Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 110 23.02.2009 1 Pj

15680-2008 (002)

Aiesopimuksen tekeminen FWBC Finland Oy:n kanssa vanhusten hyvinvointikeskuksen perustamiseksi

Tiivistelmä: -

Kh § 110

Kaupunginlakimies Laura Klami 28.1.2009

 

Lausuntopyyntö

 

Turun kaupungin ja FWBC Finland Oy:n vanhusten hyvinvointikeskushanketta koskevassa asiassa on pyydetty lakiasioiden lausuntoa siitä, sovelletaanko tehtävään sopimusjärjestelyyn hankintalakia.

 

Kaupunki ja FWBC Finland Oy ovat neuvotelleet aiesopimuksesta, jonka pohjalta kaupunki ja FWBC Finland Oy käynnistäisivät tutkimus- ja kehityshankkeen. Aiesopimuksen tarkoituksena olisi tehdä FWBC Finland Oy:n kanssa yhteistyösopimus ja luoda uudenlainen palvelukonsepti, jonka viimeisenä vaiheena 80-paikkainen vanhusten asumispalveluhankinta.

 

Kysymys koskee sitä, onko sopimuskokonaisuudessa kyse hankinnasta, ja toisaalta, jos kyseessä on hankinta, kuuluuko se hankintalain soveltamisalaan vai onko se tutkimus- ja kehityshankkeena lain soveltamisalan ulkopuolella.

 

Tiedot hankkeesta perustuvat käytössäni olleisiin aiesopimusluonnokseen sekä 8.12.2008 päivättyyn FWBC Oy:n esittelyyn Turun kaupungille.

 

Julkinen hankinta

 

Hankintalain 5 §:n 1-kohdan mukaan hankintasopimuksella tarkoitetaan kirjallista sopimusta, joka on tehty yhden tai usean hankintayksikön ja yhden tai usean toimittajan välillä ja jonka tarkoituksena on rakennusurakan toteuttaminen, tavaran hankinta tai palvelun suorittaminen taloudellista vastiketta vastaan.

 

Ratkaisevaa on siis sopimuksen tarkoitus. Jos sopimuksen tarkoituksena on palvelun suorittaminen taloudellista vastiketta vastaan, kysymyksessä on hankinta. Käytössäni olleiden tietojen perusteella sopimusjärjestelyssä on kysymyksessä palveluhankinta, jonka taloudellinen arvo on huomattava.

 

Tutkimus- ja kehityshankkeita koskeva poikkeus hankintalain soveltamisalasta

 

Hankintalakia ei sovelleta palveluhankintoihin, jotka koskevat tutkimus- ja kehittämispalveluja paitsi, jos niistä saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikölle sen toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Lainkohdan sanamuodon ja tulkinnan mukaan poikkeus hankintalain soveltamisalasta edellyttää jommankumman kohdan täyttymistä.

 

Lainkohdan tarkoitus on ollut edistää tutkimuksen ja teknologian kehittämistä Euroopan yhteisössä. Hankintalakia sovelletaan lähinnä alihankintatyyppiseen, hankintayksikön täysin maksamaan ja yksinomaan hankintayksikön käyttöön tulevaan tutkimus- ja kehitystyöhön. Lain soveltamisalaa arvioitaessa merkityksellistä on tutkimuksen avoimuus ja tutkimuksen hyödynnettävyys mahdollisimman laajasti.

 

Johtopäätökset

 

Ratkaisevaa on sopimuskokonaisuuden tarkoitus riippumatta siitä, kutsutaanko sopimusta yhteistyösopimukseksi tai tutkimus- ja kehittämishankkeeksi. Jos sopimuksen keskeisin taloudellinen kokonaisuus on vanhusten asumispalvelun hankinta kaupungille, kyseessä on palveluhankintaa koskeva sopimuskokonaisuus. Hankintalain lähtökohta on julkisten hankintojen kilpailuttamisvelvollisuus, ellei hankinta ole erityisesti säädetyllä perusteella lain soveltamisalan ulkopuolella.

 

Tutkimus- ja kehityshankkeissa hankintalain soveltamisen tulkinta ei ole yksiselitteinen. Kysymyksessä oleva tapaus ei ole sellainen, joka selvästi jää hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle. Jos sopimuskokonaisuus halutaan suunnitella siten, että se jää hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle, on kiinnitettävä huomiota seuraaviin seikkoihin:

-vanhuspalvelututkimuksen osuuden laskennallinen erottaminen hankittavasta asumispalvelusta

-tutkimuksen osuus merkittävämpi kuin asumispalveluhankinta, huomion kiinnittäminen esim. pilottikokeilun asumispaikkojen lukumäärään ja näistä maksettavan vastikkeeseen suhteessa sopimuksen muuhun taloudelliseen arvoon

-jotta kyseessä on hankintalain soveltamisalan ulkopuolella oleva tutkimushanke, sen tulee täyttää avoimuuden ja laajan hyödynnettävyyden vaatimukset tai että muu kuin hankintayksikkö kuten palvelun tuottaja tai ulkopuolinen taho osallistuu hankkeen rahoitukseen

 

Muuta huomioon otettavaa

 

Minulle toimitettu asiakirja on aiesopimus. Siihen nimenomaisesti otetun ehdon mukaan aiesopimus ei velvoita sopijapuolia muihin oikeustoimiin ja toimenpiteisiin kuin sopimuksen 3 kohdassa mainittuihin 1- ja 2-vaiheen selvitystehtäviin.

 

Aiesopimuksesta ei ilmene, miten 3 kohdan 3-vaiheen suunnittelu ja rakennuttaminen on tarkoitus järjestää hankinnan, rahoituksen ja omistuksen kannalta.

Peruspalvelujohtaja Markku Suokas 6.2.2009:

Kaupunki ja FWBC Oy ovat neuvotelleet aiesopimuksesta, jonka tarkoituksena on vanhusten hyvinvointikeskukseen tähtäävän tutkimus- ja kehityshankeen käynnistäminen.  

Kaupungin on tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista sitoutua hankkeeseen vain siltä osin, kun siinä on kyse selvitysten tekemisestä. Kaupunki arvio tämän jälkeen osallistuuko se hankkeeseen vai ei. Arvioitaessa osallistumista laitoshoitoa kehittävään malliin on pidettävä silmällä, että kaupungin nykyinen vanhustenhoidon rakenne on historiallisista syistä raskas ja laitospainotteinen, mikä puolestaan sitoo runsaasti pääomaa ja työvoimaa. Tämän vuoksi vanhustenhoidon kehityssuuntana on kevyempi malli, jossa palveluita pyritään tuottamaan vanhuksille koteihin. Tähän muutokseen pyritään vastaamaan entistä paremmin sote- yhdistymisen myötä syntyneessä organisaatiossa.

Kaupunki on juuri saanut käyttöönsä valtakunnan moderneimman vanhusten pitkäaikaissairaanhoidon laitoksen Kaskenlinnassa. Tämän uuden sairaalan ja sen yhteydessä olevan Kaskenniityn palveluasuntokokonaisuus luovat uuden mahdollisuuden kehittää teknologiaan ja uuteen toimintamalliin perustuvaa vanhustenhoidon kokonaisuutta kaupungin tarpeista lähtien samaan tapaan kuin hankkeessa on esitetty.

Kaupunginlakimies Laura Klamin lausuntoon viitaten, on arvioitaessa hankeen luonnetta hankintalain näkökulmasta huomioitava, että tehostetun palveluasumisen kustannukset ovat 110-125 €/vrk ja pitkäaikaissairaanhoidon kustannukset ovat tällä hetkellä 150 – 200 €/vrk. Mikäli kaupunki sitoutuu sopimuksin hankkimaan pilottivaiheessa palveluista alustavien suunnitelmien mukaan 80 paikkaa, jota voidaan pitää laitoksen minimikokona kannattavuuden kannalta, olisi kustannukset palveluhankinnasta vuositasolla M€ 4,0 - 5,8 M€ (110- 200 €/vrk x 80 paikkaa x 365 vrk = 4,0- 5,8 M€). Edelleen totean, että mikäli kaupunki hankkii aiesopimuksen mukaisesti hankkeen pilottivaiheessa palveluita, tulee varmistua siitä, että palvelut ovat markkinahintaa alempia ja laadukkaita, jotta kaupungin kehityshankkeeseen tekemät panostukset saadaan katetuksi. 

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 9.2.2009:

Turun kaupunki ja FWBC Finland Oy ovat neuvotelleet aiesopimuksen tekemisestä vanhusten hyvinvointikeskuksen perustamisesta Turkuun. Aiesopimuksen pohjalta FWBC Finland Oy on tarjonnut kaupungille tutkimus- ja kehittämishanketta, jossa osapuolet yhdessä muiden tutkimusyksiköiden kanssa kehittävät uudenlaisen hyvinvointikeskus-hankkeen, joka edustaa monipuolista ja saumatonta palvelukokonaisuutta. FWBC-konseptin avulla tuetaan ikääntyvien itsenäistä asumista, toimintakyvyn laskun ennaltaehkäisyä ja aktiivisen, laadukkaan elämän jatkumista mahdollisimman pitkään.

Hanke jakautuisi sopimuksen mukaan neljään vaiheeseen. Aiesopimuksella sitouduttaisiin osallistumaan sopimuksessa kuvailtuihin 1. ja 2. selvitystöihin. Aiesopimuksen tarkoituksena olisi päätyä tekemään FWBC Finland Oy:n kanssa varsinaiset sopimukset hankkeen toteuttamisesta, mikäli aiesopimuksessa mainitut reunaehdot toteutuvat. Aiesopimukseen on otettu maininta pilottivaiheen toteuttamisesta. Tässä yhteydessä kaupunki ostaisi hyvinvointikeskuksesta erikseen sovittavan ajan vanhusten hoivapalveluita.

Hankkeen lopputuloksena olisi luoda Turkuun ainutlaatuinen valtakunnallinen vanhustenpalveluiden kehittämiseen tähtäävä ja uutta teknologiaa hyödyntävä palveluyksikkö. Hankkeen myötä syntyvällä palvelukonseptilla voidaan tuottaa palveluita osana Turun vanhusten palveluiden perustoimintaa. Tavoitteena on, että kehityshankkeen myötä voidaan tuottaa kustannustehokkaasti laadukasta palvelua uusia toimintamalleja ja teknologiaa hyödyntäen. Hankkeeseen on tarkoitus saada mukaan merkittävällä panoksella oppilaitoksia ja ulkoisia rahoittajia. Stakes on ilmoittanut olevansa sitoutunut hankkeeseen ja on tehnyt aiesopimuksen FWBC Finland Oy:n kanssa.

Vanhuspalveluiden järjestäminen kuuluu selkeästi peruspalvelulautakunnan tehtäviin ja toisaalta aiesopimuksen mukaisen selvitysvaiheen työskentelystä vastaisi peruspalvelulautakunnan alainen organisaatio.

Tässä vaiheessa esitetään, että kaupunginhallitus ei puolla aiesopimuksen tekemistä, sillä lakiosaston ja peruspalvelujohtajan lausuntojen perusteella on ilmeistä, ettei hanketta voida toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeena kilpailuttamatta pilottivaiheeseen ajateltua palveluhankintaa. Tämän vuoksi ei liitteenä olevan aiesopimuksenkaan tekeminen ole tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista.

 

Liite 1Aiesopimusluonnos

Oheismateriaali 1Turun ammattikorkeakoulun lausunto

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että liitteen mukaista aiesopimusta FWBC:n kanssa ei tehdä ja lähettää asian valmisteltavaksi peruspalvelulautakunnalle, jonka toimivaltaan asia kuuluu, siten että hankkeen toteuttamisessa huomioidaan kaupunginlakimiehen lausunnossa esitetyt hankintalain asettamat vaatimukset.

PäätösKaupunginhallitus päätti, että liitteen mukaista aiesopimusta FWBC:n kanssa ei tehdä, ja lähettää asian peruspalvelulautakunnalle, jonka toimivaltaan asia kuuluu, siten että hankkeen toteuttamisessa huomioidaan kaupunginlakimiehen lausunnossa esitetyt hankintalain asettamat vaatimukset.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösesityksestä.

Jakelu

tiedFWBC Finland Oy
tpvPeruspalvelulautakunta


Liitteet:

Kh § 110
Liite 1:Aiesopimusluonnos