Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Työllisyystoimikunta | 45 | 04.05.2015 | 4 | |
Kaupunginhallitus | 269 | 08.06.2015 | 7 |
566-2015 (101, 041, 113)
Kokonaisesitys työllistämistoimenpiteiden edellyttämistä talousarviomuutoksista
Tiivistelmä:
Työllisyystoimikunta on käsitellyt talousarviomuutosten kokonaisesitystä, joka perustuu kaupunginvaltuuston lisätalousarvion 3,5 miljoonan lisämäärärahaan, josta aiemmin on sidottu 2,5 miljoona työllisyysmäärärahan korottamisen. Jäljelle jäävällä miljoonalla esitetään palkattavaksi neljää määräaikaista henkilöä, joista kaksi on vastaavia urasuunnittelijoita ja kaksi on urasuunnittelijoita. Loppuraha esitetään käytettäväksi työmarkkinatuen kuntaosuuteen siten, että se yritetään saada lisäpanostusten avulla koko vuoden osalta puristettua 22 miljoonaan euroon.
Tytmk § 45
Palvelujohtaja Mika Helva, työllisyyspalvelujohtaja Jukka Juvonen ja johtaja Pekka Sundman:
Kaupungin vastuut työllisyyden hoidosta nousivat vuoden alusta siten, että KELA laskuttaa kaupungilta 50 % 300-päivää työmarkkinaosuudella olleiden työmarkkinatuesta ja 70 % 1000-päivää työmarkkinatuella olleista. Aiemmin vastaava maksuperuste oli 500-päivää työmarkkinatuella olleista 50 %. Viime vuonna tästä kertyi kaupungille 15,1 miljoonan lasku.
Työmarkkinatuen kuntaosuus on maksettu kustannuspaikalta 22300 ja menolaji on 474000 Työmarkkinatuen kuntaosuus. Tälle tilille varattiin vuoden 2015 talousarvion yhteydessä perustettavalle työllisyyden palvelukeskukselle 21.014.181 € ja kolmen ensimmäisen kuukauden laskutuksen mukaisena ennusteena kustannus tulee olemaan 23,3 M€ eli 2,3 M€ yli talousarvion. Ero johtuu ensisijaisesti siitä, että talousarvion yhteydessä saatiin riittämätöntä tietoa TE-toimistosta työmarkkinatuella etenkin 1000-päivää olleiden määrästä.
Työtön poistuu työmarkkinatuelta aktivointitoimenpiteiden ajaksi. Jos hän on työllistettynä vähintään kuusi kuukautta, hän palautuu työttömäksi joutuessaan ansiosidonnaiselle työttömyyspäivärahalla ja vasta tämän jälkeen työmarkkinatuelle eli 300 arkipäivää ansiosidonnaisen jälkeen kunnan maksuosuuksille. Turussa työmarkkinatuen kuntaosuutta on hallittu työllisyysmäärärahalla, jota on käytetty muun muassa tukityöllistämisen omarahoitusosuuteen, kolmannen sektorin työllisyyshankkeiden tukemiseen sekä kuntouttavaan työtoimintaan. Kaupungissa aloitettiin alkuvuodesta työllistämistalkoot, jotta mahdollisimman monet kaupungin vastuulla olevat pitkäaikaistyöttömät saataisiin passiivituelta aktiivituelle määräaikaisella työllistämisellä, jonka jälkeen he pääsevät pois työmarkkinatuelta ja kaupunki säästää edellä mainituista maksuista. Yhden työmarkkinatuen kuntaosuudella olevan asiakkaan kustannukset ovat kaupungille 4.930 – 7.733 euroa vuodessa riippuen siitä, onko hän ollut työmarkkinatuella yli tai alle 1000 päivää sekä siitä, onko hänellä alaikäisiä lapsia huollettavana. Tämän summan kaupunki säästää vielä seuraavina vuosina, kun asiakas on ensin 500 arkipäivää ansiosidonnaisella ja sen jälkeen vielä 300 arkipäivää kokonaan valtion kustannuksella.
Työllisyystoimikunta hyväksyi 23.3. § 31 työllisyysmäärärahaesityksen, jossa esitettiin 2,5 M€ nettomäärärahaa kaupungin työllisyysmäärärahaan. Tämä hyväksyttiin edelleen kaupunginhallituksessa 27.4.2015 (§ 31).
Työllisyystoimikunta edellytti 13.4., että sille tuodaan kokonaisesitys toimenpiteistä työllisyyden edistämiseksi. Kokonaisesityksen tulee sisältää myös mahdollinen työllisyyden palvelukeskuksen työllistämisen tehostamiseksi tarvitsema lisähenkilöstötarve.
Monissa kunnissa on käytössä työllistämisen kuntalisä, jonka avulla on ohjattu elinkeinoelämää ja kolmatta sektoria työllistämään kunnan työmarkkinaosuudella olevia. Työllisyystoimikunta hyväksyi 9.3. kokouksessaan periaatepäätöksen siitä, että Turussa valmistellaan Turku-lisän käyttöönotto. Tästä on kokouksessa erillinen päätösasia. Turku-lisä on suuruudeltaan maksimissaan työmarkkinaosuuden Turun maksuosuuden suuruinen ja siksi sen rahoittamiseksi tarvitaan periaatepäätös kustannuspaikan 223000 työmarkkinatuen kuntaosuuden maksamista Turku-lisänä tältä maksuosuudelta poistuvien osalta.
Työllisyyspalvelukeskuksella on tarvetta lisähenkilöstöön työllistämistoiminnan tehostamiseksi ja Turku-lisän markkinoimiseksi ja maksamiseksi. Tätä varten esitetään neljän tilapäisen henkilön palkkaamista, että työllistämistoimintaa voidaan tehostaa sekä työllisyyden kuntalisää markkinoida ja hallinnoida ja parantaa työllistämiseen tähtäävää yritystoimintaa. Tässä kohtaa tehtävät esitetään täytettäväksi tilapäisesti, koska ensi vuoden alusta aloittaa toimintansa monialaisen yhteispalvelun piste, jonka henkilöstötarvetta ei ole vielä määritelty. Työllisyyspalvelujen esimiesroolit on tarkoituksenmukaista määritellä kuluvana vuonna toiminnan tehokkuuden kannalta. Tulevaan työtarpeeseen vaikuttaa lisäksi kuntakokeilun päättyminen tämän vuoden lopussa. Nämä henkilöt on tarkoitus palkata vuoden 2015 loppuun asti ja ratkaista heidän jatkotarve vuoden 2016 talousarvion yhteydessä. Heidän tehtäväkohtainen palkkaus määritellään strategisessa HR:ssä:
Kaupunginvaltuusto päätti 23.3.2015 § 48 varata lisätalousarvion yhteydessä 3,5 miljoonaa työllisyyden hoitoon erillismäärärahaa, josta 2,5 miljoonaa sitoutui kaupunginhallituksen hyväksymään työllisyysmäärärahan lisäykseen.
Edellä olevasta esityksestä pyydettiin kaupungin strategisen hr:n lausunto. Se esittää, että työllisyyspalvelukeskuksen urasuunnittelijoiden tehtäväkohtainen palkka on 2.302,67 €/kk ja näiden nyt palkattavien urasuunnittelijoiden tehtäväkohtainen palkka tulee määritellä samansuuruiseksi. Samalla tavoin vastaavien urasuunnittelijoiden tehtäväkohtainen palkka tulee määritellä samansuuruiseksi kuin työllisyyspalvelukeskuksen toistaiseksi voimassa työsuhteessa työskentelevällä urasuunnistelijalla (2.884,37).
Strategisen HR:n näkemyksen mukaan ennen palkkaamispäätösten tekemistä tulisi huolellisesti arvioida se, muuttaako esitetty lisähenkilöstön palkkaaminen pysyvästi työllisyyspalvelukeskuksen henkilöstörakennetta niin, että näillä muutoksilla on jatkossa pysyviä kustannusvaikutuksia. Kaupunginvaltuuston 15.12.2014 § 194 hyväksymissä talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä on todettu mm., että toimialoilla ei vuoden 2015 aikana valmistella sellaisia organisaatiomuutoksia tai työtehtävien uudelleenjakoa, joilla voi olla kustannuksia lisääviä vaikutuksia. Työllisyyspalvelukeskuksen esitys lisäisi vastaavien urasuunnittelijoiden määrän yhdestä kolmeen ja tällaisen muutoksen voi katsoa olevan ainakin jossain määrin ristiriidassa em. kaupunginvaltuuston hyväksymän määräyksen kanssa. Tässä yhteydessä tulisikin arvioida olisiko tarkoituksenmukaisempi ratkaisu palkata tilapäisiin määräaikaisin työsuhteisiin neljä urasuunnittelijaa. Vastaavien urasuunnittelijoiden tarve arvioitaisiin uudelleen sen jälkeen kun esityksessä kerrotut muutokset työllistämistoiminnan kokonaisuudessa ovat varmistuneet.
Liite 1Strategisen HR:n lausunto
Johtaja Pekka Sundman
EhdotusTyöllisyystoimikunta esittää kaupunginhallitukselle, että
1. se saa luvan neljän lisähenkilön palkkaamiseen Strategisen HR:n esittämillä palkoilla siten, että edelleen esitetään palkattavaksi neljää lisähenkilöä, joista edellä olevan esityksen mukaisesti kaksi on vastaavia urasuunnittelijoita ja kaksi urasunnittelijoita.
2. se osoittaa vuodelle 2015 työllisyyspalvelukeskukselle lisähenkilöstön palkkaamiseen maksimissaan 114.000 euroa työllisyyden hoitoon varatusta 3,5 miljoonan euron määrärahasta, josta on sitoutunut jo aiemmin 2,5 miljoona työllisyysmäärärahaan.
3. se saa varata loput 3,5 miljoonan määrärahasta eli 886.000 euroa kustannuspaikalle 22300 menolajille 474000 siten, että varaus korotetaan 22 miljoonaan euroon ja lisäpanostuksilla haetaan tähän määrärahaan ennusteeseen suhteutettuna 1,3 miljoonan säästö vuoden 2015 aikana. Työllistämisestä syntyvä säästö painottuu pääosin tuleviin vuosiin, kun työllistetyt ovat useita vuosia pois kunnanmaksuosuuksilta vielä työllistämistä.
4. työmarkkinatuen kuntaosuuden kustannuspaikan 22300 varausta sallitaan käytettäväksi työllisyyden kuntalisän maksamiseen siten, että tästä maksusta syntyy tilille vähintään vastaavan suuruinen säästö.
PäätösEhdotus hyväksyttiin lisäyksellä että toimikunnan näkemys on, että kelpoisuusvaatimus olisi korkeakoulututkinto tai soveltuva toisen asteen tutkinto ja soveltuva työkokemus ja että haku toteutetaan sisäisellä haulla.
Kh § 269
Palvelujohtaja Mika Helva 28.5.2015:
Kun kaupunginhallitukselle tehdään erillinen esitys Turku-lisän käyttöönottamisesta, on työllisyystoimikunnan esittämä kohta 4 siirretty siihen. Työmarkkinatuen kuntaosuus on huhtikuun maksatuksen mukaisen ennusteen mukaan 23,7 miljoonaa. Erityisenä haasteena on, että uusien asiakkaiden valuma Turun kuntaosuudelle on vuodessa kaksinkertaistunut 200 hengestä 400 henkeen. Yhtenä syynä on TE-toimiston toimenpiteiden väheneminen. Työhallinnon palveluilla työllistyi tai oli koulutuksessa huhtikuun lopussa 11 300 henkilöä, eli 3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tämän vuoden talousarviota tehtäessä summan epäiltiin olevan vain 21 014 000 €, kun TE-toimiston antama arvio etenkin 1000-päiväisten ”kunnan supermaksuluokkaan” kuuluvien osuudesta oli täysin alimitoitettu. Turussa näitä 1000-päiväisiä on poikkeuksellisen paljon (huhtikuun maksatuksen yhteydessä 2091 henkeä).
EhdotusKaupunginhallitus päättää
- osoittaa vuodelle 2015 työllisyyspalvelukeskukselle lisähenkilöstön palkkaamiseen maksimissaan 114.000 euroa työllisyyden hoitoon varatusta 3,5 miljoonan euron määrärahasta, josta on sitoutunut jo aiemmin 2,5 miljoona työllisyysmäärärahaan ja että
- varataan loput 3,5 miljoonan määrärahasta eli 886.000 euroa kustannuspaikalle 22300 menolajille 474000 siten, että varaus korotetaan 22 miljoonaan euroon ja lisäpanostuksilla haetaan tähän määrärahaan ennusteeseen suhteutettuna 1,3 miljoonan säästö vuoden 2015 aikana. Työllistämisestä syntyvä säästö painottuu pääosin tuleviin vuosiin, kun työllistetyt ovat useita vuosia pois kunnanmaksuosuuksilta vielä työllistämistä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedTyöllisyystoimikunta
Liitteet:
Tytmk § 45
Liite 1:Strategisen HR:n lausunto