Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta20312.06.20193
Kaupunginhallitus28120.06.20197
Kaupunginhallitus44318.11.201922

2073-2013 (002, 001, 011)

Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivitys vuosille 2019-2020

Tiivistelmä: -

Sosterla § 203

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja kehittämispäällikkö Mikko Pakarinen, 3.6.2019:

Vuonna 2011 voimaan tullut terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää, että samaan sairaanhoitopiiriin kuuluvat kunnat laativat terveydenhuollon järjestämissuunnitelman. Suunnitelmasta on neuvoteltava sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa. Suunnitelma tulee laatia valtuustokausittain ja se on hyväksyttävä sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä. Suunnitelman hyväksymisen edellytyksenä on, että kuntayhtymään kuuluvista jäsenkunnista vähintään kaksi kolmannesta sitä kannattaa ja niiden asukasluku on vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta.

Varsinais-Suomessa alueen ensimmäinen järjestämissuunnitelma hyväksyttiin alueen kunnissa keväällä 2013 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa 11.6.2013. Suunnitelman päivitys vuosille 2017–2018 hyväksyttiin alueen kunnissa syksyllä 2016 ja sairaanhoitopiirin valtuustossa 29.11.2016. Päivityksen yhteydessä sisältöä laajennettiin terveydenhuollosta koko sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Suunnitelmien laadintaa Varsinais-Suomessa koordinoi tuolloin erikseen nimetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijatyöryhmä, jossa oli kuntaedustajia kaikista Varsinais-Suomen seutukunnista sekä erikoissairaanhoidon edustajia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä.

Vuoden 2018 alusta lukien sulautettiin järjestämissuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö kokonaisuudessaan osaksi Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistusta valmistelleen muutosorganisaation työskentelyä ja järjestämissuunnitelman kehittämisrakenne purettiin. Osana Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluorganisaatiota toiminut, kuntien sosiaali- ja terveysjohtajista sekä alueen sote-kuntayhtymien johtavista viranhaltijoista koostuva sote-johtajakokous linjasi syksyllä 2018, että Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma päivitetään myös vuosille 2019–2020. Sote-johtajakokous myös esitti, että päivitys valmistellaan muutosorganisaatiossa osana sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnallista suunnittelua. Nyt lausunnoille toimitettava päivitys pohjautuukin pääosin niille kehittämistarpeille, joita nousi esiin sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun yhteydessä.

Järjestämissuunnitelmaan sisältyvässä kehittämistyössä keskitytään nimenomaisesti sellaisiin toimenpiteisiin, jotka edellyttävät sektori- ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Suunnitelmassa ei lähtökohtaisesti oteta kantaa yksittäisen organisaation omaan, sisäiseen kehittämistyöhön vaan tavoitteena on edistää nimenomaisesti sektorirajat ylittävää palveluintegraatiota. Järjestämissuunnitelman toimeenpanoa on tarkoitus toteuttaa tiiviissä yhteistyössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin keväällä 2019 käynnistetyn tuottavuusohjelman toteuttamisen kanssa.

Varsinais-Suomen kuntajohtajien kokouksessa 5.4.2019 päätettiin, että järjestämissuunnitelman päivitys viimeistellään niin, että se voidaan toimittaa lausunnolle kuntiin kevään 2019 aikana. Lausuntokierroksen jälkeen toimitetaan järjestämissuunnitelma päätöksentekoon kuntiin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin alkusyksyllä 2019. Käytännön valmistelua koordinoi Varsinais-Suomen sote-johtajakokous.

Varsinais-Suomen kunnilta ja kuntayhtymiltä pyydetään lausuntoa Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman periaatelinjauksista, esitetyistä kehittämistoimenpiteistä sekä mahdollisista täydennystarpeista, joita päivityksen yhteydessä tulisi kunnan / kuntayhtymän näkökulmasta vielä huomioida.

Turun kaupungin näkökulmasta järjestämissuunnitelmassa esitetyt periaatelinjaukset ovat hyväksyttäviä, eikä niihin liittyen ole täydennettävää. Voidaan kuitenkin todeta, että Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma muodostaa hyvin laajan kokonaisuuden, joka on merkittävästi laajempi mitä terveydenhuoltolain edellyttämä terveydenhuollon järjestämissuunnitelma. Laajempi näkökulma on kannatettava, sillä tarkasteltaessa asiaa pelkän terveydenhuollon palvelujen sijasta sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta, mahdollistuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluintegraation tavoitteleminen paremmin.

Esitetyt kehittämistoimenpiteet muodostavat kattavan listauksen sektori- ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä edellyttävistä toimenpiteistä. Yhdessä tekemisen kohteet on tunnistettu hyvin, ne ovat linjassa Turun kaupungissa tunnistettujen sektori- ja organisaatiorajat ylittävien kehittämistarpeiden kanssa, ja niiden toteuttaminen tukisi kaupunkistrategian ja sen strategisten ohjelmien toimeenpanoa.

Kehittämistoimenpiteiden toimeenpanon, ja siten järjestämissuunnitelman onnistumisen, kannalta keskeistä on löytää toimenpiteisiin kohdennettavat resurssit. Tällöin puhutaan yhteistyöhön ja kehittämiseen kohdennettavasta rahasta ja työntekijöistä. Järjestämissuunnitelma ei ota suoraan kantaa resurssitarpeisiin, vaan se ennemminkin osoittaa ne asiakokonaisuudet, joihin tulisi ohjata kehittämisresursseja, ja jättää resurssiarvion suunnittelun osaksi kehittämistoimenpiteiden toimeenpanon suunnittelua. On odotettavaa, että järjestämissuunnitelmassa listattujen kehittämistoimenpiteiden toimeenpano vaatii myös Turun kaupungilta merkittävästi kehittämisresurssia ja valintoja sen suhteen, mihin toimenpiteisiin resursseja kohdennetaan. Turun kannalta keskeistä on syventää erityisesti yhteistyötä ja luottamusta sairaanhoitopiirin sekä ympäristökuntien suuntaan, ja järjestämissuunnitelman kehittämistoimenpiteet tarjoavat siihen hyvän alustan ja kohteet.

Varsinaisia täydennystarpeita järjestämissuunnitelmaan ei ole. Järjestämissuunnitelmaa toimeenpanevat työryhmät voivat sopia teemakohtaisesti yhteisesti käyttöönotettavista työtavoista, kuten Kerralla kuntoon -malli suun terveydenhuollossa. Mikäli järjestämissuunnitelmaan listatuissa valituissa kehittämiskokonaisuuksissa päästään suunnitellusti eteenpäin, niin seuraava luonnollinen askel olisi tarkastella myös palvelutuotannon rakenteita, mutta tämän voi ennakoida olevan edessä tulevan hallitusohjelman sote-uudistuksen toimeenpanon yhteydessä.

Kokouksessa asiaa selvittää toimialajohtaja Riitta Liuksa.

Liite 1Lausuntopyyntö

Liite 2Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma vuosille 2019–2020 liitteineen.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edellä olevaa lausuntoa Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivityksestä vuosille 2019–2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti Wennströmin ehdotuksesta yksimielisesti, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmaan lisätään selvitys siitä, paljonko suomen-, ruotsin- ja saamenkielisiä asuu sairaanhoitopiirin alueella.

Kh § 281

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja kehittämispäällikkö Mikko Pakarinen, 3.6.2019:

Vuonna 2011 voimaan tullut terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää, että samaan sairaanhoitopiiriin kuuluvat kunnat laativat terveydenhuollon järjestämissuunnitelman. Suunnitelmasta on neuvoteltava sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa. Suunnitelma tulee laatia valtuustokausittain ja se on hyväksyttävä sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä. Suunnitelman hyväksymisen edellytyksenä on, että kuntayhtymään kuuluvista jäsenkunnista vähintään kaksi kolmannesta sitä kannattaa ja niiden asukasluku on vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta.

Varsinais-Suomessa alueen ensimmäinen järjestämissuunnitelma hyväksyttiin alueen kunnissa keväällä 2013 ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa 11.6.2013. Suunnitelman päivitys vuosille 2017–2018 hyväksyttiin alueen kunnissa syksyllä 2016 ja sairaanhoitopiirin valtuustossa 29.11.2016. Päivityksen yhteydessä sisältöä laajennettiin terveydenhuollosta koko sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Suunnitelmien laadintaa Varsinais-Suomessa koordinoi tuolloin erikseen nimetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijatyöryhmä, jossa oli kuntaedustajia kaikista Varsinais-Suomen seutukunnista sekä erikoissairaanhoidon edustajia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä.

Vuoden 2018 alusta lukien sulautettiin järjestämissuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö kokonaisuudessaan osaksi Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistusta valmistelleen muutosorganisaation työskentelyä ja järjestämissuunnitelman kehittämisrakenne purettiin. Osana Varsinais-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluorganisaatiota toiminut, kuntien sosiaali- ja terveysjohtajista sekä alueen sote-kuntayhtymien johtavista viranhaltijoista koostuva sote-johtajakokous linjasi syksyllä 2018, että Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma päivitetään myös vuosille 2019–2020. Sote-johtajakokous myös esitti, että päivitys valmistellaan muutosorganisaatiossa osana sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnallista suunnittelua. Nyt lausunnoille toimitettava päivitys pohjautuukin pääosin niille kehittämistarpeille, joita nousi esiin sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun yhteydessä.

Järjestämissuunnitelmaan sisältyvässä kehittämistyössä keskitytään nimenomaisesti sellaisiin toimenpiteisiin, jotka edellyttävät sektori- ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Suunnitelmassa ei lähtökohtaisesti oteta kantaa yksittäisen organisaation omaan, sisäiseen kehittämistyöhön vaan tavoitteena on edistää nimenomaisesti sektorirajat ylittävää palveluintegraatiota. Järjestämissuunnitelman toimeenpanoa on tarkoitus toteuttaa tiiviissä yhteistyössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin keväällä 2019 käynnistetyn tuottavuusohjelman toteuttamisen kanssa.

Varsinais-Suomen kuntajohtajien kokouksessa 5.4.2019 päätettiin, että järjestämissuunnitelman päivitys viimeistellään niin, että se voidaan toimittaa lausunnolle kuntiin kevään 2019 aikana. Lausuntokierroksen jälkeen toimitetaan järjestämissuunnitelma päätöksentekoon kuntiin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin alkusyksyllä 2019. Käytännön valmistelua koordinoi Varsinais-Suomen sote-johtajakokous.

Varsinais-Suomen kunnilta ja kuntayhtymiltä pyydetään lausuntoa Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman periaatelinjauksista, esitetyistä kehittämistoimenpiteistä sekä mahdollisista täydennystarpeista, joita päivityksen yhteydessä tulisi kunnan / kuntayhtymän näkökulmasta vielä huomioida.

Turun kaupungin näkökulmasta järjestämissuunnitelmassa esitetyt periaatelinjaukset ovat hyväksyttäviä, eikä niihin liittyen ole täydennettävää. Voidaan kuitenkin todeta, että Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma muodostaa hyvin laajan kokonaisuuden, joka on merkittävästi laajempi mitä terveydenhuoltolain edellyttämä terveydenhuollon järjestämissuunnitelma. Laajempi näkökulma on kannatettava, sillä tarkasteltaessa asiaa pelkän terveydenhuollon palvelujen sijasta sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta, mahdollistuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluintegraation tavoitteleminen paremmin.

Esitetyt kehittämistoimenpiteet muodostavat kattavan listauksen sektori- ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä edellyttävistä toimenpiteistä. Yhdessä tekemisen kohteet on tunnistettu hyvin, ne ovat linjassa Turun kaupungissa tunnistettujen sektori- ja organisaatiorajat ylittävien kehittämistarpeiden kanssa, ja niiden toteuttaminen tukisi kaupunkistrategian ja sen strategisten ohjelmien toimeenpanoa.

Kehittämistoimenpiteiden toimeenpanon, ja siten järjestämissuunnitelman onnistumisen, kannalta keskeistä on löytää toimenpiteisiin kohdennettavat resurssit. Tällöin puhutaan yhteistyöhön ja kehittämiseen kohdennettavasta rahasta ja työntekijöistä. Järjestämissuunnitelma ei ota suoraan kantaa resurssitarpeisiin, vaan se ennemminkin osoittaa ne asiakokonaisuudet, joihin tulisi ohjata kehittämisresursseja, ja jättää resurssiarvion suunnittelun osaksi kehittämistoimenpiteiden toimeenpanon suunnittelua. On odotettavaa, että järjestämissuunnitelmassa listattujen kehittämistoimenpiteiden toimeenpano vaatii myös Turun kaupungilta merkittävästi kehittämisresurssia ja valintoja sen suhteen, mihin toimenpiteisiin resursseja kohdennetaan. Turun kannalta keskeistä on syventää erityisesti yhteistyötä ja luottamusta sairaanhoitopiirin sekä ympäristökuntien suuntaan, ja järjestämissuunnitelman kehittämistoimenpiteet tarjoavat siihen hyvän alustan ja kohteet.

Varsinaisia täydennystarpeita järjestämissuunnitelmaan ei ole. Järjestämissuunnitelmaa toimeenpanevat työryhmät voivat sopia teemakohtaisesti yhteisesti käyttöönotettavista työtavoista, kuten Kerralla kuntoon -malli suun terveydenhuollossa. Mikäli järjestämissuunnitelmaan listatuissa valituissa kehittämiskokonaisuuksissa päästään suunnitellusti eteenpäin, niin seuraava luonnollinen askel olisi tarkastella myös palvelutuotannon rakenteita, mutta tämän voi ennakoida olevan edessä tulevan hallitusohjelman sote-uudistuksen toimeenpanon yhteydessä.

Kokouksessa asiaa selvittää toimialajohtaja Riitta Liuksa.

Liite 1Lausuntopyyntö

Liite 2Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma vuosille 2019–2020 liitteineen.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edellä olevaa lausuntoa Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivityksestä vuosille 2019–2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti Wennströmin ehdotuksesta yksimielisesti, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmaan lisätään selvitys siitä, paljonko suomen-, ruotsin- ja saamenkielisiä asuu sairaanhoitopiirin alueella.

Liite 1Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma vuosille 2019–2020 liitteineen

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivityksestä vuosille 2019-2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 443

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.11.2019:

Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivitysluonnoksesta saatujen kuntien ja kuntayhtymien lausuntojen mukaan on suunnitelmassa esitettyjä kärkiteemoja, toimintaperiaatteita sekä kehittämisehdotuksia pidetty oikeisiin teemoihin keskittyvinä. Lausuntojen pohjalta on tehty joitakin täsmentäviä muutoksia lausunnolla olleeseen suunnitelmaan.

Saatuja lausuntoja sekä niiden pohjalta tehtyjä täsmennyksiä on käsitelty alueen sote-johtajien kokouksessa 11.9.2019. Tämän käsittelyn pohjalta käsiteltiin asiaa alueen kuntajohtajien kokouksessa 18.9.2019. Kuntajohtajien kokous päätti lähettää järjestämissuunnitelman päivityksen vuosille 2019-2020 hyväksyttäväksi alueen kuntiin ja sote-kuntayhtymiin.

Liite 1Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivitys vuosille 2019 – 2020

Liite 2Terveydenhuollon palvelujen järjestäminen Varsinais-Suomen kunnissa

Liite 3Fysioterapian toimintaperiaatteita

Liite 4Puheterapian toimintaperiaatteita

Liite 5Ravitsemusterapian toimintaperiaatteita

Liite 6Toimintaterapian toimintaperiaatteita

Oheismateriaali 1Tiivistelmä järjestämissuunnitelman sisällöstä

Oheismateriaali 2Yhteenveto kuntien ja kuntayhtymien lausunnoista

Oheismateriaali 3Suunnitelmaan lausuntokierroksen pohjalta tehdyt muutokset

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivityksen vuosille 2019-2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHyvinvointitoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta


Liitteet:

Sosterla § 203
Liite 1:Lausuntopyyntö
Liite 2:Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma vuosille 2019-2020 liitteineen.

Kh § 281
Liite 1:Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelma vuosille 2019-2020 liitteineen

Kh § 443
Liite 1:Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman päivitys vuosille 2019 ¿ 2020
Liite 2:Terveydenhuollon palvelujen järjestäminen Varsi-nais-Suomen kunnissa
Liite 3:Fysioterapian toimintaperiaatteita
Liite 4:Puheterapian toimintaperiaatteita
Liite 5:Ravitsemusterapian toimintaperiaatteita
Liite 6:Toimintaterapian toimintaperiaatteita