Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus55017.12.20156

12587-2015 (011)

Turun seudun kehittämiskeskuksen liikkeenluovutuksen valmistelun käynnistäminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallitukselle esitetään, että käynnistetään liikkeenluovutuksen valmistelu, jossa Turun seudun kehittämiskeskuksen toiminnot ja henkilöstö siirretään osaksi Turku Science Park Oy:tä. Turku Science Park Oy:n toiminta järjestetään ja organisoidaan siten, että se parhaalla mahdollisella tavalla kykenee tarjoamaan elinkeinopalveluja sopimuksen varaisesti alueen kunnille.

Kh § 550

Turun Seudun Kehittämiskeskus, yrityspalvelu- ja kehittämiskeskuksen johtaja Niko Kyynäräinen ja kaupunkikehitysryhmä, johtaja Pekka Sundman ja johtava kaupunginlakimies Laura Klami 10.12.2015:

Kuvaus järjestelystä 

Järjestelyn tarkoituksena on, että innovaatio- ja elinkeinopalvelut ovat nykyistä helpommin saavutettavissa. Asiakkaan on mahdollista saada lähes kaikki yritystoimintaan liittyvät palvelut saman katon alta riippumatta siitä, kuka on palvelun tuottaja. Tavoitteena on, että elinkeino- ja innovaatiopalvelut tuotetaan Turun kaupungin strategian mukaan asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.

Turun kaupunki luovuttaisi Turun seudun kehittämiskeskuksen toiminnan Turku Science Park Oy:lle liikkeenluovutuksena. Luovutus käsittäisi Turun kaupungin omistuksessa olevan Turun seudun kehittämiskeskuksen toiminnan sekä sopimuksessa erikseen yksilöidyt varat, velat ja vastuut ja oikeudet sekä Turun seudun kehittämiskeskuksen palveluksessa olevan henkilöstön luovutussopimuksessa määritellyssä laajuudessa.

Turku Science Park Oy on Turun kaupungin konserniohjeessa strategiseksi yhtiöksi määritelty osakeyhtiö, jossa Turun kaupunkikonsernin omistus on noin 88 %. Turku Science Park Oy:n toiminta järjestettäisiin ja organisoitaisiin siten, että se kykenee tarjoamaan elinkeinopalveluja sopimuksen varaisesti alueen kunnille parhaalla mahdollisella tavalla. Palvelut tilaisi Turku Science Park Oy:n tytäryhtiö Turun seudun kehitys Oy, jossa osakkaana lähtökohtaisesti olisivat Turun seudun kehittämiskeskuksen sopimuskunnat sekä Turku Science Park Oy. Neuvottelut ovat osittain avoimia. Perustettavan yhtiön tehtävänä on huolehtia Turun kaupungin sekä osakaskuntien alueella toteutettavien elinkeinopoliittisten palveluiden järjestämisestä.

Kaupunginhallituksen nyt tekemää liikkeenluovutuksen valmistelun käynnistämistä koskevaa päätöstä seuraisi liikkeenluovutusasiakirjojen ja muiden asiaan liittyvien asiakirjojen valmistelu. Neuvottelut pääsopijajärjestöjen kanssa käynnistettäisiin. Kun neuvottelut ja asiakirjat on saatu valmiiksi, kaupunginhallitus päättäisi liikkeenluovutuksesta ja hyväksyisi siihen liittyvät asiakirjat.

Liikkeenluovutusta koskeva asia saatetaan kaupungin yhteistyötoimikunnan käsittelyyn ennen kuin kaupunginhallitus tekee lopullisen päätöksensä asiassa.

Henkilöstösopimuksen ja muiden Turku Science Park Oy:tä koskevien sopimusten osalta asiat saatetaan Turun kaupunginhallituksen konsernijaoston käsittelyyn.  

Asian tausta ja aikaisemmat päätökset

Turun kaupungin talousarviokirjassa (kv 17.11.2014 § 165) on päätetty kaupunginhallituksen kohdalla strategisena tavoitteena, että elinkeino- ja innovaatiopalvelut kootaan yhdeksi palvelukokonaisuudeksi ja yhdistetään yhteen toimitilaan (ICT-taloon).

Turun kaupunginhallituksen konsernijaosto on 31.8.2015 § 68 käsitellyt Turku Science Park Oy:n hallituksen pyytämää Turun kaupungin ennakkonäkemystä tytäryhtiön perustamiselle seudullisten elinkeino- ja innovaatiopalveluiden järjestämistä ja tuottamista varten. Perustettavan uuden yhtiön omistajina tulisivat olemaan TScP (määräysvalta) sekä Turun seudun kunnat. Konsernijaosto on päättänyt ilmoittaa konserniohjeena, että Turku Science Park Oy voi käynnistää tytäryhtiön perustamisen valmistelun siten, että valmistelu prosessissa huomioidaan kaupunginhallituksen myöhemmin tekemä päätös koskien elinkeino- ja innovaatiopalveluiden järjestämisestä Turun seudulla.

Turun kaupungin yhteistyötoimikunta käsitteli kokouksessaan 29.9.2015 § 69 Turun seudun kehittämiskeskuksen tilannekatsausta toiminnan järjestämisestä ja merkitsi tiedoksi yrityspalvelu- ja kehittämiskeskuksen johtaja Niko Kyynäräisen esityksen Turun seudun kehittämiskeskuksen toiminnan järjestämisestä

Henkilöstö

Liikkeenluovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki (55/2001), laki kunnallisesta viranhaltijasta (304/2003) sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (449/2007). Henkilöstön siirtymisessä noudatetaan liikkeenluovutusta koskevia lakeja ja oikeuskäytäntöä.

Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Saman pykälän 2 momentin mukaan liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2) luovutuksen syyt;

3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Kaupunginhallituksen 25.10.2010 § 554 päätöksen mukaisesti kaupungin toimintojen ulkoistaminen toteutetaan liikkeenluovutusta koskevien oikeusohjeiden mukaisesti ja siirtyvän henkilöstön osalta noudatetaan seuraavia periaatteita:

”Kaupunginhallitus päättää, että kaupungin toimintojen ulkoistaminen toteutetaan liikkeenluovutusta koskevien oikeusohjeiden mukaisesti ja siirtyvän henkilöstön osalta noudatetaan seuraavia periaatteita:

Kaupunki ei takaa siirtyvälle henkilöstölle oikeutta palata kaupungin palvelukseen eikä erityistä irtisanomissuojaa.

Kaupungin toimintoja ulkoistettaessa

a) kaupunginhallitus päättää tapauskohtaisesti sisällytetäänkö tarjouspyyntöön siirtyvän henkilöstön asemaa koskevia ehtoja, tai

b) kaupunginhallitus päättää, että tarjouspyyntöön sisällytetään siirtyvän henkilöstön eläke-etuuksiin liittyvä ehto, jonka mukaan palveluntarjoaja järjestää siirtyville henkilöille kunnallisen eläkelain tasoisen eläkkeen ottamalla tarvittaessa lisäeläkkeet.

Mahdollisista henkilöstösopimuksista neuvotellaan erikseen.”

Näitä periaatteita noudatetaan myös tässä liikkeenluovutuksessa.

Henkilöstösopimus tehdään yhtiön ja pääsopijajärjestöjen välillä. Turun kaupunki ei ole sopimuksessa osapuolena.

Seudullinen elinkeinoyhteistyö

Nykyinen elinkeinosopimus tuli voimaan 1.1.2011. Sopimuksen tarkoittama yhteistyö perustuu kuntien väliseen yhteiseen tahtoon edistää yhdessä Turun seutukunnan kuntien menestystä. Elinkeinoyhteistyö perustuu itsenäisten kuntien keskinäiseen kumppanuuteen.

Yhteistyöhankkeet toteutetaan tapauskohtaisesti joko seutukunnan kaikkien kuntien tai joidenkin kuntien tai kuntayhtymien välillä.

Elinkeinoyhteistyö muodostuu kolmesta kokonaisuudesta:

1.    Markkinointi

2.    Yrittäjyyden edistäminen

3.    KOKO-ohjelman täytäntöönpano

TEM:n rahoittama KOKO-ohjelma Turun seudulla on loppunut vuonna 2013 ja tilalle on tullut Innovatiiviset kaupungit INKA-ohjelma sekä Avoimet ja ketterät kaupungit 6Aika-ohjelma.

Liitteenä oleva sopimus Turun seudun elinkeinoyhteistyöstä on perusasiakirja, jolla Kaarinan, Liedon, Maskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Paimion, Raision, Ruskon, Sauvon ja Turun kunnat sopivat yhteistyönsä tavoitteista, periaatteista, kustannusten jaosta ja organisaatiosta. Palvelusopimuksessa määritellään Turun seudun elinkeinosopimuksen mukaisten elinkeinopalveluiden pääperiaatteet ja kuntien rahoitusosuuksien määräytymisperusteet.

Innovaatiopalveluiden järjestäminen Turussa ja yrityspalveluiden kehittäminen

Turun Seudun Kehittämiskeskuksen hallitus päätti kokouksessaan 11.6.2014 käynnistää Turun Seudun Kehittämiskeskuksen ja Yrityspalvelupiste Potkuriin liittyvät uudelleenjärjestelyt. Pohjana toimi turkulaisten korkeakoulujen kanssa 16.6.2014 solmittu sopimus innovaatiopalveluiden järjestämisestä ja yrityspalveluiden kehittäminen.

Tarkoituksena on tiivistää elinkeinopalvelujen tuottajien yhteistyötä ja muodostaa toiminnoista yhden toiminnallisen kokonaisuuden Turku Science Parkin alueelle. Uudelleenjärjestelyjen tavoitteena on luoda koko Turun seutua palveleva, helposti saavutettava ja laadukas yritys- ja innovaatiopalvelujen keskittymä.

Turun seudun tavoitteena on omalla toiminnallaan sekä yhteistyössä yliopistojen ja muiden kumppanien kanssa kehittää toimintaympäristöä ja palveluja, jotka tukevat uusien yritysten käynnistämistä, innovatiivisten yritysten syntymistä ja yritysten kasvua sekä uudistumista.  Luomalla uusia rajapintoja, toimintatapoja ja asiakaspolkuja korkeakoulujen tutkimuksen ja elinkeinoelämän välille, voidaan vahvistaa monipuolisen, uusiutuvan ja kilpailukykyisen elinkeinotoiminnan pysyminen ja kehittymisen Varsinais-Suomen alueella.  Samalla voidaan edesauttaa uusien menestystarinoiden ja työpaikkojen syntymistä.  Saattamalla alueen toimijat ja palvelut yhteen voidaan työtä tehdä yhdessä ja saavuttaa toiminnan parempaa vaikuttavuutta sekä synergiaetuja, jotka syntyvät nykyistä paremman työnjaon kautta.

Asiakkaan näkökulmasta palvelukokonaisuudet ovat helpommin saavutettavissa ja palveluprosessit muodostuvat saumattomiksi kokonaisuuksiksi, jossa palvelut tuotetaan yhteistyössä. Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää muodostaa kumppanuuksia yksityisten elinkeino- ja kehittämispalveluja tuottavien yritysten kanssa.

Yritys- ja elinkeinopalvelut koostuvat seuraavista kokonaisuuksista:

1.    Turun seudun kaupunkien ja kuntien itsensä tuottamat yritys- ja elinkeinopalvelut.

2.    Turun alueella muiden kumppaneiden tuottamat yritys- ja elinkeinopalvelut ml.yksityiset palveluntuottajat

3.    Alueen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiopalvelut

Liikkeenluovutuksen yhteydessä on tarpeen uudistaa Turku Science Park Oy:n strategiaa. Ehdotus organisaatio- ja johtamismalliksi saatetaan Turun kaupunginhallituksen konsernijaoston päätettäväksi myöhemmässä vaiheessa.

Liite 1Elinkeinosopimus

Liite 2Palvelusopimus

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun seudun kehittämiskeskuksen uudelleenorganisoinnin valmistelua jatketaan liikkeenluovutusvaihtoehdon pohjalta.

Liikkeenluovutusta koskeva asia saatetaan kaupungin yhteistyötoimikunnan käsittelyyn ennen kuin kaupunginhallitus tekee lopullisen päätöksensä asiassa.

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan elinkeinosopimuksen ja liitteenä 2 olevan palvelusopimuksen ja oikeuttaa kaupunginjohtajan tekemään sopimuksiin tarvittavia tarkennuksia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tiedTurun Seudun Kehittämiskeskus
tpvRandell Aleksi
tiedSundman Pekka


Liitteet:

Kh § 550
Liite 1:Elinkeinosopimus
Liite 2:Palvelusopimus