Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto2508.09.20205

9368-2020 (12 00 01, 12 01 02)

Turun suomenkielisen perusopetuksen kielivalikoiman muutos (A -kielet)

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 25

Perusopetuksen palvelupäällikkö Riikka Koivunen:

Valtakunnallisessa mediassa ja kansallisessa keskustelussa on ollut esillä huoli suomalaisen kielitaidon yksipuolistumisesta. Opetushallitus on päätöksellään (OPH-1081-2019) määrännyt vieraan kielen opiskelun (A1-kieli) alkamaan jo ensimmäisen luokan alussa. Turussa varhennettu kielen opetus aloitettiin 1.8.2019.

Opetushallitus on suositellut kielitarjonnan laajentamista, jotta lapset voisivat valita ensimmäiseksi opiskeltavaksi kieleksi muun kuin englannin. Professori Riitta Pyykkö teki 2017 tutkimuksen opetusministeriölle Suomen kielivarannon tilasta ja kehittämistarpeista. Selvityksessä etsittiin keinoja kielten opiskelun monipuolistamiseen, sillä kansainvälinen yhteistyö asettaa uusia vaatimuksia kielitaidolle. Opetushallitus esitti muun muassa varhennettua kielten opetusta, joka on nyt toteutunut, kielivarannon laajentamista englannin lisäksi, kuntien kielitarjonnan ja kielipolkujen jatkumoitten tarkastelua varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kautta toiselle asteelle sekä valinnaisen A2-kielen aloittamista jo kolmannelta luokalta nykyisen neljännen luokan sijaan.

Turku tarjoaa tällä hetkellä ensimmäisenä opiskeltavana vieraana kielenä (A1-kieli) englantia, paitsi kaksikielisen opetuksen luokilla, joissa on tarjolla ruotsia, saksaa, ranskaa ja venäjää. Tampere tarjoaa jokaisessa koulussa A1-englannin lisäksi myös toisen vieraan kielen. Kielet määräytyvät kunkin koulun kielipolun mukaisesti ja tarjolla on englannin lisäksi espanjaa, kiinaa, ranskaa, ruotsia, saksaa ja venäjää. Kieliryhmän alkamiseen vaaditaan 12 oppilasta. Jyväskylä tarjoaa A1-englannin lisäksi saksaa, venäjää ja ranskaa ja vaadittava ryhmäkoko on 12 oppilasta. Oulussa kaikki koulut tarjoavat kahta A1-kieltä, tarjolla on englannin lisäksi saksaa, ranskaa, espanjaa, ruotsia ja venäjää.

Turun kaupunkistrategiassa on maininta pyrkimyksestä parantaa kansainvälisyyteen liittyviä valmiuksia sekä kielitaidon lisäämisestä ja monipuolistamisesta:

2.2.4 Kansainvälisyyden edellytykset turvataan tukemalla asukkaiden ja henkilöstön valmiuksia toimia kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa

Kaupungissa on yhä enemmän monikulttuurisia perheitä ja samaan aikaan työelämän kansainvälistyminen edellyttää myös muiden kielten kuin suomen, ruotsin ja englannin osaamista. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää, että kaupunkilaisten kansainvälisyyteen liittyviä valmiuksia ylläpidetään ja parannetaan.

 Alatavoite:

Turun suomenkielinen perusopetus käynnisti kielivarannon tarkastelun syyskaudella 2019 mittavilla kyselyillä huoltajien ja henkilökunnan mielipiteiden kartoittamiseksi. Kyselyn tuloksista ilmeni, että huoltajat ja opetushenkilökunta ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Turun suomenkielisen perusopetuksen kielitarjontaan. Espanjan ja ruotsin kielten opiskelu A1-kielinä sekä A2-kielinä herätti kyselyissä kuitenkin selvää kiinnostusta.

Palvelualuejohtaja nimesi kielityöryhmän, jonka koollekutsujaksi nimettiin palvelupäällikkö Riikka Koivunen. Koivunen kutsui koolle työkokouksen, jossa oli edustus sivistystoimen kaikilta palvelualueilta, kielikoordinaattorit, aluerehtorit sekä taloushallinnon ja kehittämisen edustajat. Turkulaiset kieltenopettajat ovat myös olleet mukana suunnittelutyössä ja osallistuneet kielivarannon tarkasteluun. Samoin on koottu alueelliset kielityöryhmät, joihin kuuluu rehtoreita ja kieltä opettavia opettajia. Kieltenopettajien näkemys oli, että Turun kaikilla yhteistyöalueilla tulisi tarjota A1-englannin ohella muitakin A1-kieliä sekä mahdollisuuksia A2-kielen opiskeluun.

Työryhmille esiteltiin kielikyselyiden tulokset, työskentelyn taustaa sekä alueellisten työryhmien kokoonpanot. Työkokouksessa käytiin keskustelua kielivarannosta ja -jatkumoista Turun sivistystoimessa ja jokainen palvelualue esitti oman näkemyksensä. Tämän työkokouksen jälkeen kielikoordinaattorit ja aluerehtorit aloittivat alueellisesti kielipolun tarkastelutyön, kielikoordinaattorit kävivät keskustelua yliopiston kanssa ja helmikuussa 2020 työryhmät toimittivat esityksensä palvelupäällikölle.

LiiteEsitys A1- ja A2-kielipolun muutoksista 1.8.2021 alkaen Turun suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman sivuille 14-18

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen:

EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää, että muutokset Turun kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmaan 1.8.2021 alkaen ovat:

Turun suomenkielisen perusopetuksen kielitarjontaa ehdotetaan laajennettavaksi siten, että A1-kieliksi lisätään ruotsin ja espanjan ryhmät lähikouluperiaatteella. Nämä ryhmät sijoitetaan Luostarivuoren kouluun (ruotsi) ja Hannunniitun kouluun (espanja), josta yläkoulun jatkumo muodostuu Nummenpakkaan. Kyseessä ei ole erikoisluokkatoiminta. Näille oppilaille on taattava A2-kieleksi englanti ja espanjan opiskelun tueksi toivotaan jatkumoa lukioon, jossa sitä ei tällä hetkellä ole. Aloittavan ryhmän minimioppilasmääräksi esitetään 16 oppilasta.

A2-kielivalikoimaan esitetään liitteen mukaisesti muutoksia, jotta jatkumot on taattu ja kieliryhmät, jotka eivät vuodesta toiseen toteudu, poistetaan tarjonnasta. Tällä pyritään siihen, että niihin kieliin, jotka koulu on valinnut tarjottimeensa, saataisiin riittävästi oppilaita. Minimiryhmäkooksi esitetään 14 sijaan jatkossa 16 oppilasta.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Asiaa kokouksessa esitteli palvelupäällikkö Riikka Koivunen.


Liitteet:

Kasosvpj § 25
Liite 1:Esitys A1- ja A2-kielipolun muutoksista 1.8.2021 alkaen Turun suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman sivuille 14-18