Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta54416.12.20091
Kaupunginhallitus10908.02.20102 Pj

11324-2009 (041, 011)

Kaupunginhallituksen ja peruspalvelulautakunnan välinen strateginen palvelusopimus

Tiivistelmä: -

Perla § 544

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa, palvelujohtajat Sirpa Kuronen, Maisa Kuusela ja Seija Arve, vs. palvelutuotantojohtaja Anne Santalahti, suunnittelupäällikkö Ossi Niininen ja resurssijohtaja Max Lönnqvist 9.12.2009:

 

Kaupunginvaltuusto on päättänyt vuoden 2010 talousarviosta ja vuosien 2010 – 2012 taloussuunnitelmasta kokouksessaan 30.11.2009 § 260. Peruspalvelulautakunnan vuoden 2010 talousarvioksi on vahvistettu seuraavat summat:

 

Menot            643.085.930 euroa

 

Tulot              80.814.354 euroa

 

Netto             562.271.576 euroa

 

Investointiosan määrärahaksi on vahvistettu 1.000.000 euroa.

 

Liite 1                                Kaupunginhallituksen talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2010 – 2012

 

Liite 2                                Valtuuston päättämät muutokset

 

Liite 3                                Käyttöomaisuuden hankinta

 

Talousarvion sopeuttamiseksi annettuun määrärahaan palkkamenoihin on kohdennettu runsaan 2,1 miljoonan euron vähennys palkkasummien suhteessa kaupunginhallituksen ehdotuksen sisältämän rasteroinnin perusteella. Lisäksi palvelujohto on kohdistanut prosesseittain loput vähennystarpeesta, runsaat 5 miljoonaa euroa prosessikohtaisesti tiettyihin toimintakokonaisuuksiin kohdennettuna. Pääasiallisesti on pyritty löytämään keinoja, jotka ovat vahvistettujen ohjelmien mukaisia,  toteuttavat palvelustrategiaa ja tukevat rakennemuutosta.

 

Peruspalvelulautakunnan vuoden 2010 talousarvioesityksen yhteydessä tehtiin esitys kaupunginhallitukselle strategiseksi palvelusopimukseksi. Strateginen palvelusopimus on kaupunginhallituksen ja peruspalvelulautakunnan välinen pitkän ajan yleisiä toiminnan linjauksia viitoittava sopimus. Sopimus on valtuustokauden mittainen toiminnan yleinen ohjenuora, josta tulee käydä ilmi mitä toiminnan kehittämisvalintoja on tehty ja mihin suuntaan toimintaa viedään. Sopimusta voidaan kuitenkin kesken valtuustokauden perustellusta syystä muuttaa, jos olosuhteet muuttuvat ja vaativat sen mukaisesti toiminnan linjausten muuttamista.

 

Yleinen taloudellinen tilanne ja sen vaikutukset kaupungin talouteen ovat aiheuttaneet tarpeen aikaisemmin esitetyn strategisen palvelusopimusehdotuksen päivittämiseen. Muutokset ovat pieniä ja kohdistuvat pääasiassa toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten päivitykseen sekä toiminnan kehittämistyön painotusten siirtoihin.  Strategisen palvelusopimuksen linjaukset tarkentuvat strategisessa palvelutuotantosopimuksessa ja edelleen operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa. Alimmalla sopimustasolla konkretisoituvat strategisen palvelusopimuksen yleiset linjaukset kehittämiskohteiksi ja toimenpiteiksi, joita viedään koordinoidusti toteutukseen tulosalueiden palvelutuotannossa.

 

Operatiivisella sopimustasolla taloudellisen tilanteen aiheuttamat toiminnan muutospaineet tulevat näkymään erityisesti sopimuskohdissa, joissa edellytetään rakenteellisten muutosten aikaansaamista palvelutuotannossa. Nämä muutokset tulee toteuttaa niin nopeasti kuin se toiminnan kannalta on mahdollista ja järkevää. Tätä kautta saadaan vapautetuksi resursseja toteuttaa strategisen palvelusopimuksen peruslähtökohta eli pystytään turvaamaan peruspalvelut ja myös vahvistamaan ennalta ehkäisevää työtä tulevaisuuden turvaamiseksi.

 

Uusi strateginen palvelusopimusesitys on rakenteeltaan edellisen esityksen kaltainen. Keskusvirastossa käytyjen neuvottelujen perusteella sopimusta on osittain tiivistetty. Asiakastarveanalyysit ja toiminnan painopistetarkastelut on päivitetty ottaen huomioon sopimusohjausprosessissa käydyt keskustelut ja taloudellisen tilanteen vaatimukset painopisteiden määrittelyssä edellä esitetyn mukaisesti. Strategisen palvelusopimuksen ydinprosessien yhteisiksi kehittämisteemoiksi voisi määritellä rakennemuutoksen aikaan saaminen eli painopisteen siirtäminen laitoshoidosta avopalveluun, ennaltaehkäisevän työn tehostaminen ja peruspalveluiden turvaaminen.

 

Strategisen palvelusopimuksen toteutumisen seurantamittarit esitellään lautakunnan kokouksessa ja liitetään osaksi sopimusta.

 

Liite 4                                Strateginen palvelusopimus

 

Palvelujohtajat Sirpa Kuronen, Maisa Kuusela, Seija Arve:

 

Vuoden 2010 talousarvion toteuttaminen tarkoittaa sosiaali- ja terveystoimen kaikkien ydinprosessien kohdalla oman tuotannon tehostamista, palveluiden määrän supistamista sekä sisällön ja laadun erittäin tarkkaa arviointia. Kaikkia palvelurakenteisiin kohdistuvia muutoksia on kiirehdittävä. Esitämme myös omaishoidon tuen muuttamista tulosidonnaiseksi, josta tehdään erillinen esitys.

 

Lasten ja nuorten kasvun tukemisen ja nuorten aikuisuuden vahvistamisen ydinprosesseille on kohdistettu yhteensä 1 670 000 euron supistus peruspalvelulautakunnan kaupunginhallitukselle antamaan talousarvioesitykseen nähden. Supistusten kohdentaminen lasten ja nuorten palveluihin on ollut erittäin haastavaa, mutta se on pyritty tekemään strategisessa palvelusopimuksessa esitettyjä tavoitteita tukevasti. Taloustilanne asettaa voimakkaita paineita palvelurakennemuutoksiin erityisesti sosiaalityön tulosalueella sijaishuollossa sekä varhaiskasvatuksen tulosalueella, jossa haetaan palvelusetelin käyttöönoton ja yksityisen hoidon tuen korotuksen taloudellisia hyötyjä. Keinoina varhaiskasvatuksessa ovat tehostettu palveluohjaus, oman palveluverkon kriittinen arviointi ja vuokratilojen vähentäminen. Sosiaalityössä keinona on sijaishuollon palvelurakenteen muuttaminen painottamalla perhehoitoa. Ennaltaehkäisevä työ kaikilla tulosalueilla pyritty turvaamaan tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

 

Itsenäisesti selviytyvien ydinprosessiin kohdistuva supistus on suuruudeltaan noin 1 670 000 euron suuruinen ja erittäin haasteellinen toteuttaa, koska tälle ydinprosessille kohdistuu myös laman aiheuttamaa kysynnän ja kustannusten nousua esim. toimeentulotuen tarpeen lisääntymisestä. Lisäksi vammaispalvelulaissa 1.9.2009 tapahtuneen muutoksen tuoma lisätarve on otettu huomioon. Käynnissä olevat palvelurakenteen muutokset eivät realisoidu vielä vuoden 2010 aikana kuin osittain. Tärkeimmät kehittämis- ja rakennemuutoskohteet ovat perusterveydenhuollon kehittämishanke, päihdehuollon uudistaminen ja vammaispalveluiden palvelurakenteen tarkentaminen.

 

Itsenäisesti selviytyvien ydinprosessissa sosiaalityössä toimeentulotukimenot ovat vuoden 2009 tasolla. Perusterveydenhuollossa rajoitetaan vuokralääkärien käyttöä. Omassa erikoissairaanhoidossa siirretään potilaita psykiatrialta asumispalveluiden piiriin. Kuntoutumispalveluissa säästöjä kohdennetaan palveluiden ostoihin ja avustuksiin. Kuljetuspalveluita on arvioitava uudelleen.

 

Ikäihmisten elämänlaatua tukevalle ydinprosessille on kohdistettu yhteensä 1.670.000 euron supistus. Osa säästöstä on kohdennettu ikääntymispoliittisen ohjelman mukaisesti palvelurakenteen muutokseen nopeuttamalla sekä vanhainkotien asukaspaikkojen vähentämistä että pitkäaikaissairaanhoidon yksittäisten ostopaikkojen supistamista. Tämä järjestely mahdollistaa myös Liinahaan vanhainkodin väistötilan järjestymisen omassa toiminnassa. Palvelurakenteen säästöt mahdollistavat henkilöstömenojen supistamisen ja toisaalta vapautuvan henkilöstön kohdentamisen tilapäisten vakanssien vakinaistamiseen mm. lääninhallituksen edellyttämiin kohteisiin. Osasta tilapäistä henkilöstöä voidaan näin toimien luopua. Toinen osa säästöistä on kohdennettu eri tulosalueille toiminnan tehostamiseksi sekä sisällön ja laadun tarkan harkinnan toteuttamiseksi.

 

Nopeutetun rakennemuutoksen tuomista säästöistä osa kohdennetaan palvelusetelin käyttöönottoon syksyllä 2010 tilapäisessä kotisairaanhoidossa sekä kokeiluna palvelutalojen asukkaiden tarvitseman hoidon hankkimiseen, jotta he voivat jatkaa itsenäistä asumista omassa asunnossaan.

 

vs. palvelutuotantojohtaja Anne Santalahti:

 

Palvelutuotannon kokonaisuuden näkökulmasta palvelujohtajien strategiseen palvelutuotantosopimukseen tekemät tarkennukset ja rakennemuutokset edellyttävät erittäin suurta toimintatavan muutosta koko palvelutuotannossa vuoden 2010 aikana. Samoin suuria muutoksia on tehtävä henkilöstön käytössä, sillä palkkamenojen supistus edellyttää selkeää vähennystä tilapäisen henkilöstön sekä sijaisten käytössä.

 

Käytettävissä olevan budjetin supistuminen yli 7 000 000 eurolla tilanteessa, jossa laman seurauksena kuntalaisten palvelutarve kasvaa ja influenssapandemian aiheuttama terveydenhuoltopalveluiden käyttö lisääntyy ja kaikkien kuntalaisten rokottaminen, aiheuttavat erittäin vaikean tilanteen. Laitoshoitoon kohdistuvan rakennemuutoksen toteuttaminen on järkevä ja toteuttamiskelpoinen toimenpide, mutta aikataulultaan vuoden 2010 osalta erittäin haasteellinen.

 

Peruspalveluihin ei ole syytä kohdistaa supistustoimenpiteitä, koska ne ovat omiaan ohjaamaan kuntalaisia väärälle hoidonporrastuksen tasolle ja sitä kautta kunnan kustannukset herkästi nousevat. Samoin toimeentulomenojen ennustaminen on varsinkin Turussa tällä hetkellä erittäin vaikeaa johtuen odotettavissa olevista lomautuksista.  Henkilöstömenoihin kohdistuva säästövelvoite edellyttää kaikessa palvelutuotannossa kustannustehokkuuden nostoa, mutta tulee merkitsemään myös palvelutuotannon määrien laskua vuoden 2009 tasosta.

 

vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Yhteenveto

 

Peruspalvelulautakunnan talousarvio jakaantuu ydinprosesseille seuraavasti:

 

 

Vuoden 2010 talousarvio on erittäin tiukka ja edellyttää merkittäviä muutoksia toiminnassa ja toimintatavoissa. Inflaatio huomioiden peruspalvelulautakunnan v. 2010 talousarvio on lähes samaa tasoa kuin vuoden 2009 toteutumisennuste. Talousarvion valmisteluvaiheessa pakottaviksi menonlisäyksiksi arvioitiin runsaat 13 miljoonaa euroa, joista palkkamenojen osuudeksi arvioidaan 5 – 7,5 miljoonaa euroa tulevista sopimusneuvotteluista riippuen. Lisäksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus heidän omassa talousarviossaan on 5 miljoonaa suurempi kuin mihin peruspalvelulautakunnan talousarviossa on varauduttu. Käytännössä tämä tarkoittaa käytön vähentämistä noin 5 % vuoden 2009 tasosta.

 

Vuoden 2010 talousarvion toteuttaminen edellyttää merkittävien toiminnan rakenteisiin vaikuttavia päätöksiä ja niiden välitöntä toteuttamista. Rakennemuutosten avulla luodaan kestävää pohjaa taloussuunnitelmavuosien kehitykselle.

 

Vs. peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus       Peruspalvelulautakunta päättää hyväksyä

 

·talousarvion uudelleenjaon ydinprosesseille seuraavasti:

 

·liitteen 3 mukaisen investointikohteiden määrärahajaon

·osaltaan talousarvion uudelleenjaon perusteella tehdyn strategisen palvelusopimusehdotuksen (liite 4) ja esittää sitä edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 109

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 27.1.2010:

 

Kaupunginhallitus on 9.2.2009 § 92 hyväksynyt omalta osaltaan strategisen palvelusopimuksen vuodelle 2009 peruspalvelulautakunnalle ja samalla päättänyt, että sopimusohjauksen kehittämistyötä jatketaan edelleen. Vuoden 2009 aikana kehitystyötä jatkettiin yhteistyössä keskushallinnon ja sosiaali- ja terveystoimen välillä mm. talousarvion ja asukkaiden hyvinvointiohjelman valmistelun yhteydessä.

 

Tavoitteena on, että talousarvioprosessi ja toiminnan ohjausprosessi olisi yksi prosessi, joka toteutuu sopimusohjauksen mukaisin sopimuksin. Sopimusohjauksen tavoitteena on muuttaa tuotantolähtöinen ajattelu asiakaslähtöiseksi. Asia toteutuu väestötasolla siten, että elinkaarimallin mukaisissa ydinprosesseissa asioita tarkastellaan väestöntarpeista lähtien niiden resurssien puitteissa, jotka strategisessa palvelusopimuksessa (SPS) ohjataan ao. väestöryhmälle. Strategisen palvelusopimuksen kautta on tarkoitus myös jalkauttaa kaupunginvaltuuston hyväksymien ohjelmien linjaukset hallintokuntiin. Lisäksi on todettava, että sosiaali- ja terveystointa ohjaavat valtakunnalliset suositukset ja ohjelmat sekä lainsäädäntö.

 

Kaupunginhallituksen sopimusohjauksen periaatteita koskevan päätöksen (Kh 25.2.2008 § 128) mukaan kaupunginhallitus hyväksyy lautakunnan esityksestä strategisessa palvelusopimuksessa strategiset painopisteet, strategiset kehittämistavoitteet ja resurssit ydinprosesseittain.

 

Strateginen palvelusopimus on tarkoitettu valtuustokauden pituiseksi sopimukseksi. Vaikka sopimus on lähtökohtaisesti valtuustokauden pituinen, on tarkoituksenmukaista ja tarpeellista käsitellä asiakirja vuosittain talousarvioprosessin yhteydessä. Myös vuoden aikana saattaa syntyä tarvetta tarkistaa sopimusta, jos esim. resursseja on uudelleensuunnattava ydinprosessien välillä.

 

Vuoden 2010 strategisessa palvelusopimuksessa painottuu kaikissa neljässä ydinprosessissa rakennemuutoksen aikaansaaminen eli palvelutuotannon painopisteen siirtäminen laitoshoidosta avohoitoon tai kevyempään hoitomuotoon, ennaltaehkäisevän työn tehostaminen, peruspalveluiden turvaaminen sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen.

 

Toiminnan ja talouden sopeuttamiseksi valtuuston hyväksymään talousarvioon joutui sosiaali- ja terveystoimi kohdentamaan talouteen runsaan 7 miljoonan euron supistukset ja mm. nopeuttamaan joitakin rakenteellisia muutoksia.

 

Kaupunginhallitus ja peruspalvelulautakunta pitivät yhteisen seminaarin 20.1.2010. Tämän jälkeen käytiin vielä virkamiesten välillä tarkentava neuvottelu 25.1.2010. Tässä neuvottelussa sovittiin vielä, että strategisen palvelusopimuksen painopisteet, mittarit ja toimintaympäristöä kuvaavat indikaattorit laaditaan taulukkomuotoon sopimuksen liitteeksi ja niihin asetetaan lähtöarvo vuodelle 2009 ja tavoitearvo vuodelle 2012. Tätä voidaan käyttää tulevina vuosina seurannan apuna.

 

Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen ja peruspalvelulautakunnan puheenjohtajat, palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja ja peruspalvelujohtaja.

 

Liite 1                                 Peruspalvelulautakunnan strateginen palvelusopimus

 

Liite 2                                 Strategisen palvelusopimuksen mittarit

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä peruspalvelulautakunnan strategisen palvelusopimuksen omalta osaltaan, allekirjoittaa sen ja lähettää sen edelleen peruspalvelulautakunnan hyväksyttäväksi.

PäätösKaupunginhallitus päätti hyväksyä peruspalvelulautakunnan strategisen palvelusopimuksen osaltaan, allekirjoittaa sen ja lähettää sen edelleen peruspalvelulautakunnan hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että strateginen palvelusopimus tarkastetaan vuoden 2011 talousarvion valmistelun yhteydessä.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedKeskushallinto, lakiasiat
tpvPeruspalvelulautakunta
tpvSosiaali- ja terveystoimi
tpvKyttä Maija


Liitteet:

Perla § 544
Liite 1:Kaupunginhallituksen talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2010 - 2012
Liite 2:Valtuuston päättämät muutokset
Liite 3:Käyttöomaisuuden hankinta
Liite 4:Strateginen palvelusopimus

Kh § 109
Liite 1:Peruspalvelulautakunnan strateginen palvelusopimus
Liite 2:Strategisen palvelusopimuksen mittarit