Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus49109.11.20151

8049-2015 (065, 021)

Lipunmyyntijärjestelmä ja siihen liittyvät palvelut

Tiivistelmä: -

Kh § 491

Lakimies Päivi Kynkäänniemi 5.11.2015:

Toimivaltasäännös

Turun kaupungin hallintosäännön Kv 15.12.2014 § 193 kohdan 37.3 §:n mukaisesti, mikäli hankintaoikaisu tehdään asianosaisen vaatimuksesta, päätöksen tekee kaupunginhallitus, lautakunta tai johtokunta omasta hankintapäätöksestään ja alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä tehdyn hankintaoikaisun johdosta. Oikaisuvaatimus koskee hankinta- ja logistiikkajohtajan hankintapäätöstä, joten päätöksen tekee hallintosäännön mukaisesti kaupunginhallitus.

Hankintaoikaisua koskeva vaatimus:

Lippupalvelu Oy on tehnyt 23.10.2015 hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen hankinta- ja logistiikkajohtajan hankintapäätöksestä 19.10.2015 § 60 vaatien, että Turun kaupunki oikaisee kilpailutuksen tuloksen ja hylkää Lippupiste Oy:n virheellisen tarjouksen.

Lippupalvelu Oy on tehnyt lisäksi asiasta valituksen markkinaoikeuteen. Markkinaoikeuskäsittely on kesken.

Asian tausta:

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus julkaisi 18.9.2015 hankintailmoituksen ja 30.9.2015 korjausilmoituksen Hilma ilmoituskanavassa avoimella menettelyllä suoritettavasta hankinnasta. Kyseessä on palveluhankintoja koskeva käyttöoikeussopimus, eli palvelukonsessio joihin sovelletaan Eu-kynnysarvot alittavia kansallisia kilpailuttamismenettelyjä (laki julkisista hankinnoista 348/2007 § 5). Tarjousten jättöaikaan 14.10.2015 mennessä tarjouksen jättivät Lippupiste Oy ja Lippupalvelu Oy.

Tarjoajan kelpoisuuden arvioinnissa ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnissa todettiin molempien tarjoajien ja tarjousten täyttävän kelpoisuudelle ja tarjoukselle asetetut vaatimukset.

Kolmannessa vaiheessa tarjouksia vertailtiin ja tehtiin valinta.

Lippupiste Oy:n tarjous sai enemmän hinta- ja laatupisteitä ja tarjous oli siten kokonaistaloudellisesti edullisin. Lippupiste Oy valittiin toimittamaan lipunmyyntijärjestelmä ja siihen liittyvät palvelut.

Lippupalvelu Oy:n vaatimusten perustelut:

Toimituskulut: Lippupalvelu Oy esittää oikaisuvaatimuksessaan, että Lippupiste Oy:n verkkosivuillaan ilmoittamat hinnat poikkeavat tarjoushinnoista. Verkkosivuilla ilmoitettuihin hintoihin verrattuna Lippupalvelu Oy:n hinnat ovat edullisemmat. Lippupalvelu Oy esittää lisäksi, että Lippupiste Oy ei ole ilmoittanut tarjouksessaan euron toimitusmaksua internetostoissa ja että tämä summa ei ole mukana Lippupiste Oy:n tarjouksessaan ilmoittamissa hinnoissa.

ALV: Lippupalvelu Oy ilmoittaa oikaisuvaatimuksessaan, että se on ilmoittanut tarjouksessaan asiakkaille kohdistuvat palvelu- ja toimitusmaksut arvonlisäverollisina. Perusteluna Lippupalvelu Oy käyttää sitä, että ne eivät ole toimijakohtaisia tarjoushintoja, vaan Lippupalvelu Oy:n yleiset toimitus- /palvelumaksut. Lisäksi Lippupalvelu Oy perustelee toimintatapaansa kuluttajaviranomaisen ohjeella, että ilmoitetun hinnan tulee sisältää arvonlisävero. Lippupalvelu Oy on kysynyt varausmaksusta ja vastauksessa ei ole mainittu arvonlisäverosta.

Lippujen varaaminen: Lippupalvelu Oy esittää, että Lippupiste Oy ei kykene tarjoamaan tarjouspyynnössä vaadittua lippujen varausmahdollisuutta ja siten Lippupiste Oy:n tarjous ei olisi tarjouspyynnön mukainen.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen johdosta annettu lausunto:

Lippupiste Oy on vastannut Lippupalvelu Oy:n väitteisiin 3.11.2015 antamassaan lausunnossa. Lippupiste Oy vaatii, että Turun kaupunki hylkää oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan, koska oikaisuvaatimus on täysin perusteeton. Lippupiste perustelee vaatimustaan seuraavasti:

Toimituskulut: Lippupalvelu Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämä vertailu ei perustu Lippupiste Oy:n tarjoushintoihin, vaan kuluttajille tarjolla oleviin listahintoihin, joita Lippupiste Oy ei ole tarjouksessaan antanut. Lippupiste Oy ilmoittaa, että Lippupalvelu Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämillä hintatiedoilla ei ole merkitystä tarjousten vertailussa. Lippupiste Oy selventää, että sen tarjouksessa on mukana internetostoihin lisättävä toimitusmaksu, 0,80 € (alv 0%) ja että kaikki asiakkaalta perittävät palvelu- ja toimitusmaksut on tarjouspyynnön mukaisesti sisällytetty hintaliitteeseen. Lippupiste Oy painottaa tarjoushintansa olevan Lippupalvelu Oy:n tarjoushintaa selvästi halvempi.

ALV: Lippupiste Oy toteaa, että hankintamenettelyssä kuluttajaviranomaisen ohjeella ei ole merkitystä. Hankintayksikkö on yksiselitteisesti pyytänyt ilmoittamaan tarjoushinnat arvonlisäverottomina. Lippupiste Oy:n mukaan tarjouspyynnön ohjeistus on ollut selvä, mutta Lippupalvelu Oy ei ole tätä noudattanut, jolloin Lippupalvelu Oy vastaa itse tekemänsä virheen seurauksista. Tarjous on sitova ja velvoittaa tekijäänsä.

Lippujen varaaminen: Lippupiste Oy toteaa, että on totta, ettei Lippupiste Oy:n internet-sivuilla ole tällä hetkellä varausmahdollisuutta. Lippupiste Oy ilmoittaa, että se tulee ottamaan käyttöön emoyhtiöllään monessa maassa käytössä olevan lippujen varausominaisuuden ja että ominaisuus on käytössä tarjouksen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Lippupiste Oy ilmoittaa, että sen tarjous täyttää tarjouspyynnössä määritellyt ehdottomat vaatimukset.

Hankintaoikaisun tutkiminen ja arviointi

Asiassa on edellä esitetyin perustein esitetty kysymys sen arvioinnista, onko hankintapäätös perustunut lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen kun Lippupiste Oy:n tarjous on hyväksytty tarjouspyynnön mukaisena ja tarjoukset on vertailtu tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Lisäksi asiassa on esitetty kysymys tarjouspyynnön selkeydestä.

Hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 46 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran tai palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Vakiintuneen oikeuskäytännön (ks. esim. KHO 5.10.2012 taltionumero 2649, KHO 22.7.2010 taltionumero 1735 ja KHO 19.9.2006 taltionumero 2409) mukaan hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa siihen, että tarjoajien tarjouksissaan esittämät tiedot pitävät paikkaansa, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä. Tarjoajalla ei vielä tarjouksen tekohetkellä täydy olla valmiuksia toimittaa tarjouspyynnön mukaisia tuotteita tai palvelua (ks. esim. KHO 3.4.2014 taltionumero 1046). Tarjoajat vastaavat tarjoustensa sisällöstä.

a) Toimituskulut:

Tarjousvertailussa ei voida huomioida Lippupalvelu Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämin tavoin tarjoajan verkossa julkaisemia hintoja. Lippupiste Oy on selvittänyt lausunnossaan 3.11.2015, että se sitoutuu tarjouksessaan antamiin hintoihin ja että se on ilmoittanut hinnat tarjouksen hintaliitteellä tarjouspyynnön mukaisesti. Lippupiste Oy:n tarjouksessa tai lausunnossa ei ole tullut esille seikkoja, jotka olisivat antaneet hankintayksikölle perustellun aiheen epäillä, etteivätkö hinnat vastaisi tarjouspyyntöä.

b) Arvonlisäverottoman hinnan ilmoittaminen

Lippupalvelu Oy on ilmoittanut oikaisuvaatimuksessaan ilmoittaneensa palvelu- ja toimitusmaksut tarjouksessaan arvonlisäverollisena. Lippupalvelu Oy perustelee asiaa sillä, että arvonlisäveron ilmoittamisesta ei ole mainittu Lippupalvelu Oy:n varausmaksuun liittyvän kysymyksen yhteydessä sekä sillä, että kuluttajaviranomaisten mukaan hinta tulee ilmoittaa kuluttajalle arvonlisäverollisena.

Tarjoajan tulee ilmoittaa hinnat hankintayksikön tarjouspyynnössä antamien vaatimusten ja ohjeiden mukaisesti. Kuluttajaviranomaisten ohjeistuksella ei ole merkitystä tarjoushintaa ilmoitettaessa. Alla ovat Lippupalvelu Oy:n oikaisuvaatimuksessa mainitsema kysymys ja vastaus. Lippupalvelu Oy on esittänyt hankintayksikölle kysymyksen hankintamenettelyn kysymysvaiheessa ja vastaukset määräaikaan mennessä saapuneisiin kysymyksiin on annettu tarjouspalveluportaalin välityksellä kaikille kysyjille. Lippupalvelu Oy on esittänyt kysymyksen varausmaksujen huomioimisesta, se ei ole esittänyt kysymystä hinnan ilmoittamisesta arvonlisäverollisena.

Kysymys: Miten hintalomakkeessa oleva varausmaksu määritellään/huomioidaan jakelukanavittain?

Vastaus: Mikäli varausmaksu on käytössä jossakin tai joissakin jakelukanavissa tulee kenttään antaa korkein asiakkaalta perittävä varausmaksu (€/kpl). Tämä on tarkennus tarjouspyyntöön.

Tarjouspyynnön kohdan 6, Hinta ja kaupalliset ehdot, ensimmäisessä kappaleessa on annettu ohjeet hintojen ilmoittamiselle:

”Tarjoushinnat tulee ilmoittaa kiinteinä, arvonlisäverottomina ja niiden tulee sisältää kaikki

korvaukset ja kulut (korvaukset työssä tarvittavien välineiden, tietokoneiden, ohjelmien, kojeiden käytöstä, tulostuksesta, dokumentoinnista, matka-, majoitus- ja päivärahakorvaukset, kulut, jotka tarjoaja maksaa ulkopuolisille, materiaali- ja käsittelykustannukset yms.). Hinnat ilmoitetaan euroina. Toimittaja ei myöskään ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta.”

Lisäksi tarjouspyynnön hintaliitteellä (liite 2) on ilmoitettu tarjoajan nimen alapuolella rivillä 6 ohjeena ” Tarjoushinnat (alv 0 %)” ja sen alla rivillä 7 on toistettu yllä lainattu tarjouspyynnön kohdan 6 ohje.

Yllä kuvatun mukaisesti hankintayksikkö on selkeästi ohjeistanut tarjoajia antamaan tarjoushinnat arvonlisäverottomina. Tarjouspyynnössä ei ole epäselvyyttä ja lippupalvelu vastaa tarjouksensa sisällöstä.

c) Lippujen varaaminen:

Lippupiste Oy on sitoutunut tarjouksessaan noudattamaan tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia, minkä lisäksi se on toimittanut tarkentavan lausunnon hankintayksikölle. Lippupiste Oy ilmoittaa lausunnossaan 3.11.2015, että varausmahdollisuus tulee käyttöön tarjouksen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Lippupiste Oy:n tarjouksessa tai lausunnossa ei ole tullut esille seikkoja, jotka olisivat antaneet hankintayksikölle perustellun aiheen epäillä, etteikö tarjous vastaisi tarjouspyyntöä.

Johtopäätös

Edellä mainitun perusteella hankintayksikkö ei ole menetellyt Lippupalvelu Oy:n esittämin tavoin virheellisesti. Lippupalvelu Oy:n hankintaoikaisua koskevat vaatimukset on näin ollen hylättävä.

Liite 1Lippupalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 23.10.2015

Oheismateriaali 1Lippupiste Oy:n lausunto 3.11.2015

EhdotusKaupunginhallitus päättää edellä esitetyin perustein hylätä Lippupalvelu Oy:n hankintaoikaisua koskevat vaatimukset perusteettomina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLippupalvelu Oy
aoLippupiste Oy
tiedMarkkinaoikeus
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKynkäänniemi Päivi
tiedMykrä Timo


Liitteet:

Kh § 491
Liite 1:Lippupalvelu Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 23.10.2015