Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 254 | 11.08.2010 | 7 | |
Kaupunginhallitus | 472 | 06.09.2010 | 3 Pj |
6818-2010 (001, 041)
Lausunnon antaminen Kårkullan kuntayhtymälle vuosien 2011 - 2013 taloussuunnitelmien sisällöstä
Tiivistelmä:
Kårkullan kuntayhtymän hallitus on pyytänyt Turun kaupunkia kuntayhtymän omistajakuntana antamaan lausuntonsa Kårkullan kuntayhtymän vuosien 2011 - 2013 taloussuunnitelmasta. Turku hankkii erityishuollon palveluja ja sosiaalihuoltolain mukaista työtoimintaa ruotsinkielisille turkulaisille kehitysvammaisille. Kaupunginhallitukselle esitetään kuntayhtymälle annettavaksi lausunto, jossa otetaan kantaa muun ohessa palvelutuotannon volyymin sopeuttamiseen kysyntää vastaavaksi, palvelujen yksilökohtaiseen suunnitteluun ja erityisosaamisen tarpeen huomioimiseen sekä talousseurantaan.
Perla § 254
Palvelujohtaja Maisa Kuusela, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, vammaispalvelusuunnittelija Birgitta Huurre 30.7.2010:
Kårkullan kuntayhtymä on kirjeellään 31.5.2010 pyytänyt jäsenkuntiensa lausuntoa vuosien 2011 - 2013 taloussuunnitelmasta.
Liite 1Kårkulla kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2011 - 2013 sekä lausuntopyynnön suomennos
Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyynnössä esitetään yhteenvetona muun muassa:
Vuosien 2011 - 2013 toiminnan ja talouden suunnitelma perustuu nykyiseen, vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelmaan. Kuntayhtymän erityishuoltotoimistot ovat tarkistaneet ja päivittäneet suunnitelman yhteistyössä kuntien sosiaalitoimen edustajien kanssa.
Vuoden 2011 hintapolitiikka pysyy samana kuin kuluvana vuonna.
Lausuntopyynnön liitteenä olevassa taulukossa näkyvät kunnan kehitysvammaisten erityishuollon vuosi- ja toimintakohtaiset kokonaismenot siten, että suoritehintoja on päihdehuoltoa lukuun ottamatta alustavasti korotettu 3,2 %:lla vuonna 2011 vuoden 2010 hintoihin verrattuna.
Kårkullan kuntayhtymä viittaa lausuntopyynnössään Suomen kuntaliiton ennusteeseen. Esitetyn ennusteen mukainen nousuprosentti merkitsisi Kårkullan kuntayhtymän käyttökustannusten nousua 2,70 %:lla. Asiakkaiden lisääntyvä hoidontarve arvioidaan nostavan hintoja vielä 0,5 %, jonka jälkeen korotustarve olisi yllä mainittu 3,2 %.
Kårkullan kuntayhtymällä on viime vuosina ollut vaikeuksia toteuttaa talousarviossa määriteltyjä asumispalveluiden suoritemääriä, koska asumisyksiköiden käyttöaste on eri syistä (sairaalassaolot, kuolemantapaukset) laskenut. Tästä syystä hoitovuorokausien määrää on tietoisesti vähennetty noin 2 %, (3 % vuonna 2010), joka tarkoittaa, että pitkäaikaisen asukkaan asuminen lasketaan olevan keskimäärin 358 vuorokautta vuodessa.
Kirjeen mukaan maksuja ei porrasteta tarkemmin vuonna 2011.
Päihdehuollon hintoihin, jotka ovat pysyneet samoina kahden viime vuoden aikana, ehdotetaan seuraavia korotuksia:
Sosiaalihuoltolain mukaiseen työtoimintaan ehdotetaan yleistä 3,2 % korotusta.
Investointimenoja ei kateta peruspääoman korotuksilla suunnittelukauden aikana.
Kårkulla on kirjeessään esittänyt ajankohtaisia hankkeita eri puolella kuntayhtymää vuosille 2011 – 2013.
Turunmaan osalta esitetään:
Kuntayhtymä laatii suunnitelmaa laitoshoidon vähentämiseksi. Valmisteilla olevassa suunnitelmassa on alustavasti vähennetty laitospaikkoja viidellä vuonna 2011 ja kymmenellä vuosina 2012 ja 2013.
Turunmaan osalta todetaan lisäksi, että Turun asumisyksikköä laajennetaan 3 – 4 paikalla ja lisätään henkilöstö yhdellä työntekijällä.
Päivätoimintaan ehdotetaan pieniä henkilöstölisäyksiä, koska asiakkaat ikääntyvät ja asiakasmäärä kasvaa.
Kårkulla toivoo kuntien lausuntoja viimeistään 13. elokuuta 2010 mennessä.
Peruspalvelulautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
Turku hankkii erityishuollon palveluja sekä sosiaalihuoltolain mukaista työtoimintaa ruotsinkieliselle kehitysvammaisille turkulaisille. Sosiaali- ja terveystoimen lisäksi Turun opetustoimi hankkii Kårkullan kuntayhtymältä ohjausta ja konsultaatiota. Näistä kustannuksista vastaa opetustoimi. Turun osuus Kårkullan kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä on noin 2 %.
Kårkullan kuntayhtymän ja vammaispalvelutoimiston edustajat ovat keväällä 2010 pidetyssä neuvottelussa arvioineet vuoden 2011 käyttöpäivät ja käyntikerrat.
Alla olevassa taulukossa on vuoden 2009 toteutuneet suoritukset sekä vuoden 2011 arvioidut suoritteet ja kustannukset.
Palvelu | Toteutuneet suoritukset v. 2009 | Arvioidut suoritteet v. 2011 | Asiakasmäärä (sis. myös lyhytaik. hoito) |
Laitoshoito | 1.166 | 1.050 | 3 |
Resurssikeskus | 87 | 86 | 5 |
Asumispalvelut | 3.544 | 4.479 | 27 |
Perhehoito | 46 | 72 | 2 |
Päivätoiminta | 2.932 | 3.092 | 17 |
Avohuollon käynnit | 211 | 253 | 34 |
Suojatyö yhteensä | 1.379 | 1.460 | 6 |
Vuoden 2011 suunnitelma sisältää 37 (35 asiakasta v. 2010) asiakkaan erityishuollon palveluja. Vuonna 2009 olivat erityishuollon kuntaosuudet yhteensä 874.571 euroa. Vuoden 2011 kustannukset olisivat arvioidun käytön ja ilmoitettujen suoritehintojen mukaan yhteensä 1.001.395 euroa.
Kårkullan kuntayhtymällä on viime vuosina ollut vaikeuksia toteuttaa talousarviossa suunniteltuja asumispalveluiden suoritemääriä, koska käyttöaste on erityisistä syistä laskenut. Kårkulla on arvioinneissaan tarkoituksella vähentänyt hoitovuorokausien määrää noin 2 %. Toiminnan lähtökohtana tulee olla palvelutuotannon volyymin sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi yhteistyössä kuntien kanssa. Sosiaali- ja terveystoimi haluaa edelleen korostaa, että Kårkullan kuntayhtymän tulee etukäteen sopia Turun vammaispalvelutoimiston kanssa asiakaskohtaisten erityishuolto-ohjelmien sisällöstä.
Kårkullan pitkäaikaisessa laitoshoidossa on tällä hetkellä 3 turkulaista. Laitospaikkojen vähentämisen toteuttaminen edellyttää kokonaissuunnittelun lisäksi yksilökohtaista suunnittelua, missä arvioidaan asukkaiden tarkoituksenmukainen palvelukokonaisuus. Laitoshoitoa tullaan edelleen tarvitsemaan niille asiakkaille, jotka tarvitsevat vaativaa erityistason hoitoa.
Suunnitelmissa tulisi lisäksi ottaa huomioon, että myös avohuoltoon tullaan tarvitsemaan laaja-alaista erityisosaamista. Palvelujen piiriin tulevat nuoret asiakkaat tarvitsevat hyvin yksilöllisiä vaativan tason palveluja ja tukitoimia. Vammaisuuteen liittyviä piirteitä voivat olla esimerkiksi rajoittunut kommunikaatio ja vuorovaikutus. Tällöin ruotsinkielisillä henkilöillä tulisi olla mahdollisuus saada tarvitsemansa palvelut äidinkielellään.
Taloustilanteen heikkeneminen asettaa kuntasektorille jatkossakin erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa.
Laki- ja rakennemuutokset ja toimiva asiakaspalvelu edellyttää kunnan ja kuntayhtymän hyvää yhteistyötä monella taholla. Suunnitelmat laitoshoidon vähentämiseksi sekä asumispalvelujen kehittäminen vastaavat Turun kehittämistarpeita. Suunnitelmien valmistelu edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa. Muutokset eivät saa lisätä kuntien kustannuksia.
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 3.8.2010:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2011 - 2013.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 472
Liite 1Kårkulla kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2011 - 2013 sekä lausuntopyynnön suomennos
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 30.8.2010:
Viitaten peruspalvelulautakunnan lausuntoon totean, että opetustoimelta saadun tiedon mukaan opetustoimen hankinnat kuntayhtymältä ovat vuosittain vähäisiä eikä opetustoimella näin ollen ole lausuttavaa toimintasuunnitelmaan. Muilta osin yhdyn peruspalvelulautakunnan lausuntoon.
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Kårkullan kuntayhtymälle peruspalvelulautakunnan esityksen mukaisen lausunnon kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2011 - 2013.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKårkulla samkommun
tiedPeruspalvelulautakunta
Liitteet:
Perla § 254
Liite 1:Kårkulla kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2011 - 2013 sekä lausuntopyynnön suomennos
Kh § 472
Liite 1:Kårkulla kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2011 - 2013 sekä lausuntopyynnön suomennos