Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus27108.06.201510

6338-2015 (043, 010)

Saamisten laskutus- ja perintäohjeet

Tiivistelmä: -

Kh § 271

Johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja:

Kaupunginhallitus on 13.2.2006 § 122 päättänyt voimassaolevat Saamisten laskutusta ja perintää koskevat ohjeet. Tämän jälkeen taloushallinnon tehtävien hoitaminen ja perintätoiminta on annettu ao. toimintaa harjoittaville yhteisöille. Kaupungin toimintamalli on muuttunut ja hallintosääntöä sekä kaupunginhallituksen johtosääntöä on päivitetty. Uusi perintälaki on tullut voimaan 16.3.2013.

Talouden ja rahoituksen vastuualue on päivittänyt saamisten laskutus- ja perintäohjeet. Ohjeista on pyydetty kommentit kaupungin lakiasioista ja hyvinvointitoimialalta. Lisäksi saamisten laskutus- ja perimisohjeet ovat olleet kaupungin talousmatriisin ja lakimatriisin käsittelyssä. Uusissa ohjeissa on huomioitu säädösten muutokset sekä toimintaympäristön ja sääntöjen muutokset. Lisäksi on tehty muita pienempiä tarkennuksia .

Saamisten laskutus ja perimisohjeista on jätetty pois kaikki toimivaltaa koskevat kohdat, jotka kuuluvat johtosääntöihin tai johtosääntöihin lukeutuviin yleissääntöihin. Toimintamalliuudistuksen mukaiset organisaatiorakennenimitykset on myös päivitetty.

Uusissa ohjeissa on ehdotettu muutoksia seuraaviin kohtiin:

Yleisperiaatteet

Kohta 2. Laskutus; Laskulisän käyttöohjetta on tarkennettu kuluttajaviraston ohjeiden mukaiseksi. Laskutuslisää voidaan käyttää vain tilanteissa, joissa ostajalla on mahdollisuus valita maksaako käteisellä vai laskulla.Lisän on perustuttava todellisiin kuluihin eikä ole mahdollista mm. käyttää laskun loppusummasta laskettavaa prosenttiosuutta laskutuslisän laskentatapana.

Laskutus ja kirjanpito

Kohta 7. Laskutusajankohta; Laskutusajankohdan pykälään on lisätty ohjeistusta Eu-maahan tapahtuvan myynnin laskutuksesta. Ohje noudattaa verohallinnon antamaa ohjetta Laskutusvaatimukset arvonlisäverotuksessa A23/200/2014.

Maksun suoritus

Kohta 13. Käteissuoritusten maksuvälineet; Maksuvälineiden kuvaus ajantasaistettu ja luottokorttien käytön poikkeuksellisuus poistettu.

Kohta 14. Yli- tai alisuoritus; Vanhan ohjeen erilliset pykälät yli- ja alisuorituksista on yhdistetty.

Tekstistä poistettu mahdollisuus jättää ylisuoritus palauttamatta. Ohjeeseen on  lisätty mahdollisuus pidättää ylisuorituksen palauttamisesta aiheutuvat todelliset kulut palautuksen määrästä tietyin edellytyksin.

Saadun suorituksen kohdistaminen saamisen eri osiin, siinä tapauksessa, että suoritus on pienempi kuin saaminen, on muutettu ohjeeseen uuden perintälain mukaiseksi. Suoritus luetaan ensisijassa viivästyskoron suoritukseksi, toiseksi pääoman lyhennykseksi sekä jäännösosaltaan perintäkuluille ja perintäkulujen viivästyskorolle viimeksi mainitussa järjestyksessä. Em. kohdistusperiaate on ollut käytäntönä jo perintälain uudistuksesta lähtien.

Maksun viivästyminen ja lykkääminen

Kohta 15. Maksumuistutus; Laskutus- ja perimisohjeen sanamuoto mahdollistaa yhden tai usemman maksumuistutuksen lähettämisen. Nyt voimassa olevan ohjeen mukaan on lähetettävä kaksi maksumuistutusta. Ohje on annettu silloin, kun kaupunki hoiti saamisten perinnän omana työnä. Kun saamisten perintä on annettu perintätoimintaa ammattimaisesti harjoittavalle, tulee toisen maksumuistutuksen tilalle perintälain tarkoittama maksuvaatimus.  Uuden perintätoimen hoitamista koskevassa sopimuksessa sovitaan yhden maksumuistutuksen lähettämisestä (ennen kaksi). Poikkeuksena mm. vesilaskutus, jossa toimitusehdot edellyttävä kahta (2) muistutusta.

Kohta 18. Helpotuksen tai vapautuksen myöntäminen; Kohta on siirretty alaotsikon Perimistoimenpiteet alta kohtaan Maksun viivästyminen. Nykyisen ohjeen kohta 18 Lykkäyksen myöntäminen on yhdistetty uudessa ohjeessa kohtaan Helpotuksen tai vapautuksen myöntäminen.

Myös helpotuksen ja vapautuksen myöntämisen euromääräiset raja-arvot on poistettu tästä ohjeesta.

Maksuaikaan myönnettävien lykkäysten kestoa on lyhennetty yksityisoikeudellisissa saamisissa kolmesta (3) kuukaudesta enintään yhteen (1) kuukauteen ja julkisoikeudellisissa saamisissa enintään kahdestatoista (12) kuukaudesta kolmeen (3) kuukauteen.

Helpotuksen ja vapautuksen myöntämisen kohtaan on lisätty maksusuunnitelma, jolloin saaminen maksetaan useammassa kuin yhdessä erässä. Maksusuunnitelma voidaan laatia sekä yksityisoikeudellisissa että julkisoikeudellisissa saamisissa enintään kahdentoista (12) kuukauden pituiseksi.

Perintätoimenpiteet

Kohta 19. Perinnän aloittaminen; Perinnän aloittamisajankohtaa on myöhäistetty kahdesta kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Kahden kuukauden aika ei ole aina riittävä maksumuistutusten ja –vaatimusten saamiseksi asiakkaalle ennen perintään ryhtymistä.

Kohta 20. Ilman tuomiota ulosottokelpoiset saamiset; Maksumuistutusten rinnalle on lisätty maksuvaatimusten lähettäminen, koska jos perintätoimintaa hoitaa ammattimaisesti harjoittava yhteisö, sen tulee kuluttajasaatavaa periessään toimittaa velalliselle kirjallinen maksuvaatimus. uuden perintälain mukaiset maksuvaatimukset. Maksuvaatimus tulee lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen/maksumuistutusten jälkeen ennen perintään laittoa.

Lisäksi kohtaan on lisätty eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen edellyttämä menettely, jossa päätösvalta ulosottoon lähettämisessä on oltava kunnalla velkojana. Menettelyn mukaan maksukohtaiset perintäratkaisut tekee velkoja eli julkisyhteisö virkatehtävänään.  

Saamisten poistaminen kirjanpidosta ja jälkivalvonta

Kohta 26. Todetut menetykset ja epävarmat saamiset; Lisätty ohje vähintään kaksi kertaa vuodessa tapahtuvasta saamisten poistosta. Aikaisemmin on ohjeistettu kirjatavan kuluksi tilinpäätöksessä. Lisäksi poistettu saamisten poiston käsittelyn vieminen kaupunginhallituksen tai lautakunnan päätettäväksi. Kirjanpitolaki velvoittaa poistamaan ja kirjaamaan kuluksi todetut menetykset ja epävarmat saamiset.

Erinäisiä määräyksiä

Kohta 29. Tuottokorko. Ohjeeseen lisätty mahdollisuus periä tuottokorkoa. Tuottokorko on korkoa, jota tietyissä tilanteissa voidaan vakiintuneen oikeuskäytännön perusteella vaatia suoritettavaksi saatavalle viivästyskoron kertymistä edeltävältä ajalta. Tuottokoron vaatiminen tulisi kysymykseen  siinä tapauksessa, että kaupunki olisi maksanut  perusteetta esimerkiksi palkkaa, palvelumaksua tms. Tällöin maksun saaneelle osapuolelle on kertynyt korkohyötyä siitä, että tämä perusteetta maksettu summa on ollut osapuolen tilillä. Tällöin kaupunki voisi vaatia tätä tuottokorkoa suoritettavaksi. Tuottokoron maksamista koskevan vaatimuksen tekee sama taho, joka vaatii perusteetta maksettua rahasuoritusta maksettavaksi takaisin.  Käytännössä tämän vaatimuksen tekisi kaupungin lakimies.

Liitteenä uudet saamisten laskutus- ja perintäohjeet.

Esitämme, että

-      kaupunginhallitus hyväksyy uudet Saamisten laskutus- ja perintäohjeet

-      uusia ohjeita noudatetaan 1.6.2015 alkaen

-      kaupunginhallituksen 13.2.2006 § 122 päättämät ohjeet kumotaan samasta ajankohdasta alkaen

-      kaupunginhallituksen hallintojaoston päätös 5.4.2005/99 (Helpotuksen ja vapautuksen myöntäminen kaupungin saatavan suorittamisesta sekä akordisopimusten tekeminen) kumotaan.

Liite 1Saamisten perintä- ja laskutusohjeet

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

-   kaupunginhallitus hyväksyy uudet saamisten laskutus- ja perintäohjeet,

-   uusia ohjeita noudatetaan 1.6.2015 alkaen,

-   kaupunginhallituksen 13.2.2006 § 122 päättämät ohjeet kumotaan samasta ajankohdasta alkaen ja että

-   kaupunginhallituksen hallintojaoston päätös 5.4.2005/99 (Helpotuksen ja vapautuksen myöntäminen kaupungin saatavan suorittamisesta sekä akordisopimusten tekeminen) kumotaan.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Yrttiahon seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Kaupunginhallitus päättää palauttaa asian valmisteluun. Saamisten laskutus- ja perintäohjeet valmistellaan uudelleen siten, että lykkäysten kestoa ei lyhennetä (kohta 18), tuottokorkoa ei oteta käyttöön (kohta 29). Lisäksi samassa yhteydessä päätettäväksi valmistellaan esitys, jolla yksityisten perintätoimistojen käytöstä luovutaan.”

Jakelu

tiedKonsernihallinto, asianhallinta
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 271
Liite 1:Saamisten laskutus- ja perintäohjeet