelmän apuna on sähköinen tuoteluettelo, johon viedään tiedot sopimustuotteista. Toimittajan on toimittanut Tilaajalle tuoteluetteloa varten tarvittavat tiedot ennen sopimuksen allekirjoittamista.

 

Toimittaja sitoutuu toimittamaan tuoteluettelon Excel-tiedoston muodossa Tilaajan ohjeistuksen mukaisesti sekä toimittaa kuvat tuotteista jpg-muodossa. Lisäksi Toimittaja vastaa tuotetietojen päivityksistä (esim. poistuvat tuotteet ym.) Tilaajan kanssa sovittavalla tavalla. Laadukkaalla ja riittävät tiedot sisältävällä tuoteluettelolla varmistetaan, että Tilaaja löytää helposti etsimänsä tuotteet.

 

12Tilaaminen sopimuskauden aikana muilta toimittajilta

 

Jos tarjottu sopimustuote ei vastaa sopimuksen mukaisia vaatimuksia tai ilmoitettua käyttötarkoitusta, Toimittajan tulee välittömästi, huomautuksen saatuaan vaihtaa tuote sopimuksen mukaiseen Tilaajan hyväksymään tuotteeseen. Jos Toimittaja ei ole vaihtanut tuotetta viikon (5 työpäivää) sisällä huomautuksesta, Tilaajalla on oikeus toimittajan kustannuksella hankkia korvaava, sopimuksen mukainen tuote kolmannelta osapuolelta (kateosto-oikeus).

 

Tilaaja pidättää itsellään oikeuden tilata muilta toimittajilta tai erikseen kilpailuttaa tarjolla olevia erikoistuotteita.

 

13Sopijapuolten vastuut

 

Tilaaja vastaa siitä, että:

Toimittaja saa ajoissa tarvitsemansa tiedot tehtävästä tilauksesta

palautteen ja toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Toimittajalle viivytyksettä, jolloin Toimittaja puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajaa

 

Toimittaja vastaa siitä, että tuotteet vastaavat tätä sopimusta sekä, että:

tuotetiedot viedään Tilaajan tuoteluettelopohjaan tai muuhun Tilaajan osoittamaan järjestelmään sopimuskauden alkaessa Tilaajan antaman ohjeistuksen mukaisesti

tuotetiedot ovat tuoteluettelossa ajan tasalla (päivitykset esim. poistuvat tuotteet ym.)

toimitushäiriöistä ja muutoksista tilauksissa ilmoitetaan välittömästi

siitä, että se noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

huolehtii alalla tavanomaisten vakuutusten voimassapitämisestä

siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle

siitä, että Toimittaja viipymättä kustannuksellaan korjaa toimituksessa ja/tai palvelussa esiintyvät, Toimittajan vastuulla olevat virheet ja häiriöt.

 

Toimittajan tulee dokumentoida kaikki Tilaajilta tulleet huomautukset sekä vastata reklamaatioihin Tilaajan määrittelemässä kohtuullisessa ajassa sekä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi.

 

14Seuranta ja raportointi

 

Toimittajavelvollisuutena on toimittaa 12 kk välein ja pyydettäessä sopimuskauden aikana Tilaajan yhteyshenkilölle tilaajavastuulain (1233/2006) sekä hankintalain muutoksineen edellyttämät asiakirjat sekä Toimittajasta että sen mahdollisista alihankkijoista:

 

Sopimuksen toimivuutta ja palvelun laatua seurataan Tilaajan ja Toimittajan välisissä seurantakokouksissa tai raporteista, jotka Toimittajan tulee Tilaajan pyynnöstä kohtuullisessa määräajassa toimittaa sopimusyhteyshenkilölle. Raportit toimitetaan Excel- tai muussa Tilaajan määrittelemässä tiedostomuodossa.

 

Raporteissa tulee olla tiedot pyydetyltä ajalta mm. seuraavista asioista:

-Tilaajan nimi

-määrätiedot

-hintatiedot

-raportointijaksolla tulleet palautteet ja reklamaatiot, niihin annetut vastaukset ja palautteiden/reklamaatioiden aiheuttamat yhdessä sovitut toimenpiteet

-osakokonaisuuden tuotteiden laskutetut tuotemäärät hinnoitteluyksikköittäin sekä euromäärä tuoteittain ja yhteensä (alv 0 %).

-sopimukseen lisätyt tuotteet ja poistetut/lopetetut tuotteet.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta veloittaa erikseen edellä mainituista tapaamisista tai toimittamistaan raporteista.

 

Raportointia voidaan kehittää yhteistyössä sopimuskauden aikana, ja Tilaaja ja Toimittaja voivat yhdessä sopia myös muista seurannan mittareista.

 

15Alihankkijat

 

Mikäli Toimittaja käyttää alihankkijoita, vastaa Toimittaja alihankkijoidensa työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta kuin omasta työstään. Toimittaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Toimittajalle sopimuksessa tai laissa asetettuja velvoitteita.

 

Toimittajan on hyväksytettävä tilaajalla käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää Toimittajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.

 

16Salassapitovelvollisuus ja tietosuoja

 

Sen lisäksi mitä JYSE 2014 Tavarat (päivitysversio huhtikuu 2017) kohdassa 17 on sovittu, Toimittaja sitoutuu noudattamaan sopimuksen aikana ja sen päättymisen jälkeen tämän sopimuksen piirissä olevien asioiden, asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä määräyksiä salassapidosta, henkilöiden yksityiselämän ja yksityisyyden tietosuojasta sekä tietoturvasta.

 

Sopijapuolet sitoutuvat erityisesti noudattamaan henkilötietojen käsittelyssä EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU 2016/679), kansallista tietosuojalakia (1050/2018) ja muuta kulloinkin voimassaolevaa tietosuojalainsäädäntöä.

Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä. Tämä sopimus on julkinen.

 

Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi merkityn tiedon tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin tarkoituksiin.

 

Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus noudattaa lainsäädännön ja viranomaisten määräyksien mukaisia velvoitteitaan. Toimittaja ei käytä Tilaajalta saamiaan tietoja muuhun kuin tämän sopimuksen mukaiseen tarkoitukseen. Sopijapuolet vastaavat siitä, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

 

Salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, joka on yleisesti saatavilla tai julkista tai jonka Sopijapuoli on saanut laillisesti haltuunsa muuten kuin toiselta Sopijapuolelta.

 

Sopijapuolet huolehtivat omilla vastuualueillaan, että tietosuojaa ja salassapitoa koskevat säädökset ja viranomaisten määräykset otetaan huomioon.

 

Jos sopimus tai toimeksianto purkautuu, Sopijapuoli palauttaa tai toisen Sopijapuolen suostumuksella hävittää toisen Sopijapuolen luottamuksellisen aineiston. Aineistoa ei saa hävittää tai palauttaa, mikäli säädökset tai viranomaisten antamat määräykset vaativat säilyttämistä.

 

Sopijapuolella on oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta.

 

Toimittaja ei saa käyttää sopimusta tai Tilaajan nimeä referenssinä tai muussa markkinoinnissaan ilman Tilaajan lupaa.

 

17Sopimuksen purku

 

Sopimuksen purkamisesta on määräykset julkisten tavarahankintojen yleisissä sopimusehdoissa (JYSE 2014 Tavarat, päivitysversio huhtikuu 2017).

 

Sen lisäksi Tilaaja voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä:

 

Tilaaja saa toistuvasti perusteltuja valituksia Toimittajan tuotteista tai toiminnasta eikä Toimittaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen Tilaajalta kirjallisen kehotuksen.

 

Sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen Sopijapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt Sopijapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta Sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

 

Sopimuksen purkaminen on aina tehtävä kirjallisesti.

 

18Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos Toimittajaa rasittaa hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai hankintalain 81 §:n 1 momentin 3-8 tai 10-11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

 

Lisäksi Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään hankintasopimus kokonaan tai osittain hankintalain (1397/2016) 137 §:ssä tarkoitetussa tilanteessa.

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos Toimittajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei voida olettaa Toimittajan täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttymisestä anneta.

 

Jos Tilaaja irtisanoo sopimuksen tämän kohdan perusteella, Toimittajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu hankintasopimuksen päättymishetkeen toimitetuista tuotteista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen hankintasopimuksen päättymisen johdosta.

 

Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.

 

19Ilmoitusvelvollisuus

 

Sopijapuolen tulee ilmoittaa viipymättä kirjallisesti toiselle Sopijapuolelle asioista, joilla on sopimussuhteen tai sopimuksen täyttämisen kannalta olennaista merkitystä.

 

20Varautuminen

 

Tilaajaa koskee valmiuslain (1552/2011) 12 § säädetty varautumisvelvollisuus. Valmiuslain perusteella Tilaajan tulee omien valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa.

 

Toimittaja varautuu sopimuskauden aikana valmiuslaissa tarkoitettuihin poikkeusoloihin ja vaikutuksiltaan vastaaviin vakaviin häiriötilanteisiin sekä muutoin sellaisiin tilanteisiin, jotka voitaisiin katsoa sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämisessä ylivoimaiseksi esteeksi. Toimittaja varautuu valmius- tai varautumissuunnitelmalla sekä muilla tarvittavilla toimenpiteillä sopimuksen mukaisten tehtäviensä mahdollisimman hyvään hoitamiseen edellä esitetyissä tilanteissa ja poikkeusoloissa, joita voi aiheutua mistä tahansa Sopijapuolista riippumattomista syistä.

 

Toimittajalla ei ole oikeutta vedota JYSE 2014 Tavarat -ehdoissa tarkoitettuun ylivoimaiseen esteeseen tilanteessa, jossa se ei ole varautunut siihen tässä kohdassa edellytetyllä tavalla.

 

Varautumista edellytetään seuraavien tilanteiden osalta:

 

1.Häiriötilanteet (esim. poikkeukselliset sääolosuhteet, luonnonkatastrofit tai onnettomuudet tms.)

 

Tilaajan tilausmäärät saattavat poiketa häiriötilanteissa sopimuksessa esitetyistä taikka sen tavanomaisista tilausmääristä. Tilaajan tarve tiettyjen sopimustuotteiden osalta voi kasvaa taikka vähentyä häiriötilanteiden aikana. Toimittajan on pidettävä yllä sopimuksen edellyttämä tavaroiden toimitustaso, vaikka olosuhteet eivät ole normaalit.

 

2.Poikkeusolot (esim. sota, sodan uhka, suuronnettomuus tms., jotka valmiuslain mukaan voidaan julistaa).

 

Tilaajan tilausmäärät saattavat poiketa poikkeustilanteissa sopimuksessa esitetyistä taikka sen tavanomaisista tilausmääristä. Tilaajan tarve tiettyjen sopimustuotteiden osalta voi kasvaa taikka vähentyä poikkeustilanteiden aikana. Toimittajan on pidettävä yllä sopimuksen edellyttämä tavaroiden toimitustaso, vaikka olosuhteet eivät ole normaalit.

 

Häiriö- ja poikkeustilanteissa varautumista koskevat ehdot ovat ensisijaisia suhteessa muihin sopimuksessa esitettyihin ehtoihin.

 

21Sopimuksen siirto

 

Toimittajalla ei ole oikeutta ilman tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle osapuolelle. Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen vuoksi, kokonaan tai osittain.

 

22Sopimuksen muutokset

 

Sopijapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat Sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet Sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

23ALV-toimintamalli

 

Turun kaupungin sivistystoimialan ruokapalveluissa on käytössä ns. alv-toimintamalli, jossa sivistystoimialan ruokapalveluntuottajan toiminta edellyttää ruokapalvelun liitännäissopimusten (mm. elintarvike- ja kuljetussopimukset sekä suurkeittiöiden pesuaineet- ja tarvikkeet) yksikköhintojen käyttämistä palveluntuotannon yhteydessä. Toimittaja sitoutuu luovuttamaan kulloinkin ko. palveluntuottajana toimivalle yritykselle voimassa olevat tämän sopimuksen perusteella sovitut yksikköhinnat. Mikäli palveluntuottaja vaihtuu sopimuskauden aikana, luovutetaan ko. yksikköhinnat myös uudelle palveluntuottajalle samoin ehdoin.

 

Mikäli Tilaaja kilpailuttaa sivistystoimialan ruokapalvelut sopimuskauden aikana alv-toimintamallilla tai muulla vastaavalla periaatteella toimivalla mallilla, tulee Toimittajan luovuttaa tämän sopimuksen hintatiedot ruokapalvelukilpailutukseen valituille palveluntuottajille (rajoitettu menettely).

 

24Muut ehdot

 

Tuotteiden valmistajan tulee olla sitoutunut noudattamaan Kansainvälisen työjärjestön ILO:n työelämän perusoikeuksien sopimusta. Sopimus oikeudesta järjestäytyä ja solmia kollektiivisia työehtosopimuksia, pakkotyön kiellosta, lapsityövoiman kiellosta ja tasa-arvosta, jos valmistus tapahtuu Euroopan ulkopuolella.

 

Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen uudistuksen vaikutukset sopimukseen: Suomessa valmistellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta. Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämisvastuu saattaa siirtyä Tilaajalta kolmannelle osapuolelle sopimuskauden aikana. Tilaaja ei vastaa uudistuksen aikataulusta tai niistä muutoksista, joita uudistuksesta mahdollisesti aiheutuu.

 

25Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda Sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

26Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö

 

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

 

27Muuta

 

Turun kaupunki on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Toimittajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Turun kaupungilla olisi, jos se olisi tarjonnut palvelun suoraan.

 

28Allekirjoitukset

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi Tilaajalle ja yksi Toimittajalle.

 

 

 

Turku__.7.2020

 

________ __.7.2020

Turun kaupunki

Tilaaja

VeliMark Oy

Toimittaja

 

 

____________________

 

 

____________________

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

Perttu Levijärvi

toimitusjohtaja