Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus19827.04.20151

4440-2015 (633)

Turun kaupungin sisäisten bussilinjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88, 99, 100 ja 101 liikennöinnin kilpailuttaminen (Yt)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi Turun sisäisten linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 99, 100 ja 101 kilpailutuksen käynnistäminen. Kaupunginhallitus osoittaa kilpailutuksen käynnistämispyynnön Turun seudun joukkoliikenneviranomaiselle.

Kh § 198

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 20.4.2015:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, jota on täydennetty 14.2.2013 hyväksytyllä lisäasiakirjalla. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Linjojen 18, 32A, 34 ja 67 nykytilanne

Linjan 18 Runosmäki-Kauppatori-Harittu, linjan 32A Kauppatori-Varissuo, yölinjan 34 Runosmäki-Kauppatori-Uittamo-Ilpoinen ja koululaislinjan 67 Katariina-Harittu-Ilpoisten koulu liikennöintisopimuksen optiokausi päättyy 26.9.2016.

Linja 18 on Turun eniten käytetty bussilinja ja myös sen vuorotarjonta on kaupungin paras. Vuoroväli arkisin on 7,5 minuuttia. Linja 18 on yksi Turun runkolinjoista ja ainut bussilinja, joka kattaa ostokustannuksensa lipputuloilla. Vuonna 2014 linjalla 18 tehtiin noin 2,8 miljoonaa matkaa, mikä on lähes 15 % Turun sisäisen liikenteen matkamäärästä.

Linja 32A Kauppatori-Varissuo täydentää ruuhka-aikoina kauppatorin ja Varissuon välistä liikennettä. Yölinjalla 34 Runosmäki-Kauppatori-Uittamo-Ilpoinen on viisi lähtöä perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä. Koululaislinjalla 67 Katariina – Harittu – Ilpoisten koulu on vain viisi lähtöä päivässä (koulupäivinä). Edellä mainitut linjat kuuluvat linjan 18 kilpailutuspakettiin autokierrollisista syistä.

Kilpailupaketin liikennettä ajetaan tällä hetkellä 19 linja-autolla ja sen nykykustannukset ovat noin 3,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Linjojen 80, 83, 88 ja 99 nykytilanne 

Linjojen 80, 83, 88 ja 99 sopimuskausi päättyy 24.4.2016. Linja 80 hoitaa työmatkaliikennettä Runosmäestä Pernon telakalle. Koululaislinja 83 kuljettaa koululaisia Rieskalähteen koululle Pernosta ja Vienolasta. Linja 88 Länsikeskus-Nättinummi-Hepokulta-Länsikeskus hoitaa palvelulinjatyyppistä liikennettä maanantaista lauantaihin noin tunnin vuorovälillä. Linja 99 on kehälinja, joka kulkee Ilpoisista / Uittamolta Skanssin ja Länsikeskuksen kautta Pernoon / Pansioon arkisin noin puolen tunnin ja lauantaisin noin tunnin vuorovälillä.

Kilpailupaketin liikennettä ajetaan yhdeksällä linja-autolla ja sen nykykustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Ko. linjoilla tehdään noin 500.000 matkaa vuodessa.

Linjojen 100 ja 101 nykytilanne

Linjan 100 sopimuskausi päättyy 26.9.2016. Kyseessä on tarpeen mukaan kauppatorilta Messukeskukseen ja HK Areenalle ajettava linja. Samaan kilpailupakettiin sisältyy tällä hetkellä linja 101, jota ajetaan tarvittaessa kauppatorilta Logomon suuriin yleisötilaisuuksiin. Liikennettä hoidetaan maksimissaan 12 autolla ja nykykustannukset ovat noin 220.000 euroa vuodessa. 

Kilpailutuskohde 1: Linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 100 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että linjojen 18, 32A, 34 ja 67 kilpailutuspakettiin yhdistetään linjat 80, 83 ja 88 sekä linja 100. Yhdistämällä nämä linjat samaan sopimukseen pystytään muodostamaan entistä tehokkaampia autokiertoja ja järjestämään linjan 100 liikenne nykyistä kohtuullisemmilla kustannuksilla. Linjan 100 osalta tähän kilpailutuspakettiin kuuluvat vain hyvissä ajoin etukäteen tiedettävät ajot kuten jääkiekkopelien asiakaskuljetukset. Linjan 100 liikenne ei siis edellytä tässä kilpailutuspaketissa erillistä kalustoa, vaan liikenne voidaan hoitaa kohteen muiden linjojen vapaalla kalustolla.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi esitetään 21 autoa, joista 15 on telibusseja ja kuusi kaksiakselisia busseja.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että noin puolet kohteen 1 autoista tulee olla uusia ja noin puolet käytettyjä siten, että kaluston keski-ikä on korkeintaan kahdeksan vuotta ja että yksittäisen auton enimmäisikä on 15 vuotta. Kalustovaatimuksilla varmistetaan joukkoliikenteen luotettavuus ja houkuttelevuus. Uudella kalustolla on erityistä merkitystä, kun kyse on kaupungin parhaasta ja eniten käytetystä joukkoliikennelinjasta.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuspakettiin 1 sisällytetään tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen ja liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 1 sopimuskausi on noin seitsemän vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus käyttää kolmen vuoden mittainen optiokausi. Mahdollisesta option käytöstä päättää kaupunginhallitus. Pitkä sopimuskausi, kun kyseessä on suuri kalustomäärä, on toivottava sekä kaupungin, liikennöitsijöiden että kuljettajien kannalta. Kaupungille se tarkoittaa edullisempaa hintaa, liikennöitsijälle ja kuljettajille pitkäaikaista varmuutta työn jatkumisesta.

Linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 nykyinen yleisöaikataulu on esitetty oheismateriaalissa 1. Linjan 100 aikataulu tehdään kulloinkin tapauskohtaisesti.

Kilpailutuskohde 2: Linja 99 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että linja 99 muodostaa kilpailutuskohteen 2. Linja muodostaa yksinään yhtenäisen kokonaisuuden, jota viisi autoa liikennöi tehokkaasti aamusta iltaan (ei liikennöintiä sunnuntaisin).

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohdetta 2 liikennöidään kaksiakselisilla busseilla. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaksi kohteen autoista tulee olla uusia ja kolme käytettyjä siten, että kaluston keski-ikä on korkeintaan kahdeksan vuotta ja yksittäisen auton enimmäisikä on 15 vuotta. Kalustovaatimuksilla varmistetaan joukkoliikenteen luotettavuus. Joukkoliikenteen täsmällisyys ja luotettavuus on olennainen tekijä joukkoliikenteen houkuttelevuudessa ja matkamäärän kehittymisessä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuspakettiin 2 sisällytetään tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 2 sopimuskausi on noin viisi vuotta ja sopimukseen sisällytetään lisäksi mahdollisuus käyttää kahden vuoden mittainen optiokausi. Mahdollisesta option käytöstä päättää kaupunginhallitus.

Linjan 99 nykyinen yleisöaikataulu on esitetty oheismateriaalissa 2.

Kilpailutuskohde 3: Linjan 100 täydennysliikenne ja linja 101  

Kaupunginhallitukselle esitetään, että muodostetaan tarvittaessa ajettava kilpailutuskohde 3, joka hoitaa vaihtuvia messu- yms. kuljetuksia. Liikennettä ajetaan vain tarvittaessa ja ensisijaisesti linjan 100 liikennettä hoidetaan kilpailutuspaketin 1 autoilla. Autoja tarvitaan enintään seitsemän. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta). 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että kilpailutuskohteen 3 sopimuskausi on noin kolme vuotta.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään kohteiden 1, 2 ja 3 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspakettien yhteenlaskettu ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 5,2 miljoonaa euroa vuodessa.

Liite 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 1Nykyiset yleisöaikataulut kohteessa 1 (linjat 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88)

Oheismateriaali 2Nykyinen yleisöaikataulu kohteessa 2 (linja 99)

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen kilpailutuskohteista 1 – 3 lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Kilpailutuskohteen 1 linjojen 18, 32A, 34, 67, 80, 83, 88 ja 100 liikenne tulee kilpailuttaa ajalle 25.4.2016 - 30.6.2023 siten, että linjojen 80, 83 ja 88 liikenne alkaa 25.4.2016 ja linjojen 18, 32A, 34, 67 ja 100 liikenne alkaa 27.9.2016. Sopimusta voidaan jatkaa kolmen vuoden optiokaudella. Kalustosta noin puolet tulee olla uutta kalustoa ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset. Kilpailutuskohteessa on 21 autoa, joista 15 tulee olla telibusseja ja kuusi kaksiakselisia busseja. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Kilpailutuskohteen 2 linjan 99 liikenne tulee kilpailuttaa ajalle 25.4.2016 -30.6.2021. Sopimusta voidaan jatkaa kahden vuoden optiokaudella. Kilpailutuskohteessa on viisi kaksiakselista autoa, joista kahden tulee olla uusia ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset.

Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Kilpailutuskohteen 3 linjan 100 täydennysliikenne ja linja 101 tulee kilpailuttaa ajalle 27.9.2016 - 30.6.2019. Kilpailutuskohteessa tarvittava automäärä on enintään seitsemän autoa ja autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvHankinta- ja logistiikkakeskus
tpvYmpäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne


Liitteet:

Kh § 198
Liite 1:Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja