Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus3623.01.20171

720-2017 (642, 010)

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja Turun kaupungin psykiatrian toimintojen yhdistäminen

Tiivistelmä: -

Kh § 36

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 19.1.2017:

Aikaisemmat päätökset ja valmistelun kuvaus

Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ovat valmistelleet psykiatrioidensa yhdistymistä alkuvuodesta 2014, jolloin asetettiin yhteinen työryhmä selvittämään psykiatrian yhteisten tilojen ja organisaatioiden mahdollisen yhdistämisen toiminnallisia ja taloudellisia vaikutuksia (HAL 17.12.2013 § 216, sosterla 14.1.2014 § 9).  Väliraportti valmistui syyskuussa 2014 (HAL 16.9.2014 § 117, sosterla 16.9.2014 § 228). Toiminnallinen suunnitelma tilatarvesuunnittelun pohjaksi valmistui toukokuussa 2015 (HAL 19.5.2015 § 61, sosterla 19.5.2015 § 105). Tässä yhteydessä toimintaa ohjaamaan asetettiin poliittinen ohjausryhmä. Kesäkuussa 2015 asetettiin virkamiestyöryhmät sekä valmistelemaan organisaatioiden yhdistymistä että psykiatrian tilarakennetta.

Työryhmien väliraportti valmistui tammikuussa 2016 (HAL 26.1.2016 § 4, sosterla 19.1.2016 § 4). Työryhmä totesi, että ehdotus sairaanhoitopiirin ja Turun kaupungin psykiatrian organisaatioiden yhdistämisestä on sote-uudistuksen tavoitteiden mukainen, toiminnallisesti järkevä ja kustannustehokkuutta lisäävä. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti tuolloin, että ennen organisaatioiden yhdistymisesityksen tuomista päätettäväksi selvitetään tarkkaan yhdistymisen taloudelliset vaikutukset. Raportti on esityksen liitteenä 1.

Lautakuntatasoinen päätös yhdistämisen valmistelusta liikkeenluovutusta koskevien periaatteiden mukaisesti tehtiin touko- kesäkuussa 2016 (HAL 24.5.2016 § 66, sosterla 14.6.2016 § 130). Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osaltaan hyväksyä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan psykiatrisen erikoissairaanhoidon yksiköiden ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatristen yksiköiden yhdistämisen samaan kokonaisuuteen liikkeenluovutusta koskevien periaatteiden mukaisesti ja esittää kaupunginhallitukselle, että liikkeenluovutusta ryhdytään valmistelemaan esittelytekstissä kuvattujen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta päätti, että varmennetaan, ettei Turun maksuosuus kasva psykiatrian osalta vuosina 2017 sekä 2018 ja että esitettyjen laskelmien vertailukelpoisuus varmistetaan. Seuranta toteutetaan osavuosikatsauksen yhteydessä. Edelleen lautakunta päätti, että ennen lopullista päätöksentekoa tulee tehdä kielellisten vaikutusten arviointi, jossa kuvataan miten potilaiden terveydenhuoltolainmukaiset kielelliset oikeudet toteutuvat uudessa organisaatiorakenteessa.

Kielellisten vaikutusten arviointi (liite 2) on laadittu 4.8.2016. Arvioinnissa on todettu, että organisaatioiden yhdistyminen ei kielellisten vaikutusten arvioinnin nojalla tule heikentämään kielellisiä palveluita ja ettei ensi vaiheessa palveluissa muutu mikään. Arvioinnissa on niin ikään todettu, että uusi organisaatio täysimittaisessa toiminnassaan tuo mahdollisuuksia jatkossa kohentaa sekä suomen- että ruotsinkielistä palvelutarjontaa.  

Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell on antanut ohjeen, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä poiketen, viedään liikkeenluovutussopimus kaupunginhallituksen käsiteltäväksi samalla kertaa liikkeenluovutusta koskevan periaatepäätöksen kanssa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuusto on 14.6.2016 päättänyt osaltaan hyväksyä Turun hyvinvointitoimialan psykiatrisen erikoissairaanhoidon yksiköiden ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatristen yksiköiden yhdistämisen samaan kokonaisuuteen työryhmän ehdottamalla tavalla sekä valtuuttaa hallituksen päättämään tarkemmin toimintojen siirtojen ehdoista. Valtuuston päätöksestä on tehty kunnallisvalitus.

Yhdistymisen tausta

Yhdistymistä selvittänyt työryhmä ehdotti, että organisaatioiden yhdistämisen tavoiteaikatauluksi asetetaan 1.1.2017. Tavoiteaikataulu osoittautui liian tiukaksi käytännön toteuttamisen kannalta.

Turun kaupunki on strategiassaan määritellyt tarjoavansa laadukkaita ja helposti saatavia palveluja hyvällä palveluasenteella. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin uudessa strategiassa ytimessä on asiakas ja palveluiden laatu. Tutkimusnäyttö muualta Suomesta vahvistaa strategioiden palvelunäkemystä: rakentamalla mielenterveyspalvelut asiakaslähtöisesti, asiakkaan tarvetta kuunnellen ja nopea avunsaanti varmistaen pystytään ehkäisemään yhteiskunnasta syrjäytymistä, tukemaan työkykyisenä säilymistä sekä vähentämään psykiatrisen sairaalahoidon kustannuksia.

Yhdistämistarpeen taustatekijöinä ovat:

- maantieteellisesti suhteellisen pienen maakunnan alueen kahdella suurella psykiatrian julkisen sektorin toimijalla oli paljon päällekkäisiä toimintoja, mikä lisäsi psykiatrian kokonaiskustannuksia,

- kummankaan toimijan omat resurssit yksinään  eivät riittäneet nykypsykiatrian edellyttämiin helposti saataviin matalan kynnyksen palveluihin eivätkä sairausryhmäkohtaiseen hoidon erikoistumiseen,

- avohoidon jonot olivat pitkiä ja

- organisaatiot kilpailivat keskenään samoista henkilöstöresursseista ja osaoptimointia esiintyi.

Hankkeen toiminnalliset ja taloudelliset vaikutukset ja niiden seuranta

Yhdistymistä on jatkovalmisteltu viranhaltijoista muodostuvassa työryhmässä kevään 2016 aikana. Työryhmässä on todettu, että fuusioprosessi muodostuu kolmesta vaiheesta.

Organisatorinen yhdistäminen on ensimmäinen vaihe, ja sen olisi tarkoitus toteutua 1.5.2017 lukien. Toisessa vaiheessa kehitetään yhdistyneessä organisaatiossa toimintaa ja hoitoprosesseja, parannetaan laatua ja selkiytetään palvelurakennetta. Tämä vaihe kestää arviolta vuoteen 2020 saakka, jolloin uuden psykiatriatalon on kaavailtu valmistuvan. Uuden psykiatriatalon myötä siirrytään kolmanteen vaiheeseen eli maakunnalliseen palvelujärjestelmään.

Ensimmäinen vaihe          

Yhdistyminen on suunniteltu toimeenpantavaksi 1.5.2017 siten, että Turun hyvinvointitoimiala luovuttaa liikkeenluovutuksena kaupungin nykyiset psykiatrisen erikoissairaanhoidon yksiköt ja näiden käyttämät psykologit sairaanhoitopiirille. Henkilöstö siirtyy tällöin vanhoina työntekijöinä ja lähtökohtaisesti nykyisin palvelussuhteen ehdoin.

Yhdistyminen on tarkoitus toteuttaa siten, että Turun kaupungilta siirtyvät toiminnot muodostavat alkuvaiheessa yhden tulosyksikön sairaanhoitopiirin organisaatiorakenteessa (”Turun psykiatrian tulosyksikkö”). Edellä kuvatulla ratkaisulla turvataan siirtymävaiheessa, etteivät Turun kaupungin kustannukset siirtyvien palvelujen osalta kasva siirron seurauksena. Jo siirron ensimmäisen vuoden aikana on mahdollista tavoitella yli 1 M€ säästöjä. Merkittävän osan tästä muodostaa akuuttiosastojen yhdistäminen. Mikäli tämä ei toteudu vielä v. 2017 aikana, säästöpotentiaali siirtyy seuraaville vuosille.

Palveluiden kehittäminen toisessa ja kolmannessa vaiheessa

Palvelurakenteen kehittäminen aloitetaan heti fuusion toimeenpanon jälkeen.  Tällä hetkellä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja Turun kaupungin psykiatrisen hoitojärjestelmän pirstoutunut rakenne ei mahdollista nykyaikaisen psykiatrisen hoidon toteuttamista. Hoitojärjestelmän rakenteellinen uudistaminen on välttämätöntä potilaiden hoidon laadun kohottamiseksi sekä kustannustehokkuuden parantamiseksi. Tämän johdosta on katsottu, että jatkossa toiminta tulisi organisoida oire- ja diagnoosipohjaisiin kokonaisuuksiin.

Osastohoito on tarkoitus keskittää kokonaisuudessaan Turkuun. Osastohoidon keskittämisen myötä vapautetaan resursseja avohoidon käyttöön ja uudenlaisten liikkuvien / jalkautuvien toimintamallien kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Tämä mahdollistaa nykyistä tehokkaamman matalan kynnyksen palvelujen sekä oikea-aikaisen ja toimivan hoidon porrastuksen järjestelmän hyödyntämisen.

Psykiatrisen erikoissairaanhoidon avohoitoa toteutettaisiin sekä Turusta käsin että alueellisesti keskitetyistä toimipisteistä yhtenäisten toimintaprosessien / hoitolinjojen mukaisesti.  Alueelliseen toimintaan osallistuvat tarpeen mukaan myös keskitetyn toimipisteen erikoistuneet työryhmät konsultoimalla, ohjaamalla tai myös osallistumalla suoraan potilastyöhön. Yhtenäisillä, hoitolinjoittain organisoiduilla toimintakäytännöillä kohennetaan toiminnan laatua ja potilasturvallisuutta.

Lähtökohtaisesti Turun toimipisteeseen, uuden kiinteistön yhteyteen sijoitettaisiin keskitettävien erikoispoliklinikoiden toiminnot. Toimipisteestä tarjottaisiin hoitolinjoittain vaikeimpien ja harvinaisimpien sairauksien vaativinta hoitoa. Muissa Varsinais-Suomen alueen toimipisteissä tarjottaisiin yleisimpien sairauksien näyttöön perustuvaa hoitoa. Psykiatrinen avohoito kokonaisuudessaan organisoitaisiin niin, että osaaminen saadaan koko alueen käyttöön (mahdollinen sivutoimipisteiden/satelliittien tarve, alueelliset vastaanottotilat jalkautuvalle toiminnalle sekä yhteistyön organisointi alueen perustason päihde- ja mielenterveystyön toimijoiden kanssa).

Jo ennen keskitettyjen toimintojen rakennuksen valmistumista organisaatiot yhdistämällä käynnistetään toimintakäytäntöjen kehittäminen ja yhtenäistäminen, jossa hyödynnetään em. hoitolinjapohjaiseen malliin perustuvia periaatteita.

Kaikkien omistajakuntien maksuosuuksiin tulee vaikuttamaan alenevasti mahdollisuus vähentää osastohoitona toteutetun hoidon määrää. Varsinais-Suomen alueen mielenterveys- ja päihdepalveluissa on n. 1494 henkilötyövuotta, joista lähes 60 % on laitoshoidossa. Refinement-selvityksessä todettiin Varsinais-Suomen maakunnan nykyisessä psykiatrisen hoidon kokonaisuudessa ongelmaksi palvelujärjestelmän resurssien jakautuminen edelleen laitospainotteisesti, hoidon eriarvoisuus Varsinais-Suomen eri alueilla, arjen tuen ja kotiin vietyjen palvelujen riittämättömyys. Viimeksi mainittu on johtanut tehostettujen asumispalveluiden suureen tarpeeseen ja vertailumaakuntia raskaampaan kustannuspohjaan.

Luomalla uusi palvelukokonaisuus, jossa panostetaan voimakkaasti kotiin vietäviin palveluihin, etäpalveluihin, palvelujärjestelmän laadukkaaseen koordinaatioon (mm. päällekkäisen tutkimisen ja viiveiden estämiseksi) ja akuutti- ja avohoidon helppoon saatavuuteen ehkäistään, lyhennetään ja vähennetään psykiatrisista sairauksista johtuvaa työkyvyttömyyttä. Samalla kalliin osastohoidon ja asumispalveluiden tarve vähenee. Tutkimusnäytön mukaan nimittäin nopea hoitoon pääsy vähentää kokonaiskustannuksia ja nopeuttaa töihin paluuta. Laitoshoitoa keventämällä, hajanaista palveluverkostoa yhtenäistämällä ja perusteetonta kuntakohtaista vaihtelua karsimalla tulisi voida merkittävästi parantaa palveluita ja keventää kuntien maksuosuutta. Esimerkiksi Eksotessa toteutettu laaja palveluintegraatio ja tämän mahdollistama palvelujen seurattavuus on johtanut palveluiden huomattavasti parantuneeseen saatavuuteen ja merkittäviin kustannussäästöihin: mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden palveluasumisen kulut ovat vähentyneet 30 prosenttia, päihdepalvelujen ostot ovat vähentyneet yli 80 prosenttia, psykiatristen osastojenpaikkaluku on vähentynyt 60 prosenttia ja vastentahtoiset toimenpiteet ovat vähentyneet yli 90 prosenttia.

Seuranta

Yhdistymisen jälkeen tulee turkulaisten saamien psykiatristen palveluiden säilyä vähintään nykyisellä tasolla. Keskeistä on varmistaa yhteistyö ja palveluketjujen toimivuus Turun kaupungin hyvinvointitoimialan kanssa. Liitteenä 3 on kuvattu nykyiset pääasialliset Turun psykiatrian yksikköjen toteuttamat palvelut sekä se, miten yhteistyö yhdistämisen jälkeen tulee toteuttaa.

Hankkeen yksityiskohtaiset tavoitteet ja niiden seuranta:

TavoiteSeurantamittarit turkulaisten potilaiden osalta ja seurantaväli
Yhtenäisen, potilaslähtöisen, peruspalveluita tukevan mielenterveyspalvelujärjestelmän luominen

1.   Annettujen konsultaatioiden määrän lisääntyminen, 3kk

2.   Peruspalvelujen yhteydessä toteutuneiden psykiatrian käyntien lisääntyminen, 3 kk

3.   Hoidon keskimääräisen  odotusajan (hoitotakuutilasto) lyheneminen, 3 kk

4.   Osastohoitopäivien vähentyminen.

Kriittisen massan saaminen organisaation kokoon, jotta pystytään ottamaan käyttöön etäpalveluita ja muita palvelulaatua ja kustannusvaikuttavuutta kehittäviä nykyaikaisia hoitomenetelmiä5.   Sähköisten etäpalveluiden käynnistyminen v. 2018
Avohoitopalveluiden tuottamisen painopisteen siirtyminen alueellisiin, helposti saataviin matalan kynnyksen palveluihin, jotka tarpeen mukaan jalkautuvat niitä tarvitseville-      mittarit 1-3
Vaikeimpien ja harvinaisimpien sairauksien spesifisen avohoidon tuottaminen keskitetyillä erikoispoliklinikoilla6.   Erikoispoliklinikkojen käyntimäärän lisääntyminen, 3 kk
Päällekkäisten toimintojen karsiminen7.   Uusi yhdistetty organisaatio toiminnassa 1.1.2018
Riittävän erikoisosaamisen varmistaminen ja toiminnallisten, diagnoosipohjaisten hoitolinjojen kehittäminen potilaan iästä riippumatta

8.   Diagnoosipohjaisten hoitolinjojen käyttöönotto vuosina 2018-2020

-      mittarit 5-6

Potilaiden siirtymisen väheneminen organisaation eri yksiköiden välillä, mikä parantaa hoidon jatkuvuutta ja vähentää kustannuksia9.   Mittari 8.
Houkutteleva iso organisaatio, jossa ovat hyvät työkierto- ja kouluttautumismahdollisuudet. Tämä todennäköisesti lisää työpaikan houkuttelevuutta ja parantaa rekrytointia.  Uusi huolellisesti tuotteistettu organisaatiostatus lisää kilpailukykyä myös valtakunnallisilla työmarkkinoilla. Kielitaitovaatimuksia pystytään painottamaan rekrytoinnissa aiempaa enemmän10. Lääkäreiden ostopalvelukustannusten väheneminen, 12 kk
Uusien yhteisten sairaala- ja muiden keskitettyjen tilojen valmistuttua henkilöstöresurssien käytön kustannusvaikuttavuuden paraneminen ja ulkopuolisten vuokratilojen tarpeen merkittävä vähentyminen11. Avohoidon henkilöstön %-osuuden lisääntyminen koko henkilöstöstä, 12 kk
Kustannukset12. Psykiatriasta Turulle aiheutuvan kustannuksen vähentyminen, 12 kk

Taloudelliset vaikutukset luovutuksen yhteydessä

Liikkeenluovutuksen yhteydessä kaupungille jäävästä leasing-omaisuudesta koituu  työasemien osalta noin 65.000 euron kustannus kaupungille, mikäli työasemia ei pystytä käyttämään kaupungin muissa toiminnoissa. Tulostimet jäävät niin ikään kaupungille. Tulostimien osalta ei koidu kustannuksia.

Henkilöstö

Liikkeen luovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki, laki kunnallisesta viranhaltijasta sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa.

Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Saman pykälän 2 momentin mukaan liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2) luovutuksen syyt;

3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Kaupunginhallitus on käsitellyt 25.10.2010 § 554 kaupungin omien toimintojen ulkoistamiseen liittyvät henkilöstöä koskevat periaatteet. Päätöksen mukaisesti kaupungin toimintojen ulkoistaminen toteutetaan liikkeenluovutusta koskevien oikeusohjeiden mukaisesti ja siirtyvän henkilöstön osalta noudatetaan seuraavia periaatteita:

Kaupunki ei takaa siirtyvälle henkilöstölle oikeutta palata kaupungin palvelukseen eikä erityistä irtisanomissuojaa.

Kaupungin toimintoja ulkoistettaessa:

a) kaupunginhallitus päättää tapauskohtaisesti sisällytetäänkö tarjouspyyntöön siirtyvän henkilöstön asemaa koskevia ehtoja, tai

b) kaupunginhallitus päättää, että tarjouspyyntöön sisällytetään siirtyvän henkilöstön eläke-etuuksiin liittyvä ehto, jonka mukaan palveluntarjoaja järjestää siirtyville henkilöille kunnallisen eläkelain tasoisen eläkkeen ottamalla tarvittaessa lisäeläkkeet.

Mahdollisista henkilöstösopimuksista neuvotellaan erikseen.

Näitä periaatteita tulee noudattaa myös tässä liikkeenluovutuksessa.

Henkilöstösopimuksesta on neuvoteltu 1.9.2016 ja 4.10.2016. Työnantajan lisäksi neuvotteluosapuolina ovat olleet pääsopijajärjestöjen edustajina Turun yhteisjärjestö JHL ry, JUKO ry, Super ry, Tehy ry, Jyty ry. Asiaa on myös käsitelty hyvinvointitoimialan yhteistoimintaelimessä.

Luonnos henkilöstösopimuksesta on liitteenä 4.

Luovutettavalla psykiatrisella sairaanhoidolla on ollut 368 vakanssia. VSSHP sitoutuu omassa päätöksenteossaan perustamaan liikkeenluovutuksen edellyttämät 368 vakanssia toimintojen turvaamiseksi. Siirtyvien työntekijöiden kokonaismäärä on noin 361 täyttämättömien vakanssien vuoksi.

Yhteistoimintamenettely  

Liiketoiminnan luovutusta on käsitelty useaan otteeseen hyvinvointitoimialan sekä palvelualueen yhteistoimintaelimessä. Yhteistyötoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 21.6.2016 § 43 sekä työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain mukaisessa menettelyssä 25.10.2016 § 64. Yhteistyötoimikunta totesi, että eläkevastuut liikkeenluovutuksen yhteydessä tulee selvittää ennen päätöksentekoa. Yhteistyötoimikunta totesi myös, että työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain mukainen yhteistoimintavelvoite on tällä käsittelyllä toteutettu.

Vuokrasopimukset

Liikkeenluovutussopimus on valmisteltu valtakunnallisen sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen valmisteluvaiheessa. Sopimuksen valmisteluhetkellä ei ole varmuutta siitä, miten ja millä aikataululla sote-uudistus toteutuu.

Luovutussopimuksessa Turun kaupunki siirtää 31.12.2030 asti voimassa olevat luovutettavaan toimintaan liittyvät Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n omistamien rakennusten vuokrasopimukset sellaisinaan VSSHP:lle. Lisäksi kaupunki solmii VSSHP:n kanssa kaksi uutta vuokrasopimusta toimitiloista, jotka ovat olleet luovutettavan toiminnan käytössä sisäisillä sopimuksilla ja jotka Turun kaupunki omistaa.

Mikäli sote-uudistus toteutuu valmisteluvaiheessa vallitsevan käsityksen mukaisesti, siirtyvät vuokrasopimukset VSSHP:ltä maakunnalle ja siltä valtakunnalliselle kiinteistöpalvelukeskukselle 1.1.2019 alkaen.

Tyksin kantasairaalan alueelle on tarkoitus rakentaa tilat uudelle psykiatriselle sairaalalle palvelemaan koko Varsinais-Suomen alueen psykiatrista hoitoa. Uudet tilat korvaavat valmistuessaan muun muassa Mäntymäen sairaala-alueella nykyisin psykiatrian käytössä olevat tilat.

Luovutussopimuksessa on huomioitu se, ettei uusien psykiatrian tilojen valmistumisen jälkeen synny tilannetta, jossa VSSHP:n tai muun alueellisen toimijan vastuulla olisivat sekä uusien psykiatrian tilojen kustannukset että Mäntymäen sairaala-alueen nykyisin psykiatrian käytössä olevien tilojen kustannukset. Tästä syystä Turun kaupunki sitoutuu luovutussopimuksessa siihen, että Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n em. vuokrasopimukset voidaan siirtää VSSHP:lta takaisin Turulle tilanteessa, jossa

a) uusi psykiatrinen sairaalarakennus on valmistunut ja

b) liikkeenluovutuksella siirretyt Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:n vuokrasopimukset eivät ole siirtyneet kolmannelle osapuolelle, jolle palvelujen järjestämisvastuu on kaavailtu siirtyvän lain nojalla.

Tällainen tilanne voi tulla kyseeseen, mikäli suunniteltu maakuntauudistus jää toteutumatta kokonaan tai osittain. Sitoumuksella ehkäistään myös se, ettei Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy joudu alaskirjaamaan vuokrasopimuksista kaavailtuja tuloja.

Eläkemenoperusteiset maksut

Siirtyvän toiminnan osalta eläkemenoperusteisia maksuja ei siirretä sairaanhoitopiirille.

Eläkemenoperusteisten maksujen suuruus on ollut vuonna 2014 832.677,88 euroa, vuonna 2015 763.934,65 euroa ja vuonna 2016 arviolta 715 000 euroa. Jatkossa sairaanhoitopiirin psykiatrisen toiminnan talousarvion laadinnassa otetaan huomioon, että eläkemenoperusteisia maksuja ei ole siirretty Turun kaupungilta sairaanhoitopiirille. Luovutuksen jälkeen sairaanhoitopiirin Turun kaupungilta kuntaosuuksina laskuttamat psykiatriseen sairaanhoitoon liittyvät kustannukset lisättynä Turun kaupungilta siirtyneeseen toimintaan kohdistuvilla eläkemenoperusteisilla maksuilla eivät siten saa ylittää Turun kaupungin nykyisiä siirtyvään toimintaan kohdistuvia kustannuksia. Kustannukset voivat nousta, mikäli kustannusten nousu johtuu parantuneesta palvelutasosta, yleisestä kustannustason noususta tai turkulaisten lisääntyneestä palvelujen käytöstä.

Perusteluna sille, että maksuja ei siirretä, on yleinen liikkeenluovutuksia koskeva periaate, jonka mukaan luovuttaja vastaa kustannuksista, joiden syntyperuste on ennen liikkeenluovutusta. Vastuut eivät myöskään siirry ilman erillisen sopimuksen tekemistä ja tällaisen sopimuksen tekemiselle on haastavaa löytää perustetta huomioiden muun muassa Kevan ohjeistus sekä sairaanhoitopiirin palveluiden omakustannushinnoittelu.

Päätöksentekotasot

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala sekä VSSHP esittävät liikkeenluovutusta toteutettavaksi 1.5.2017.

Turun kaupungin VSSHP:lle luovutettavan omaisuuden ja toiminnan omistus-, hallinta ja käyttöoikeudet siirtyvät yhtiölle luovutushetkellä. Henkilöstö, joka kuuluu siirtyvään kokonaisuuteen, siirtyy.

Liikkeenluovutuksen osalta ratkaisevaa on tilanne luovutushetkellä. Päätös luovutuksineen on ehdollinen, edellytyksellä, että VSSHP vastaanottajana hyväksyy luovutuksen.

Luovutussopimus liitteineen on esityksen liitteenä 5. Täsmennysten tarpeesta johtuen kaupunginjohtaja tulisi oikeuttaa tekemään liikkeenluovutussopimukseen ja sen liitteisiin tarpeellisia lisäyksiä, muutoksia ja tarkennuksia.

Liikkeenluovutukseen liittyy monia tietojärjestelmiin ja tiedonsiirtoon liittyviä toimenpiteitä, joiden toteuttaminen luovutushetkellä ei ole mahdollista. Potilaiden hoidon turvaamiseksi osa toimenpiteistä vaatii etukäteisvalmistelua ja osa toiminnoista voidaan toteuttaa vasta luovutuksen jälkeen. Tästä syystä ns. siirtymävaihe tietojärjestelmien ja tietojen käsittelylle, joka alkaa välittömästi kaupunginvaltuuston liikkeenluovutukseen liittyvien sääntömuutosten ja vuokrasopimusten hyväksymisen jälkeen ja joka päättyy 30.6.2017, on tarpeen. Siirtymäkauden aikana tietojärjestelmien muutostyöt ja tarvittavien tietojen käytettävyys toteutetaan yhteistyössä Turun kaupungin, Medbit:n ja VSSHP:n kanssa. Siirtymävaiheen aikana, ennen liikkeenluovutusta, voidaan ryhtyä luovutuksen edellyttämiin toimenpiteisiin, joita ovat mm. uusien työasemien ja tulostimien asennus ja käyttöönotto, VRK-korttien päivitykset, VSSHP:n tietoverkon asentaminen ja käyttöönotto, käyttäjätunnusten luonti, alueellisen potilastietojärjestelmän toteuttamisen aloittaminen, ajanvarausten sekä HR-tietojen siirron aloittaminen sekä uusien toimintatapojen ja järjestelmien koulutus. Liikkeenluovutuksen jälkeen voidaan toteuttaa mm. nykyisten työasemien ja tulostimien poistaminen, Turun verkon purkaminen onnistuneen käyttöönoton jälkeen (verkkolaitteet yms.) ja vanhojen käyttäjätunnusten deaktivointi.

Liite 1Väliraportti 13.1.2016

Liite 2Kielellisten vaikutusten arviointi 4.8.2016

Liite 3Turkulaisten psykiatrisen erikoissairaanhoidon palvelutason varmistaminen psykiatrian liikkeenluovutuksessa

Liite 4Henkilöstösopimus (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17, 18 ja 20 kohdat)

Liite 5Luovutussopimus liitteineen

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että Turun kaupunki luovuttaa psykiatrian erikoissairaanhoidon toiminnot ja henkilöstön liikkeenluovutuksella Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille 1.5.2017 lukien liikkeenluovutussopimuksessa kuvatussa laajuudessa ja ehdoin,

että henkilöstösopimus merkitään tiedoksi,

että liitteenä oleva liikkeenluovutussopimus ja sen liitteet hyväksytään,

että päätös luovutuksineen on ehdollinen seuraavilla edellytyksillä:

- VSSHP vastaanottajana hyväksyy luovutuksen ja luovutukseen liittyvät vuokrasopimukset sekä tulevan tontin 853-1-36-5 (ns. Mikron tontti) maanvuokrasopimuksen ja tontilla olevaa rakennusta koskevan luovutuskirjan

- kaupungin tontin 853-1-36-4 (ns. Mikron tontti) etuosto-oikeutta ja siihen liittyvää maanvuokrausta koskevat päätökset ovat saaneet lainvoiman

että kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään toiminnan luovutukseen liittyviin asiakirjoihin tarpeellisia muutoksia, lisäyksiä ja tarkennuksia ja

että luovutusta valmisteleva henkilöstö voi ryhtyä liikkeenluovutuksen edellyttämiin tietojärjestelmiä ja tiedonsiirtoa koskeviin toimenpiteisiin välittömästi sen jälkeen kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt liikkeenluovutukseen liittyvät sääntömuutokset ja vuokrasopimukset. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tpvHyvinvointitoimiala
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tiedRandell Aleksi


Liitteet:

Kh § 36
Liite 1:Väliraportti 13.1.2016
Liite 2:Kielellisten vaikutusten arviointi 4.8.2016
Liite 3:Turkulaisten psykiatrisen erikoissairaanhoidon palvelutason varmistaminen psykiatrian liikkeenluovutuksessa
Liite 4:Henkilöstösopimus (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17, 18 ja 20 kohdat)
Liite 5:Luovutussopimus liitteineen