Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla

 

 

 

Yleistä

 

Linja-autoliikenteen toimintaedellytyksistä säädetään kansallisessa joukkoliikennelaissa (869/2009) sekä EU:n palvelusopimusasetuksessa (1370/2007). Henkilöiden kuljettaminen ammattimaisesti maksua vastaan edellyttää aina joukkoliikennelain mukaista lupaa. Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) valmistelee linja-autoliikenteeseen liittyvän kansallisen lainsäädännön.

 

Joukkoliikennelaki ja EU:n palvelusopimusasetus tulivat voimaan vuoden 2009 lopussa. Joukkoliikennelaissa otettiin käyttöön kymmenen vuoden pituinen siirtymäaika, jonka kuluessa siirrytään vaiheittain uuden lain mukaisiin liikenteen järjestämistapoihin. Vanhan henkilöliikennelain mukaiset linjaliikenneluvat muutettiin ns. siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi ja ne umpeutuvat asteittain vuosien 2014 ja 2019 välillä. EU:n palvelusopimusasetuksessa määritellään, miten julkinen valta voi joukkoliikennepalveluiden määrän ja laadun turvaamiseksi puuttua markkinoihin.

 

Joukkoliikennelain mukaan toimivaltaiset viranomaiset vastaavat joukkoliikenteen järjestämisestä. Toimivaltaisia viranomaisia ovat yhdeksän elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta (ELY-keskukset) sekä 26 kunnallista viranomaista. Toimivaltaiset viranomaiset määrittelevät alueensa joukkoliikenteen palvelutason sekä ratkaisevat, miten liikennepalvelut järjestetään. Ne voidaan järjestää joko EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti tai markkinaehtoisesti, jolloin viranomaiset myöntävät liikenteelle tarvittavat luvat.

 

 

Turun seudun toimintamalli

 

Turun seudulla, eli Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kuntien muodostamalla alueella, toimivaltaisena viranomaisena toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, jota on täydennetty 14.2.2013 hyväksytyllä lisäasiakirjalla. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan asioita valmistelee seudullinen joukkoliikennetoimisto.

 

Ympäristötoimialan ja kaupunginhallituksen välisessä strategisessa sopimuksessa todetaan seuraavaa:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii joukkoliikennelain tarkoittamana seudullisena joukkoliikenneviranomaisena kuuden kunnan alueella ohjaten ja valvoen koko joukkoliikenteen suunnittelua ja toteutusta siten, että joukkoliikenteen palvelutaso on liikennetarpeen mukainen ja että palvelu toteutuu asianmukaisesti yhteistoimintasopimuksen mukaisten kuntien muodostamalla alueella.

Turun seudun joukkoliikennetoimisto suunnittelee joukkoliikenteen reitit ja aikataulut kuntien palvelutasotavoitteiden mukaisesti sekä huolehtii mm. markkinoinnista, lipunmyynnistä, tarkastustoiminnasta, liikenteen kilpailuttamisesta, laskutuksesta ja joukkoliikenteen kuntakohtaisesta kirjanpidosta.

 

 

 

 

 

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa liikennettä järjestäessään viranomaisalueen kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lausuntoaan antavan kunnan tulisi ottaa kantaa ainakin seuraaviin kohtiin:

Sopimuskauden pituus

Kaluston koko ja ikä

Sopimuksen muutosrajat

 

Joukkoliikenteen kilpailutusperiaatteet

 

Joukkoliikenteen kilpailuttamista on tutkittu mm. liikenneviraston toimesta. Liikenneviraston julkaisussa 1/2015 ”Joukkoliikenteen kilpailutuksia ja markkinoita koskeva tutkimus 2014” joukkoliikenteen kilpailuttamisen keskeisenä tavoitteena on hyvän joukkoliikennepalvelun tarjoaminen kohtuullisin kustannuksin. Tätä päätavoitetta tukevat seuraavat alatavoitteet:

 

1. Toimivat joukkoliikennemarkkinat

 

Joukkoliikennemarkkinat ovat toimivia silloin, kun tarjouskilpailuissa syntyy aitoa kilpailua. Tämä edellyttää, että erikokoisilla yrityksillä on mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuihin sekä tulla ja poistua markkinoilta kohtuullisin kustannuksin.

 

2. Hyvät palvelut asiakkaille

 

Hyvät palvelut asiakkaille tarkoittaa, että liikenteenharjoittaja tuottaa hyvää palvelua tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

 

3. Kohtuullinen kustannustaso

 

Kohtuullisella kustannustasolla tarkoitetaan, että liikennepalveluiden kustannustaso on ennakoitavissa ja kustannustaso kehittyy linjassa mm. linja-autoliikenteen kustannusindeksin kanssa.

 

4. Liikennepalveluiden kehittämisen mahdollistaminen

 

Liikennepalveluita on tärkeää kehittää asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Muutoksia on tarpeen tehdä aika ajoin myös sopimuskauden aikana.

 

Toimivien joukkoliikennemarkkinoiden turvaamiseksi Turun seudun joukkoliikenneviranomainen pyrkii kilpailutuksia suunnitellessaan käyttämään seudullisesti yhteisiä periaatteita. Näitä periaatteita ovat mm.

 

Kalusto

oKalustona käytetään tarkoituksenmukaista linja-autoja. Esim. kaupunkiliikenteessä autojen tulee olla esteettömiä kaupunkiliikennelinja-autoja.

oKaluston keski-ikä on kahdeksan vuotta ja yksittäisen auton maksimi-ikä 15 vuotta.

oKeskimäärin n. puolet kalustosta vaaditaan tarjottavan uutena. Kaupunkiliikenteen linja-auton käyttöikä on n. 15 vuotta. Vaatimus uudesta kalustosta ei ole kustannuskysymys, koska hankitun linja-auton elinkaari pystytään tehokkaasti hyödyntämään kahden sopimuskauden aikana.

oKalustossa pyritään noudattamaan yleisiä standardeja, mikä mahdollistaa kaluston siirtämisen muualta Turun seudulle ja päinvastoin.

Sopimuskauden pituus

oSopimuskauden pituutta määritellessä otetaan huomioon kohteeseen vaadittava kalusto sekä liikenteen tuleva muutostarve.

oPääsääntöisesti kaupunkiliikenteessä käytetään 5-10v sopimuksia joka sisältää mahdolliset optiokaudet.

Ratkaisuperiaatteet

oRatkaisuperiaatteena käytetään pääsääntöisesti hintaa.

oKaluston/palvelun laatua voidaan tarvittaessa pisteyttää. Palvelun ja kaluston hyvä laatu pyritään kuitenkin ensisijaisesti varmistamaan sopimusehtojen avulla.

Kohteiden koko

oLiikenne pyritään suunnittelemaan järkevinä ja toimivina kokonaisuuksina. Kilpailuissa tulee olla sekä isoja että pieniä kohteita, jolloin mahdollistetaan erikokoisten yritysten osallistuminen tarjouskilpailuihin.

Lonka-sopimuksen noudattaminen

oTurun seudulla vaaditaan Lonka-sopimuksen noudattamista. Sopimus velvoittaa tarjouskilpailun voittaneen yrityksen, jos se tarvitsee uusia kuljettajia, ensisijaisesti palkkaamaan palvelukseensa kohteen edelliseltä liikennöitsijältä vapautuvia kuljettajia.

Liikenteen suunnittelu

oLiikenne suunnitellaan niin, että se mahdollistaa kaluston mahdollisimman tehokkaan hyödyntämisen.

Lippujärjestelmä

oAlueella käytetään yhtenäistä lippu- ja maksujärjestelmää, jota vaaditaan käytettäväksi kilpailutettavassa liikenteessä. Erityistapauksissa, esim. viranomaisten yhteishankinnoissa, voidaan tarvittaessa vaatia myös muita järjestelmiä.

Muut keinot

oSopimusten muutosrajat säädetään niin, että niistä ei aiheudu kohtuutonta riskiä tilaajalle tai tuottajalle. Kohtuullisiksi rajoiksi katsotaan normaalissa kohteessa 10 % vuodessa ja 20 % sopimuskauden aikana linjakilometreissä mitattuna.