Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 275 | 18.05.2009 | 6 Kj |
6369-2009 (041)
It-toiminnan rahoituksen toimintamallin käyttöönotto sekä esitys katetusta määrärahankorotuksesta vuoden 2009 talousarvioon
Tiivistelmä:
Hallintokuntien tietohallinto- ja tietohuoltoyksiköiden toiminta keskitettiin keskushallintoon 1.1.2009. Tässä muutoksessa kaupungin it-henkilöt siirtyivät keskushallinnon alaiseen it-toimintaan lukuun ottamatta kolmea sosiaali- ja terveystoimeen jäänyttä ratkaisupäällikköä. Em. organisaatiomuutokseen liittyen it-toiminta on esittänyt eräitä kokonaiskustannusvaikutuksiltaan neutraaleja määrärahamuutoksia.
Kh § 275
It-toiminta, it-suunnittelupäällikkö Auli Kainulainen 8.5.2009:
Hallintokuntien tietohallinto- ja tietohuoltoyksiköiden toiminta keskitettiin keskushallintoon 1.1.2009. Samalla loppui Tietotekniikan palvelukeskuksen toiminta nettoyksikkönä ja se yhdistettiin it-toiminnan organisaatioon. Kaupungin it-henkilöt siirtyivät muutoksessa it-toimintaan lukuun ottamatta kolmea sosiaali- ja terveystoimeen jäänyttä ratkaisupäällikköä.
Vuoden alusta alkaen it-toiminnassa on otettu osittain käyttöön uusi rahoituksen toimintamalli. Vuoden 2009 talousarviot laadittiin entisten käytäntöjen mukaan, koska uusi malli ei ollut tarpeeksi konkreettisella tasolla syksyllä 2008.
It-toiminnan rahoituksen toimintamalli ja käyttöönotto
Kaupunginhallituksen keskittämispäätöksessä 18.8.2008 todetaan, että ”It-hankintoja, -kehittämistä ja -ylläpitoa koskevat, sopimuksiin perustuvat it-menot ja niiden rahoitus keskitetään yhteiseen it-toimintaan. Yhteinen it-toiminta kohdentaa kustannukset toimialoille ja vastuualueille sovittujen kohdistusperiaatteiden ja ‑menetelmän mukaisesti.”
It-toiminnan uuden rahoitusmallin tavoitteena on saada it-menot paremmin hallintaan ja vähentää niihin liittyvää hallinnollista työtä kaupunkitasolla. Hajautetusti käsiteltyjä it-menoja on budjetoitu ja kirjattu vaihtelevasti eri menolajeille, minkä seurauksena koko kaupungin it-menojen seuranta ja ennakointi ei ole onnistunut. It-sopimuksiin liittyviä laskuja on ollut määrällisesti paljon. Ulkoiset toimittajat laskuttavat yksiköitä erikseen, mikä on aiheuttanut laskun käsittelyyn liittyviä suoria kustannuksia sekä työllistänyt laskujen tarkastajia ja hyväksyjiä sekä talouspalvelukeskusta. Tietotekniikan palvelukeskuksen palveluiden sisäinen laskutus on myös osaltaan lisännyt laskujen määrää ja laskujen käsittelyyn liittyvää hallinnollista työtä.
Rahoitusmallin ydin on se, että it-taloushallinto keskitetään sinne, missä it-toimintaakin hallitaan. It-palveluiden tuottamisen lähtökohtana hallintokunnissa on perusteltu tarve eikä enää talousohjaus. It:n talousohjauksesta huolehtii it-toiminta optimoiden kokonaisuutta eikä osia. It-taloushallinnon keskittäminen tukee samalla keskitetyn it-toimintamallin käyttöönottoa.
Perustietotekniikan osalta rahoitusmalli on otettu käyttöön heti vuoden 2009 alusta. Laitteiden ja ohjelmien tilaustoiminta on keskitetty, joten tilauksiin liittyvät laskut käsitellään it-toiminnassa. Sopimuksiin perustuvat perustietotekniikkaa koskevat laskut on siirretty it-toiminnan hallintaan.
Rahoitusmallin periaatekaavio:
Toimialasovellusten osalta uusi rahoitusmalli on otettu käyttöön vasta isojen hallintokuntien osalta (Sote, opetustoimi, ammatti-instituutti) ja niissäkin isoimpien toimialasovellusten osalta. Muiden hallintokuntien toimialasovellusten taloushallinto hoidetaan hallintokunnissa, mutta tavoitteena on siirtää niitä it-toimintaan 2010-2011.
Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti 13.1.2009 toimintamallin muutoksesta puhelinten käytössä. Sen mukaan kaupungin puhepalvelut ovat it-toiminnan vastuulla ja puhelinliittymien hallinta keskitetään it-toimintaan, TeliaSonera toimittaa kaupungille kerran kuukaudessa kaikista puhelinliittymistä yhden laskun, joka tarkastetaan ja maksetaan it-toiminnan määrärahoista. Aikaisemmin puhelinoperaattorit ovat toimittaneet kaupunkiin kuukausittain satoja erillisiä laskuja, jotka on tarkastettu ja hyväksytty hallintokunnissa.
Puhelinliittymämenot veloitetaan hallintokunnilta ns. suoraveloituksella kerran kuukaudessa kunkin liittymän toteutuneen käytön mukaan. Erittelemättömät, puhelinasioihin liittyvät kulut mm. vaihteiden laitekulut, tuntityöt ja puhelinyhdyshenkilön palkkakulut, veloitetaan hallintokunnilta kerran vuodessa jaettuna liittymien lukumäärän suhteessa. Puhelinten käytön seurantaa ei tehdä enää kirjanpidon eikä laskujen avulla vaan siitä raportoidaan hallintokuntia ja esimiehiä erillisillä raporteilla.
It-toiminnan menot vuoden 2009 talousarviossa
Koska vuoden 2009 it-menot on budjetoitu hallintokuntiin entisen mallin mukaan, tulee tehdä katettuja määrärahan korotuksia it-toimintaan ulkoisten menojen kattamiseksi. Syntyneet menot veloitetaan hallintokunnilta, jolloin syntyy sisäinen meno hallintokuntaan ja sisäinen tulo it-toimintaan.
Katettuja määrärahan korotuksia tarvitaan:
1. Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen perusit:n tuottamisen kuluihin
2. Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen läpilaskutettavien toimialasovellusten kuluihin
3. It-toimintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakuluihin
4. Puhelinkuluihin
1.Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen perus-it-kulut
Perus-it-llä tarkoitetaan tässä työasemiin, tulostukseen, servicedeskiin, tietoliikenteeseen, sähköpostiin, työasemaohjelmiin ja toimistosovelluksiin liittyviä laitteita ja palveluita. Lisäksi perus-it:hen luetaan uudessa rahoitusmallissa taloustietojärjestelmien, henkilöstöhallinnon järjestelmien, asianhallinnan järjestelmän, julkaisujärjestelmän ja yhteiskäyttöisten piensovellusten kuluja.
Sote, ammatti-instituutti ja opetustoimi ovat aikaisemmin maksaneet perusit-kulunsa ulkoisena menona. Hallintokuntien varaamat ulkoiset määrärahat tulee varata it-toimintaan ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 5.940.401 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0. Liitteessä 1 on esitetty perus-it-määrärahojen laskentaperusteet hallintokunnittain.
Muiden hallintokuntien osalta entinen tietotekniikan palvelukeskus on aikaisemmassa mallissa nettoyksikkönä laskuttanut hallintokuntia, joten perus-it:n osalta ulkoiset menot ja sisäiset tulot ovat jo it-toiminnan budjetissa.
2.Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen läpilaskutettavien toimialasovellusten kuluihin
Osa soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen toimialasovelluksista läpilaskutetaan it-toiminnan kautta. Tavoitteena on mm. vähentää laskujen määrää ja hallinnollista työtä. Laskuista aiheutuneet kulut kohdistetaan hallintokuntiin ns. suoraveloituksella jakaen ne hallintokunnan työasemien lukumäärän suhteessa.
Hallintokuntien varaamat ulkoiset määrärahat läpilaskutettaviin toimialasovelluksiin tulee varata it-toimintaan ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 659.892 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0. Liitteessä 1 on lueteltu läpilaskutettavat toimialasovellukset ja niiden määrärahat hallintokunnittain.
3. It-toimintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakulut
It-toimintaan siirtyi kaikkiaan 37 henkilöä hallintokunnista 1.1.2009. Tuotantotehtäviin siirtyi 31 henkilöä ja ratkaisuhallintaan 6 henkilöä. Hallintokunnat ovat varanneet ko. henkilöiden palkkausmäärärahat omiin talousarvioihinsa 2009.
It-tuotannon palkkamenot tullaan veloittamaan hallintokunnilta vuoden 2009 aikana osana palvelun veloitusta. Siksi it-toimintaan tulee varata it-tuotantotehtäviin siirrettyjen henkilöiden palkkoja vastaava määrä ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 1.049.745 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0. Liitteessä 1 on esitetty siirrettyjen henkilöiden palkkoihin ja sivukuluihin varatut määrärahat hallintokunnittain.
Ratkaisuhallintaan ja asiantuntijuustehtäviin siirrettyjen henkilöiden palkkamenoja ei veloiteta hallintokunnilta. Näihin palkkoihin varatut määrärahat tulee siirtää hallintokunnista it-toimintaan, yhteensä 270.381 € (Liite 2.).
4. Puhelinkustannukset
Puhelinkustannuksiin varatut määrärahat ovat hallintokuntien budjeteissa. It-toimintaan tulee varata koko kaupungin puhelinmenoja vastaava määrä ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 1.557.231 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0. Puhelinmenot on arvioitu liitteenä 3 olevan taulukon mukaan.
Ammattikorkeakoulu saa oman laskun TeliaSoneralta eikä siten ole puhelinkustannusten rahoitusmallissa mukana.
Vuoden 2010 talousarvio
Hallintokunnat eivät budjetoi perusit-määrärahoja talousarvioehdotuksiinsa. It-toiminta muodostaa keskitetyn perusit-talousarvioehdotuksen hallintokuntien kanssa muodostettujen it-toimintasuunnitelmien pohjalta. Perusit-määrärahat kohdistetaan hallintokuntien talousarvioehdotuksiin ennen talousarvioehdotuksen 2010 valtuustokäsittelyä.
Hallintokunnat budjetoivat toimialasovellusten käyttöön tarvittavat määrärahat sekä projektit ja kehittämishankkeet entisen mallin mukaan. It-toiminta budjetoi läpilaskutettavat toimialasovellukset ulkoisina menoina ja sisäisinä tuloina.
Katettu määrärahan korotus sekä määrärahojen siirto
Uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi it-toiminta esittää tilille 1 04 11 35 02 Talousasiat, It-toiminta sekä meno- että tulomäärärahan korottamista 9.207.269 eurolla.
Tilin 1 04 11 35 02 01 It-toiminta, Ratkaisuhallinta ja asiantuntijuusalueet määräraha ylittyy hallintokunnista siirtyneiden henkilöiden palkkauskustannuksilla, yhteensä 270.381 euroa. It-toiminta esittää palkkauskustannusten siirtämistä ratkaisuhallintaan seuraavilta hallintokunnilta:
- 1 25 Peruspalvelulautakunta 123.118 euroa
- 1 40 Opetuslautakunta 52.915 euroa
- 1 45 Ammattiopetuslautakunta 94.348 euroa.
It-toiminnan talousarvio korotusten ja siirtojen jälkeen
| TA 2009 | Korotus | Siirto | TA 2009 + TAM + MKS |
Toimintamenot | 11 878 609 | 9 207 269 | 270 381 | 21 356 259 |
01 Palkat | 2 752 549 | 852 744 | 219 609 | 3 824 902 |
02 Henkilösivukulut | 693 867 | 197 001 | 50 772 | 941 640 |
04 Materiaalin ostot | 391 150 | 441 235 |
| 832 385 |
05 Palvelut | 5 387 030 | 5 481 784 |
| 10 868 814 |
07 Vuokrat ja yhtiövastikkeet | 1 706 946 | 1 634 925 |
| 3 341 871 |
21 Muut menot | 706 549 | 599 580 |
| 1 306 129 |
22 Sisäiset vuokrat | 240 518 | 0 |
| 240 518 |
|
|
|
|
|
Toimintatulot | 8 696 256 | 9 207 269 | 0 | 17 903 525 |
50 Myyntitulot | 8 696 256 | 9 207 269 | 0 | 17 903 525 |
|
|
|
|
|
Netto | -3 182 353 | 0 | -270 381 | -3 452 734 |
It-käyttöomaisuuden hallintaoikeus
It-käyttöomaisuus on kaupungin omistuksessa, mutta jonkin viraston tai laitoksen hallussa. Kaupungin käyttöomaisuuskirjanpito- ja poistolaskentaohjeissa on todettu mm. että ”Kukin virasto tai laitos on vastuussa hallussaan olevan käyttöomaisuuden käyttöomaisuuskirjanpidon sekä pääkirjanpidon oikeellisuudesta.”
Kaupungin irtaimiston hallinta- ja rekisteröintiohjeissa todetaan mm. että
”Irtaimiston rekisteröinnin tarkoituksena on
- olla sisäisen valvonnan perustana irtaimistoesineiden säilyttämistä, siirtoja ja poistoja koskevissa asioissa sekä irtaimiston tarkastuksissa
- ylläpitää yksilöityjä tietoja kaupungin omistamista irtaimistoesineistä ja muodostaa irtaimistorekisteri
- muodostaa perustan vastuun jakautumisesta.
- edistää irtaimiston tehokasta käyttöä kaupungin organisaatiossa
Kukin virasto tai laitos on vastuussa irtaimistonsa hallinnasta ja rekisteröinnistä siten, että kohdan 1 vaatimukset täyttyvät.”
It-toiminta tulee jatkossa hankkimaan ja hallinnoimaan kaikkia it-laitteita joitakin toimialakohtaisia erikoislaitteita lukuun ottamatta. On tarkoituksenmukaista, että kaikki hallintokuntien hallinnoimat nykyiset it-laitteet siirretään it-toiminnan hallintaan laitteiden kokonaiskoordinoinnin edistämiseksi. It-toiminta ylläpitää keskitettyä rekisteriä hallinnoimistaan it-laitteista eikä ole enää tarvetta ylläpitää erikseen viraston tai laitoksen rekisteriä.
It-toiminta esittää, että uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi korotetaan toimielimen1 04 Kaupunginhallitus meno- ja tulomäärärahaa 9.207.269 euroa. Lisäksi it-toiminta esittää, että It-toiminnan ratkaisuhallinta ja asiantuntijuusalueelle siirtyneiden henkilöiden palkkausmäärärahat 270.381 euroa siirretään toimielimen 1 04 Kaupunginhallitus määrärahaan seuraavasti
- 1 25 Peruspalvelulautakunta 123.118 euroa,
- 1 40 Opetuslautakunta 52.915 euroa ja
- 1 45 Ammattiopetuslautakunta 94.348 euroa.
Kaupungin kannalta esitetyt talousarviomuutokset ovat kokonaiskustannuksiltaan neutraalit.
Lisäksi it-toiminta esittää, että virastojen ja laitosten it-laitteet siirretään it-toiminnan hallintaan lukuun ottamatta erikseen sovittavia toimialakohtaisia erikoislaitteita ja Ammattikorkeakoulun it-laitteita.
Talousjohtaja Ari Mäkinen puoltaa esitystä.
Liite 1Perus-it, läpilaskutettavat toimialasovellukset sekä it-tuotantoon siirtyneiden henkilöiden palkkakulut
Liite 2It-toiminnan ratkaisuhallintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakulut sivukuluineen
Liite 3Puhelinkustannukset v. 2009
Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi korotetaan toimielimen 1 04 Kaupunginhallitus meno- ja tulomäärärahaa 9.207.629 euroa,
että it-toiminnan ratkaisuhallinta- ja asiantuntijuusalueelle siirtyneiden henkilöiden palkkausmäärärahat 270.381 euroa siirretään toimielimen 1 04 Kaupunginhallitus määrärahaan seuraavasti:
- tililtä 1 25 Peruspalvelulautakunta 123.118 euroa,
- tililtä 1 40 Opetuslautakunta 52.915 euroa ja
- tililtä 1 45 Ammattiopetuslautakunta 94.348 euroa sekä
että virastojen ja laitosten it-laitteet siirretään it-toiminnan hallintaan lukuun ottamatta erikseen sovittavia toimialakohtaisia erikoislaitteita ja Ammattikorkeakoulun it-laitteita.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
ilmJoukkoliikennetoimisto
ilmJätteenpolttoliikelaitos
ilmKaupunginkirjasto
ilmKaupunginorkesteri
ilmKaupunginteatteri
ilmKeskushallinto
ilmKeskushallinto, sisäinen tarkastus
tpvKeskushallinto, talousasiat
ilmKeskushallinto, talouspalvelukeskus
ilmKiinteistöliikelaitos
ilmKiinteistöpalveluliikelaitos
ilmKulttuuriasiainkeskus
ilmKunnallistekniikkaliikelaitos
ilmLiikuntapalvelukeskus
ilmMuseokeskus
ilmNuorisoasiainkeskus
ilmOpetuspalvelukeskus
ilmRakennusvalvontatoimisto
ilmRevisiotoimisto
ilmRuokapalvelukeskus Katerinki
ilmRuotsinkielinen työväenopisto
ilmSosiaali- ja terveystoimi
ilmSosiaali- ja terveystoimi, työterveyshuollon palvelut
ilmTalotoimiliikelaitos
ilmTilaliikelaitos
ilmTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
ilmTurun ammattikorkeakoulu
ilmTurun Satama
ilmTurun Seudun Kehittämiskeskus
ilmTurun suomenkielinen työväenopisto
ilmVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
ilmVesiliikelaitos
ilmViherliikelaitos
ilmYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
ilmYmpäristönsuojelutoimisto
ilmKainulainen Auli
Liitteet:
Kh § 275
Liite 1:Perus-it, läpilaskutettavat toimialasovellukset sekä it-tuotantoon siirtyneiden henkilöiden palkkakulut
Liite 2:It-toiminnan ratkaisuhallintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakulut sivukuluineen
Liite 3:Puhelinkustannukset v. 2009