14.9.2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOUKKOLIIKENTEEN TOIMIVALTAINEN

VIRANOMAINEN TURUN KAUPUNKISEUDULLA

 

YHTEISTOIMINTASOPIMUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 SOPIMUKSEN OSAPUOLET JA TARKOITUS

 

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Liedon ja Ruskon kunnat sekä Naantalin, Raision ja Turun kaupungit (jäljempänä sopijakunnat). Tällä sopimuksella sovitaan 3.12.2009 voimaan astuneen Euroopan parlamentin ja neuvoston antaman asetuksen rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista (palvelusopimusasetus) sekä kansallisen joukkoliikennelain mukaisesti yksinomaan sopijakuntien muodostamalla alueella harjoitettavaan reitti- ja kutsujoukkoliikenteen lupaviranomaistoimesta, muista palvelusopimusasetuksessa ja joukkoliikennelaissa paikalliselle toimivaltaiselle lupaviranomaiselle säädetyistä tehtävistä sekä kuntien keskenään sopimista joukkoliikenteen tehtävistä. Sopijakunnat hoitavat nämä tehtävät kuntalain 76 § ja 77 § mukaisesti siten, että Turun kaupunki perustaa niistä huolehtimaan yhteisen toimielimen.

 

2 YHTEISTOIMINNAN TAVOITTEET JA YLEISET PERIAATTEET

 

Yhteistoiminnan tavoitteena on toteuttaa kuntarajat ylittävää yhteistyötä joukkoliikenteen järjestämisessä joukkoliikennelain mukaisesti sekä kehittää ja koordinoida seudullista joukkoliikennettä siten, että joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti ja edullisesti.

 

Seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueelle laaditaan yhteinen joukkoliikennesuunnitelma ja siihen liittyvä palvelutasotavoite, jossa otetaan huomioon kuntakohtaiset, kuntien itse määrittelemät palvelutasotavoitteet.

 

Edelleen yhteistoiminnalla huolehditaan seudun kuntien edunvalvonnasta valtionavustusten ja valtion hankkiman ostoliikenteen suunnittelussa ja avustusten hakemisessa sekä suunnitellaan muiden toimivaltaisten joukkoliikenteen lupaviranomaisten kanssa seudun joukkoliikennepalveluiden kytkentä ja yhteensovittaminen laajempaan joukkoliikennejärjestelmään.

 

Toimivalta-alueen joukkoliikenteen kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, että niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eikä monopolitilannetta pääse syntymään.

 

3 UUDELLEEN JÄRJESTETTÄVÄT TEHTÄVÄT

 

Uudelleenjärjestely koskee joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä 3.12.2009 voimaan astuneen joukkoliikennelain mukaisesti. Lainsäädännön muuttuessa myös yhteistoimintasopimukseen sisältyvät tehtävät muuttuvat vastaavasti.

 

Tällä hetkellä Turun paikallisliikenteen lupaviranomaisena toimii Turun joukkoliikennelautakunta. Kuntarajat ylittävän liikenteen osalta reitti- ja kutsujoukkoliikenteen lupaviranomaisena toimii Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Tämän sopimuksen mukaisesti seudulliseen joukkoliikenteeseen liittyvät viranomaistehtävät siirtyvät 1.1.2012 lukien Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle (jäljempänä lautakunta). Turun sisäisen liikenteen osalta päätösvalta säilyy Turun joukkoliikennelautakunnalla nykyisen valtuustokauden loppuun asti. Turun seudun joukkoliikennelautakunta toimii 1.1.2013 alkaen myös Turun sisäisen liikenteen toimivaltaisena lupaviranomaisena.

 

4 YHTEISET TOIMIELIMET

 

Joukkoliikennelain tarkoittaman seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtävien hoitamista varten perustetaan Turun kaupungin organisaatioon kuuluva Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Sen toimivalta-alueeseen kuuluvat sopijakuntien muodostama alue.

 

 

Lautakunnassa on 12 kaupunginvaltuustojen toimikaudekseen valitsemaa jäsentä, joista Turun kaupunginvaltuusto valitsee seitsemän (7) jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen. Raision kaupunginvaltuusto valitsee kaksi (2) jäsentä ja kaksi henkilökohtaista varajäsentä. Liedon, Naantalin ja Ruskon valtuustot valitsevat kukin yhden (1) jäsenen ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen.

 

Sopijakuntien määrän muuttuessa, lautakunnan kokoonpano muuttuu siten, että kullakin sopijakunnalla on lautakunnassa yksi (1) jäsen, yksin tai yhdessä toisen kunnan kanssa, kuitenkin niin, että Turun kaupungin valtuusto valitsee lautakunnan jäsenistä vähintään puolet ja lautakunnan koko on aina vähintään 8 jäsentä ja enintään 20 jäsentä.

 

Turun kaupunginvaltuusto valitsee asettamistaan jäsenistä puheenjohtajan. Muut kunnat nimeävät varapuheenjohtajan kahden vuoden toimikaudeksi.

 

Päätökset lautakunnassa tehdään kuntalain mukaisesti. Mahdollinen äänestys toimitetaan avoimesti ja päätökseksi tulee ehdotus, joka on saanut eniten ääniä, tai äänten mennessä tasan ehdotus, jota puheenjohtaja on äänestänyt. Yli kuntarajan toteutettavan liikenteen järjestämisestä päätettäessä edellytetään äänestyksessä vähintään kahden kunnan muodostamaa enemmistöä. Henkilövaalissa äänien mennessä tasan valinnan ratkaisee arpa.

 

Joukkoliikennelautakunnassa asiat esittelee joukkoliikennejohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija.

 

Läsnäolo- ja puheoikeus lautakunnan kokouksissa on Turun kaupunginhallituksen edustajalla ja sopimuskuntien kunnan- tai kaupunginjohtajalla tai teknisen toimen johtajalla tai vastaavalla viranhaltijalla.

 

Joukkoliikennelautakunnan toimintaa ohjaavat kuntalaki ja Turun kaupunginvaltuuston hyväksymät johtosääntö ja hallintosääntö.

 

Johtosäännössä lautakunnan ratkaisuvalta ja erityistehtävät ovat:

1) valmistelee ja tekee muille kunnille esityksen toimivalta-alueensa joukkoliikenteen tavoitteellisesta palvelutasosta

 

2) määrittelee ja toimeenpanee toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason Turun osalta ja muiden kuntien omasta palvelutasostaan tekemien päätösten pohjalta

 

3) päättää yksinomaan toimivalta-alueensa sisällä harjoitettavan joukkoliikenteen järjestämistavasta

 

4) päättää yksinomaan toimivalta-alueellansa harjoitettavan joukkoliikenteen hankinnasta. Päätös liikenteen järjestämisestä perustuu niiden kuntien, jota kyseinen liikenne palvelee, esitykseen ja rahoituspäätökseen.

 

5) myöntää lupaviranomaisena yksinomaan toimivalta-alueellaan harjoitettavaan reittiliikenteeseen ja kutsujoukkoliikenteeseen luvat liikenteenharjoittajien hakemuksesta

 

6) päättää kuntien ja valtion toimivalta-alueensa joukkoliikenteeseen osoittamien tukien, avustusten ja määrärahojen hakemisesta ja käyttämises

 

7) antaa lausunnot toisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueeseen kuuluvasta liikenteestä

 

8) hoitaa muut joukkoliikennelaissa ja palvelusopimusasetuksessa paikalliselle toimivaltaiselle viranomaiselle määrätyt tehtävät.

Muutoin noudatetaan soveltuvin osin mitä Turun kaupungin lautakuntien johtosäännös on lautakuntien yleistehtävistä ja ratkaisuvallasta määrätty.

 

Turun kaupunginhallituksella ei ole kuntalain 51 §:ssä tarkoitettua otto-oikeutta joukkoliikennelautakunnan käsittelemiin asioihin lukuun ottamatta päätösten laillisuusvalvonnan edellyttämää otto-oikeutta.

 

Kaupunkiseudun valmistelutyöryh

 

Kuntien ja Turun kaupungin joukkoliikennetoimiston välisen tiedonkulun varmistamiseksi ja kuntien tilaajanäkökulman välittämiseksi seudullisen joukkoliikennelautakunnan päätösvaltaan kuuluvien asioiden valmistelua varten perustetaan kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan valmistelutyöryhmä. Sopijakunnat nimeävät edustajansa työryhmään. Työryhmän puheenjohtaja ja sihteeri ovat Turun joukkoliikennetoimistosta.

 

Alueellinen joukkoliikennetyöryhmä

 

Kaupunkiseudun joukkoliikenteen ja kaupunkiseudun ulkopuolelta kaupunkiseudulle tulevan joukkoliikenteen yhteen sovittamiseksi perustetaan säännöllisesti kokoontuva alueellinen joukkoliikennetyöryhmä, johon kukin seuraavista tahoista nimeää enintään kaksi edustajaa: elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Varsinais-Suomen liitto, Turun kaupunki ja yhteisesti muut sopimuskunnat.

 

5 HENKILÖS

 

Lautakunnan toimialaan kuuluvien asioiden valmistelusta ja toimeenpanosta huolehtii Turun kaupungin joukkoliikennetoimisto. Sitä johtaa joukkoliikennejohtaja ja sen toimintaa ohjaa joukkoliikennetoimiston toimintasääntö ja Turun valtuuston hyväksymä johtosääntö.

 

Tukena joukkoliikennetoimistolla on seudullinen valmistelutyöryhmä, jossa kaikilla kunnilla on edustus.

 

6 TALOUS JA KUSTANNUSTEN JAKO

 

Toiminnan kustannusten jaossa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

1) Yhteisten tutkimus- ja kehityshankkeiden kustannukset jaetaan kuntien asukaslukujen suhteessa

 

2) Organisaatiosta ja lautakuntatoiminnasta aiheutuvat seudulliset kuntakohtaiset toimintakustannukset sovitaan valtuustokausittain. Sopimuksen voimaantullessa kustannukset jaetaan 14.9.2011 päivätyn liitteen 1 mukaisesti. Seutuyhteistyöstä aiheutuvat kustannukset jaetaan kuntien asukaslukujen suhteessa.

 

Sopijakunnan maksuosuus yhteistoiminnan menoihin määräytyy toimintavuoden toteutuneiden kustannusten perusteella. Maksuosuutta määrättäessä toteutuneista kustannuksista vähennetään valtionavustukset, lupamaksut ja muut toimintatuotot. Kuntien maksuosuuden suuruinen ennakko laskutetaan neljännesvuosittain. Lopulliset maksuosuudet maksetaan tai liikaa perityt ennakot palautetaan vuosittain heinäkuun loppuun mennessä.

 

Kaupunki- ja seutulippujen hintavelvoitteiden määräämisestä aiheutuvista kustannuksista vastaa kukin kunta omalta osaltaan.

 

PSA:n mukaisesti hankitun liikenteen kustannukset jaetaan seuraavasti:

 

Kunkin kunnan sisäisen liikenteen nettokustannuksista (ja näin myös palvelutasosta) vastaa kunta itse. Kunnilla on oikeus ostaa omalla kustannuksellaan lisäliikennettä; kilpailutuksen valmistelee kuitenkin Turun joukkoliikennetoimisto, ellei toisin sovita.

 

Kuntien välisen liikenteen nettokustannukset jaetaan niiden kuntien kesken, joita ko. liikenne palvelee kuntalaisten matkustuksen (lipputulojen) suhteessa.

 

Viranomaistoiminnan kustannukset katetaan kuntien maksuosuuksilla, valtion avustuksilla sekä muilla mahdollisilla tuloilla.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan on tehtävä Turun kaupunginvaltuustolle esitys seuraavan kalenterivuoden talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Esityksessä tulee olla erikseen käyttötalous- ja investointiosa. Talousarvio ja -suunnitelma tulee käyttötalouden osalta eritellä tehtävittäin ja investointien osalta hankkeittain.

 

Talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa on sopijakunnille varattava tilaisuus esityksen tekemiseen yhteistoiminnan tavoitteista ja rahoituksesta. Tätä varten seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja -suunnitelma on toimitettava jäsenkunnille 30.9 mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1 mennessä.

 

Talousarvioon otetaan yhteistoiminnan tavoitteet ja niiden edellyttämät määrärahat ja osoitetaan rahoitustarpeen kattaminen sopijakuntien maksuosuuksilla ja muilla tuloilla. Talousarvio on laadittava siten, että edellytykset yhteistoiminnan hoitamiseen turvataan. Yhteistoiminnan tehtävissä ja niiden rahoituksessa on noudatettava talousarviota.

 

Tilikauden aikana mahdollisesti hyväksyttävien talousarviomuutosten on perustuttava määrärahojen, tuloerien sekä tavoitteiden osalta toiminnan tai palveluiden käytön taikka talouden yleisten perusteiden tilikauden aikana jo tapahtuneisiin tai arvioitaviin muutoksiin. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää Turun kaupunginvaltuusto. Esitys muuttamisesta on annettava sopijakunnille tiedoksi riittävän ajoissa ennen kaupunginvaltuuston talousarviokokousta.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta seuraa talousarvion toteutumista. Sopijakunnan maksuosuus yhteistoiminnan menoihin määräytyy toimintavuoden toteutuneiden kustannusten perusteella. Maksuosuutta määrättäessä, toteutuneista kustannuksista vähennetään valtionavustukset, lupamaksut ja muut toimintatuotot. Kuntien maksuosuuden suuruinen ennakko laskutetaan neljännesvuosittain. Lopulliset maksuosuudet maksetaan tai liikaa perityt ennakot palautetaan vuosittain heinäkuun loppuun mennessä. Mahdollinen ylijäämä jaetaan kustannuksien suhteessa ja maksetaan kunnille heinäkuun loppuun mennessä.

 

7 NEUVOTTELU- JA LAUSUNTOMENETTELYT

 

Muista kuin talousarvioon ja -suunnitelmaan liittyvistä neuvotteluista ja lausunnoista sovitaan seuraavaa:

 

Toimivalta-alueen yhteinen palvelutasomäärittely laaditaan määräajaksi.

 

Joukkoliikennetoimisto valmistelee esityksen palvelutasomäärittelyksi ja joukkoliikennelautakunta hyväksyy sen lähetettäväksi kunnille omalta osaltaan päätettäväksi. Joukkoliikenneyksikkö kokoaa kuntien päätösten pohjalta yhteisen palvelutasomäärittelyn, jonka joukkoliikennelautakunta hyväksyy ja toimeenpanee.

 

Suunnitteilla olevista joukkoliikennemuutoksista ja yleensäkin kuntien kustannuksiin vaikuttavista muutoksista joukkoliikennetoimisto neuvottelee niiden kuntien kanssa, joita muutokset koskevat.

Liikennöintisuunnitelmista ja joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin vaikuttavista merkittävistä järjestelyistä pyydetään asianosaisilta kunnilta lausunnot.

 

8 SOPIMUKSEN SEURANTA

 

Sopimuksen toteutumista seurataan kerran vuodessa pidettävässä arviointikokouksessa.

 

9 TOIMIVALTA-ALUEEN LAAJENTUMINEN

 

Auran, Kaarinan, Länsi-Turunmaan, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Paimion, Sauvon ja Tarvasjoen kunnilla on oikeus liittyä tämän sopimuksen mukaiseen yhteistyöhön edellyttäen, että Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisen toimivalta-alue säilyy liittymisen jälkeen toiminnallisesti tarkoituksenmukaisena ja että yhteistyöhön liittyvä kunta hyväksyy tämän sopimuksen ja sen mukaiset kustannusten jakoperusteet. Uusien kuntien mukaantulosta päättää Turun seudun joukkoliikennelautakunta näiden kuntien hakemuksesta.

 

10 SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA IRTISANOMINEN

 

Sopimus astuu voimaan 1.1.2012.

 

Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimus voidaan irtisanoa kunkin vuoden kesäkuun loppuun mennessä ja irtisanominen astuu voimaan seuraavan vuoden 1. päivänä. Irtisanominen merkitsee sitä, että sopijapuoli luopuu sopimuksen tarkoittamasta yhteistyöstä.

 

Tämän sopimuksen muuttaminen edellyttää kaikkien sopijakuntien suostumusta, lukuun ottamatta kohdassa 3 mainittuja muutoksia lainsäädännön muuttumisen johdosta.

 

Irtisanoutumisestaan huolimatta kunta sitoutuu ennen irtisanoutumista tehtyjen kuntarajat ylittävän liikenteen ostosopimusten mukaisiin kustannuksiin tässä sopimuksessa ja liikenteen ostosopimuksessa sovitulla tavalla näiden liikenteen ostosopimuksen päättymiseen saakka.

 

11 ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

 

Tätä sopimusta koskevat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan keskinäisin neuvotteluin. Tarvittaessa neuvottelujen pohjaksi pyydetään Suomen Kuntaliiton asiantuntijalausunto. Jos ratkaisua ei näin synny, erimielisyydet ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

12. ALLEKIRJOITUKSET

 

 

 

Liedon kunta                                                                Naantalin kaupunki

 

 

 

Raision kaupunki                                                         Ruskon kunta

 

 

 

Turun kaupunki

 

 

 

Liitteet                               Arvio toimintakustannuksista 2012 – 2014 (pvm 14.9.2011)

 

Arvioidut toimintakulut