Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus16524.04.20175

2568-2017 (020, 001)

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

Tiivistelmä:

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa hallituksen esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa Turun kaupungin lausunnon.

Kh § 165

Yhteyspäällikkö Pasi Ahola 20.4.2017:

Maakuntauudistuksen valmistelun yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut aluekehittämisen ja kasvupalveluiden uudistusta. Uudistuksessa nykyiset TE- ja yrityspalvelut yhdistettäisiin maakuntien kasvupalveluksi ja tuotantoa avattaisiin kilpailulle. Uudet maakunnat vastaisivat jatkossa myös aluekehittämisestä.

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Turun kaupungin lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista. Lakiesitys on perusteluiltaan joiltakin osin vielä keskeneräinen ja se täydentyy lausuntovaiheen jälkeen. Lausuntopyyntöön vastataan sähköisellä kyselyllä.

Kasvupalveluiden järjestämisestä Uudenmaan maakunnassa on valmisteilla oma laki, joka liitetään myöhemmin samaan eduskunnalle annettavaan hallituksen esitykseen. Lausunnot tästä lakiluonnoksesta sisällytetään samaan lausuntovastaukseen.

Lausunto on toimitettava 26.4.2017 mennessä. Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokauden aikana, ja lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian niiden hyväksymisen jälkeen.

Turun kaupunginhallitus on aiemmin antanut lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta maakuntauudistukseksi ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistukseksi sekä niihin liittyviksi laeiksi (Kh 7.11.2016 § 428). Lausunnossa todettiin mm., että uudistuksen valmistelussa on sivuutettu kokonaisuudessaan suurten kaupunkien ja kaupunkiseutujen asema ja merkitys, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ei tulisi vaarantaa muihin toimialoihin liittyvillä työnjaollisilla ja rakenteellisilla muutoksilla samanaikaisesti, ja että kasvu-, elinvoima- ja innovaatiokokonaisuuksissa yksiselitteinen toimivalta ja järjestämisvastuu tulee olla isoilla kaupungeilla.

Turun kaupunkiseudun kunnat Turku, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio ja Raisio esittivät valtiolle 1.12.2016 neuvottelujen käynnistämistä Turun kaupunkiseudun elinvoima-asioiden erityisratkaisusta. Lähtökohtana kaupunkiseudun esityksessä oli se, että kuntien vastuulla olevia tehtäviä ei siirretä maakunnan toimialaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä lukuun ottamatta. Sen sijaan kasvu- ja elinvoimatehtävät vastuutettaisiin kaupunkiseudun kunnille nykyistä laajemmin.

Kuuden suurimman kaupungin kaupunginjohtajat toimittivat ao. ministereille 18.4.2017 yhteisen kannanoton, jossa kiinnitettiin huomiota mm. siihen, että uudistuksilla on tuettava kaupunkien kilpailukykyä ja että päällekkäisten elinkeinopoliittisten rakenteiden luominen on kilpailukyvyn ja palveluiden kehittämiselle haitallista.

Edellä kuvatuista lähtökohdista kaupunginhallitukselle on valmisteltu lausuntoluonnos. Lausunnon valmistelua on koordinoitu yhdessä Turun kaupunkiseudun kuntien, suurten kaupunkien sekä Kuntaliiton kanssa.

Lausuntoluonnoksen pääasiallinen sisältö

Lakiesityksen vaikutusarvioinnissa ei arvioida mitenkään lain vaikutuksia kuntien toimintaan. Vaikutukset seudullisten kehittämisyhtiöiden toimintaan on arvioitu vain siitä näkökulmasta, että ne ryhtyvät tuottamaan maakunnan tilaamia palveluita. Lain vaikutuksia nykyisten elinvoimapolitiikan ja yhteistyön rakenteisiin kaupunkiseuduilla ei ole arvioitu kehittämisyhtiöiden osalta tai muutoinkaan.

Lakiesityksessä ehdotetaan säädettäväksi maakunnille erityinen toimivalta, joka on päällekkäinen tehtävien kanssa, joita kaupungit toteuttavat yleisen toimivaltansa puitteissa. Se, että kuntien yleisen toimivallan ja maakuntien erityisen toimivallan päällekkäisyyttä ei problematisoida esityksen vaikutusarvioinnissa mitenkään, on esityksen keskeinen puute, joka tulee johtamaan ongelmiin lain toimeenpanossa ja yleisesti kilpailukyvyn kehittämisessä.

Esitetyllä monituottajamallilla ei Turun kaupungin arvion mukaan saavuteta esityksen tavoitteita. Tavoitteet voidaan saavuttaa mahdollistamalla kaupungin oma palvelutuotanto yksityisen sektorin rinnalla kaikissa tilanteissa. Lakiesityksen puute on, että tällaista vaihtoehtoa ei ole arvioitu.

Turun kaupungin näkökulmasta ei ole nähtävissä minkäänlaista lisäarvoa siitä, että maakunnalle säädetään erityinen toimivalta sellaisiin toimintoihin, joita kaupunki yleisen toimivaltansa puitteissa jo järjestää. Vastuista ja rooleista tulisi säätää siten, että huomioitaisiin resursointi, toimeenpanovoima ja tarkoituksenmukaisuus. Tämä tulee toteuttaa siten, että maakunnallisen järjestämisratkaisun vaihtoehtona mahdollistetaan kasvupalveluiden järjestämisen antaminen kunnan tai kuntayhtymän tehtäväksi sopimuksella, lailla säätämällä tai kun kunta tai kuntayhtymä, jolla on riittävät valmiudet, ottaa palveluiden järjestämisen tehtäväkseen.

Yleistä aluekehittämislakia ja luonteeltaan operatiivisempaa kasvupalvelulakia ei ylipäätään tulisi yhdistää. Yhdistämisellä aiheutetaan hämmennystä suunniteltujen uusien maakuntien ja kaupunkien rooleissa ja työnjaossa.

Suurille kaupungeille on tärkeää, että suora neuvottelumenettely valtion ja kaupunkien välillä toimii myös jatkossa. Suora sopimuskumppanuus on ollut keskeinen elementti elinkeinopolitiikan ja aluekehittämisen vahvistamisessa.

Liite 1Turun kaupungin lausunto esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa liitteen 1 mukaisen lausunnon sähköiseen lausuntopyyntöön.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTyö- ja elinkeinoministeriö


Liitteet:

Kh § 165
Liite 1:Turun kaupungin lausunto esityksestä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista