Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 69 | 02.02.2009 | 8 Yj |
4176-2006 (613, 627, 021)
III kaupunginosan Kivenhakkaajankadun ja Kupittaankadun katualueiden osien asemakaavanmuutos-, tonttijaonmuutos- ja tonttijakoehdotus (os. Itäinen Pitkäkatu 64) "Kivenhakkaaja" (11/2006) (Yj)
Tiivistelmä:
Asemakaavatoimisto on laatinut III kaupunginosaan asemakaavanmuutosehdotuksen, jonka tavoitteena on muodostaa sosiaali- ja terveystoimen palvelutarjontaa varten korttelialue, johon saa sijoittaa palvelukeskuksen siihen liittyvine asuntoineen. Asemakaavanmuutosehdotus mahdollistaa Kivenhakkaajanpolku€nimisen jalankululle ja polkupyöräilylle varatun katualueen rakentamisen Itäisen Pitkäkadun ja Kupittaankadun välille. Kaavamuutosalueen rakennusoikeus on 2.567 k-m2.
Kh § 69
Asemakaavatoimisto/Iina Paasikivi 5.11.2008/534-08:
”Asemakaavatoimisto on laatinut 15.2.2008 päivätyn ja 4.11.2008 muutetun asemakaavan- ja tonttijaonmuutoksen sekä tonttijaon otsikossa mainitulle alueelle.
Nykytilanne ja aloite
Asemakaavanmuutos laaditaan Kivenhakkaajankadun katualueen osalle, jolla on voimassa 8.10.1963 vahvistettu asemakaava. Kaavan mukaan alue varataan Kivenhakkaajan kadun jatkamista varten.
Alueen omistaa Turun kaupunki. Alueella on kolme käytöstä poistettua asuinrakennusta voimassa olevaa asemakaavaa edeltävältä ajalta. Rakennuskanta on hankittu kaupungin omistukseen kadun rakentamista varten.
Kaavoituksen tavoitteet
Kaavan muuttamisen tarkoituksena on varata osa alueesta pyörätietä varten. Tämä pyörätieyhteys on puuttuva osa eteläisistä kaupunginosista kaupungin keskustaan, Teatterisillalle, johtavaa pyörätieyhteyttä.
Jäljelle jäävälle alueelle voidaan muodostaa tontti Turun kaupungin palvelutuotannon tarpeisiin vanhusten ja vammaisten asumispalveluja varten alueen erinomaisen sijainnin perusteella.
Asemakaavaehdotus
Korttelialueen käyttötarkoitus on YSA-1, Sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialue, johon saa sijoittaa palvelukeskuksen siihen liittyvine asuntoineen. Korttelialueelle on järjestettävä liikenteen melulta suojattua pihaa, jolla liikenteen aiheuttama päivän keskiäänitaso on enintään 55 dBA. Piha-alue on aidattava rakennuksen tyyliin sopivalla aidalla ja suljettavalla portilla.
Tontin pinta-ala on
Uudisrakennus tulee sijoittaa Itäisen Pitkänkadun ja uuden Kivenhakkaajanpolun varteen, siten että suojattu piha voidaan suunnata edullisimpaan eteläiseen ilmansuuntaan.
Kivenhakkaajanpolku – Stenhuggarestigen on uusi pyörätien osa Kivenhakkaajankadun ja Purokadun linjalle. Nykyisin pyöräilijän pitää kiertää kortteli Sepänkadun risteyksen kautta päästäkseen Luolavuorentien pyörätielle. Polun varrelle on kaavassa määrätty istutettavaksi puurivi naapuritontin rajalle.
Suunnittelutilanne
Turun yleiskaava 2020:ssa suunnittelualueelle on osoitettu keskeinen pyörätievaraus. Muuten alue sijoittuu keskustan kerrostalovaltaiselle asuntoalueelle.
Kuuleminen
Kaavanmuutoksen vireilletulo kuulutettiin päivälehdissä 21.1.2006. Kaavahanke on sen jälkeen ollut mukana kaavoitusohjelmassa 2007 – 2008. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (24.3.2006) ja siinä esitetyistä maankäyttövaihtoehdoista antoivat mielipiteensä alueen naapurit, Martinrantaseura ry, Turun kulttuuriympäristöyhdistys Puu ja Talo sekä joukko olevien rakennusten puolesta kantaa ottaneita vetoomuksen allekirjoittajia.
Asemakaavan luonnoskäsittelyssä oli monia vaiheita, joissa ensin otettiin kantaa neljän eri vaihtoehdon välillä, sitten asuntokerrostalon tai palvelurakentamisen välillä ja vielä viimeisessä vaiheessa ympäristö- ja kaavoituslautakunta päätti korkeammasta rakentamistehokkuudesta ja korkeudesta palvelutontille. Kaikissa vaiheissa vähemmistöön jäänyt näkökulma on kannattanut olevien rakennusten säilyttämistä.
Asemakaavaselostuksessa on esitelty mielipiteet ja vaihtoehdot.
Lausunnot
Kaavaehdotuksesta pyydettiin seuraavat lausunnot:
Kiinteistölaitos, Kiinteistölaitos; julkiset rakenteet, Tilalaitos, Rakennusvalvontatoimisto, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos ja Sosiaalikeskus/-lautakunta.
Pelastuslaitos 17.3.2008:
1. Jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu (pp) tulisi varata myös pelastustiekäyttöön.
2. Rakennus tullaan sijoittamaan lähelle naapuritontin rakennusta (alle
Asemakaavatoimisto: Kevyen liikenteen väylää voidaan käyttää pelastustienä. Rakennuksen sijoittamisella on ympäristölliset ja toiminnalliset perusteet. Rakennussuunnittelussa otetaan huomioon palomääräykset aukkojen sijoittelussa. Rakennusala on väljempi, kuin sille sijoitettava rakentamisen määrä, joten rakennuksen kaikki seinät eivät välttämättä tule rakennusalan rajaan kiinni. Rakennuksen suunnittelijalle jää vastuu julkisivujen laadukkaasta sommittelusta.
Rakennusvalvontatoimisto 11.3.2008, Rakennuslautakunta 19.3.2008:
Rakennusvalvonta esittää, että rakennuksen julkisivun laadun takaavia kaavamääräyksiä on syytä lisätä, esimerkiksi: Julkisivut on rakennettava paikalla. Rakennuslautakunta on päätöksessään merkinnyt lausunnon tiedokseen, mutta äänestänyt siitä, että alueella olevia taloja ei saa purkaa (vrt. kuuleminen).
Asemakaavatoimisto on lisännyt ehdotetun julkisivujen laadukasta toteutusta kannustavan määräyksen. Julkisivujen muuta rakentamistapaa ei kaavoittajan harkinnan mukaan ole aihetta määritellä.
Asemakaavatoimisto katsoo, että kyseessä on julkinen rakennus, jolla on merkitystä Itäisen Pitkänkadun yleiseen ilmeeseen. Sillä voi olla erityistä merkitystä keskustan asukkaille myös ympäristöä palvelevana keskuksena. Julkisivujen tulee kustannuspaineista huolimatta olla keskustan laatutason mukaiset ja rakennuksen tulee parantaa ympäristöään.
Kiinteistölaitos 28.3.2008 esittää, että kaavaan määriteltyä käyttötarkoitusta vanhusten palvelukeskuksena asuntoineen lavennetaan käsittämään myös yleisesti sosiaali- ja terveydenhuollon toimialueen. Lisäksi Kiinteistölaitos pitää parempana ja halvempana ratkaisuna sijoittaa pyörätie muutosalueen läntiselle rajalle, tontin 10 rajalle, Kivenhakkaajankadun pyörätien jatkeelle.
Asemakaavatoimisto on sosiaalikeskuksen kanssa neuvoteltuaan poistanut kaavamääräyksestä sanan ”vanhusten” (palvelukeskus). Pyörätien sijainti on kaavan suunnittelun yhteydessä tarkkaan harkittu sekä pyörätien turvallisuuden, palvelukeskuksen pihan suuntauksen että naapuritonttien häiriintymisen kannalta. Asemakaavatoimisto ei katso aiheelliseksi pyörätien sijainnin muuttamista.
Tilalaitos 2.4.2008, toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Sosiaalitoimella ei ole investointisuunnitelmaa vaan vuosittain se tekee ehdotuksen tilalaitokselle mahdollista tilatarpeistaan. Kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa ja taloussuunnitemassa vuosille 2008 – 2010 ei sosiaalitoimelle ole pienryhmäkotihanketta (20- 25-paikkainen).
Yleisesti voidaan todeta, että Turun kaupungissa on hoivapalvelujen tuottajilla tilapulaa. Kaavaratkaisuehdotuksessa (kohta 4.5) todetaan, että ”muodostettava tontti on liian pieni yksityisesti toteutettavalle ns. senioriasuintalolle. Asukkaiden vapaarahoitteisesti ylläpitämä palvelutuotanto edellyttää paljon suuremman yksikön rakentamista kerralla”. Myöskään kaupungin oman palvelutuotannon tarpeisiin tontti ei ole riittävä taloudellinen ratkaisun aikaansaamiseksi.
Ko. tontin rakennusoikeus tulee saattaa tasolle, jossa myös yksityinen hoivapalvelun tuottaja voi toimia ja tuottaa palveluja Turun kaupungin tarpeisiin.
Asemakaavatoimisto toteaa kantanaan, että Hirvensalon Haarlaan on vastikään rakennettu uusi yksityinen vanhainkoti, joka kerrosala on luokkaa 2200 k-m2. Asemakaavatoimisto katsoo, että tilalaitoksen huomautus rakennusoikeuden määrästä on aiheeton. Tontille on tarjolla rakennusoikeutta 2567 k-m2 eikä sitä tontin koko ja sijainti huomioon ottaen ole aihetta enempää lisätä.
Sosiaalikeskus 31.10.2008. Kaavan eri valmisteluvaiheissa sosiaalitoimen kiinnostus ko. tonttiin on ollut kiitettävästi esillä ja kaavaluonnoksen pohjana on ollut ajatus dementiayksikön perustamisesta ko. tontille.
Sosiaalitoimi esittää edelleen tontin varaamista tulevan, yhdistyneen sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeita palvelevaksi mm. tontin hyvän sijainnin vuoksi kaupungin keskustan tuntumassa hyvien kulkuyhteyksien varrella ja lähellä muita esim. terveydenhuollon palveluja. Kuitenkin koska käyttötarkoitusta on kaavaselostuksessa voimakkaasti perusteltu nimenomaan dementiayksiköllä, sosiaalikeskus esittää, että tontin käyttötarkoitusta laajennettaisiin kattamaan myös muuta samantapaisia olosuhteita vaativaa toimintaa kuten esim. vammaisten asumispalveluja tms. Perusteluna tälle ajatukselle on vuoden vaihteessa tapahtuva sosiaali- ja terveystoimen yhdistyminen ja mahdollinen asioiden uudelleen mietintä, että tontti voisi toimia myös muun kuin dementiahoidon tarpeiden toteuttajana.
Asemakaavatoimisto on poistanut määräyksestä sanan ”vanhusten” (palvelukeskus), kuten edellä todettu. Asemakaavatoimisto katsoo, etteivät annetut lausunnot anna aihetta ehdotuksen enempään muuttamiseen.”
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 9.12.2008 esittänyt, että 15.2.2008 päivätty ja 4.11.2008 lausuntojen perusteella muutettu III kaupunginosan Kivenhakkaajankadun ja Kupittaankadun katualueen osien asemakaavanmuutosehdotus hyväksytään.
Lautakunta on samalla päättänyt esittää, että asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitova tonttijako/tonttijaonmuutos: 3-14-11.
Lautakunnan päätös on syntynyt äänin 9-4 vähemmistön oltua asemakaavanmuutosehdotuksen hylkäämisen kannalla.
Ennen varsinaista päätöksentekoa ympäristö- ja kaavoituslautakunta on äänestänyt asian palauttamisesta. Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 8-4 vähemmistön esitettyä asemakaavanmuutosehdotuksen palauttamista siten, että alueelle suunniteltu kevyen liikenteen väylä toteutetaan purkamalla tontilla sijaitseva Itäisen Pitkänkadun suuntaisen asuintalon laajennusosa. Tontilta puretaan Kupittaankadun suuntainen, osittain palanut asuintalo ja tilalle rakennetaan uusi asuintalo. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tontilla säilytetään kaksi puurakenteista asuintaloa, jotka soveltuvat korjattuina perheasunnoiksi. Säilytettävät rakennukset kuuluvat Itäisen Pitkänkadun ja Kupittaankadun vanhaan työläisasuntojen rakennuskantaan ja tukevat lähellä olevien suojeltujen nk. Rettigin vapriikkitalojen asemaa Martin kaupunginosassa.
Ehdotus on ollut säädetyssä järjestyksessä julkisesti nähtävänä 22.12.2008- 20.1.2009 välisen ajan mainitut päivät mukaan luettuina kenenkään tekemättä ehdotusta vastaan muistutusta.
Liite 1 Selostus
Liite 2 Tilastolomake
Kartta on jaettu erillisenä.
Kaupunginhallitus ilmoittaa puoltavansa asemakaavanmuutosehdotuksen hyväksymistä lautakunnan esittämässä muodossa.
Kaupunginhallituksen ehdotu
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä asemakaavatoimiston laatiman 15.2.2008 päivätyn ja 4.11.2008 lausuntojen perusteella muutetun III kaupunginosan Kivenhakkaajankadun ja Kupittaankadun katualueen osien asemakaavanmuutosehdotuksen.
Samalla kaupunginvaltuusto päättää, että asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitova tonttijako/tonttijaonmuutos: 3-14-11.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää tehdä kaupunginvaltuustolle edellä olevan ehdotuksen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Randellin ehdotuksesta yksimielisesti.
Asiaa oli kaupunginhallituksen kokouksessa selvittämässä kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivonen.
Liitteet:
Kh § 69
Liite 1:Selostus, Kivenhakkaaja
Liite 2:Tilastolomake, Kivenhakkaaja