Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 140 | 11.08.2015 | 6 | |
Kaupunginhallitus | 333 | 17.08.2015 | 9 |
6374-2015 (001)
Lausunto Kårkullan kuntayhtymän vuosien 2016 - 2018 taloussuunnitelmasta (Ht)
Tiivistelmä: -
Sosterla § 140
Vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja toimialajohtaja Riitta Liuksa:
Kårkullan kuntayhtymä on kirjeellään 1.6.2015 pyytänyt jäsenkunnilta lausuntoa kuntayhtymän vuosien 2016–2018 taloussuunnitelmaehdotuksesta. Suunnitelma perustuu nykyiseen vuosien 2015−2017 taloussuunnitelmaan. Kuntayhtymän huoltotoimistot ovat käyneet suunnitelman läpi ja päivittäneet sen yhteistyössä jäsenkuntien sosiaalitoimen edustajien kanssa.
Liite 1Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2Taloussuunnitelmaehdotus 2016–2018
Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Turun osuus kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä ja kustannuksista oli vuonna 2014 alle 3 %. Turku ei ole ostanut Kårkullan päihdehuollon palveluja useampaan vuoteen, mutta siihen on tehty pieni varaus kuntayhtymän taloussuunnitelmassa.
Vuodelle 2016 Turun maksuosuudeksi on budjetoitu yhteensä 1.213.316 miljoonaa euroa, sisältäen päihdehuollon osuus 7.846 euroa (36 vrk). Kårkullan taloussuunnitelmaehdotuksesta on alla olevaan taulukkoon koottu arvioidut käyttöpäivät ja kustannukset palveluittain vuosille 2015 ja 2016 sekä lisätty toteutuma vuodelta 2014.
Taulukko 1. Turun maksuosuudet vuosina 2015 ja 2016 Kårkulla kuntayhtymän arvion mukaan sekä toteutuma vuodelta 2014.
Arvio 2016 | Arvio 2015 | 2014 | ||||
Kårkulla samkommun, Turun maksuosuudet | Käyttö-päivät | Eurot | Käyttö-päivät | Eurot | Käyttö-päivät | Eurot |
Kaikki toimintamuodot yht. josta | 12 057 | 1 213 316 | 11 529 | 1 137 992 | 11 392 | 1 188 567 |
Laitoshoito | 738 | 217 203 | 1 095 | 334 550 | 1 393 | 400 039 |
Asumispalvelut | 6 195 | 654 378 | 5 127 | 478 819 | 4 798 | 470 957 |
Työ- ja päivätoiminta | 4 520 | 304 852 | 4 646 | 287 575 | 4 818 | 299 827 |
Muu (neuvonta) | 532 | 24 707 | 625 | 29 264 | 383 | 17 742 |
Turun osalta on taloussuunnitelmassa arvioitu volyymin kasvua asumispalveluissa, mikä käyttöpäivien perusteella vastaisi kolme asiakasta lisää. Osittain tämä johtuu laitoshoidon vähenemisestä.
Kårkullan kuntayhtymän hallitus päätti kokouksessaan 28.5.2015., että kuntien hinnat saavat nousta keskimäärin enintään 0,9 prosenttia verrattuna vuoden 2015 tasoon. Heikko taloustilanne asettaa Turun kaupungille edelleen erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa sekä tuottavuuden tehostamista. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2016 vuoteen 2015 verrattuna ja että kustannusten tulee noudattaa Turun kaupungin kustannusraamia suunnitelmakaudella. Kaupunginvaltuuston vahvistama ohjeluku vuodelle 2016 tarkoittaa reaalisesti koko toimialan kannalta kustannusten alentamista vuodesta 2015.
Turku tarvitsee edelleen erilaisia avohuollon palveluja sekä laitoskuntoutusta ja tutkimusta erityistason hoitoa vaativille kehitysvammaisille henkilöille ruotsinkielellä. Kårkulla on pystynyt vastaamaan tähän tarpeeseen. Kårkullan eri palvelujen piirissä on tällä hetkellä 30 kehitysvammaista turkulaista, joista kolme laitoshoidossa ja 24 asumispalveluissa. 22 käy työ- ja päivätoiminnassa. Asiakasmäärä on pysynyt samalla tasolla useamman vuoden ajan.
Ruotsinkielisten henkilöiden mahdollisuus saada kehitysvammahuoltoon liittyvät palvelut äidinkielellään on tärkeää. Turun kaupungilla on kehitysvammaisten palveluita varten oma neuvola (Paletti), mutta ruotsinkieliset asiakkaat ovat halutessaan voineet käyttää Kårkullan neuvontapalveluja. Turkulaisten asiakkaiden palveluntarve arvioidaan yhdessä Turun vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän tai palvelunohjaajan kanssa. Asiakaskohtaisista erityishuolto-ohjelmien sisällöstä ja niiden muutoksista tulee sopia etukäteen vammaispalveluiden kanssa, samoin muutoksista suoritteiden määrässä tai hinnassa.
Työ- ja päivätoiminnan järjestämisessä (arbetslivsorienterad verksamhet/livsorienterad service) tulee kiinnittää huomiota asiakkaan tuen tarpeeseen ja esimerkiksi siihen, tarvitseeko hän palvelua päivittäin. Tähän vaatimukseen Kårkulla on vastannut ottamalla käyttöön asumispalveluihin liittyvän tuotteen, kotipäivä hintaan 42 euroa/vrk. Kotipäivä koskee niitä arkipäiviä, jolloin asumisyksiköt tarjoavat asumisen tukea päiväsaikaan ryhmäkotien ja asuntoryhmien asukkaille sekä päiviä, jolloin käyttäjillä on lomaa työ- ja päivätoiminnasta. Kodin toiminta järjestetään silloin niin, että kaikilla on mielekäs päivä.
Turun osalta on taloussuunnitelmaan kirjattu 500 kotipäivää vuodelle 2016, yhteensä 21.189 euroa. Turku esitti viime vuoden lausunnossaan kielteisen kannan tällaisen tuotteen käyttöön. Tarvitaan tarkempaa selvitystä siitä, mitä palvelua kotipäivä käytännössä sisältää. Asumispalveluissa on lähtökohtaisesti varauduttava siihen, että joku asukkaista voi olla kotona päiväsaikaan sairauden tai jonkun muun esteen takia. Asumispalveluntuottajat voivat myös varautua ennalta tiedossa oleviin tilanteisiin, kuten esimerkiksi toimintakeskusten kesäloma-aikaan. Kotipäivien käyttö vaikeuttaa asumispalvelujen vuorokausihintojen vertailua suhteessa annettuun palveluun. Kotipäivän hinta on sama riippumatta asukkaan hoitoluokasta ja kustannukset tilastoidaan erikseen.
Taloussuunnitelmakauden investoinneista Kårkullan kuntayhtymä toteaa, että kuntayhtymä rahoittaa investointinsa omilla lainoilla ja avustuksilla, ei peruspääoman korotuksilla. Kårkullan investointitalousarvio saa kuntayhtymän hallituksen ehdotuksen mukaan olla enintään 6 miljoonaa euroa vuonna 2016. Uudet asumisyksiköt ovat usein muiden rakennuttajien kuin kuntayhtymän toteuttamia, eli kuntien kiinteistöyhtiöt tai paikalliset kehitysvammajärjestöt vuokraavat joko suoraan tai kuntayhtymän kautta huoneistot/asunnot asiakkaille. Useimmiten edellytyksenä on että valtion asuntorahasto ARA osallistuu rahoitukseen.
Kuntayhtymä suunnittelee vain muutamia kokonaan uusia hankkeita vuosiksi 2016–2018. Suurin osa ajankohtaisista hankkeista on eri alueilla tapahtuvia peruskorjaus- ja laajennushankkeita, jotka tarjoavat lähinnä korvaavia paikkoja.
Toiminnassa ja talouden suunnittelussa on otettava huomioon lainsäädännössä käynnissä olevat muutosesitykset. Erityisesti tulevalla sote-ratkaisulla on laajat vaikutukset kuntayhtymän toimintaan, talouteen ja organisaatioon
Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2016 - 2018.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa 5.8.2015:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016 - 2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 333
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausuntonaan Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöstä vuosille 2016 - 2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKårkulla samkommun
Liitteet:
Sosterla § 140
Liite 1:Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyyntö
Liite 2:Taloussuunnitelmaehdotus