Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 146 | 09.08.2016 | 4 | |
Kaupunginhallitus | 329 | 22.08.2016 | 8 |
6205-2016 (001)
Lausunnon antaminen Kårkullan kuntayhtymän vuosien 2017 - 2019 taloussuunnitelmasta
Tiivistelmä: -
Sosterla § 146
Vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja toimialajohtaja Riitta Liuksa 1.8.2016:
Kårkullan kuntayhtymä on kirjeellään 30.5.2016 pyytänyt jäsenkunnilta lausuntoa kuntayhtymän vuosien 2017–2019 taloussuunnitelmaehdotuksesta. Suunnitelma perustuu nykyiseen vuosien 2016−2018 taloussuunnitelmaan. Kuntayhtymän huoltotoimistot ovat käyneet suunnitelman läpi ja päivittäneet sen yhteistyössä jäsenkuntien sosiaalitoimen edustajien kanssa.
Liite 1Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2Taloussuunnitelmaehdotus 2017–2019
Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Turun osuus kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä ja kustannuksista oli vuonna 2015 alle 3 %.
Vuodelle 2017 Turun maksuosuudeksi on budjetoitu yhteensä 1.226.861 euroa, josta suurin osuus koostuu asumispalveluista (noin 560.000 euroa) sekä työ- ja päivätoiminnasta (noin 280.000 euroa). Laitoshoitoon, sisältäen kriisihoidon on vuodelle 2017 varattu noin 360.000 euroa. Turkulaisia asiakkaita Kårkullan asumispalvelujen piirissä on 24, työ- ja päivätoiminnassa 21. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa on kolme turkulaista. Taloussuunnitelmassa päihdehuollon palveluihin on varattu 36 vrk vastaava kustannus (7.846 euroa).
Alla olevaan taulukkoon on koottu Kårkullan taloussuunnitelmassa arvioidut käyttöpäivät ja kustannukset palveluittain vuosille 2016 ja 2017 sekä lisätty toteutuma vuodelta 2015.
Taulukko 1. Turun maksuosuudet vuosina 2016 ja 2017 Kårkullan taloussuunnitelman mukaan sekä toteutuma vuodelta 2015.
Kårkulla samkommun, Turun maksuosuudet | Arvio 2017 | Arvio 2016 | 2015 | |||
Käyttöpäivät | Eurot | Käyttöpäivät | Eurot | Käyttöpäivät | Eurot | |
Kaikki toimintamuodot yht. josta | 11960 | 1 226 861 | 11832 | 1 175 684 | 11874 | 1200731 |
Laitoshoito | 1095 | 361 826 | 1103 | 340 508 | 1125 | 348227 |
Asumispalvelut | 5814 | 559 448 | 5830 | 534 729 | 5516 | 544705 |
Työ- ja päivätoiminta | 4620 | 276 581 | 4295 | 263 563 | 4708 | 281212 |
Perhehoito, tuki ja neuvonta | 395 | 21 161 | 568 | 29 037 | 525 | 26587 |
Hallitus päätti kokouksessaan 26.5.2016, että kaikki kunnalliset hinnat pidetään vuoden 2016 tasolla kuntien haastavan taloudellisen tilanteen sekä yhteiskuntasopimuksen ja jäsenkuntien edellyttämien tehokkuusvaatimusten vuoksi. Tästä huolimatta Kårkullan kriisihoidon maksuja ja kotipäivämaksua on korotettu vuodelle 2017.
Uutta taloussuunnitelmassa on kahden uuden laitoshoitomaksun käyttöönotto kriisihoidossa vuodesta 2017 alkaen: kevyt kriisihoito 650 euroa/vrk ja intensiivinen kriisihoito 850 euroa/vrk. Turulle on arvioitu 30 vrk kumpaakin vuodelle 2017. Korkean vuorokausihinnan vuoksi muutos nostaa Turun osalta laitoshoidon kustannuksia, vaikka käyttöpäivien määrä on laskussa. Muilta osin laitoshoidon vuorokausihinnat ovat 337,82 euroa kuntoutuksesta, 484,32 euroa tutkimuksesta sekä 290,60 euroa laitosasumisesta. Turku toteaa, että kriisihoidon vuorokausihinta tuntuu korkealta verrattuna muualla tapahtuvaan vastaavaan hoitoon, varsinkin kevyen kriisihoidon osalta. Erillinen korkeampi hinta voi olla perusteltua, jos laitoksessa tapahtuva kriisihoito on tavallista laitoshoitoa huomattavasti enemmän moniammatillisia resursseja vaativaa. Kriisihoidon määritelmien tulee olla selkeät ja sen tarve ja käyttö tulee perustella asiakaskohtaisesti.
Kustannusten nousua on myös asumispalveluissa, suoritteiden hienoisesta laskusta huolimatta, mikä selittynee suoritteiden määrän kasvusta korkeimmissa hintaluokissa. Volyymin kasvua esiintyy vain työ- ja päivätoiminnan alemmissa kategorioissa, eli työelämään suuntaavassa toiminnassa, mikä kustannuksina tarkoittaa noin 13.000 euroa. Työ- ja päivätoiminnan järjestämisessä (arbetslivsorienterad/livsorienterad service) tulee edelleen kiinnittää huomiota asiakkaan tuen tarpeeseen ja esimerkiksi siihen, tarvitseeko hän palvelua päivittäin.
Turku suhtautuu edelleen kielteisesti ns. kotipäivän käyttöön. Kyse on lisämaksusta niistä päivistä, jolloin asumispalvelujen asukas oleskelee päiväsaikana asumisyksikössä eikä osallistu esimerkiksi työ- ja päivätoimintaan. Kodin toiminta järjestetään silloin niin, että kaikilla on mielekäs päivä. Lähtökohtaisesti asukkaalla tulee olla mahdollisuus oleskella omassa kodissaan myös päivällä. Erillinen veloitus kotipäivistä vaikeuttaa asumispalvelujen vuorokausihintojen vertailua suhteessa annettuun palveluun. Kotipäivän hinta on myös sama riippumatta siitä, missä maksukategoriassa asumispalvelujen asiakas on. Kotipäivän maksu esitetään korotettavaksi 42,38 eurosta 50 euroon per päivä. Jatkossa kotipäivämaksu veloitetaan vain suunniteltujen poissaolojen ja lomien kohdalla. Turun linjan mukaan hintoja ei tulisi korottaa.
Heikko taloustilanne asettaa Turun kaupungille edelleen erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa sekä tuottavuuden tehostamista. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2017 vuoteen 2016 verrattuna ja että kustannusten tulee noudattaa Turun kaupungin kustannusraamia suunnitelmakaudella.
Turku tarvitsee edelleen erilaisia avohuollon palveluja sekä laitoskuntoutusta ja tutkimusta erityistason hoitoa vaativille kehitysvammaisille henkilöille ruotsinkielellä. Kårkulla on pystynyt vastaamaan tähän tarpeeseen. Kårkullan eri palvelujen piirissä on noin 30 kehitysvammaista turkulaista, joista valtaosa työikäisiä. Asiakasmäärä on pysynyt samalla tasolla useamman vuoden ajan.
Turun kaupungilla on kehitysvammaisten palveluita varten oma neuvola (Paletti), mutta ruotsinkieliset asiakkaat ovat halutessaan voineet käyttää Kårkullan neuvontapalveluja. Ruotsinkielisten henkilöiden mahdollisuus saada kehitysvammahuoltoon liittyvät palvelut äidinkielellään on tärkeää. Turkulaisten asiakkaiden palveluntarve arvioidaan yhdessä Turun vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän tai palvelunohjaajan kanssa. Asiakaskohtaisista erityishuolto-ohjelmien sisällöstä ja niiden muutoksista tulee sopia etukäteen vammaispalveluiden kanssa, samoin muutoksista suoritteiden määrässä tai hinnassa.
Taloussuunnitelmakauden investoinneista Kårkullan kuntayhtymä toteaa, että kuntayhtymä rahoittaa investointinsa omilla lainoilla ja avustuksilla, ei peruspääoman korotuksilla. Kuntayhtymä suunnittelee vain muutamia kokonaan uusia hankkeita vuosiksi 2017–2019. Useimmiten kyse on korvaavista paikoista eikä kokonaan uusista paikoista. Koko kuntayhtymän suoritteiden määrän lisäys vuodesta 2016 vuoteen 2017 on noin 3200.
Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2017 - 2019.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2017 - 2019.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 329
Liite 1Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2Taloussuunnitelmaehdotus 2017–2019
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausuntonaan Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöstä vuosille 2017 - 2019.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKårkulla samkommun
tiedHyvinvointitoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
Liitteet:
Sosterla § 146
Liite 1:Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2:Taloussuunnitelmaehdotus 2017-2019
Kh § 329
Liite 1:Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2:Taloussuunnitelmaehdotus 2017-2019