Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen konsernijaosto9921.10.20136
Kaupunginhallitus44704.11.20137

9416-2013 (011)

Turun ammattikorkeakoulun toiminnan luovutus ja siihen liittyvät sopimukset

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuusto päätti ammattikorkeakoulun yhtiöittämisestä 1.10.2012 § 196, että yhtiöittäminen tehdään kahdessa vaiheessa. Valtuuston päätökseen sisältyivät yhtiön perustamisasiakirjat sekä linjaus yhtiön rahoituksesta. Yhtiöittämisen rakennemuutoskokonaisuutta koskeva päätöksenteko on nyt edennyt toiseen vaiheeseen, jossa käsiteltäväksi tulevat talouden mallinnus, toiminnan luovutukseen liittyvät asiakirjat sekä henkilöstösopimus, jonka yhtiö tekee henkilöstön kanssa. Konsernijaosto on esittänyt kaupunginhallitukselle toiminnan luovutukseen liittyvän sopimuskokonaisuuden hyväksymistä.

Khkon § 99

Kaupunginlakimies Laura Klami, controller Kim Moisiolinna, palvelussuhdepäällikkö Elise Hemmilä, johtaja Jukka Laiho ja lakimies Riikka Lehtimäki 18.10.2013:

Aikaisemmat päätökset ja asian tausta

Turun kaupunginvaltuusto on 1.10.2012 § 196 päättänyt, että Turun Ammattikorkeakoulu Oy perustetaan ja päätöksen liitteenä olevat yhtiön perustamisasiakirjat sekä osakassopimus hyväksytään. Lisäksi yhtiöittämissuunnitelma hyväksytään ohjeellisena noudatettavaksi.

Turun kaupunki omistaa Turun ammattikorkeakoulu Oy:stä 91 % ja Salon kaupunki 9 %.

Kaupunginhallitus on päättänyt 12.11.2012 § 523, että Turun ammattikorkeakoulu Oy:n perustamissopimus allekirjoitetaan ja yhtiön hallitukseen nimetään vs. apulaiskaupunginjohtaja Jouko K. Lehmusto, kaupunginlakimies Laura Klami, controller Kim Moisiolinna ja talousjohtaja Ulla-Maija Lakka. Salon kaupungin edustajaksi hallitukseen on nimetty kaupunginlakimies Jari Niemelä. Tilintarkastajaksi valitaan Pricewaterhouse Coopers Oy, päävastuullisena tilintarkastajana JHTT KHT Tomi Moisio. Yhtiön valvontavastuuhenkilö on kaupunginjohtaja Aleksi Randell. Edelleen kaupunginhallitus on päättänyt, että yhtiö lisätään konserniohjeen mukaisiin strategisiin yhtiöihin, yhtiön osakkeet lisätään keskushallinnon taseeseen ja Turun kaupungin osuus yhtiön osakepääomasta, 455.000 euroa, maksetaan investointien määrärahoista, osakkeet ja osuudet, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy määrärahan. Yhtiön hallitukselle päätettiin ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön tilapäiseksi toimitusjohtajaksi tulee valita Sami Savolainen oman toimen ohella siihen asti, kunnes yhtiön vuodelle 2014 valittava hallitus on valinnut yhtiölle varsinaisen toimitusjohtajan ja valittu henkilö on ottanut tehtävän vastaan.

Konsernijaosto on 10.6.2013 § 74 päättänyt ilmoittaa Turun ammattikorkeakoulu Oy:lle omistajan ennakkonäkemyksenä, että yhtiön tulee valmistella talouden mallinnusta ja toimilupahakemusta kampushankkeen osalta vuokrahankkeena.

Turun kaupunginhallitus käsitteli yhtiön valmistelemaa toimilupahakemusta 16.9.2013 § 376, minkä jälkeen yhtiö jätti toimilupahakemuksen valtioneuvostolle syyskuun lopussa. Salon kaupunginhallitus käsitteli asiaa 23.9.2013.

Turun kaupungin yhteistyötoimikunta on käsitellyt toiminnan luovuttamista 15.10.2013. 

Toinen vaihe

Yhtiöittämisen rakennemuutoskokonaisuutta koskeva päätöksenteko on nyt edennyt toiseen vaiheeseen, jossa käsiteltäväksi tulevat toiminnan luovutukseen liittyvät asiakirjat. Toiminnan luovutus on tarkoitus toteuttaa kaupalla, jossa yhtiö ostaa ammattikorkeakoulun käsittämän toiminnan 1,65 milj. euron kauppahinnalla.

Turun kaupungin yhtiölle luovutettavan omaisuuden ja toiminnan omistus-, hallinta ja käyttöoikeudet siirtyvät yhtiölle 1.1.2014 (luovutushetki).

Toiminnan luovutuksen osalta ratkaisevaa on tilanne luovutushetkellä. Täsmennysten tarpeesta johtuen tulee varata kaupunginjohtajalle oikeus tehdä lisäyksiä, muutoksia ja tarkennuksia asiakirjoihin.

Ammattikorkeakoulu-uudistuksen eteneminen

Ammattikorkeakoulu-uudistus etenee kahdessa vaiheessa. Kaikki nykyiset toimiluvat päättyvät vuoden 2013 lopussa ja uudet astuvat voimaan 1.1.2014. Samalla ammattikorkeakoulujen valtion perusrahoitus muuttuu tulospohjaiseksi. Uusi rahoitusmalli edellyttää tehostamaan toimintaa rahoitusmallin tärkeimmissä painotuksissa. Ammattikorkeakoulujen saama perusrahoitus supistuu valtakunnassa nyt tehdyillä päätöksillä yhteensä noin 18 %. Opetus- ja kulttuuriministeriön tekemän arvion mukaan Turun ammattikorkeakoulun perusrahoitus laskee 13 % vuoteen 2018 mennessä. Tilanne edellyttää sopeuttamistoimien läpiviemistä ja kulurakenteen tarkistamista, joille yhtiö on asettanut tavoitteet toimilupahakemuksessa ja yhtiön tuloskortissa.

Vuonna 2014 valmistellaan ja eduskunta päättää ammattikorkeakoululain uudistuksen toisesta vaiheesta, jonka on määrä tulla voimaan 1.1.2015. Siinä on tarkoitus siirtää vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta kokonaan valtiolle ja tehdä ammattikorkeakouluista itsenäisiä oikeushenkilöitä (osakeyhtiöitä). Tämä tulee tarkoittamaan mm. erillisen ylläpitäjähallinnon ja ammattikorkeakoulun sisäisen hallinnon yhdistämistä. Tätä koskevat muutokset paikallisesti tulee valmistella vuoden 2014 aikana seuraten lainsäädäntöuudistuksen aikataulua ja sisältöä.

Yhtiön rahoitus

Suomen hallitusohjelma toteaa, että ammattikorkeakoulujen rahoitusta ja hallintoa koskeva lainsäädäntö uudistetaan. Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä. Lisäksi ammattikorkeakoulujen toimiluvat uudistetaan korostaen toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.

Hallituksen iltakoulu päätti 16.11.2011, että kaikkien ammattikorkeakoulujen ylläpitomuodoksi tulee osakeyhtiö ja että rahoitusuudistus toteutetaan kuntien ja valtion välisessä rahoitussuhteessa kustannusneutraalisti valtionosuusjärjestelmäuudistuksen yhteydessä. Lisäksi valmistelua ohjeistettiin siten, että nykyiset ylläpitäjät ovat lähtökohtaisesti uusien yhtiöiden omistajia ja ammattikorkeakoulujen sisäiset hallinto- ja johtamisjärjestelmät uudistetaan. Lisäksi iltakoulussa päätettiin, että yhtiöjärjestykset ja osakassopimukset laaditaan valmistelussa olevan uuden ammattikorkeakoululain mukaisiksi, eikä yhtiöjärjestyksissä ja osakassopimuksissa voi olla sitoumuksia tai velvoitteita, jotka estävät ammattikorkeakouluja tekemästä tarpeellisia strategisia ja rakenteellisia muutoksia.

Kaupunginjohtaja on päätöspöytäkirjallaan 9.4.2013 § 14 päättänyt ammattikorkeakoulun kulurakenteen tarkistamisesta, että Turun ammattikorkeakoulun tulee aloittaa välittömästi kulurakenteen tarkistaminen ja rehtorin on ohjeistettava kaikkia tulosalueita menoja lisäävien toimien välttämiseksi. Valmistelu tulee tehdä yhteistoiminnassa Turun ammattikorkeakoulu Oy:n kanssa.

Turun ammattikorkeakoulu Oy:n hallitus päätti 23.5.2013 toiminnan, talouden ja henkilöstömenojen sopeuttamisen periaatteista noudatettavaksi vuosina 2013 - 2015.

Yhtiön ennustetut tulos- ja rahoituslaskelmat sekä taseet vuosilta 2012 – 2018 on esitetty liitteessä 1 siinä muodossa kuin ne ovat osana Ammattikorkeakoulun toimilupahakemusta. Ennusteet on laadittu varovaisuuden periaatteen mukaisesti ja osoittavat yhtiön taseen osalta riittävää vakavaraisuutta ja maksuvalmiutta.

Yhtiön pääomitus on tarkoitus hoitaa vuosien 2014, 2016 ja 2017 aikana siten, että Turun kaupunki sijoittaa yhtiön omaan pääomaan viisi (5) miljoonaa euroa per vuosi. Muut osakkaat sitoutuvat tekemään osakeomistuksensa suhteessa vastaavan oman pääoman ehtoisen sijoituksen yhtiöön kyseisinä vuosina.

Yhtiön pääomitus edellä kuvatulla määrällä ja ajoituksella on perusteltu siinä tapauksessa, että ns. Kampus – hanke toteutuu. Osa pääomituksesta (1,65 milj. euroa) käytetään toiminnan ostoon liiketoimintakaupan yhteydessä.

Turun ammattikorkeakoulun toiminnan luovutuksen arvonlisäverokäsittely

Turun ammattikorkeakoulu Oy:n arvonlisäverokysymyksistä on pyydetty veroasiantuntijan lausunto.

Turun ammattikorkeakoulu Oy:n toiminta tulee olemaan pääasiassa arvonlisäverotonta koulutustoimintaa. Tästä johtuen toiminnan luovuttamiseen ei voida soveltaa edellä mainittua liikkeen tai sen osan luovutuksen verottomuussäännöstä muutoin kuin siltä osin, kun toiminta tulee mahdollisesti olemaan verollista, esim. työvoimapoliittinen koulutus.

Ammattikorkeakoulun toiminta on kaupungin harjoittamana niin sanottua kuntapalautukseen oikeuttavaa toimintaa. Kaupungin on siten maksettava arvonlisäveroa toimintaan liittyvien omaisuuserien luovuttamisesta yhtiölle. Koska hankinta tulee yhtiölle verottomaan käyttöön, ei yhtiö voi vähentää luovutushintaan sisältyvää veroa omassa arvonlisäverotuksessaan.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta säädetyn lain mukaan yksityisen ammattikorkeakoulun ylläpitäjän yksikköhintaa voidaan korottaa hakemuksesta kunnan ko. lain mukaiseen toimintaan yksityiselle yhteisölle tai säätiölle luovuttaman kiinteistön ja käyttöomaisuuden osalta siten, että korotus kerrottuna rahoituksen määräämisessä käytettävällä opiskelijamäärällä vastaa enintään edellä mainittuun tarkoitukseen tapahtuvien luovutusten johdosta suoritettavien arvonlisäverojen määrää.

Mahdollisen kiinteistönvuokrauksen osalta on huomattava, että vuoden vaihteessa voimaan kaavaillun lakimuutoksen myötä Turun kaupungin on mahdollista vuokrata tiloja yhtiölle arvonlisäverollisena, huolimatta yhtiön toiminnan verottomuudesta. Vuokrauksen verollisuudella ehkäistään tiloihin tehtyjen/tehtävien mahdollisten kiinteistöinvestointien arvonlisäverovähennysten palautusvelvollisuus. Lakimuutosta koskevan hallituksen esityksen 107/2013 mukaan tulevassa kompensaatiomenettelyssä yksityisten ammattikorkeakoulujen vuokramenoihin sisältyvät arvonlisäverot palautettaisiin ammattikorkeakouluille. Kompensaatio maksettaisiin tilinpäätöksen mukaisten toteutuneiden arvonlisäveromenojen mukaan aina kahden vuoden kuluttua menon syntymisvuodesta, eli esimerkiksi vuotta 2014 koskevat menot korvattaisiin vuonna 2016.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2013:140 mukaan lakisääteistä koulutusta järjestävän oppilaitoksen kilpailuolosuhteissa järjestämä työvoimapoliittinen koulutus katsottiin elinkeinotoiminnaksi ja siten arvonlisäverolliseksi. Päätöksen vaikutus kilpailuolosuhteissa järjestettäviin muihin kuin työvoimapoliittisiin koulutuksiin on toistaiseksi tulkinnallinen.

Veroasiantuntijan näkemyksen mukaan Turun ammattikorkeakoulu Oy voisi saada toimintansa rahoitukseen korotusta Turun kaupungin verollisena luovuttaman käyttöomaisuuden osalta. Yhtiötä on ohjeistettu ryhtymään luovutuksen jälkeen veroasiantuntijan esittämiin toimenpiteisiin. 

Henkilöstösopimus

Liikkeen luovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki, laki kunnallisesta viranhaltijasta sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa.

Työsopimuslain 1 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan työnantajan liikkeen luovutuksella tarkoitetaan yrityksen, liikkeen, yhteisön tai säätiön tai näiden toiminnallisen osan luovuttamista toiselle työnantajalle, jos luovutettava, pää- tai sivutoimisena harjoitettu liike tai sen osa pysyy luovutuksen jälkeen samana tai samankaltaisena. Saman pykälän 2 momentin mukaan liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2) luovutuksen syyt;

3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto (1.10.2010 § 215) ja kaupunginhallitus (4.10.2010 § 516) ovat käsitelleet kaupungin omien toimintojen yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstöä koskevat periaatteet.

Kaupunginhallitus on 15.10.2012 § 467 päättänyt eläkemenoperusteisten maksujen osalta, että eläkemenoperusteinen maksu siirretään osakeyhtiömuotoiselle Turun ammattikorkeakoululle, että kaupunki tekee perustettujen yhtiöiden kanssa sopimukset eläkemenoperusteisten maksujen siirtämisestä yhtiöiden vastuulle ja että yhtiöille siirrettävä eläkemenoperusteinen maksu vastaa lähtökohtaisesti Kuntien eläkevakuutuksen laskuttamia, Turun ammattikorkeakoulun palveluksesta karttuneista eläkkeistä maksettavia eläkemenoperusteisia maksuja. Ammattikorkeakoulun osalta määrä on noin 750.000 euroa.

Henkilöstösopimusneuvottelu on saatu päätökseen 3.9.2013. Työnantajan neuvotteluosapuolina ovat olleet pääsopijajärjestöjen edustajina JUKO ry, Jyty Turku ry, Tekniikka ja Terveys KTN Turku ry sekä Turun yhteisjärjestö JHL ry. Neuvottelun tuloksena saavutettu henkilöstösopimus on liitteenä 3. 

Keskitettyjen konsernipalveluiden linjaus

Konsernijaosto käsitteli 5.12.2011 § 93 kysymystä keskitetyistä konsernipalveluista ja päätti ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että Turun Seudun Kuntatekniikka Oy, Turun Seudun Rakennustekniikka Oy ja Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy käyttävät seuraavia keskitettyjä konsernipalveluja: taloushallinto, rahoitus, IT, dokumenttienhallinta, lakipalvelut, palvelussuhdeneuvonta sekä hankinta- ja logistiikkapalvelut. Näitä palveluita koskien tarkemmat ohjeet annetaan keskushallinnon toimintasäännön mukaan toimi-alakohtaisesti. Lisäksi konsernijaosto päätti, että yhtiön tulee tiedustella omistajan ennakkonäkemystä viestinnän ja markkinoinnin linjaratkaisuista, jotta yhtiön viestintä ja markkinointi nivoutuu tarvittavien osin yhdeksi kokonaisuudeksi konsernin viestinnän ja markkinoinnin kanssa. Kaupunginjohtaja oikeutettiin antamaan tarvittavat ohjeet koskien yhtiön viestinnän ja markkinoinnin linjaratkaisuja, sekä muita muihin kuin edellä mainittuihin keskitettyihin konsernipalveluihin ja yhtiöiden toiminnan käynnistämisvaiheessa ratkaistavaksi tuleviin omistajan ennakkonäkemystä edellyttäviin kysymyksiin. Lisäksi konsernijaosto päätti, että konserniyhteisöille järjestettävien keskitettyjen konsernipalvelujen toteuttamisesta raportoidaan vuosittain ja tarvittaessa.

Turun ammattikorkeakoulu Oy:n osalta tulee noudattaa keskitettyjen konsernipalveluiden linjausta.

Turun ammattikorkeakoulu Oy:n tulee lisäksi sitoutua käyttämään Koneteknologiakeskus Turku Oy:n palveluja ja tästä laaditaan erillinen sopimus Turun kaupungin konsernihallinnon johdolla käytävien neuvottelujen pohjalta.

Talous- ja strategiaryhmän edustajat sekä Turun kaupungin konsernihallinnon lakiasiat ovat olleet mukana esityksen valmistelussa eikä niillä ole asiaan huomautettavaa.

Liite 1Talouden mallinnus

Liite 2Toiminnan luovutusasiakirja luonnos liitteineen

Liite 3Henkilöstösopimus

Liite 4Henkilöstö (ei julkisuuteen)

Oheismateriaali 1Palvelusopimusluonnos

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallituksen konsernijaosto hyväksyy osaltaan liitteet 1-3 ja päättää saattaa esitetyn toiminnan luovutuksen sopimuskokonaisuuden kaupunginhallituksen päätettäväksi. 

Lisäksi kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää, että Turun ammattikorkeakoulu Oy:n tulee noudattaa keskitettyjen konsernipalveluiden linjausta.

Kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään toiminnan luovutukseen liittyviin asiakirjoihin tarpeellisia lisäyksiä, muutoksia ja tarkennuksia.

Päätös pannaan täytäntöön odottamatta sen lainvoimaiseksi tuloa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 447

Liite 1Talouden mallinnus

Liite 2Toiminnan luovutusasiakirja luonnos liitteineen

Liite 3Henkilöstösopimus

Liite 4Liitteen 2 liite 6, Henkilöstö (ei julkisuuteen)

Oheismateriaali 1Palvelusopimusluonnos

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että toiminnan luovutukseen liittyvä sopimuskokonaisuus hyväksytään,

että Turun ammattikorkeakoulun vuonna 2013 aikaansaama käyttötalouden ylijäämä tullaan ottamaan huomioon tarkoituksenmukaisella tavalla Turun ammattikorkeakoulu Oy:n hyväksi vuosina 2014-17,

että kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään toiminnan luovutukseen liittyviin asiakirjoihin tarpeellisia lisäyksiä, muutoksia ja tarkennuksia ja

että tämä päätös pannaan täytäntöön odottamatta sen lainvoimaiseksi tuloa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun ammattikorkeakoulu Oy
tpvKonsernihallinto, lakiasiat
tpvKonsernihallinto, strateginen HR
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvRandell Aleksi


Liitteet:

Khkon § 99
Liite 1:Talouden mallinnus
Liite 2:Toiminnan luovutusasiakirja liitteineen
Liite 3:Henkilöstösopimus
Liite 4:Liitteen 2 liite 6 Henkilöstö (ei julkisuuteen)

Kh § 447
Liite 1:Talouden mallinnus
Liite 2:Toiminnan luovutusasiakirja liitteineen
Liite 3:Henkilöstösopimus
Liite 4:Liitteen 2 liite 6 Henkilöstö (ei julkisuuteen)