Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus32324.06.20139

4215-2013 (041, 101)

Ensimmäisen osavuosikatsauksen edellyttämät toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi

Tiivistelmä: -

Kh § 323

Johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja, talouden ja rahoituksen vastuualue 19.6.2013:

 

Kaupunginhallitus merkitsi 27.5.2013 § 112 kaupungin ensimmäisen osavuosikatsauksen tiedokseen ja edellytti, että toimialoilla käynnistetään toimenpiteet sijaisten käytön vähentämiseksi sekä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Toimenpiteistä on raportoitava kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä. Lisäksi kaupunginhallitus päätti,

 

- että sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymät välittömät toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi valmistellaan ja sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä yksilöity suunnitelma toimenpiteiden toteuttamiseksi tuodaan kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä,

 

- että kasvatus- ja opetuslautakunta laatii toimintasuunnitelman nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä,

 

- että kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan tulee esittää talousarviossa 2013 vahvistettujen investointimenojen ja luovutustulojen tasolla oleva investointisuunnitelma ja omaisuuden myyntisuunnitelma 13.6.2013 mennessä.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue on koonnut toimialojen ja laitosten raporteista ja lautakuntien päätöksistä yhteenvedon. Yhteenveto sisältää talouden ja rahoituksen arviot annetuista selvityksistä.

 

Hyvinvointitoimiala:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.6.2013 § 149 käsitellyt hyvinvointitoimialan suunnitelman talouden sopeuttamiseksi.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.6.2013:

 

Hyvinvointitoimialan suunnitelma talouden sopeuttamiseksi on valmisteltu siten, että se pitää sisällään kaupunginhallituksen edellyttämät toimenpiteet sijaisten käytön vähentämiseksi sekä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Valmisteltu suunnitelma kohdistuu seuraaviin asiakokonaisuuksiin ja pitää sisällään kaiken kaikkiaan 28 toimenpidettä, joiden kustannusvaikutus toteutuessaan on vuoden 2013 kaupunginhallituksen 21.5.2013 § 247 käsittelemään talousennusteeseen nähden – 9,0 M€:

 

- Toiminnan tehostamiseen ja hallittuun supistamiseen tähtäävät toimenpiteet (muun muassa: yleiset säästäväisyysohjeet, opiskelijaohjauksen korvaukset, joulunaikainen toiminta, oman toiminnan käyttökapasiteetin maksimointi, sijaisten käyttäminen, talkoovapaat, avustusstrategian uudistaminen)

 

- Toiminnan uudelleen organisointiin liittyvät toimenpiteet (muun muassa: lastensuojelun perhetyön ja intensiivisen perhetyön yhdistäminen, sosiaalipäivystyksen ja neuvolan perhetyön vahvistaminen, lapsiperheiden kotipalvelu, uudenlainen kokeilutoiminta)

 

- Edunvalvontaan liittyvät toimenpiteet (muun muassa: VSSHP, erityishuoltopiiri, ostopalvelutoimittajahallinta ja hankintakäytäntöjen uudistaminen)

 

- Ostopalvelujen vähentämiseen liittyvät toimenpiteet (muun muassa: lastensuojelun ostopalvelut, suhtautuminen sopimusten hinnankorotuksiin)

 

- Tulojen lisäämiseen liittyvät toimenpiteet (muun muassa: asiakasmaksujen perinnän tehostaminen, kehittämishankkeiden rahoituspotentiaalin parempi hyödyntäminen esimerkiksi Sitrasta, Tekesistä ja ministeriöistä)

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi hyvinvointitoimialalla valmistellun suunnitelman talouden tasapainottamiseksi 12.6.2013 § 149. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta totesi yksimielisesti kantanaan puheenjohtaja Rosenlöfin ehdotuksesta varapuheenjohtaja Harjanteen kannattamana, että esitetyt toimenpiteet ovat oikean suuntaisia, mutta talouden ylitysuhkaan nähden riittämättömiä. Lautakunta päätti vielä, että hyvinvointitoimialan kaikilla tulosalueilla valmistellaan edellä mainittujen lisäksi toimenpiteitä

 

-joilla on pysyvä selkeä vaikutus toimintakuluihin (laskeva) tai toimintatuottoihin (korottava)

-jotka laskevat sisäisten ja ulkoisten tukipalveluiden kustannuksia

-joilla asetetaan toimintayksiköille kannustavia tavoitteita toiminnan tehostamiseksi ja järkeistämiseksi erityisesti v. 2014 talousarviota varten ja, että esitysten tulee olla käsittelyssä lautakunnan 3.9.2013 kokouksessa.”

 

LiiteHyvinvointitoimialan sopeuttamistoimenpiteet v 2013

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio hyvinvointitoimialan selvityksestä:

 

Talous- ja strategiaryhmä yhtyy sosiaali- ja terveyslautakunnan kantaan, että esitetyt toimenpiteet ovat talouden ylitysuhkaan nähden riittämättömiä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymillä toimenpiteillä ilman lautakunnan edellyttämiä lisätoimenpiteitä vuoden 2013 talousarvion nettomenojen ylitys olisi runsaat 10 milj. euroa verrattuna kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon.

 

Kiinteistötoimiala:

 

Kiinteistötoimialan raporttia toimenpiteistä sijaisten käytön vähentämiseksi ja materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi ei ole saatu määräaikaan mennessä. Kaupunginhallitus on 10.6.2013 § 292 käsitellyt kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan 22.5.2013 § 248 tekemän selvityksen vuoden 2013 investointien toteutumatta jättämisestä sekä omaisuuden myyntisuunnitelmasta.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio kiinteistötoimialan selvityksestä:

 

Kiinteistötoimialan liikeylijäämä + poistot tavoite toteutuu ensimmäisen talousennusteen mukaan 0,9 milj. euroa budjetoitua parempana. Kiinteistötoimialan tulee omalta osaltaan vaikuttaa kaupungin talouden tasapainotukseen ja laatia suunnitelma toimenpiteistä sijaisten käytön vähentämiseksi ja materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi.

 

Sivistystoimiala:

 

Sivistystoimialan johto on esittänyt kasvatus- ja opetuslautakunnalle hyväksyttäväksi vuodelle 2013 suunnitelma talousarviopoikkeaman kaventamiseksi tulosalueittain.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta 5.6.2013 § 110 ja 12.6.2013 § 117:

 

Varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja Maija-Liisa Rantanen:

 

Varhaiskasvatuksessa pyritään tasapainottamaan taloutta tarkastelemalla laitoshuoltajien töiden kokonaisuutta. Päiväkotien laitoshuoltajien työt mitoitetaan ja mahdollinen työkokonaisuuteen sisältyvä hoitotyö poistetaan tehtäväkokonaisuudesta. Työtilanteet vaihtelevat erittäin paljon eri yksiköiden välillä, ja laitoshuoltajia tarvitaan päiväkodeissa siivouksen lisäksi myös vaatehuolto- ja ruokapalvelutehtäviin sekä ruuan kuljettamistehtäviin riippuen päiväkotien rakenteesta ja töiden organisointitavoista. Varhaiskasvatuksesta mahdollisesti poistuvan työajan hyödyntämistä Arkean palveluiden kanssa tutkitaan. Säästöä saadaan syntymään, kun tällä hetkellä avoinna olevien tai avoimiksi tulevien vakanssien työpanosta jaetaan uuden mitoituksen mukaisesti päiväkotien siivoustehtäviin.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Perusopetuksen kouluissa on kevään aikana suunniteltu ja toteutettu 1 %:n säästötavoitteet koulun kehysrahoista ja tätä säästötavoitetta jatketaan edelleen syksyllä 1 % tuntikehystä vastaavalla summalla. Lisäksi säästöjä tavoitellaan sopeuttamalla koululiikunnan, koulukuljetuksen ja henkilöstön koulutuksen kustannuksista. Tavoitteena on noin 300.000 euron ylijäämä vuoden 2013 talousarviosta.

 

Ruotsinkielisen tulosalueen johtaja Liliane Kjellman:

 

Ruotsinkielinen tulosalue on uusi tulosalue, jonka vuoksi vertailu viime vuoden kustannuksiin on vaikeaa. Tulosalueella näyttävät varhaiskasvatuksen, lukiokoulutuksen ja työväenopiston menot pysyvän talousarviossa. Ylityspaine näyttää tällä hetkellä olevan noin 150 000 euroa, joka koostuu perusopetuksen henkilöstömenoista. Viime vuoden toteuma oli 4,58 milj. euroa ja tämä vuoden toteuma näyttää olevan samansuuruinen. Ruotsinkieliselle tulosalueelle siirrettiin 4,3 milj. kattamaan peruskoulun henkilöstömenoja. Tämä selittää ruotsinkielisen tulosalueen ylityspaineen. Oppilasmäärä kasvaa ruotsinkielisissä peruskouluissa syksyllä, mikä aiheuttaa lisää henkilöstökustannuksia. Jo toteutuneet säästötoimet näkyvät kuitenkin kuljetuskustannuksissa, sijaiskustannuksissa ja koulutuskustannuksissa. Nämä säästötoimenpiteet jatkuvat syksyllä. Ensi vuoden tuntikehyksestä säästetään 1% palkkamenoista tai vastaavan eurosumman koulun omasta käyttöbudjetista.

 

Lukiokoulutuksen tulosaluejohtaja Esko Heikkonen:

 

Lukion rehtorit tekevät 12.6. klo 12.00 mennessä selvityksen, miten heidän alaisensa lukio säästää kuluvan vuoden aikana heille määrätyn säästöosuuden. Säästöt tulevat kohdistumaan sijaiskorvauksiin, koulutuksiin, käyttömäärärahoihin ja mahdollisesti myös opetukseen. Opetuksesta säästäminen on hankalaa, koska se kohdistuu vain viidelle kuukaudelle ja opettajille maksettava palkka jakautuu koko lukuvuodelle. Tavoitteena on noin 50.000 euron ylijäämä vuoden 2013 talousarviosta.

 

Ammatillisen koulutuksen tulosaluejohtaja Hannu Immonen:

 

Ammatillisen koulutuksen säästötoimenpiteet kohdistuvat oppisopimuskoulutuksen leikkaamiseen. Pääsääntöisesti ainoastaan rekrytoivia (syntyy uusi työsuhde) voidaan tehdä edelleen. Lisäksi muusta koulutuksesta vähennetään kahden uuden ryhmän sisäänottoa ja koulutusaloilla yhdistetään edelleen pieniä ryhmiä. Henkilöstön koulutuksesta ja opettajille suunnatuista työelämäjaksoista vähennetään menoja. Työnohjaajien määrää vähennetään ja investointien ja opetuksen työaineiden ja – välineiden hankintaa karsitaan. Lisäksi Koneteknologiakeskus Oy:n palveluiden käyttöä vähennetään. Näiden säästösuunnitelmien vaikutus on yhteensä noin 540.000 euroa.

 

Aikuiskoulutuksen tulosaluejohtaja Päivi Lehtinen:

 

Suomenkielisen työväenopiston syksyn kurssitarjontaa vähennetään vastaamaan valtionosuutena saatavia tuntimääriä. Arvioitu säästö on noin 50.000 euroa.

 

Hallinnon ja yhteisten toimintojen tulosalueet:

 

Yhteisten toimintojen osalta eläkemenoperusteisista maksuissa arvioidaan ylityksen olevan noin 320.000 euroa. Kasvatus- ja opetusviraston menoissa tätä menoylitysennustetta pyritään kattamaan mahdollisuuksien mukaan.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle edellä ehdotetun toimintasuunnitelman seuraavin muutoksin:

 

- varhaiskasvatuksen tulosalueen, ruotsinkielisen tulosalueen, lukiokoulutuksen tulosalueen, aikuiskoulutuksen tulosalueen sekä hallinnon ja yhteisten toimintojen tulosalueiden osalta ehdotus hyväksytään,

 

- perusopetuksen tulosalueen osalta ehdotuksen mukaisia säästötoimenpiteitä ei toteuteta ja

 

- ammatillisen koulutuksen tulosalueen osalta ehdotuksesta poistetaan seuraavat kohdat: "Ammatillisen koulutuksen säästötoimenpiteet kohdistuvat oppisopimuskoulutuksen leikkaamiseen. Pääsääntöisesti ainoastaan rekrytoivia (syntyy uusi työsuhde) voidaan tehdä edelleen. Lisäksi muusta koulutuksesta vähennetään kahden uuden ryhmän sisäänottoa ja" ja "Näiden säästösuunnitelmien vaikutus on yhteensä noin 540.000."

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti edellyttää, että sen 27.3.2013 § 45 tekemä esitys määrärahojen korottamisesta käsitellään kaupunginhallituksessa.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta perusteli päätöstään seuraavasti:

 

”Oppisopimuskoulutus on valtionosuusrahoitteista. Lisäksi, jos Turku nyt lopettaisi oppisopimusten solmimisen, olisi vaarana, että tulevaisuudessa valtio myöntäisi kaupungille vähemmän oppisopimuspaikkoja.

 

Ammatillisessa koulutuksessa ei voida vähentää kahta ryhmää. Mikäli vuotuinen järjestämislupa (4.235 vos-paikkaa) ei täyty, niin maksettava rahoitus kaupungille pienenee 9.901 € / opiskelija."

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio sivistystoimialan selvityksestä:

 

Sivistystoimialan tulosaluekohtainen toimintasuunnitelma ei kaikilta osin sisältänyt euromääräisiä laskelmia eikä sen perusteella voida arvioida, mikä on toimintasuunnitelman kokonaisvaikutus sivistystoimialan talousarvion toteutumiseen ja koko kaupungin tulosennusteeseen.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta ei hyväksynyt perusopetuksen eikä kaikilta osin ammatillisen koulutuksen suunniteltuja säästötoimenpiteitä. Katsomme, että perusopetuksen sekä ammatillisen koulutuksen säästötoimenpiteet tulee toteuttaa sivistystoimialan suunnitelman mukaisena.

 

Sivistystoimialan toimintamenojen ylitysennuste on toukokuussa annetun kuukausiraportin mukaan 5,4 milj. euroa eli 1,9 milj. euroa pienempi kuin ensimmäisen osavuosikatsauksen ennuste. Koko sivistystoimialan nettoylitysennuste on pienentynyt osavuosikatsauksen 6,1 milj. eurosta 3,8 milj. euroon. Varhaiskasvatuksen nettoylitysennuste on pienentynyt 3,6 milj. eurosta 1,6 milj. euroon. Talous on kehittynyt parempaan suuntaan, mutta sopeuttamistoimenpiteitä pitää tehdä vielä varhaiskasvatuksen sekä ammatillisen ja aikuiskoulutuksen tulosalueilla.

 

Ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä on todettu, että kasvatus- ja opetuslautakunnan esittämää katettua määrärahan korotusta ei toteuteta, vaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee turvata ammatillisen koulutuksen lisäpaikat ilman määrärahan korotusta kohdentamalla määrärahoja lautakunnan sisällä uudelleen. Osavuosikatsaus on käsitelty kaupunginhallituksessa 21.5.2013 § 247 ja annettu kaupunginvaltuustolle tiedoksi 27.5.2013 § 112.

 

Vapaa-aikatoimiala:

 

Vapaa-aikatoimialan raportin mukaan toimiala alentaa sijaistusprosenttia koko toimialalla 61,8 prosentista 58 prosenttiin. Materiaalihankinta- ja palveluostotarpeita tarkastellaan koko toimialan näkökulmasta. Olemassa olevan materiaalin ja kaluston yhteiskäyttöä lisätään ja erillishankintoja vähennetään. Omaa osaamista hyödynnetään enemmän. Hankintamenoja seurataan tehostetusti johtoryhmässä. Mikäli tarvetta ilmenee, päätetään syksyllä tarvittavista hankintarajoituksista.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio vapaa-aikatoimialan selvityksestä:

 

Vapaa-aikatoimialan raportti ei sisältänyt selvitystä toimenpiteiden euromääräisistä kustannussäästöistä. Koko vapaa-aikatoimialan talousarvion 2013 nettomenojen ylitysennuste oli ensimmäisessä osavuosikatsauksessa 0,3 milj. euroa. Toukokuun kuukausiraportin ennusteessa nettomenojen ylitys on supistunut 0,04 milj. euroon. Vapaa-aikatoimialan tulee esitetyillä toimenpiteillä sopeuttaa toiminta siten, että ylitysennuste ei toteudu.

 

Ympäristötoimiala:

 

Ympäristötoimialan raportin mukaan ympäristötoimialalla sijaisia käytetään varsin vähän, lähinnä joukkoliikenteen palvelutoimistossa ja vuorotteluvapaansijaisina. Lisäksi on muutama avoimen vakanssin hoitaja tilapäinen työntekijä esim. kesäharjoittelijoita. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ympäristötoimialalla ei voida luopua sijaista. Ympäristötoimialalla noudatetaan säästäväisyyttä eikä tarvikkeista saada säästöä aikaan. Palveluostot ovat etupäässä sisäisiä vuokria ja it-kuluja, joiden määrään ei voida vaikuttaa.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio ympäristötoimialan selvityksestä:

 

Ympäristötoimialan raportti ei sisältänyt selvitystä toimenpiteiden euromääräisistä kustannussäästöistä. Koko toimiala ja sen lautakunnat kukin erikseen saavuttavat sille talousarviossa 2013 asetetut taloudelliset tavoitteet. Nettomenot toteutuvat ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan talousarvion mukaisina.

 

Ammattikorkeakoulun hallitus:

 

Ammattikorkeakoulu ei ole antanut erillistä raporttia toimenpiteistä sijaisten käytön vähentämiseksi ja materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi. Selvitys voidaan katsoa sisältyvän ammattikorkeakoulun hallituksen päätökseen 23.5.2013 § 72.

 

Ammattikorkeakoulun hallitus 23.5.2013 § 72:

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön antoi 15.3.2013 arvion Turun AMK:lle osoitetun valtion rahoituksen kehityksestä lähivuosina. Arvion mukaan talous kiristyy lähes 10 miljoonalla eurolla. Kaupunginjohtaja teki 9.4.2013 päätöksen, jonka mukaan Turun AMK:n tulee aloittaa välittömästi kulurakenteen tarkistaminen ja rehtorin on ohjeistettava tulosalueita menoja lisäävien toimien välttämiseksi. Em. päätöksen perusteella ammattikorkeakoulun hallitus on 23.5.2013 72 päättänyt seuraavista toiminnan, talouden ja henkilöstömenojen sopeuttamisen periaatteista noudatettavaksi vuosina 2013–2015:

AMK-uudistuksen lähtökohtana on toiminnan sopeuttaminen tuloksellisuutta ja kustannustehokkuutta parantaen:

Vuonna 2012 lakkautettuja koulutusohjelmia tai suuntautumisvaihtoehtoja ei jatketa moduulirakenteilla

Koulutustarjontaa karsitaan ja opiskelijoiden valinnaisuuksia lisätään vapaasti valittavilla opinnoilla

Aikuisten tutkintoon johtavan koulutuksen aloituspaikkojen määrää vähennetään

Perustutkinnon vapaasti valittavat opinnot valitaan pääsääntöisesti toisen soveltuvan hakukohteen tai koulutusohjelman perusopinnoista.

YAMK-tutkinnon vapaasti valittavat opinnot valitaan pääsääntöisesti soveltuvan perustutkinnon ammattiopinnoista tai toisen YAMK-koulutuksen opinnoista.

Toimintaa ja niistä aiheutuvia menoja vähennetään ensisijaisesti toissijaisista kohteista:

Menojen leikkaukset kohdennetaan erityisesti niihin kohteisiin, jotka eivät välittömästi paranna tuloksellisuutta valtion rahoitusta turvaten tai lisää ulkoisella rahoituksella toteutettavaa toimintaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön vuoden 2012 tavoiteneuvotteluissa myöntämä 600 000 euron hankeraha kohdennetaan siirtomäärärahana taloudellisesti heikkoon vuoteen 2014.

Uusia lehtoreita ja yliopettajia ei palkata, vaan tehtävät hoidetaan käyttäen tuntiopettajien 760-1600 vuosityötunnin haarukkaa.

Palvelussuhteessa olevien lehtoreiden, yliopettajien ja päätoimisten tuntiopettajien työaikasuunnitelmiin kohdennetaan resurssia opetuksen ja muun siihen liittyvän työn ohella pääsääntöisesti myös tutkimus- ja kehitystoimintaan tai muuta ulkoista rahoitusta tuottavaan toimintaan.

Uudet päätoimiset tuntiopettajat palkataan pääsääntöisesti määräaikaisiin palvelussuhteisiin sopeuttamalla toimintaa AMK- uudistuksen edellyttämällä tavalla.

Sivutoimisten tuntiopettajien ja luennoitsijoiden käyttöä vältetään mahdollisuuksien mukaan.

Opiskelija-assistentteja voidaan pääsääntöisesti palkata vain ulkoista rahoitusta käyttäen edellyttäen, että se ei pidennä opiskeluaikaa.

Ammattitaidon kehittämistä tai muuta siihen verrattavaa työtä ei hyväksytä erillisinä resursseina työaikasuunnitelmiin, vaan henkilöstö kehittää itseään tutkimus- ja kehitystoiminnassa sekä käyttää työaikaa muuta ulkoista rahoitusta tuottavaan ja työelämävastaavaan toimintaan.

Uusia lisä- ja ylityömääräyksiä ei hyväksytä lukuun ottamatta KVTES:iläisten ja PTYTES:iläisten päivystysluonteisia tehtäviä. Tämä ei koske käynnissä olevia ulkoisella rahoituksella toteutettavia tehtäviä vuonna 2013.

Opettajien työaikasuunnitelmat laaditaan opintopistetuottavuutta ja TKI-integraatiota parantaen sekä ulkoista rahoitusta lisäten.

Tohtorilisistä luovutaan siirryttäessä PTY-sopimukseen edellyttäen, ettei palkka laske.

Toista työtä tekevät vakanssinhaltijat palaavat vakansseilleen tai entisiin tehtäviin määräaikaisuuksien taikka sijaistuksien lopussa, jolloin sijaisena olleen määräaikaisuutta ei jatketa, ellei menettelyllä ole toimielimen päätöksestä, ulkopuolisella rahoituksella tehtävästä projektista tai muusta sopimuksesta aiheutuvaa estettä.

Määräaikaisen tukipalveluhenkilöstön ja tukipalveluiden määrää vähennetään.

Henkilökunnan työpanos kohdennetaan AMK:n tuloksellisuuden parantamiseen ja menestyksen turvaamiseen.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio ammattikorkeakoulun selvityksestä:

 

Ammattikorkeakoulun hallituksen menojen sopeuttamispäätös ei sisältänyt euromääräisiä arvioita vuoden 2013 kustannusvaikutuksista eikä sen perusteella voida arvioida, mikä on toimenpiteiden kokonaisvaikutus ammattikorkeakoulun talousarvion toteutumiseen ja koko kaupungin tulosennusteeseen. Ammattikorkeakouluopetuksen valtionosuudet alittunevat v. 2013 noin 2,7 milj. eurolla verrattuna talousarvion vuoden 2013 valtionosuustulokohtaan sisällytettyyn valtionosuuteen. Tämä edellyttäisi ammattikorkeakoululta noin neljän (4) prosentin nettomenojen vähennyksen vuonna 2013. Kaupunginvaltuuston ammattikorkeakoululle vahvistamaan nettomenoon verrattuna valtionosuutta toteutuisi 0,5 milj. euroa vähemmän.

 

Ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan Turun AMK tulee pysymään vähintäänkin valtuuston antamassa nettoluvussa. Kaupunginjohtajan edellyttämien jo vuodelle 2013 kohdistuvien talouden sopeuttamistoimenpiteiden työstäminen on jo käynnissä ja ammattikorkeakoulun tavoitteena on nettoluvun alitus. Turun ammattikorkeakoulun saadun tiedon mukaan ammattikorkeakoulu on sitoutunut 2,0 milj. euron säästöön tämän vuoden aikana.

 

Varsinais-Suomen Aluepelastuslaitos:

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen raportin mukaan aluepelastuslaitos tuottaa pelastustoimen palveluita alueen palvelutasopäätöksen 2013-2016 (apelk 15.11.2012 § 99) mukaisesti. Pelastuslaitoksen talousarvio vastaa palvelutasopäätöstä ja talousarvion toteutuminen on toteutetun seurannan perusteella suunnitellun mukaista tulojen ja menojen osalta.

 

Pelastuslaitos on palvelutasopäätöksellään sitoutunut tehokkaaseen toimintaan. Sijaistyövoimaa pelastuslaitos käyttää ainoastaan lakisääteisten palveluiden tuottamiseen sairauspoissaolotilanteissa. Materiaalihankinnoissa tehokkuutta haetaan keskitetyillä hankinnoilla (SAP) ja hankintayhteistyöllä mm. eri pelastuslaitosten kesken (Varsinais-Suomi, Satakunta, Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa).

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio Varsinais-Suomen Aluepelastuslaitoksen selvityksestä:

 

Varsinais-Suomen Aluepelastuslaitos ei esitä toimenpiteitä sijaisten käytön vähentämiseen eikä materiaali- ja palveluostojen vähentämiseen. Varsinais-Suomen Aluepelastuslautakunnan talousarvion 2013 toimintamenot 42,5 milj. euroa eli ovat 2,7 prosenttia kaupungin toimintamenoista ja nettomenot ovat 1,6 milj. euroa eli 0,2 prosenttia kaupungin nettomenoista. Aluepelastuslautakuntaa sitoo alueen palvelutasopäätös ja se rahoittaa toimintakulunsa ja rahoituskulunsa sekä investointien nettohankintamenot sopijakuntien (ml. Turun kaupunki) maksamilla maksuosuuksilla. Lautakunnan nettomenot toteutuvat ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan kaupunginvaltuuston vahvistaman talousarvion mukaisina. Sekä toimintamenot että toimintatulot alittuvat vähäisesti. Toimintamenojen alittuessa myös Turun oma maksuosuus (omarahoitusosuus) hieman alittuisi. Varsinais-Suomen Aluepelastuslaitokselta ei voitane edellyttää säästötoimenpiteitä enempää kuin lautakunnan oma talousennuste edellyttää.

 

Vesiliikelaitoksen johtokunta:

 

Vesiliikelaitoksen raporttia toimenpiteistä sijaisten käytön vähentämiseksi ja materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi ei ole saatu määräaikaan mennessä.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio:

 

Ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan vesiliikelaitoksen talous toteutuu budjetoidusti. Ennustetut menojen ylitykset tullaan kattamaan tulojen ylityksillä. Vesiliikelaitoksen tulee kuitenkin omalta osaltaan vaikuttaa kaupungin talouden tasapainotukseen ja laatia suunnitelma toimenpiteistä sijaisten käytön vähentämiseksi ja materiaali- ja palveluostojen vähentämiseksi.

 

Kaupunginhallitus ja konsernihallinto:

 

Konsernihallinto toteuttaa toimialamalliin liittyvän rakennemuutoksen yhteydessä toimintojen järjestämisen kustannustehokkaalla tavalla. Toimintojen uudelleen järjestämiseen sisältyy henkilötyövoiman ja muiden resurssien läpikäynti. Ensimmäisessä talousennusteessa on huomioitu eläköitymiset ja sijaisten käytön vähentäminen sekä materiaali- ja palveluostojen vähentäminen sekä niiden vaikutus talousarvion toteutumiseen.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualueen arvio:

 

Osavuosikatsauksen mukaan kaupunginhallituksen (sis. konsernihallinnon) nettomenot tulevat alittumaan 1,4 milj. euroa budjetoidusta. Kaupunginhallituksen toimintamenot tulevat ennusteen mukaan alittumaan 4,8 milj. euroa. Kun alituksesta eliminoidaan kaupungin yhteisistä tietojärjestelmien kehittämisrahoista arvioidut säästöt sekä ammattikorkeakoulun Kampus-hankkeesta arvioidut säästöt yhteensä 2,8 milj. euroa, säästyisi kaupunginhallituksen toimintamenoihin varatuista määrärahoista noin 2,0 milj. euroa. Ennusteessa on huomioitu henkilötyövoiman käytön ml. sijaisten käytön vähentäminen sekä materiaali- ja palveluostojen vähentäminen.

 

Talouden ja rahoituksen vastuualue antaa edellä esitetyn yhteenvetona toimialojen ja laitosten raporteista ja lautakuntien päätöksistä toimenpiteiksi talouden tasapainottamiseksi ja nettomenojen alentamiseksi sekä talouden ja rahoituksen vastuualueen niistä tekemät arviot kaupunginhallitukselle tiedoksi ja käsiteltäväksi.

Liite 1Hyvinvointitoimialan sopeuttamistoimenpiteet v. 2013

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Kasvatus- ja opetuslautakunnan 12.6.2013 § 117 esittämiä sopeuttamistoimenpiteitä ei voida pitää riittävinä. Kasvatus- ja opetuslautakunnan tekemä määrärahakorotusesitys on tullut käsitellyksi kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston merkittyä osavuosikatsauksen tiedoksi.

Koska lautakunnan esittämät sopeuttamistoimenpiteet eivät ole riittäviä, tulee lautakunnan esittää 30.8.2013 mennessä lisätoimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä yhteenvedon toimialojen ja laitosten raporteista sekä lautakuntien päätöksistä koskien talouden tasapainottamista ja nettomenojen alentamisesta tiedokseen.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee esittää 30.8.2013 mennessä lisätoimenpiteet kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi.

Mikäli ruotsinkielisen toiminnan osalta päädytään erilaisiin mitoituksiin kuin suomenkielisen osalta, lautakunnan tulee esittää asialle erilliset perustelut.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAmmattikorkeakoulun hallitus
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tiedHyvinvointitoimiala
tiedIT-palvelut
tpvKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKiinteistötoimiala
tiedKonsernihallinto
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTalouspalvelukeskus
tiedTarkastuslautakunta 2009-2012
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun ammattikorkeakoulu
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tiedTurun Seudun Kehittämiskeskus
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVelkaneuvonta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tiedVesiliikelaitos
tiedYmpäristötoimiala


Liitteet:

Kh § 323
Liite 1:Hyvinvointitoimialan sopeuttamistoimenpiteet v. 2013